توطئه های زیر پوست رسمی شدن سادات...!
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۸    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157782 منبع: پرینت

شخصاً از نظر احساسات نژادی به عنوان یک سیّد از رسمی شدن عنقریب سادات به عنوان قوم مستقل طی فرمان تقنینی رئیس جمهور شادمان شدم؛ اما به عنوان یک روشنفکر باسوادِ و احیاناً متفکر و دور اندیش، هم تباران عزیزم را متوجه توطئه های پشت پرده و زیر پوست این قضیه می سازم، تا مسؤولیتم را ادا نموده و فرداها بار وجدانی سکوت در مقابل آن بر دوشم نباشد.

۱- حکومت فاشیزم می خواهد با تبارز دادن و گویا رسمیت دهی اقوام کوچک و گروه های اجتماعی مُهر غلط هویت افغانی را بر پیشانی ما بزند و در تذکره های برقی همه را بصورت عام افغان درج کند.

۲- یک تعداد دست اندرکاران این پروسه در زمان انتخابات می خواهند تنور را گرم کرده و به نان و نوایی برسند و هویت مقدس ما را فدای شکم و زیر شکم شان نمایند.

۳- شیعه در افغانستان در اقلیت است و پارچه پارچه کردن بیشتر آن تحت عنوان قوم و ملیت و زبان جفای بزرگی در حق اهلبیت و امام جعفر صادق ع و امام زمان عج است.
ما همه شیعه و علوی و جعفری هستیم!

۴- از نظر علمی و اتنولوژی قومی در جهان به نام سادات یا آقایان وجود ندارد! اگر دنبال هویت قومی و نژادی خود هستید "عرب" بنویسید و اگر حتی طایفه تان را رسمی می سازید "بنی هاشم" بنویسید که واژه های علمی حقوقی و مشهور و تاریخی اند.

۵- سادات یک هویت غیر علمی و فقط یک گروه اجتماعی است نه قوم! در تمام کشور ها حتی بیشتر از افغانستان سادات به عنوان بنی هاشم و مشخص تر نسل پیامبر اسلام وجود دارد اما قومی به نام سادات نیست. مثلا در ایران، عراق، حجاز و شامات، هند و پاکستان، آسیای میانه و ... چون سید در عربی کلمه عام و احترامی است به معنای "آقا" در کشورهای عربی زبان ممکن است به هر فردی غیر از تبار بنی هاشم اطلاق شود.

۶- یک قوم با فرمان تقنینی رئیس جمهور یا هر کسی دیگر ساخته نمی شود و از نظر اتنولوژی قواعد و اصولی دارد.

۷- ما را به عنوان قوم مستقل از پیکر عزیز تشیع و ملت اهلبیت جدا نسازید و نه از پیکر پشتونها، تاجیکها، هزاره ها و ... بگذارید گل سر سبد همه اقوام باشیم و همچنان مقدس و قابل احترام همه! برای رسیدن به قدرت و ثروت راه های دیگری را جستجو کنید و با ریسمان خود تان به چاه پایین نشوید که این کار ما را بیشتر ضعیف و منزوی می سازد.

۸- چه بهتر است که در شناسنامه های برقی و سرود ملی و قانون اساسی نامی از قوم و طایفه ای به میان نیاید و همه تا اسم این کشور افغانستان است افغانستانی باشیم و اگر خیلی احساسات تباری در روح و روان ما زبانه می کشد به همان افزودن " سید " در پیشوند نام مان و تخلص های " هاشمی و علوی و حسینی و فاطمی و موسوی و سجادی و سادات و ..." و ملیت عربی خود قناعت کنیم.

گرچه عربی بودن و قریشی بودن و حتی هاشمی بودن هم کدام فضیلتی ندارد ولی هویت اجتناب ناپذیر است و نمی شود آنرا کتمان یا تبدیل کرد.
ابوجهل هم عرب بود؛ یزید از قریش ابولهب و متوکل هاشمی بودند! ابوبکر بغدادی هم خود را سید و از نسل پیامبر می داند، تازه ملکه بریتانیا را هم می گویند سیده است.

با لبخند و درود و مهر
سیدعلی موسوی چکاوک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سادات
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   Khorasani
آن چیزیکه در سرزمین برباد رفته ما به اهمیت شده است وان حیات انسان مظلوم وبی دفاع است
لعنت و نفرین برین رژیم فاشیستی که تمام نیرو وتمرکزش بر اهداف شیونیستی گردیده است .

