برای من قومیتم نه افتخار است و نه ننگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۲    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157783 منبع: پرینت

برای من قومیتم نه افتخار است و نه ننگ. مثل دست، پای، دهان و چشمم می ماند. رسمیت یافتن این قوم هم صرفا یک مساله قانونی و اداری است. اگر مردم خوب و با انصافی باشیم این امر باعث تفرقه نمی شود.
اما تجربه ی تلخ من از زندگی این است که در دوستی و اتفاق چندان مردم خوبی نیستیم.

دوستان محترمی هم که با واکنش تند این مساله را جدایی دانسته اند باید ببینند دلایل واقعی این امر چیست. موضوع را به یک شخص نسبت دادن چیزی از جدایی کم نمی کند. واقعیت را هم تغییر داده نمی تواند.

برخی این مساله را خودبرتر بینی دانسته اند. بعید نیست در افغانستان بعضی از مردم رسمیت داشتن قوم خود را به معنی برتر بودن خود بدانند، اما نمی توان این را به عنوان یک اصل به همه اقوام و افراد تعمیم داد.

به هرحال این مساله برای من نه جشن است و نه ماتم. نه جامعه برایم تغییر می کند، نه جغرافیا و نه تاریخ. دوستان هزاره ی من همان جایگاه را دارند که داشتند. عزیزند و دوست داشتنی. همچنین دوستان تاجیک و پشتونم نور چشمم هستند. دوستان ازبیک و ترکمنی دارم که هیچوقت فراموش شان نمی کنم.
تنها اختلافی که با برخی از مردمم از اقوام مختلف دارم این است:

در ارتباط با دسته بندی های امروز جامعه ما، در عرصه ی سیاست و آبادانی وطن
گلبدین حکمتیار
عبدالعلی مزاری
عبدالرشید دوستم
عبدالرب رسول سیاف
و پسان ترها احمدشاه مسعود
خراب کردند. سرنوشت وطن را به ویرانی و تباهی سوق دادند. آنها به عمد یا اشتباه شایستگی تقدیر و تجلیل خالصانه از سوی ملت را از دست دادند.
از کسانی که به هر دلیل و منطقی به این افراد علاقه دارند حد اقل انتظاری که می رود این است که فرد مورد ستایش و یا نظر سیاسی خود را به حلقوم دیگران تیلا نکنند.

سرفراز باشید و لبخندتان گرم تر باد.

موسی زکی زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
سادات
نظرات بینندگان:

>>>   Saboor Raheel
قتل بیرحمانه یک کودک توسط آدم‌ربایان شهر کابل را به سختی تکان داده است. همه خواهان اعدام‌ فوری مجرمین این جنایت هولناک اند.
این مجرمین را به دست مردم شهر بسپارید و با همان بی‌رحمی‌یی که کشته اند، کشته شوند.

شهر پر از جنایتکار است. اما آیا کسی هست که به فکر امنیت جان و مال و آبروی مردم باشد؟ تامین امنیت مردم درین نظام اولویت درجه چندم است؟ دولت و سیاسیون (کاندیداهای ریاست جمهوری)، چه برنامه های اجتماعی دراز مدت و کوتاه مدتی برای درمان دردهای مهلک اجتماعی و عوامل جرم و جنایت دارند؟
تمام هم و غم غنی و حواریونش پشتونی ساختن تمامیتخواهانه دولت است. هیچگونه اهمیت و مسوولیتی در قبال امنیت جانی و مالی مردم قایل نیستند. هر کوچه و پس‌کوچه شهر از ولگردان، بیکاران و معتادان مواد مخدر پر است....

آری؛ قاتلین مهسا باید اعدام شوند. فوری اعدام شوند، اما با دولت فاشیستی و قومگرای جنایت‌آفرین چه باید کرد؟

>>>   Khorasani
آن چیزیکه در سرزمین برباد رفته ما به اهمیت شده است وان حیات انسان مظلوم وبی دفاع است
لعنت و نفرین برین رژیم فاشیستی که تمام نیرو وتمرکزش بر اهداف شیونیستی گردیده است .

>>>   Raheel
سادات چه ملامت؟ تبر تقسیم‌ را از دست غنی بگیرید!
هرکه را پشتو زبان باشد یک قلم پشتون حساب میکنند تا اکثریت سازی کتند اما تاجیکان را به بهانه های مختلف تقسیم، تقسیم و باز هم تقسیم میکنند.

