نوروز؛ زیبا ترین روز خدا بر همگان خجسته باد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ کد خبر: 157880 منبع: پرینت

هر روز، روز خدا است اما نوروز زیبا ترین روز خدا. زیباترین روز خدا را بر خود حرام نکنید. روحیهٔ زیباگرایی و خوشباشی را در خود پرورش دهید و با خوشی ها و لذایذ زندگی آشتی کنید.
از کوچه های متعفن و جاده های نفسگیر تعصب و خامی بدر شوید و در شاهراه همگرایی و همبستگی و تعاون قرار گیرید.

در نوروز به تپه ها و بلندی ها بشتبابید؛ به میهمانی هوای پاک و آبهای گوارای طبیعت. و به دنیا و زیست بوم های جهان از زاویهٔ بزرگ نگاه خدا و خرد و نگاه عشق و انسانیت بنگرید.
با طبیعت و زیبایی های حیرت انگیز آن دشمنی نکنید.

قدر یکی از زیبا ترین و انسانی ترین فرهنگ های تاریخ جهان را بدانید. فرهنگی که سعدی و مولانا و حافظ و ناصر خسرو و ابو علی سینا و بیرونی و فارابی و صدها حکیم و عالم و شاعر و عارف را پرورده و به جهان ما عرضه کرده است.

به دنیا همچون سعدی و مولانا نگاه کنید؛ همچون رودکی و حافظ و خیام و نظامی گنجوی و بیدل دهلوی. و با الهام از افکار سترگ و شریفانهٔ آنها از حصار تنگ عصبیت و تحقیر و برتری جویی بیرون آیید.

انسان را همچون موجودی بیولوژیک و فزیولوژیک ببنید نه موجودی ایدیولوژیک که ایدیولوژی گرایی و تقسیم انسان ها به نام ها و توجیهات مختلف بخشی از جهان ما را به دوزخی دهشتناک مبدل کرده است.

انسان ها را بگذارید، همانگونه که هستند و آنگونه که می خواهند باشند، زندگی کنند. به زندگی گله وار و دنباله روانه پایان دهید؛ چون هر کسی باید آزاد باشد و جهان ما مهد آزادی و کرامت و احترام و همدگر پذیری.

نو روزتان خجسته؛ خوشی های تان پایدار و سال نو تان سال آرامش و همبستگی و سال صلح و فراوانی و دوستی!

عزیزالله آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نوروز
جشن
نظرات بینندگان:

>>>   نوروز پیشاپیش مبارک

>>>   انتخاب و ارسال، فرهاد بادغیسی
ترس از نوروز!
این حاکمان خدعه که بربستند
بر چارسوی مدرسه ، دیوار!
میترسند از سپید
میترسند از سیاه
می لرزند از طلیعهء نوروز!
***
هرچند شکسته، قامت این برگ
پتیاره خفته بر سر هر راه
من زنده ام چو آتش بی دود
تا مرگ غافلانه دژخیم !

>>>   نویسنده محترم! من برای خواندن هر وخت ندارم تنها عنوان را می بینم! شما بسیار خوب عنوان داده اید!
بلی ! نوروز زیباترین روز است! واین روز بزرګ را علمای بزرګ و ګمنان حوزه نوروز که چهر فصل دارد نوروز روز اورل ربع اول تولد حیات است واین روز یکی از معجزه های بزرګ خداوند ویکی از نقاط عجیب در زندګی بشر است!
کشف روز نوروز دلالت بر علمای بسیار بزرګ حوزه نوروز میکند که با مصر باستان سیالی میکند!!!!!!!!! مګر واه به به بخل وجهل عرب که در مقابل نوروز دارد!
نوروز همه هردم حوزه نوروز خجسته باد!