>>>   Raheel
سادات چه ملامت؟ تبر تقسیم‌ را از دست غنی بگیرید!
هرکه را پشتو زبان باشد یک قلم پشتون حساب میکنند تا اکثریت سازی کتند اما تاجیکان را به بهانه های مختلف تقسیم، تقسیم و باز هم تقسیم میکنند.

هر چند سیاستمداران تاجیک شعور قومی ندارند و یا اگر هم داشته باشند شهامت شامل ساختن اهداف قومی در آجندای سیاسی خویش را ندارند، اما گاهگاهی آدم به این نتیجه می رسد که بگذار غنی و فاشیزم قومی به سوی این پرتگاه مهلک چهارنعل بتازند. پایان این مسیر در گام نخست بربادی خود فاشیزم را رقم خواهد زد.

با مدعی مگویید، اسرار شور و مستی
تا بیخبر بمیرد، در عین خودپرستی

ناگفته نماند که دستگاه جهنمی فاشیزم با شکار هر روشنفکر و مدعی کذایی عدالت، یک گام فاشیستی دیگر بر میدارد. مثلا مقرری ها در وزارت دفاع و فرهنگ همزمان است با شکار یکی از روشنفکرنماهای تاجیک به دام مشاوریت یا معاونیت. پشتون را در پست اجرایی مقرر میکنند و انهم به جای یک تاجیک و همزمان یک تاجیک و غیر افعان‌را مشاور و سرمشاور مقرر میکنند که صلاحیت کشیدن حیوانی از کرد گندم‌ را هم نمی‌داشته باشند.

راستی، غیرت جوکی‌نشینان و آسوده‌خاطران تاجیک هم تعریف و توصیف خودش را دارد که تا دریافت فرمان غزل خودشان هزاران همتبار شان‌ به زیر ساطور تبعیض رژیم بروند، خمی به ابرو نمی آورند. اما وقتی خود شان خلع شدند انقلابی میشوند...

>>>   اقای سید علی موسوی چکاوک از اظهار نظری دل سوزانه ای شما در باره تبلیغات کمپاین انتخاباتی (غنی )در ایام انتخابات متشکرم که اگاهانه قلم فرسای نمو دید از طوتئه ای اگاهانه پرده بر داشتید وزنگ خطررا برای جامعه تشیع به صدا در اوردید حال خودی اقایان میداند که چکاری بکند
علی هزاره

>>>   آیا سادات قوم است؟
من همیشه از هویت‌خواهی سادات گرامی حمایت کرده‌ام و اکنون که سادات به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌ها درج می‌شود، بی‌نهایت خرسندم.

اما یکی از سادات مشهور و معروف به‌شدت مخالف این طرح بود، ایشان در یک بحث (که من هم گوش گرفته بودم😁) به دیگر سادات که طرفدار هویت مستقل بودند، چنین می‌گفت: اول اینکه: سید قوم نیست، بلکه وصف است و در سابق سید را شریف می‌گفتند، قومیت سادات در واقع عرب است.

دوم اینکه: سید در بین هزاره مانند ماهی در بین دریاست، اگر ماهی را از آب بگیریم، معلوم است که چه اتفاقی برای ماهی خواهد افتاد. اکثر مقامات سادات از سهم هزاره‌ها به چوکی رسیده‌اند و بسیاری از وکلای سادات با رأی هزاره‌ها وکیل شده‌اند، اگر سادات مستقل شوند، این احتمال وجود دارد که پیوند هزاره و سادات سست و دیگر هزاره‌ها به سادات رأی ندهند.
محمد نسيم جعفری

>>>   اگر غلط نگویم٫پیغمبر ما صرف یک دختر داشت بنام فاطمه ودونواسه داشت که یکی کشته شد ودیگرش مسموم شد.از برای خدا این چند صد ملیون سید از کجا شد؟انهم در ممالک غیر عربی.
عاقل

>>>   انسانها ملیارد ها کیلومتر دورتر دیگر سیاره هاراکشف کردند٫وما در قرن ۲۱ جنگ داریم که مه کدام قوم٫تو کدام قوم. عقب مانی ما از کاروان تمدن جهانی ۸۰۰سال است.
عاقل