هر چند سیاستمداران تاجیک شعور قومی ندارند و یا اگر هم داشته باشند شهامت شامل ساختن اهداف قومی در آجندای سیاسی خویش را ندارند، اما گاهگاهی آدم به این نتیجه می رسد که بگذار غنی و فاشیزم قومی به سوی این پرتگاه مهلک چهارنعل بتازند. پایان این مسیر در گام نخست بربادی خود فاشیزم را رقم خواهد زد.

با مدعی مگویید، اسرار شور و مستی
تا بیخبر بمیرد، در عین خودپرستی

ناگفته نماند که دستگاه جهنمی فاشیزم با شکار هر روشنفکر و مدعی کذایی عدالت، یک گام فاشیستی دیگر بر میدارد. مثلا مقرری ها در وزارت دفاع و فرهنگ همزمان است با شکار یکی از روشنفکرنماهای تاجیک به دام مشاوریت یا معاونیت. پشتون را در پست اجرایی مقرر میکنند و انهم به جای یک تاجیک و همزمان یک تاجیک و غیر افعان‌را مشاور و سرمشاور مقرر میکنند که صلاحیت کشیدن حیوانی از کرد گندم‌ را هم نمی‌داشته باشند.

راستی، غیرت جوکی‌نشینان و آسوده‌خاطران تاجیک هم تعریف و توصیف خودش را دارد که تا دریافت فرمان غزل خودشان هزاران همتبار شان‌ به زیر ساطور تبعیض رژیم بروند، خمی به ابرو نمی آورند. اما وقتی خود شان خلع شدند انقلابی میشوند...

>>>   مجیب عالمی
لطفا به این کمپاین بپیوندید!
قاتلان #مهسای کوچک باید #اعدام شوند
این فرشته کوچک چند روز قبل از ساحه 315 خیرخانه اختطاف و از خانواده او خواهان پول گزاف در برابر رهایی این دلبند شان شدند، بعد از چند روز که فامیل مهسا پول را به اختطاف چیان پرداخته نتوانستند او را با بی رحمی کامل کشته و در زیر یکی از پلچک های 500 فامیلی می اندازند، اکنون پولیس کابل دو تن از اختطاف چیان را دستگیر کرده است و ما به عنوان یک انسان خواهان اعدام این درنده های وحشی هستیم.

>>>   Ahmadi
روح این معصوم شاد باشد
با ابراز تسلیت به خانواده این کودک معصوم اشک هایم جاری شد و مرا به درد فراموش نشدنی خودم سوختاند
من هم یک پدر درد دیده یی هستم که هشت سال قبل پسر هفت ساله امرا از راه مکتب اختطاف کردند برای اینکه پولی بدست بیاورند وبعدآ بی رحمانه با شکنجه کودک هفت ساله امرا به قتل رساندند. اگرچه با کمک و تلاش پولیس اختطاف گران دستگیر و محاکم کشور آنها را به اعدام محکوم کرد اما آنها تا بحال بجزای اعمال شان نرسیده اند و امکان دارد آنها دوباره خود را با پول و واسطه خلاص کنند
از این حکومت توقع بجزا رسانیدن قاتلان را نداشته باشید

>>>   آیا سادات قوم است؟
من همیشه از هویت‌خواهی سادات گرامی حمایت کرده‌ام و اکنون که سادات به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌ها درج می‌شود، بی‌نهایت خرسندم.

اما یکی از سادات مشهور و معروف به‌شدت مخالف این طرح بود، ایشان در یک بحث (که من هم گوش گرفته بودم😁) به دیگر سادات که طرفدار هویت مستقل بودند، چنین می‌گفت: اول اینکه: سید قوم نیست، بلکه وصف است و در سابق سید را شریف می‌گفتند، قومیت سادات در واقع عرب است.

