اعتراض مدنی حق شهروندی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۸/۱/۴ کد خبر: 157929 منبع: پرینت

اخیراً مصاحبه ای افسر جوان و بلند قامتی را که یونیفورم پلنگینه به تن داشت با دقت از تلویزیون "یک" شنیدم. فکر می کردم که دانش و آگاهی موصوف با قامت رسای شان، سازگار باشد؛ اما با درد و دریغ از فحوای فرمایشات شان دریافتم که لباس نامبرده از اندام شان بزرگتر بریده و دوخته شده است. از زبان شان آنچه بیرون می ریخت همچو فاتح جنگ شمشیر بر دست یک سره همه را از تیغ می کشید، به سخنانش باور نداشت. جناب شان اکثریت جنرالان و افسران پیشین را بدون رعایت ادب و احترام به مسلک، داشته ها و برداشته های شان، فاقد توانایی و ظرفیت های نظامی و وابسته به سازمان های سیاسی و از مجاری فساد به قدرت رسیده قلمداد و معرفی می نمود. اتهام مرگ و میر و شهادت سربازان و افسران را از اثر کج فهمی و ندانم کاری های ایشان بر می شمرد. این جوان، مل پاسوال آقای خوشحال سادات می باشد که در این اواخر به عنوان معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله ج.ا.ا منصوب شده است.

او قلدرمنشانه، جنرالان کارکشته و آگاه نظام را مورد بی مهری قرار داد؛ در حالیکه هرکدام از آنها به مثأبه شخصیت های گرم و سرد روزگار چشیده و زشتی ها و پلشتی ها را با گوشت و پوست لمس و فرود و فرازها فراوانی را پشت سر گذاشته اند.
به گمان اغلب عده ای از این جنرالان زمانی ایشان را نیز سوق اداره کرده بودند و یا هم در امر آموزش و پرورش او نقش داشته باشند که شایسته چنین قضاوت و داوری شتاب زده نمی باشند.

من مدعی آن نیستم که همه چیز در گذشته بر وفق مراد تحقق یافته باشد. مطمئناً کاستی ها وجود داشت. بلی ضمن وجود مظاهر منفی، محاسن فروانی نیز در عملکرد جنرالان سابق که همین اکنون بازنشسته شده اند، ممکن نیست کار شان را نفی کرد. حکم در قضایا بایست نسبی باشد؛ بناً حکم کــُــلی در هر امری مردود می باشد.

جناب سادات، شما که آغاز کار خود را سال 1385 وانمود کرده و اطلاعات نیز می رساند که آموزش دیدۀ قوای بحری می باشید احتمالاً از زنده گی در خشکه بیگانه اید و اینکه از رتبه دگرمنی یکباره در پُست معینیت ارشد امنیتی به مدارج کمال رسیده اید، کــُــل ایام خدمت شما را در نظام صرفا 13 سال دربر می گیرد؛ پس بدانید که بسیاری از این جنرالان بازنشسته سال های سال با توجه به عدم پشتوانه در رده های قدرت تا بیست سال در یک رتبه اجرای وظیفه کرده اند.
چقدر خوب و با عدالت توأم می بود که توجه جنابعالی به مناطق جنگ طلب و داعش پرور که بدبختانه آن قلمروها عمدتاً با تبار تان پیوند نزدیک دارد، معطوف می شد. از بارگاه الهی برای شما عقل، فراست و ادب امید دارم.
با ادب باش پادشاهی کن // بی ادب باش هرچه خواهی کن

خداوند برای تان نیک کند ما می دانیم که قانون چیست و چگونه باید تطبیق گردد. هرگاه قانون بالای همگان یکسان تطبیق نشود پاره کاغذی بیش نخواهد بود و همین قانون گریزی ها منتج به برخوردهای چند پهلو و سیاست های یک بام و دو هوا را در قبال خواهد داشت که اسب تک تاز شما نیز در این عرصه می لنگد؛ زیرا تا جایی که اطلاعات در دست است فقط به منظور خوشنودی قطعات خاص پولیس آنهم در امر اجرای ترفیعات شان دست بلند دارید و نسبت به سایر قطعات و جزوتام ها تعلق تان کمرنگ به نظر می آید که این اقدام شما زمینه ای عصیان و طغیان سایر رهروان و پیروان پولیس را مهیا خواهد ساخت.

همچنان گماشتن افسران جدید در قوماندانی های امنیه ولایات بدون تردید همسویی شما را در گزینش آنان محک خواهد زد و پیش زمینه پاسخگویی از هر اقدام تان را در پی خواهد داشت. از اینکه اکثریت افسران و جنرالان سابق را بی ملاحظه و بدون تفکیک با یک چوب مجازات کردید و به سخره گرفته اید بدانید که هتک حــُــرمت به بزرگان نظامی و دفاعی پیشین را مرتکب شده اید.
جناب برای یک لحظه می پذیریم که چهل و پنج هزار نیروی نظامی از اثر خبط و خطای جنرالان و افسران سابق در چهار سال حکومت محمد اشرف غنی به کام مرگ فرستاده شده باشند؛ در حالیکه شما عوامل و انگیزه های فرا روی این حوادث خونبار را در کل از نظر به دور داشته اید.