>>>   قوم وقبیله وزبان ودین ومذهب سر همه تانه بخوره چهل سال است در وطن تان جنگ است.همه دنیا سرتان خنده میکنه.اوفهمیده هاپروفیسورهانویسنده ها وداکتر های بیعقل.
تخاری

>>>   کسانی هستند که با سخنان پوچ و بی مفهوم و خاینانه شان مبنی بد درج نام قوم سادات بنام قوم خود شان به این قوم پر افتخار توهین و تحقیر میکند ترس انها از شناسایی قوم سادات و جدایی از انها بیشتر نسبت به حال در اقلیت های قومی کشور میبرد و قوم سادات که در تمام اقوام پشتون و تاجیک و ازبیک و هزاره وجود دارد قوم سادات را یک قوم قویتر و کلانتر ثبت نسبت به بسیار اقوام دیگر نشان خواهد داد ترس بعضی ها از نام قوم سادات طور مستقل ازین است بنام قوم و زبان و مذهب سوء استفاده میکنند که با درج نام قوم محترم سادات در تذکره های برقی به مردمان سادات بازار گرم شده سوء استفاده کنندگان از دین و مذهب را اب سرد میریزد به همین اساس است که انها را به ترس و لرزه اورده الماتوم های نادرست خودشانرا یاوه سرایی میکند .
از خود حساسیت و واکنش نشان داده اما اگر انها بخواهند ویا نخواهند درج قوم سادات در تذکره های برقی بنام قوم خاص خود شان مستقلانه درج میگردد

>>>   تشکر اقای علی موسوی چکاوک هزاره.

>>>   نویسنده هزاره است.

>>>   سيدان هزاره ، تاجك ، و افغان ، من خودم و خانم سيد كنرها و پشتون هستيم ، ظرف چهل سال گذشته سي سال آنرا در سعودي، سوريه ، مصر تحصيل نموده ام ، و زمان زيادي جهت تحقيق علمي در عراق و لبنان و ... سپري نموده ام ، و سند معتبر ويا چيزي بنام سيد نه در تاريخ و نه در دين يافته ام ، حتي در عراق كه معهد تشيع است اين لفظ و كليمه مورد استفاده و اعتبار نيست، و تنها به معناي آقا در عربي مروج بوده و است، اين صفت سيد تنها در پشتون و تاجكان افغان، پاكستان و هند مروج است كه خود را أولاده پيامبر اسلام ميشمارند، در حاليكه از رسول خدا محمد مصطفي تنها فاطمة الزهراء مانده است ، كه شهداي جنة حسن و حسين نواسه هاي محمد ص بوده ، اما رشته اصل و نسب از طرف پدر ارث ميماند نه از طرف مادر، و هم چنان دليل بر قريش بودن همسران نواسه ها و كواسه هاي محمد صلي الله عليه و سلم وجود ندارد، حتي مكان و محل حقيقي دفن حضرت علي و شابان شهداي جنت را نظر به مشكلات امنيتي و سياسي زمان بطور دقيق مشخص نيست و روايات مختلف تذكر يافته است. و عجيب اينكه مليون ها فاميل در افغانستان، هند، پاكستان خود را سيد يا أولاده پيامبر، صديقي يا خواجه أولاده ابوبكر صديق حساب ميكنند، اما در مكه و مدينه كسي از أولاده اينها باقي نمانده ، اكثراً مردم در اين منطقه بخاطر جلب منافع مادي از اين القاب استفاده نموده اند، و من خودم منحيث مسلمان اين پيشوند سيد را از نام خود و فاميلم حذف نموديم اما هزاره هاي افغانستان كه در عصر حاضر بدون ثبوت خود را ترك تبار ميدانند، در اين صورت سيد بودن شان امكان ندارد.
اما در مسأله تذكر قوم و قبيله در سند شناسنامه افغانستان بايد گفت كه ما در عصري زنده گي ميكنيم كه فاصله هاي سابق نزديك شده و جهان را به يك قريه تبديل نموده ، جاي شرم است كه بخاطر منافع سياسي چند شخص خود را خردتر نمائيم ، و سبب تفرقه هاي منطقه و محله و كوچه شويم، در حاليكه مهاجرين افغانستان در جهان خود را افغان ثبت مينمايند اما در داخل افغان بودن را شرم ميدانيم و به سادات ناميدن خوش ميشويم، در حاليكه در امريكا و اروپا همه ساكنان آن و لو اگر در خارج اين اوطان تولد شده باشند، با كسب شهريت همه شان بنام مليت واحد امريكائي ، جرمني ، آستراليائي و غيره ياد ميشود و در پاسپورت شان هم چنان به همين يك مليت درج ميشوند. اما بخاطر معلومات و شهرت مكمل هر كس ، محل تولد، زبان هاي كه در خانه مورد استفاده قرار ميگيرد ، ديانت اگر داشته باشد، و ديگر معلومات كه براي صحت و بهبود و رفاه مردم ساكن اين سر زمينها در بخش إحصائيه درج ميگردد.
چرا ما ها در همين كشوري كه اسمش بنام افغانستان و اتباع آن بنام افغان در همين جهان شناخته و درج است با هم توافق نداشته باشيم ، در وثيقه تابعت يا تذكره بايد تمام معلومات كما في سابق ، اسم ، اسم پدر ، اسم پدركلان، محل تولد، تاريخ تولد، علامه شناخت ، سكونت اصلي (ولايت،ولسوالي، قريه، محله) ، سكونت فعلي .......، وظيفه ، قوم ، دين ، حالت مدني ، .. درج و ثبت شود ، اما در كارد كمپيوتري و پاسپورت معلومات مروج در جهان نوشته شود.
همه ما يكجا و با صدور فرمان حكومتي بايد متحداً از گذاشتن و استفاده القاب قومي و اسماي فاميلي قومي مانند احمدزي، هروي، خوستي ، وردك ، پنجشيري، بلخي و .... خود داري نمائيم ، تا باشد كه نسل هاي آينده با هم نزديكتر شده و همه شان ملت واحد گردند، در غير آن كه من گويم منم تو گوئي منم ، نه منم و نه توئي.

