چرا ما مالکیت مذاکرات را به عهده نداریم؟
روند صلح را امریکایی‌ها و روس‌ها پیش می‌برند، اما وقتی ما ظرفیت، مدیریت و قدرت لابی‌گری نداریم، حرف ما را دیگران می‌زنند. این یک واقعیت تلخ است که باید پذیرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۵    ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ کد خبر: 157871 منبع: پرینت

چرا ما مالکیت مذاکرات را به عهده نداریم؟
این پرسش سه پاسخ دارد.

۱. در علوم سیاسی مالکیت در اداره منوط به قدرت تخصصی و مدیریت سیاسی نظام است. مالکیت اقتصادی و سیاسی ریشه‌ی مشترکی دارد که چیرگی و کاردانی نامیده می‌شود. هر قدری‌که میزان تخصص در نظام اقتصادی و سیاسی بالا می‌گیرد، مالکیت نظام در مدیریت سیاسی و اقتصادی نیز برجسته‌تر می‌شود.

۲. در سیاست خارجی پس از تخصص و مدیریت لابی‌گری برای مالکیت نقش کلانی بازی می‌کند. دیپلوماسی، مدیریت سیاست خارجی برای توسعه‌ی اقتصاد ملی و منافع ملی معنا می‌دهد که به هیچ صورتی بدون تخصص و مدیریت کارا میسر نمی‌شود.

۳. نکته سوم درک منافع مشترک است. این اصل به‌ویژه برای دولت‌های فقیر و محتاج حایز اهمیت زیاد است. ما باید منافع خود را با منافع قدرت‌های حاکم جهانی گره بزنیم. ملی‌گرایی محض کاری را به‌جایی نمی‌کشاند. این نوع پاپولیسم خودکشی قدرت های سیاسی را به بار می‌آورد.

تایوان بهترین نمونه‌ی از مالکیت اقتصادی و سیاسی در جهان است که حتا با وجود فشارهای گسترده‌ی ابرقدرت منطقه‌ای و قدرت کلان جهانی چون چین مالکیت سیاسی و اقتصادی خود را در جهان حفظ و تمثیل می‌کند. دلیل اصلی در مدیریت سه عنصر بالایی است.

در هر سه حالت دولت‌ها ممثل اراده‌ی ملت‌ها در نظام بین‌الملل هستند. وقتی پایه‌های ما در این سه عرصه می‌لنگد، به مشکل می‌توان مدیریت سیاسی را در منافع و مناسبات سیاست جهانی بدست آورد.

نکته‌ی مهم در مذاکرات صلح مالکیت دولت مطرح است. روشن است که روند صلح را امریکایی‌ها و روس‌ها پیش می‌برند، اما وقتی ما ظرفیت، مدیریت و قدرت لابی‌گری نداریم، حرف ما را دیگران می‌زنند. این یک واقعیت تلخ است که باید پذیرفت.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   صرف نظر از معانی و مفاهیم نقش اساسی دولت های حاکم در مذاکرات مربوط به کشور شان ، از نکته نظر علوم سیاسی ، یک نکته مهم و قابل درک در ابن زمینه وجود دارد و آن قابلیت دولت. ما شاهد جنگ‌های تباه کن در سوریه که عاملین آن ایران و عربستان و امریکا بوده است ، میباشیم و اکنون این جنک تقریبا رو به اتمام است،یک سلسله مذاکرات در این گوشه و آن گوشه ی جهان با همکاری روسیه و ترکیه روی حل جنگ سوریه بر گزار شد ، از انجاییکه دولت سوریه توانست دست بالا در جنگ پیدا کند و هم سوریه دارای یک دولت منظم با تمام انستیتوت های آن در جریان جنگ و اکنون میباشد توانست کشور را یکدست رهبری کند. از اینرو در مذاکرات دعوت نماینده ی سوریه حتمی بود و هر گاه هم حرفی به مزاح شان برابر نمیبود میز مذاکره را ترک میکردند.
دولت افغانستان فاقد چنین خصوصیات است در افغانستان نه وحدت ملی نه حس همگرایی و نه دلسوزی کشور نزد افراد بی ظرفیت در طی سه ده ی اخیر وجود داشته است. کشور گروگان در دست تنظیم‌های جهادی و عده ی از افراد متعصب. میباشد. همین اکنون هر روز یک گردهمایی بزرگ با مصارف هنگفت بنام تجلیل از کشته شدن مزاری یا ربانی یا مرگ ضابط فهیم وغیره صورت می‌گیرد و بعدا هم انفجار و کشته شدن.
و شرم آور تر از همه اینکه افراد سرشناس و قابل احترام چون لطیف پدرام در چنین محافل شرکت می‌کنند که حلقات روشنفکر را به حیرت واداشته اند،از انرو دولت های ما در طی هژده سال به فکر چور چپاول و دزدی و تجلیل از مردگان دزد و راهزن جهادی ها از هزاره های وحدت تا جمعیتیها مصروف بوده اند و در ابن مدت نتوانستند که برای خود حیثیت یک دولت قوی و کارکن برای مردم را کسب کنند از اینرو این دولت قابلیت خودرا در اذهان کشور های جهان به خصوص امریکا از دست داده است . جامعه ی بین المللی دولت قبلی و کنونی را یک دولت فاسد ارزیابی کرده اند انها متوجه شدند که طالبان با همه ی افراط گرایی شان به مراتب صادقتر از این معامله گران به ظاهر سیکیولر اند.
بدنترتیب ما نباید از امریکا چنین انتظار را داشته باشیم که دولت کنونی افغانستان را با عزت در مذاکرات دعوت کند.
خیرخواه کابلی