>>>   کدوم ملا گفته نوروز حرامه.... هم وطنهای گلم من همیشه این خبر افغان پیپیر میخانم هر روز... من خارج از افغانستان زیندگی می کنم دلم برای وطنم دیق شده منتظیر هستم کی افغانستان ارامی شود که ازین مملکت های غربت بیایم همی رقم وعضیت میبینم هر روز بدتر ازدیروز میشه دوعا کنید افغانستان ازین بدبختی نجات پیدا کند... کنید این... فاسید را اینها ملا نیست وطن فروش است اینها از اسلام هیجی نمیداند

>>>   هرکس از نوروز این جشن فرهنگی و باستانی کشور بد بگوید بی فرهنگی خود را ثابت میکند
رحمت الله دهدادی مزارشریف

>>>   جشنهای ملی ما همچون عید نوروز همیشه بر جهل و عقماندگی غلبه کرده و از این به بعد هم زنده و پایدار خواهد ماند. عید نوروز عید تغییر و تحول و تازه گی بر شما مبارک باد.

>>>   خواننده عزیز نوروزت مبارک...! با تصدیق نمودن تمام نوشته های بالا برای نوسینده اش طلب عمر طویل باسلامتی دارم. و اظافه میدارم که: اگر دقیق مروری بر گذشته ها کنیم بواضاحت در میابیم که طالب٬ آخند ٬ملا و مولوی یگانه قشری از جوامع را تشکیل دادند که همواره بشکل پزازیت حیات خود را بسر برده و زندگی ... داشته اند. همیشه از برکت خیراتها ٬ذکاتها و یا هم فریب دادن بیخردان و بیخبران از دین٬ خدا و رسول امرار معشیت کرده و میکنند... پس واضح است منفعت و بقای حیات و خوشی خود را در غم٬اندوه و بدبختی های دیگران درمیابند. جای تعجب نخواهد بود که اگر هر یک ازیشان بر ضد هرگونه خوشی و سرور من و تو یا هم هر تهدیدی بر ضد منافع شان به اصطلاح فتوا خالی میکنند. شما منحیث یک انسان کامل چی توقعی از این... دارید...؟ این قشر... جامعه مجبورا تا برای ادامه زندگی پرازیتی خود با گفتن احادیث خود ساخته و یا داستانهای... و یا هم زیر پوشیش اسلام ضدیتشان را با برگذاری هرگونه معافل خوشی و فرهنگی و یا هم ساعتیری توسط فتواهای کاملا نابجاه و نابکار و بدور از واقیعتها مردم کم دانش و یا هم بیسواد را برای چند سال دیگر فریب دهند. باور داشته باشید که ملت افغانستان دیگر آن ملت کودن و جاهل دیروز نیست که فریب همچو افراد را همواره بخورند.دیگر بااین گونه مجاهلین و دار و دسته شان برخورد منطقی و انشمندانه میکنند. دیگر متای این... خریداری در جامعه ما ندارد. چون کردار اینها همیشه جاهلانه است...پنداریشان اشتباهانه است...و گفتارشان دایما غلط است... بیا تو ای خواهرم برادرم دست بدست هم بدهیم و بر ضد هر چی هر کسی با اندیشه تاریکانه... مبارزه بر حق کنیم. چی از قدیم گفته اند. جهل و ظلمت همیشه مغلوب دانش و فرهنگ است. پس من و تو برحقیم. بپاه خیزیم...چون پیروزیم....
آریا-هرات

>>>   تقليد از كفار كفر است و نوروز از كفار مانده برادر جان پشت ملا نگرد خودت كلاي اترا پيشت بگذار و خوب فكر كن كه براي مسلمانان جايز است كه از كفار تقليد كند
با احترام س ل ي م از لندن

>>>   يك سلام گرم دارم به تمام كاركنان افغان paper اين ملاها هر جه دلش خواست فتوا مدهد.... البته هدف من از تمام ملاها نيست اين ملا در گذشت قرنها كجا بود كه فتوا بدهد كه نوروز هرام است .نوروز يك روز است هر زنده جان جاني دوباره ميكيرد.ما هم از اين روز جشن ميكيريم.