>>>   غنی از عقل نی بلکه از جهل غنی است
ای سید های بزرگوار
فردا که نفوس شماری شد شاید تمام سادات در افغانستان دو صد هزار نباشد.
و این دو صد هزار مسکونه حد اقل دوصد محل است.
و از نظر تناسب قومی همیشه در تمام محل ها شم در آخر جدول تشریف دارید.
حال آنکه فعلن به آبروی جد تان آغا صاحب هر محل و منطقه

>>>   سلام علیم و رحمته الله
ازانجایکه به چنین نظر پردازان مینگرم بنظر میرسد که عزيزان نمیخواهد نسل پیغمبر را مسلمین در دیار شان بشناسد باز بیاد این مییفتم که چه کسان دشمن این خانواده میباشد وبه این گفته تاریخی پیامبر ص وامامان ع نظر اندازیم میبینیم که جز زنا زاده کسی دشمن این خانواده نیست شیطان ازوجود ناپاک این چنین اشخاص استفاده نموده بانظرات پوچ وپاش وبی ارزش چهره اصليش را نمایان میکند همین چکاوک را از اقوامش بپرس شک نیست که یکی از چنین اشخاص باشد عمر عاص هم خود را دانشمند ميگرفت اما در مقابل زرق و برق دنیا دانشی بکار نیست.
سادات قوم است که اول وآخر دین ودنیارا در دست خواهد داشت ودارد نیاز به تحلیل ....ندارد.
ذوالفقار از افشار