ا

>>>   اقای ستیز! از شترپرسیدند چرا گردنت کج است؟جواب بهمه روشن است.تا وقتی ما درهیچ عرصه خودکفا نیستیم٫ بایداوامررا ازکمک کننده ها بگیریم وعام وتام اطاعت کنیم.به اذان ملای غریب کس نماز نمیخواند.
عاقل

>>>   خيلى ساده است ، چرا شما مالكيت مذاكرات را بعهده نداريد ؟
غلام غلام است و نه هم بايد در مذاكرات سهم گيرند زيرا اختيار ندارند ، مالكين اين غلامان مفسد و مالكين اصلى أفغانستان در مذاكرات موجود اند.

>>>   Askaree en 3 anderen.
خبرتازه :
روز نامه نيويورك تايمز يكي از مشهورترين نشريه در امريكا روز چهارشنبه گذشته ٢٢جنورى٢٠١٩ در صفحه خوبش به نقل از نانسي پلوسي ريس پارلمان امريكا نگاشته است .
امريكا در جريان چهار سال حكومت غني بدترين شرايط نظامي و امنيتي را در افغانستان تجربه كرده است كه ما شاهد تلفات قابل ملاحظه از سربازان افغانستان عليه تروريزم بوديم كه اين اصل نشاندهنده ضعف مديريت شخص غني را در حكومتش نشان ميدهد ايشان خاطر نشان كردند كه من طي نامه به دونالد ترامپ ريس جمهوري امريكا از ايشان تقاضا كردم كه تلاش زيادي نسيت به سلامت سربازان امريكايي را در افغانستان داشته باشند .
به كزارش ديگري از همين روز نامه مينگارد كه سناي امريكا دريك تصميم جدي خواهان عدم حمايت حكومت امريكا از شخص اشرف غني در انتخابات جديد سال آينده افغانستان شدند و افزودند كه حمايت مالي امريكا از دولت غني در حقيقت تقويه فاسدترين حكومت در جهان است .

>>>   asrat
مشکل اساسی جامعه ما قبیله گرایی است.
قبل از ایجاد کشور پاکستان امیر عبدالرحمن خان مردم هزاره را قتل نمود نصف هزاره ها را از افغانستان فراری ساخت زمین های آنها را به ناقلین پشتون تقسیم کرد.
نادر غدار با نیرنگ و دسیسه و مهر در قرآن، حبیب الله کلکانی را خلاف عرف و شریعت به توپ بست ،دستور قتل عام و تاراج مردم شمالی را صادر نمود نادر رذیل بخاطر تحکیم حکومت فاشیستی ،مردم جنوبی را علیه مردم شمالی به جنگ وادار ساخت به مال جان و ناموس مردم تجاوز تجاوز صورت گرفت.
البته این جنایات از زمان عبدالرحمن تا نادر غدار از زمان طالب تا کرزی و اشرف غنی تا هنوز ادامه دارد.
بنا دشمن ما در ارگ ریاست جمهوری افغانستان است نه در اسلام اباد.

>>>   Salam
روزگار پشم و ریش و روزگار د ملا دادالله اندیوالان می رسد . هژده سال جرت و پرت دموکراسی و حقوق بشر و مصرف ملیارد ها یورو ‌و دلار از پول مردم کارگر غرب برای عقب گرد شرم آور کنونی .
کسانی که مرا می شناسند می دانند که هم در محافل خصوصی و هم در دید گاه هایم تاکید می کردم که به امریکای ها و خارجی ها باور نکتید، شعار های دموکراسی و حقوق بشر شان دروغ بیش نیست .