>>>   در چنین حالات اگر جانب مقابل از قوم پشتون نباشد سر و صدای این مردم حتا به اوباما و بوش میرسد که ببینید که این ازبک هزاره یا تاجک چه میگوید ولی چون پشتون است هیچ مشکلی ندارد چون در اینجا بزرگان سایر اقوام دست به معامله با پشتون ها میزنند و حق ملت های قهرمان را به فروش میگیرند
نور از کابل

>>>   ای... ملا آیا تجلیل از نوروز که در آن طبعیت دوباره زنده میشود بدتر از عمل انتحاری که قرآن آن را به شدت نکوهش کرده و شما آن را حلال میدنید است؟

>>>   یک مسلمان با مسلمان مستمند دیگری میتواند در ۳۶۵ روز سال هر وقت بخواهد کمک کند در همین روز اول حمل چرا آن را قید مینماید؟
ضد نوروزی مدرن

>>>   همه میدانیم که پروژه افغانیزه شدن یا افغان شدن بومی های خراسان زمین یک پروژه انگلیسی روسی بوده که نزدیک به دو قرن پیش روی دست گرفته شد- و امروزه که باز هم انگلیسها به همکاری امریکا حرف اول را میزنند- این پروژه شدت بیشتری پیدا نموده که پاکستان توسط فرزندانش یعنی پشتونهای اوغانستان آنرا در خراسان عملی مینمایند-
پروژه کفر پنداشتن نوروز از آنجا سر چشمه میگیرد - که حکومت قبیلوی روسی- انگلیسی بعد از شگست روسها به تاریخ شرم آور پیوست- ولی انگلیسها که سازنده اوغانستان بودند نخواستند که میراث پدران شان یعنی نامگذاری اوغانستان از بین رود- بهمین علت امروزه که یهودیها در جهان نسبت سرمایه عظیم مادی شان چرخ سیاست را در امریکا به پیش میبرند- یکباره پشتونهای کشور فعلی از آریایی نژادیکه در سابق حتی با هتلر (امان الله) میخواستند قدرت گیرند - یکباره یهود شده و با استفاده از دشمنی یهودیان اسراییل با ایران میخواهند نوروز باستانی را نیز ضد اسلامی تلقی نموده و مانع این سنت بزرگ مردم ما شوند- اما ازینکه نوروز در دلها جا دارد و مانند تندیسهای بامیان و مناره کوه چکری در کابل ساخته نشده - نمیتوانند نوروز را تخریب نمایند و درین راه نا کام اند.

>>>   ... طالبان مسلمان واقعی نیست. کسانیکه برای بهشت که خداوند آنرا خلق کرده است که جزء خدا به آن کسی دیگر مطلع نیست، کلیدی دنیایی می سازد و به گردن مردم بی خبر می اندازد، کی می گوید که آنها مسلمان است؟؟؟

>>>   در گام نخست سال جدید 1392 خورشیدی، نوروز باستانی را به تماماً کافه ملت مسلمان افغانستان تبریک و تهنیت عرض نموده از بارگاه ایزد منان سال پر فیض و برکت استدعا می نمایم. موضوع دیگر اینکه از دیر زمانی یک عده اندک بر ضد جشن کهن و باستانی نوروز حرف های ضد و نقیض میگویند، در حقیقت این افراد با طبیعت و زیبای که خداوند پاک برای بشر ارزانی داشته در تقابل محض قرار دارند. این افراد باید بدانند که جشن باستانی نوروز بر میگردد به 5 هزار سال قبل که همه دانشمندان، اهل تسوف، شعرای کلاسیک و ادبای معاصر اسلامی همه و همه بر پایه های بارور معنوی و ارزشمند نوروز مهره تائید گذاشته اند و هیچگونه مغایرت با دین اسلام نه تنها نداشته بلکه از جایگاه خاص دینی و فرهنگی برخوردار میباشد؛ مثلاً تلاوت قرآن کریم درین روز، شکرگذاری در برابر نعمات الهی، تبریکی گفتن در روز سال نو مبنی بر تحول جدید سال و آغاز فصل زیبای طبیعت و تعارف هفت میوه یا هفت سین که همه از جمله هدایای خداوندیست برای انسانها در روی زمین. پس کجای این در مخالفت با دین قرار دارند؟ بهتر است ... برای همبستگی، اتحاد ملی و غنامندی این هویت تاریخی (جشن نوروز) ما تلاش نمائیم.
احمدی

