پاکستان ۵۰۰ کیلومتر خط دیورند را حصار کشی کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۶    ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ کد خبر: 157738 منبع: پرینت

مرکز تحقیقاتی دفاعی بریتانیا در گزارش تازه‌اش نگاشته است، که پاکستان حصارکشی ۵۰۰ کیلومتر خط فرضی دیورند را تکمیل کرده و ۴۰۰کیلکومتر در چند ماه آینده تکمیل خواهدکرد.
به گزارش یک، این نهاد به نقل از رییس ستاد ارتش پاکستان نگاشته است، که این حصار کشی برای ارتش پاکستان یک موفقیت بزرگ در امر مبارزه با تروریست است.

همزمان نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که خاک پاکستان برای انجام حمله به دیگر کشورها به ویژه همسایه‌های این کشور استفاده شود.
عمران خان دیروز جمعه در یک سخنرانی در اسلام‌آباد گفت: ارتش پاکستان اقدام‌های اساسی را برای برطرف کردن تهدید‌های که از آدرس پاکستان متوجه همسایه‌های این کشور بود، روی دست گرفته است.
وی افزود: تعهد ما با جامعه جهانی و همسایه‌های مان پابرجاست یکی هم ایجاد موانع در امتداد مرز با افغانستان است این نشان دهنده تعهد ما در مبارزه با تروریزم است اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها از خاک ما برضد کشورهای دیگر استفاده کنند با همه امکانات خود مانع این فعالیت‌ها خواهیم شد.

اما برخی آگاهان سیاسی می‌گویند: پاکستان به جای حصار کشی در امتداد خط فرضی دیورند که یکی از عامل‌های مناقشه افغانستان با پاکستان است، دست از همکاری با گروه‌های هراس افگن بردارد و لانه‌های امن این گروه‌ها را در خاک‌اش نابود کند.
نصرالله استانکزی، از آگاهان سیاسی در این باره گفت: تروریزم یک بهانه است، پاکستان، اگر می‌خواهد با تروریزم مبارزه کند، لانه‌های امن ترویستی و منابع تمویل و تجهیز این گروه را در خاک پاکستان نابود کند.

از سویی، برخی آگاهان از حکومت افغانستان می‌خواهند که جلو حصاری کشی پاکستان را بگیرد آنان می‌گویند که پاکستان در تلاش است، به خط فرضی دیورند که برای مردم افغانستان قابل پذیریش نیست، رسمیت ببخشد.
یادآوری می کنیم، که پاکستان در حالی از تلاش جدی برای مبارزه با تروریست سخن می زند که این کشور همواره از سوی مقام های افغانستان و امریکایی به پشتیبانی از گروه های تروریسیتی متهم بوده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   من از هژده سال بدینسو هر روز در همین سایت خبری داد میزدم که جهت جلوگیری از تروریزم باید دیوار مرزی در سرحد ساخته شود،اما کسی قبول نمی کرد.
گاهی کرزی میگفت که ما خط دیورند را به رسمیت نمی شناسیم و گاهی هم وکلای پارلمان میگفتند که پشتنو لر و بر یو دی.
پاکستان نیز در فکر این که امریکا نیز مانند روس ها شاید از افغانستان بر آیند و افغانستان را دوباره طالبان اشغال میکنند و افغانستان ایالت پنجم پاکستان میشود،مرز را حصار کشی نمی کردند.
حالا که پاکستان دیده است که نقش گلیم خواهد رفت،اما امریکایی ها از افغانستان نخواهند بر آمد،به همان چهار ایالت خود قناعت کردند و سرحد را حصار کشی میکنند.

>>>   آفرین تروریست کمتر.

>>>   کارنیک کرد حق اش استو مرزکشورآن است خاک ان است

>>>   كار خوب كرده اند ، تنها أفغانستاني ها از دوستان و باداران خارجي خود كمك بخواهند كه اين حصار كشي مطابق به همان خط ديورند باشد، چون اكثراً حكايت از تجاوز بداخل خاك افغانستان صورت گرفته است. چون اگر بخواهيم يا نه ، همين ديورند سرحد قبول شده از طرف جهان و ملل متحد و هم سردمداران افغان بوده و است . چون هيچ رهبر افغان از تعين اين خط تا حالا نه از حقوق أراضي شان دفاع كرده اند، و حتي بكدام مرجع رسمي شكايت هم نكرده اند، و اگر ريفرندمي هم در باره صورت گيرد، مردمان آنطرف خط به پاكستاني بودن خود افتخار دارند.

>>>   عجب خبر خوشي.

>>>   دست آورد پاکستان از سیست گزاری های با برنامه اش
خو مونژ هسی گورو چه وقت به کله راشی
دسی وخت چه مونژ وکولای شو چه د احمدشهاه بابا امپراطوری بیا تازه کو
شکم گرسنه امروزم
غم مخور سال دگر باز دو سه خیرات است

>>>   خیلی عالی

>>>   حصار کشی در مرز های افغانستان و پاکستان شبیه حصار کشی در المان است. تشویش نکنید هر گاه پشتونهای انطرف مرز به آگاهی کامل سیاسی رسیدند و دست چپ و راست خود را بخوبی شناختند و رهبران شانرا که بنام خان های دوسره مشهور اند طرد نمایند خود بخود این حصار از بین می‌رود. حل موضوع خط دیورند به مردم انطرف مرز تعلق دارد. گذشته از آن تا جاییکه شواهد نشان می‌دهد اگر همه پرسی از مردم پشتونستان در رابطه به اینکه با افغانستان و یا پاکستان خوش اند صورت بگیرد به یقین که پاکستان را انتخاب می‌کنند و ما باید به تصمیم ایشان احترام بگذاریم. هر گاه در دو قرن آینده ما به سطح پاکستان رسیدیم و قدرت هستوی شدیم و در صورتیکه پشتونهای انطرف مرز مثل بنگالی های پاکستان شرقی حس آزادیخواهی شان بیدار شد و برای حقوق شان به مبارزه بر خاستند ، آنگاه هند و افغانستان شاید بتوانند به یاری برادران پشتون ما برسند....»»»»

>>>   اینکه به خط دیورند حصارکشی میکند یا نمیکند مربوط پاکستان میشود زیرا کشورش مردمش ومرزش است وبا پول خودش دیوار میکند کار نیک است اما این دیوار بدین معنی نیست که جلوتروریزم را بگیرد زیرا تروریسم تنها در کنار خط دیورند نه بلکه در تمام ساحات پاکستان پرورش میشود ومدارس شان فعال است باید در انجا بالای تروریزم عمل کند.نگذارد به افغانستات بیایند.
س


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است