سیدِ هزاره بودن، بد بود که قوم سادات شدید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157780 منبع: پرینت

سادات گرامی معذرت می‌خواهم.
یعنی ما تا این حد بد بودیم که سادات گرامی، تلاش‌کردند، مبارزه کردند و حتی به خیابان‌ها ریختند تا دیگر سیدِهزاره نباشند.
من که گیج شدم. ولی فکر می‌کنم این جماعت ارجمند پس از فرمان رئیس جمهور؛ سه راه بیش‌تر ندارند:

الف) سید خودشان شوند. این فرضیه بی مفهوم است. آدم سید خودش باشد که چه شود؟
ب) دست از سیادت بر دارند. این فرضیه هم توجیه ندارد. چطور ممکن است آدم تلاش و مبارزه کند که دیگر سید نباشد؟
ج) سید کدام قوم دیگر شوند. این فرضیه عملا ممکن نیست. چون همه‌ی اقوام از خودشان سید دارند.

حالا اگر فرمان رییس جمهور صادر شود، برخورد سادات عزیز با هزاره‌ها چگونه خواهد بود؟ اگر یک هزاره خواهش کند که آغا صاحب تشریف بیارید در صدر مجلس، ایشان قبول نخواهد کرد و خواهد گفت که من دیگر سید شما نیستم؟ راستی پیوند مراد و مریدی کلا به هم خواهد خورد؟ اصلا به هزاره‌ها اجازه خواهند داد که به مزار سید احترام بگذارند؟

تکلیف این گویش مشترک چه خواهد شد؟ سادات گرامی گویش مستقلِ متمایل به لهجه‌ی عربی برای خودشان اختراع خواهند کرد؟ یا رییس جمهور دستور خواهد داد که هزاره‌ها دنبال لهجه‌ی تازه باشند؟
نکند این متفکر دوم دستور بدهد که هزاره‌ها حق ندارند در عزای جد و جده‌ی سادات، سیه بپوشند. سوگواری کنند. بر سر و سینه بزنند. به عتبات عالیات مشرف شوند. از این آدم شک نیست.

وای! نکند دیگر سید‌لشمک دید و نخواند. سید انور، دمبوره ننوازد. سید ابوطالب مظفری، سید ضیا قاسمی، سید اسحاق شجاعی، سید نادر احمدی، سید زکریا راحل و ... زبانم لال...
وای! ایستگاه توحید را رد کردم. خلاصه، اگر دوستان به خاطر سیدِ هزاره بودن، اذیت شده اند من عذر‌خواهی می‌کنم.

علي مدد رضواني


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سادات
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
سادات چه ملامت؟ تبر تقسیم‌ را از دست غنی بگیرید!

هرکه را پشتو زبان باشد یک قلم پشتون حساب میکنند تا اکثریت سازی کتند اما تاجیکان را به بهانه های مختلف تقسیم، تقسیم و باز هم تقسیم میکنند.

هر چند سیاستمداران تاجیک شعور قومی ندارند و یا اگر هم داشته باشند شهامت شامل ساختن اهداف قومی در آجندای سیاسی خویش را ندارند، اما گاهگاهی آدم به این نتیجه می رسد که بگذار غنی و فاشیزم قومی به سوی این پرتگاه مهلک چهارنعل بتازند. پایان این مسیر در گام نخست بربادی خود فاشیزم را رقم خواهد زد.

با مدعی مگویید، اسرار شور و مستی
تا بیخبر بمیرد، در عین خودپرستی

ناگفته نماند که دستگاه جهنمی فاشیزم با شکار هر روشنفکر و مدعی کذایی عدالت، یک گام فاشیستی دیگر بر میدارد. مثلا مقرری ها در وزارت دفاع و فرهنگ همزمان است با شکار یکی از روشنفکرنماهای تاجیک به دام مشاوریت یا معاونیت. پشتون را در پست اجرایی مقرر میکنند و انهم به جای یک تاجیک و همزمان یک تاجیک و غیر افعان‌را مشاور و سرمشاور مقرر میکنند که صلاحیت کشیدن حیوانی از کرد گندم‌ را هم نمی‌داشته باشند.

راستی، غیرت جوکی‌نشینان و آسوده‌خاطران تاجیک هم تعریف و توصیف خودش را دارد که تا دریافت فرمان غزل خودشان هزاران همتبار شان‌ به زیر ساطور تبعیض رژیم بروند، خمی به ابرو نمی آورند. اما وقتی خود شان خلع شدند انقلابی میشوند...

>>>   آیا سادات قوم است؟
من همیشه از هویت‌خواهی سادات گرامی حمایت کرده‌ام و اکنون که سادات به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌ها درج می‌شود، بی‌نهایت خرسندم.

اما یکی از سادات مشهور و معروف به‌شدت مخالف این طرح بود، ایشان در یک بحث (که من هم گوش گرفته بودم😁) به دیگر سادات که طرفدار هویت مستقل بودند، چنین می‌گفت: اول اینکه: سید قوم نیست، بلکه وصف است و در سابق سید را شریف می‌گفتند، قومیت سادات در واقع عرب است.