>>>   Salam
من هیچ شکی ندارم که طالب به قدرت باز خواهد گشت ، اینکه چهره اش چگونه خواهد بود بحث دیگر است ودر این هم شک ندارم که سرکوب غیر پشتون ها در شکل دیگرش شدت خواهد یافت . طالب امروز به مراتب خطر ناک تر از طالب دیروز است ، زیرا این بار با قدرت بیشتر و شناسای منطقه ی و جهانی بر می گردد .
اما پرسش این است که نیرو های ضد طالب در کجای این تحولات قرار خواهند گرفت .

>>>   اکثریت قاطع زیردستان دولتی ، پائین رتبه ها و سربازان باید از جوانان اقوام غیر پشتون به ویژه جوانان تاجیک باشند چون در ادای این وظیفه در اوغان ستان، مرگ یک مسئله حتمی است. اما ، اکثریت مطلق بالا رتبه ها از قبیل ژنرال ها ، دگروال ها و دیگر افسران عالی رتبه که همه در خواب و نعمت و رفاه و بدون تهدیدی چشم گیر بسر میبرند. اینست برنامه ریزی بسیار منظم و بسیار حیله گرانه و‌ ماهرانهء فاشیست های پشتون بخاطر کشتار جوانان ما به دست هم تباران (طالب) خود .
و همچنان همه ارگ نشین ها و وزارت خانه های کلیدی، سفارتخانه ها و... باید در دست اینها باشد چون تنها پشاتین اند که توان ادارهء ادارات مهم و کلیدی را دارند، گرچه چند تاجیک در پُست های نمادین و بدون مسئولیت کار میکنند اما در همان اداره هم چپ از مقامک نمادین خودش، دیگر تمام مقام ها و پُست های کلیدی و مهم همان اداره در دست برادران و همتباران طالبان است ، بگونه مثال بسیار روشن همین وزارت داخله.
چرا باید جوانان اوغان کمترین تلفاتی نسب به تاجیک ها در جنگ های جنوب و... نداشته اند و ندارند؟
پاسخ بسیار روشن است اگر کسی بخواهد بداند.
تاکیداً ! (کشتار برنامه ریزی شده جوانان تاجیک بدست گروه های پشتون زیر نام طالب ، داعش و... !)
ادریس خراسانی

>>>   از نظر من کم سواد مشکل اصلی تاخر عقلی سرتاسری خودماست.وقت امریکایها درک کردند اکثریت قاطع این احمقان طالب را میخواهند.انها تصمیم گرفتند قدرت را به طالب تسلیم کنند.پس ملامت اصلی ماهستیم نه امریکا.
عاقل

>>>   مثل مشهور در بین کابلی ها است که میگویند :«خرکاری هم دریای علم است.» چه رسد به اداره ی یک کشور و آنهم افغانستان جنگزده و فرتوت.
ملا های دیوبندی و رهبران تنظیم‌های جهادی پشاوری و رهبران بینام و نشان احزاب اسلامی هشت گانه که نمیدانم ابن احزاب مصیبت بار اسلامی شیعه را ایران چرا مثل صاعقه بر فرق مردم کابل فرود آورد؟؟؟ فکر میکردند که فقط با خواندن چند کتاب فقه می‌توانند مسایل حاد روبنا و زیربنای جامعه را سازماندهی کنند. اما بزودی دریافتند که ایشان فقط استعداد چور و چپاول دارایی عامه ، جنگ کردن بد تر از حیوانات جنگلی ، اختلاس ، تشدید فساد اداری و فرستادن عزیزان شان به خارج ، را دارند. نه رهبری دولت را . »»»»

>>>   مگر میشود آنها که درچوکات حکومت کار می کنند هم از نظامیان وملکي های روشنفکری و همه تحصیل کرده.وجود داشته باشد.بعدش یک مشت طالب بی فرهنگ و عقب مانده که هیچ بوی از انسانیت نبردند.بیایند بالای ملت حکومت بکنند این خبیث ها تنها چیزی را که خیلی به آن مهارت دارد جنگ های احيواني قتل و کشتار های بیرحمانه است.

>>>   همه مشکلات یک منبع اصلی دارد و آن بی کفایتی اشرف غنی در حکومت داری و مردم داری و جامعه داری است . چون مردم از زمامداری برگشت خدا از او میگردد.
از غنی حتی قوم برادر پشتون ( افغان ) با وجود که قانون تذکره را یک جانبه به دسیسه تفییر داد خوش و راضی نیستند
عبادالله خان از پکتیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است