دوم اینکه: سید در بین هزاره مانند ماهی در بین دریاست، اگر ماهی را از آب بگیریم، معلوم است که چه اتفاقی برای ماهی خواهد افتاد. اکثر مقامات سادات از سهم هزاره‌ها به چوکی رسیده‌اند و بسیاری از وکلای سادات با رأی هزاره‌ها وکیل شده‌اند، اگر سادات مستقل شوند، این احتمال وجود دارد که پیوند هزاره و سادات سست و دیگر هزاره‌ها به سادات رأی ندهند.
محمد نسيم جعفری

>>>   هیچکس بیشتر ازکرزی خیانت نکرده است

>>>   هزاره های محترم شما چرا از مستقل شدن قوم شریف سادات ترس دارید؟ شما در سالهای اخیر از گفتن عدالت برای هزاره ها گوش مردم جهان را کر کردید اما برای اقوام دیگر خواهان عدالت نیستید. چرا؟

>>>   سادات عزیز خود بهتر میدانید که کلمه سید یک عنوان احترام آمیز بوده و برای آنعده از نسل حضرت علی ع گفته میشود که منسوب به حضرات امام حسن و امام حسین ع هستند و آنهم به خاطر انتساب شان به رسول الله از طریق حضرت بی بی فاطمه زهرا ورنه سادات معزز از طائفه بنی هاشم قریش وعرب میباشند به هر حال سادات نزد اکثریت مردم در بین اقوام مختلف از جایگاه خاص برخوردار میباشند متاسفانه سیاست مداران سادات مخصوصا سادات شیعه به هر دلیلی که نزد شان است تلاش زیاد کردند تا سادات را به عنوان یک قوم تثبیت کنند اکنون سوال اینجاست که با این پراکندگی منطقوی آیا به حقوق اساسی تان مثلا نمایندگی پارلمان و....در این اجتماع پر از خیانت خواهید رسید؟

>>>   مهمترین دست‌آوردهای سیاست غلط و لجوجانه آقای غنی شرات انداز طی پنچ سال سال به این قرار است دولت ناکاره غنی کوچی و غرق در فساد را که عامل اساسی فقر و بیکاری و ناامنی در کشور است
حکومت غنی در کشورما ۵۴۲ انتحاری مهندس شده
حکومت غنی ۱۸۰۰۰۰ نفر مرد عادی در انتحاری کشته شدند
حکومت غنی 45000 افسروسرباز شهید
حکومت غنی ۱۶۰۰۰ نفر اردوی ملی شجاع کشور کشته شدند
حکومت غنی ۱۵۰ ساختمان در کابل از اثر آسیب انفجار و انتحار تخریب شد
حکومت غنی ۸۰۰۰ طالبان آزاد شد و از بین بردن روحیه جنگی درمیان نیروهای نظامی و امنیتی. امروزه دیگر حتی نیروهای امنیتی، روحیه و انگیزه مبارزه با طالبان را ندارند.
حکومت غنی ۶۰۰۰۰ هزار زن بیوه شد
ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻨﻲ از اثرفقر و بیکاری ﻟﻜﻬﺎ ﻧﻔﺮ ﺭا ﻣﻌﺘﺎﺩ ﺳﺎﺧﺖ شد.
ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻨﻲ ﺩاﺭاﻱ ﻣﻠﺖ ﺭا ﺩﺯﺩﻱ ﻛﺮﺩ و ﺑﺤﺴﺎﺏ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ اش افزوده اند.
حکومت غنی ۱۴ ولایت کشور به محاصره طالبان در آمده است
حکومت غنی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دالر افغانستان از آمریکا قرضار شد
حکومت غنی ۳۲ وکیلان پارلمان کشته شد
حکومت غنی ۸۰ فیصد مردم کشوربرباد واز وطن فراری شد
حکومت غنی از هرنگاه در حکومت داری ۹۰ فیصد ناکام شد
حکومت غنی ۲۴۳ تظاهرات بزرگ برضد حکومت وحدت ملی شد
حکومت غنی ده ها نفر زد طالب کوش مالی و گرفتار شد
حکومت غنی قهرمان جبار و جنرال رازق کشته شد
حکومت غنی پارلمان تبدیل به ﻗﻮﻡ پرستی و فساد شد
حکومت غنی در ارگ غیره ﺗﻴﻢ ﺧﻮﺩﺵ دیگر قوم نیست
حکومت غنی سرک های مان از اثر بی توجه تخریب شد
حکومت غنی تعصیبات قومی سمتی به اوج خود رسید ، به خاطر سیاست‌های قوم‌گرایانه غنی،
حکومت غنی میان اقوام کشور تفریقه بی سابقه ایجات شد و بزرگ شدن شکاف‌های قومی و مذهبی
حکومت غنی داعش به کشورما بنام جعلی مهندسی شده پیدا شد.
حکومت غنی معاون اول را تبعید و توطعه و خانه نشین شد
حکومت غنی از بی کفایتی آن رای دادن مردم بر غنی پشیمان شدند
حکومت غنی از ترکیب لر و بر و داعش پیدا شد
حکو مت غنی دروغ گوی و گزافه گوی قانونی شد
حکومت غنی بلآخره کشور ما عنقریب است به بحران عظیم برود
حکومت غنی همکاران داخلی اش ناکام و شرمنده پیش باداراش شد
هم خدمت آقای اشرف غنی طی چهار سال با برنامه اسکان کوچی آن سوی مرز دیورند با تیم اش ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺎ

2. از بین بردن روحیه جنگی در میان نیروهای نظامی و امنیتی: رفتار آقای غنی و حکومت دربرابر طالبان موجب قباحت‌زدایی از طالبان و مشروعیت‌زدایی از مقاومت نیروهای ضد طالبانی شده است. برای همگان روشن است که امروزه دیگر حتی نیروهای امنیتی، روحیه و انگیزه مبارزه با طالبان را ندارند.

3. عدم اعتماد مردم به حکومت و نیروهای نظامی و امنیتی: سیاست غلط حکومت و ضعف مدیریت‌ها شکست‌های سنگینی را برای نیروهای امنیتی و حکومت دربرابر طالبان درپی داشته است. این شکست‌ها و ضعف‌ها چنان است که حتی مردم هم متوجه این قضیه شده و اعتماد آنان از حکومت به کلی سلب شده است.

4. نابود شدن تمامی آنچه دست‌آوردهای حکومت در دوره پساطالبانی دانسته می‌شد؛ مانند دست‌آوردهای حقوق بشری و دموکراتیک که برای جامعه جهانی و حامیان بین المللی حکومت مهم بود. به همین دلیل است که امروزه، منزلت این حکومت در نظر جامعه جهانی تفاوتی چندانی با منزلت حکومت طالبانی ندارد

به خاطر این سیاست غلط بود که حکومت نه خود با طالبان مبارزه کرد و نه از حضور کشورهای دیگری مانند آمریکا استفاده کرد. حال که خروج نیروهای آمریکا از کشور قطعی به نظر می‌رسد، دیگر نه توان مبارزه با طالبان است و نه انگیزه آن در داخل کشور و نه جامعه جهانی تمایل زیادی به حفظ این حکومت دارد.

اما درعین‌حال، تنها زمانی می‌توان امید به آینده این حکومت داشت که آقای غنی بجای التماس و مماشات با طالبان و اعتماد بر رفتارهای قوم‌گرایانه و لجاجت در قبال منتقدان، بپذیرد که سیاست گذشته او غلط بوده و درصدد جبران سریع آن برآید. ادامه رفتار لجوجانه و کودکانه آقای غنی کشور را به وضعیت دهه هفتاد خواهد برد

>>>   فریادی بی معنا ونامفهوم قوم گرایی چهوقت دامن این سرزمین رارهاخواهد کردضرب المثل قدیمی که می گویدانسان عاقل دوبارازیک سراخ گزیده نمی شود ماافغا نبهابطورخصوص ومسلمانان به طورعموم ازتاریخ تجربه نمی گیریم بارهاازناحیه ای قوم گرایی اسیب جدی دیدیم جنگها مهاجرتهاوده بلای دیگربه به علت قوم گرایی ماراذلیل کرده کشوررانابودکردولی بازم دست ازقوم گرای برنمی داریم

>>>   ۱۰۰ سال افغان گفته دهن تان کشاد شد
چرا سرتان تهمت میزنید نام یک قوم را
سرتان میمانید و کمی خجالت
نمی کشید که هنوزهم از پروژه طالب ،داعش
ومجاهلین کمونست پرست خبر نداری بروید
کمی تاریخ بخوانید واز اوغانگری ،آوغانیت
وپروژه اوغان ملت که با اسلامیزم آمیخته کمی
خبر شوید وشما گوسفندان اوغان و اسلام؛....شرم
باد برتان..زنده باد خورآسان سرزمین خورشید.. نابود
باد دشمنان خورآسان هر کی که باشد..مرگ بر اوغانستان
این ملت جنگ تباهی وخونریز..ما عنقریب خورآسان را
تشکیل خواهیم داد..ورهبر تاجکهای با احساس خواهند
بود با اقوام با احساس دیگر هزاره،ازبک،بلوچ و هندو ووو
....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است