>>>   به عنوان يك نفر از سادات شيعه مذهب ، هميشه خود را از قوم هزاره دانسته ام و از قوم هزاره ميدانم و از قوم هزاره خواهم دانست چون ما سادات شيعه فارسى را به لهجه هزارگى صحبت ميكنيم و حتى از نظر شكل و قيافه يا صد در صد مانند هزاره هستيم و يا متمايل به هزاره بودن چون يك نفر از ميان مادران ما هزاره بوده هست و پدر مادر كلان هزاره ى من ،پدر من است. و من اين را هميشه در جمع سادات گفته ام و خواهم گفت و به فرزندانم تأكيد كرده ام و تأكيد خواهم كرد.
پس به كرامت اجداد قريشى ام قسم و به شرافت پدران هزاره ام قسم اين برنامه از طرف puppet government يك نوع سياست است ،شيطنت است منافقت است و به قول خودمان دو مينه گى است.
اى قوم ! به نظر من كه روشنفكر بازى و قرن بيست و يكم بازى يك عده به اصطلاح روشنفكر نسل جديد هزاره ( از جمله ) باعث شد كه سادات ادعاى هويت مستقل بكنند. بار ها شاهد بوده ام كه هنگام ثبت نام خودم در دفتر و اداره يى وقتى پيشوند سيد را به نام پدرم چسبانده ام مورد حملات شديد و تحقير آميز لفظى زنان و دختران روشنفكر هزاره قرار گرفته ام حتى نزديك بوده كه مرا تكه و پاره كنند.
حتى در فيمينيست ترين كشور هاى غربى در دموكراسى ترين كشور هاى غربى فرزندان كه هيچ حتى زنان family name شوهران خود را انتخاب ميكنند.
قرن بيست ويكمى هاى هزاره ! وقتى من نام خانوادگى پدر خودم را انتخاب ميكنم چرا شما ها را زور مى دهد ؟

>>>   جناب سید کنری!
به نظر می آید که ملا باشی اما از نوع وهابی ‌
اولا قال الله عز وجل: إنّ شانئك هو الأبتر
ثانيا قال رسول الله (ص):إنّ الله عز وجل جعل ذرّيتي في صلب علي بن ابي طالب
ثالثا سادات همیشه آزادی خواه و عدالت طلب بودند مثل سید جمال الدین افغانی. برای همین رژیم غاصب و ظالم و فاسق آل سعود مانند اسلاف خودش بنی امیه و بنی عباس حتی از نام سید هم می ترسد.
مگر نمی بینی که امریکا با تمام سلاح ها و دالر هایش و آل سعود با تمام قدرت و ثروت، یک طرف میدان ایستاده اند و سید عبدالمالک بدر الدین فقط با یک خنجر زیدی طرف دیگر میدان ایستاده است؟
رابعا: عجب ! تو به گرگ زیی بودنت افتخار میکنی ،ما به شیر زیی بودن مان افتخار نکنیم؟
سید خراسانی