>>>   با سلام من یک پشتونم که هرگز نوروز را تجلیل نکرده ام (البته نه بخاطر پشتون بودنم) ولی هرگز با تجلیل آن مخالفتی هم نداشته ام و به این عقیده ام که توهین به نوروز خلاف احترام به حقوق بشر میبـاشد به خصوص اینکه این مخالفت از سوی کسانی باشد که... من یک ادرس فکری کوچکی بشما میدهم دیگه خودتان راه درستی را در پیش بگرید که به آن برسید: صدها انسان بیگناه و بیخبر از هیچی بنام طالب و القاعده در زندان گوانتانامو بسر میبرند ولی وزیر خارجه فعال و با خبر از هرچه بنام وکیل متوکل (که بحق وکیل منافع انگلیس میباشد) امروز در کابل آزادانه میگردد و در مورد هر چه هم صحبت میکند این یعنی اینکه ماموریت ایشان همچنان ادامه دارد. تشکر

>>>   چه خوش گفته است اقبال لاهوری
قیمت شمشاد خود نشناختی
سرو دیگر را بلند انداختی
مثل نی خود را ز خود کردی تهی
بر نوای دیگران دل می نهی
ای گدای ریزه ئی از خوان غیر
جنس خود می جوئی از دکان غیر
بزم مسلم از چراغ غیر سوخت
مسجد او از شرار دیر سوخت
از سواد کعبه چون آهو رمید
ناوک صیاد پهلویش درید
شد پریشان برگ گل چون بوی خویش
ای ز خود رم کرده باز آ سوی خویش
ای امین حکمت ام الکتاب
وحدت گم گشته خود بازیاب
از جمله عادات و سنت گذشتگان جاهل ماست که آنرا قبل از اسلام تجلیل می کردند . ای کاش کمی هم راجع به اسلام مطالعه میکردید و بعد قضاوت می نمودید
عظیمی از هرات

>>>   نوروز بعد از ظهور طالبان بیفرهنگ یا مداخله مستقیم ارتش نظامی پاکستان و ملاهای آی اس آی در کشور منع و تا الحال به کمک انگلیسها و امریکاییها این پروژه ضد فرهنگی که قدرت حکومتی را دردست دارند - به حرام بودن فتوا داده شد.
اما ازین ملاهای آی اس آی پرسیده شود- که آیا پدران شما که سالهای سال نوروز را تجلیل مینمودند -و حتی در کودکی دست شما... را میگرفتند و به مناطق مختلف کشور که در آنجاها نوروز تجلیل میشد- میرفتید. پس آیا پدرانتان کافر از دنیا رفته؟؟؟ پس بیایید به روح آن پدرانتان که صدها سال و چندین پشت شما ملاهای آی اس آی و دیوبند از نوروز تجلیل نمودند و کفر مطلق از دنیا رفتند - احداقل یکروز را در مساجد کشور اعلام فاتحه و استغفار نوع دیوبندی و آی اس آیی و انگلیسی نموده تا روح همه رفتگانتان به حقیقت دیوبند و آی اس و طالبان بیفرهنگ انتحاری بپیوندد.
ضمیر کابلی

>>>   من نوروزیم چه... موافق باشد و چه نباشد

>>>   به آتش چهار شنبه سوری ک
سرخ و زرد
زبانه بکش
جهان را روشن کن
ای آتش مقدس زرتشت
چهارشنبه سوری است
ققنوس وار، رستاخیزم را
تماشا کن
( گیلگمش)

>>>   هر روز گپ از طالب است
اما طالب هر گز نمی اید زیرا همه دختران و زنان افغان در فحشا است و نمی خو اهد یک نظام اسلامی روی کار اید
در تمام دفتر های خارجی و دولتی همه دختران جو ان وزنان استخدام می گردد
زیرا انها را برای حیاشی خود جذب می نمایند افغان یک زمان بسیار غیرت و امت داشتن مگر حالا همه انها به خاطر دالر از همه چیز خود می گزرند افسوس به ما وشما

>>>   درود
نوروز خوش
کوروش هستم از ایران.
برادران افغان و پشتون و هر قوم را که نوروز را ارج می نهند، دیده بوسم.
آنهایی که فرهنگ خراسان و ایران و آریایی را مقابل اسلام قرار می دهند یا برعکس، یا دوست نادانند یا دشمن دانا.
سختگیری و تعصب، خامی است
تا جنینی، کار خون آشامی است
مولانا
به امید روزی که همه انسانها عاشقانه زیر پرچم عقل گردآیند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است