دوم اینکه: سید در بین هزاره مانند ماهی در بین دریاست، اگر ماهی را از آب بگیریم، معلوم است که چه اتفاقی برای ماهی خواهد افتاد. اکثر مقامات سادات از سهم هزاره‌ها به چوکی رسیده‌اند و بسیاری از وکلای سادات با رأی هزاره‌ها وکیل شده‌اند، اگر سادات مستقل شوند، این احتمال وجود دارد که پیوند هزاره و سادات سست و دیگر هزاره‌ها به سادات رأی ندهند.
محمد نسيم جعفری

>>>   توسعه ی نفاق به بهانه ی هویت قومی

دجال پیر چاله ی تازه ای حفر کرده است تا هزاره ها را بیش از پیش در گودال دشمنی و نفاق غرق کند. این چاله ی وهم انگیز می تواند به مچاله شدن و پاره پاره شدن وحدت نیم بند بین اقوام بیش از هرچیز دیگری کمک کند. قوم سازی های شیطانی این دجال پیر معنایی جز تشدید و تجدید نفاق و پراکندگی ندارد. ما همه می دانیم که سید تاجیک بیش از این و پیش از این که "سادات" باشد تاجیک است و تاجیک خواهد ماند. سید پشتون سید پشتون است و کسی هم انتظاری جز این ندارد. تنها در میان هزاره هاست که این شعارهای پوچ معنی یافته است. در میان هزاره هاست که این عنوان می تواند خون تازه ای از زخم های کهنه جاری کند و همدلی نیم بند میان هزاره ها را به سادگی و آسانی از بین ببرد.
ما می دانیم که سید هزاره سید هزاره است و هیچ چیزی نه از هزاره بودن کم دارد و نه زیاد. بگذریم....
روباه پیر دام تازه ای برای ما گذاشته است تا دوام و قوام قوم و مردم ما را با تهدید بیشتر مواجه سازد. فرصت بیداری رسیده است و وقت هوشیاری.

میرحسین مهدوی

>>>   قوم وقبیله وزبان ودین ومذهب سر همه تانه بخوره چهل سال است در وطن تان جنگ است.همه دنیا سرتان خنده میکنه.اوفهمیده هاپروفیسورهانویسنده ها وداکتر های بیعقل.
تخاری

>>>   در حالیکه سادات در تمام اقوام و زبان اعم از پشتون و تاجیک و ازبیک و هزاره وغیره وجود دارد فهمیده شده نمیتواند که علت چیست کسانی از قوم هزاره با شنیدن درج نام مردم سادات بنام قوم خود شان مستقلانه مجزا از دیگر اقوام طبق خواست خود مردم سادات در تذکره های برقی درج گردد حال سوال درینجا است که چرا اینها مربوط یک قوم خاص وار خطا و سراسیمه شده با چلندیات از خود شان در برابر این خواست مردم سادات و قبولی خواست انها از جانب ریس جمهور فرمان داده شده تادر حین اجرای توزیع تذکره های برقی مانند سایر اقوام هویت قومی خود شان ذکر گردد چه نقص و زیان بدیگران دارد که انها حراسان گردیده اند به هزیان گویی و چلندیات روی اورده اند.

>>>   سادات یک قوم است همچنانکه هزاره یک قوم است. این همه واکنشهای منفی چرا تنها از طرف هزاره ها است؟ من تمام اقوام افغانستان را دوست دارم به شمول قوم هزاره. اما من سادات هستم.

>>>   براي هزاره هاي با وجدان اگر سادات هستند يا نه ، هزاره بودن شان عزت و فخر شان است، هزاره هزاره است ، هزاره افغان خود ماست ، نه ترك است نه تركتبار، هزاره از چهره بايد هزاره باشد ، تغير روي و لب و بيني نكنند ، مهم نيست كه سني باشد يا شيعه و يا .... ، كوشاي زنده گي و سخت كار باشد، مخلص و اعتمادي باشد ، خم چشم و چشم پاره نباشد، حرام نمك نباشد، همه اين صفات هزاره است كه ديگر افغانها دوست شان داشت و دارد، و در هر كار و وظيفه كه بودند مورد اعتماد ميبودند.

>>>   من شخصا بعنوان یک انسان نه از سید بودنم شرم دارم و نه به سید بودنم فخر میکنم .
وپیشنهادم به تمام سادات اینست که اینقدر تظاهر به سادات بودن وسادات گرایی نکنند .بلکه با عمل شان ثابت کنند که سادات هستند.
وپیشنهادم به تمام اقوام معزز مخصوصا قوم شریف وکهن هزاره اینست کمی جنبه داشته باشید حالا چی بخواهیم چی نخواهیم اینجا کشور اقوام است وخودتان سالها مزه محرومیت به جرم هزاره بودن را چشیدید حالا حد اقل در حق اقلیت های پایین تر از خودتان بخل نورزید.
علی صالح از کابل

>>>   از نظر هموطن تخاری حمایت میکنم، تا توله اسرافیل این ادمک ها مصروف قوم پرستی و نفاق افگنی هستند و مردم ما تلخی های روزگار را میچشند و دینا همه نظاره میکنند.

>>>   خلیفه می بخشد و غلام حسودی می کند ریس جمهور به سید احترام می گذارد ولی کسانی که مخالفت می کند چهره واقعی خود را نشان می دهد که دشمن دین است و چشم دیدن اولاد پیامبر را ندارند

>>>   هزاره هاازتبار ترکان هستند ولی خود راقوم هزاره می نامند نه ترک حالا سادات که خودرا قوم نامیدن عرب هستند نمیتوانند سادات باشند نظرات بعضیهاگویا همه چیز است. در آخر به همه سادات محترم تبریک میگویم

>>>   پس افغان هزاره بد بود که شما خواهان نوشتن نام هزاره شدین؟؟؟؟ اگر یک افغانی در ایران هر چه بگوئید که من دراینجا متولد شدم تماما خودرا ایرانی بگویند چیزی عوض نمیشه درنزد ایران صدسال هم در ایران باشی بازم افغانی هستی مثل همین در بین هزاره هاو سادات هست اگر صدبار بگویی من هزاره سید هستم باز میگویند نه تو سید هستی نه هزاره درد از شما شروع میشه بازم به اصل خویش برگردیم بهتره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است