>>>   خطاب به تمام سید ها و ساداتها و غیره:
دوستان گرامی در جهان امروز و با پیشرفت تکنالوجی به ساده گی میتوانیم در یابیم که ایا ما به خانواده ی پیامبر تعلق داریم ویا این صرف یک ادعا بخاطر تفوق طلبی در جامعه است . هیچ ایت و حدیث وجود ندارد که در ان تصریح گردیده باشد که بازماندگان پیغمبر باید بنام سید و اقا از دگران تفریق شوند.
نمیدانم هزاره ها خود را چگونه سید و سادات مینامند تا جاییکه تاریخ گواه است هزاره ها بازماندگان چنگیز در افغانستان اند و چنگیز هم کدام راه برای پیوند با خانواده ی پیامبر نداشت. تمام سید ها وسادات باید بدانند که در خون شان DNA صد ها ‍گروه دگر خلط است از اینرو دگر تجارت سادات وسید به پایان رسیده است. البته در طی قرنها در ایران و افغانستان و اسیای جنوبی موضوع سید و اولاده ی پیغمبر گرم و تجارت شان رونق خوبی داشت و به همین نام صدها سال مریدان و مردم بیچاره را چور و چپاول کردند و تعداد همچو سید ها در افغانستان کم نیست . مثلا خانواده ی پیر گیلانی این شخص دست بوس شاه بود و در تحمیق مردم محل بنام اولاده پیامبر فوقالعاده استفاده ی اقتصادی نمودند. بصورت عموم افراد مشهور سادات و سید در کنار دولت های مستکبر و استثمار گر به خاطر تامین مناقع شان قرار داشتند. و فامیل سید گیلانی مثال برجسته ی از همین قماش است.
اگر اینقدر احساس خودشناسی و هویت شناسی غیرت شناسی دارید بهتر خواهد بود که در طرد و دفع متجاوزین همدل و همفکر باشید در رفع عقبماندگی و جهل همدل باشید در راه اعمار افغانستان نوین همدل باشید.....
نام سید و سادات و موسوی وغیره راه کسب شهرت وغارت همتبار خویش بوده است به خصوص در اطراف و قریه جات کشور.
اقای عبدالغنی رییس جمهور لکه ی ننگ بر پیشانی تحصیل کردگان در موسسات تحصیلی کشور های غربی و امریکایی میباشد. بصورت عموم فارغین این موسسات با عاطفه ضد اپارتاید و صهیونیزم ضد امتیاز طلبی یک قوم بر قوم دگر و ضد بیعدالتی میباشند. این شخص به جای تقسیم بندی باشندگان بنام این و ان در راه وحدت و یگانگی کشور باید گام برمیداشت اما طوریکه دیده میشود این شخص پیرو مکتب کلونیالیزم و پیرو شیوه های انگلیسی تفرقه بیانداز و حکومت کن میباشد. حالا که قضیه چنین است و همه میدانیم که در دوغ مگس وجود دارد باید کاسه ی دوغ بدور انداخته شود و در انتخابات ریاست جمهوری همه یک مشت واحد گردند و یک کاندید واقعا واجد شرایط را انتخاب و رای بدهند نه اینکه باز دنبال همان دزدان قدیمی رهبران و اعضای معامله گر تنظیم های اسلامی پشاوری و ایرانیکه بیشتر از چهار دهه است مردم را فریب داده و میدهند بروند.
اشاره به دوست ما که از سیدان کنر اند و ان اینکه ایشان روی کلمه ی افغان پا فشاری کرده اند. قربان شما شوم سپد اغا اخر تاریخ افغانستان کدام فور مول پیچیده ی فیزیک و ریاضی و مثلثات نیست همه چیز روان و واضح در کتب تصریح گردیده است .اگر میخواهیم به ملت تبدیل گردیم باید به حقوق ملیت ها احترام بگذاریم و اسم کشور را طوری بگذاریم که با نام ان همه خود را راحت احساس کنند . جناب شما میدانند که حتی پشتونها هم در گذشته با نام افغان چندان روغ نبودند . حتی کلمه ی افغان برای انها نیز طبیعی و منطقی توجیه نمیگردید . شما از امریکا و استرالیا حرف زدید بله کشور هاییکه بر بنیاد مهاجرین عرض اندام کرده اند سعی به عمل امده است تا موجودیت ملیتهای دگر را نیز در نظر بگیرند .
فعلا در افغانستان یک موضوع علویت دارد و ان تامین صلح و قطع جنگ و در قدم بعدی طرح جدید قانون اساسی کشور و وارد اوردن تغییرات لازم. ما میتوانیم معضلات جدی اجتماعی و سیاسی را از طریق همه پرسی ها در شرایط کاملا دموکراتیک حل کنیم . ما خواهان افغانستان واحد و اباد و مستقل و پیشرفته میباشیم و تفاهم و مذاکره یگانه راه حل اختلافات میان ما باید با شد.
حنظله

>>>   بعضی از نظرات را که میخوانی تازه می‌فهمیم که چرا سادات خواهان درج نامشان رابه حیث یک قوم هستند، درمیان بعضی هزاره ها فاشیيیت رسم شده که نسب سادات را زیر سوال ببرند بگویند که افغانستان اصلا سید ندارد. و بعضی سادات را خاین بگویند نفرین بر شما منافقین که به نسل اهلبیت را توهین و افترا می زنید و خودرا دوستدار اهلبیت. ...

>>>   سلام آقای غنی بابه رسمیت دادن به طایفه ی سادات به یک طرح استعماری وتجزیه ی شیعیان تحقق بخشید سادات بسیار اشتباه می کنند وخودشان رابادنبال کردن این طرح تفریقانه واستعماری کوچک می کنند پیامبر وخاندان پاکش سرور همه انسانهاست فرمودند لافخرللعرب علی العج ولاالعجم علی العرب الا بالتقوی سادات هیچ کشورهای اسلامی عراق ایران لبنان پاکستان وهندوحجازوسوریه وووو همچون ادعای ندارند ظاهرا کسانی هستند که دربین خود سادات نفوذ کردند ومی خواهند باحیثیت سادات بازی کنند سادات هزاره همیشه درطول تاریخ افغانستان جزوهزاره بودند وهستند قدرت سادات گره خورده باقدرت شیعیان وهزاره ها هست اگرسادات خودرا جدا بدانندقدرت وشان خودرا ازدست می دهند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است