آیا می توان از شما پرسید تا حساب روشن از کارکردهای خویش را پس از جلوس در این پُست برای مردم ارایه بفرمایید؟
شهروندان را عقیده بر آن است که در هنگام تصدی جناب عالی، نظم امنیتی شهر برهم خورده و حوادث جان گدازی چون: اختطاف منتج به مرگ مهسای معصوم، کشته شدن دو تن از آمریکایی ها در شمال کشور، رگبار خمپاره در مصلای شهید عبدالعلی مزاری در موجودیت اکثریت رهبران سیاسی کشور و به جا گذاشتن تعدادی شهید و زخمی در این همایش، بُروز فاجعه در میله عنعنوی نوروز آنهم در زیارت سخی، کشته شدن ده ها سرباز و افسر در هلمند و زخمی شدن والی و شهید شدن رئیس اقتصاد آن ولا همچنان ترور عبیدالله بارکزی؛ نماینده مردم ولایت زابل در قندهار و شهادت ده ها تن سرباز و افسر کشور در بالامرغاب بادغیس و به آتش کشیده شدن خانه های موظفین پولیس مردمی بالامرغاب و کوچ اجباری اکثریت شهروندان بی دفاع بالامرغاب همه و همه به دوران شما بر می گردد بناً از شما تقاضا دارم تا حد اقل سخن سنجیده گو تا دوست را دشمن نگردانی ز حرفی بی مروت آشنا بیگانه می گردد.

در اینجا توصیه من بمثأبه یک آموزگار پولیس برای شما این است که صد بار بیاندیش یک بار بیانداز.
لمیدن به مقام به مفهوم رسیدن به قوام نیست؛ چنانچه گفته می شود از حضرت ابو علی سینای بلخ پدر طب در سن 75 ساله گی پرسیدند یا ابو علی چقدر می دانی؟ در پاسخ گفت: حال دانستم که هیچ نمی دانم. وقتی دانشمندی با آن عظمت به بی دانشی خویش معترف می شود بناً جوانان 25 تا 30 سال نباید ادعای نبوغ کنند. این بود حرف و اعتراض ما تا حدیث دیگر یاهو!

عبدالمنان همدل جنرال متقاعد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتراض مدنی
شهروندی
نظرات بینندگان:

>>>   تنها امروز شنبه در هلمند بیشس از شصت سرباز شهید شده اند سادات صاحب بازهم خوشحال است> هر سرباز پنج عضو فامیل داشته باشد برای سه صد هموطن ما امروز وامشب وفرداماتم است ،خوشحال درد آنهارا درک نمیکند فقط به چوکی غنیمت گرفته اش خوشحال است

>>>   Khurasani
حمايت از افراد اوباش و قاتل تحت نام قوم هيچ توجيه ندارد و بايد اين نوع افراد که به سان ميکروب جامعه اند به پنجه قانون سپرده شوند.
اگر دولت بالاى حسيىب قواى مرکز, قيصارى, على پور و .. عمليات ميکند چرا بالاى ميرويس بغلانى, اختر لچک, کامران عليزايى, ملا تره خيل و ساير جنايت کاران مليت محترم پشتون عمليات نميکند يا ظاهرا ٱنها نادم اعمال گذشته خود شده و پنج سوره چاپ ميکنند. ?
نقد و نظر

>>>   شمالی
از بی عقلی خام کله های پنجشیری این روز به سر تاجیکان آمده
بحث عدالت یعنی اینکه وقتی دهه پیش سمت شمال کشور را DDR خلع سلاح کردند، همان زمان یا کمی بعد تر باید جنوب کشور هم خلع سلاح می شد که هرگز نه شد ولی آنها را مسلح تر ساختند!
بحث گرفتاری دزدان و... حکومت هم همین گونه است، وقتی اختر لچک، علی زوی، تره خیل، زر داد و... فقط به خاطر تبار شان از غرب تا شما کشور مسلح هستند و مسلح تر می شوند، اما افرادی از اقوام دیگر به عنوان غیر مسئول خلع سلاح می شوند، نه عادلانه است و نه کسی با چنین روند موافقت می کنند.

در مسئله پنجشیر که هیچ بهانه ای قابل توجه نیست، ما سر مسئله امنیت پنجشیر و مهار آن توسط نیروهای خودی تاکید ویژه داریم.
اگر مردم محل این امنیت را تامین کرده نه توانند طی چندین دهه پنجشیر امن ترین منطقه کشور بوده است، چند نفر بیرونی هرگز این توان را ندارند.

>>>   خیلی برات متاسفم خراسانی توی احمق و امثالت باعث ویرانی ی وطن عزیز مان میشوین عرازل اوباش از هر قومی که باشد فرقی نمیکند باید طبق قانون اسلامی باهاش برخورد شود و تو و امثال تو جاهل هم از عرازل واوباش کمتر نیستید اصلا چرا بحث قومی را به میان میاورید توی منافق و مفسد و امثالت باعث میشوید که آمریکای کثیف و دیگر کفار بیایند بر سرزمین اسلامی افغانستان حکومت کنند جز شهید احمد شاه مسعود همه ی پنج شیری ها اوباش هستند البته بجز مردم عادی ......
حمید هراتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است