تاسیس پایگاه پنهانی چین در بدخشان
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۷    ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ کد خبر: 157734 منبع: پرینت

پس از جنگ سرد بین اتحادیه جماهیر شوروی و بریتانیای کبیر و بازی بزرگ شوروی و امریکا در قرن نوزده، حالا آسیا مرکزی به میدان جنگ برعی نفوذ بیشتر امریکا و چین تبدیل شده است.
به گزارش تسنیم، پکن با تأسیس پایگاه نظامی در بدخشان تاجیکستان کوشش می کند تا راه راهبردی واخان را در مرز کشورهای تاجیکستان، افغانستان و چین زیر نظر داشته باشد.

حالا دو ابر قدرت چین و امریکا در آسیا مرکزی بر سر واخان رو در روی هم قرار گرفتند. دولت چین سعی در جلوگیری از پیاده شدن پروژه عراق و سوریه در آسیا مرکزی توسط امریکا دارد.
واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد، که چین برای اداره این منطقه حدود سه سال است که پایگاه نظامی پنهانی را در بدخشان ایجاده کرده است.

عکس های هوایی که ماهواره های واشنگتن پست در طول سه سال تهیه کرده اند، وجود سومین پایگاه نظامی خارجی چین در بدخشان را تأیید میکند. در واقع ساختمانهای نظامی و زمین های آموزشی محرمانه در این منطقه وجود دارد.
مای سو سرباز چینی در گفتگو با خبرنگار واشنگتن پست درباره فعالیت سه ، چهار ساله این پایگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار این روزنامه از هدف حضور ارتش چین در راه واخان نیز تأکید بر محرمانه بودن این فعالیت کرد.

داعش در مرز تاجیکستان:
معاون وزیر روسیه ایگور ذوبوف در بیست وهشتم جنوری از انتقال نیروهای داعش از مرز پاکستان و افغانستان به مرزهای تاجیکستان سخن گفت. پیش از این نیز روسیه از انتقال نیروهای داعش از عراق و سوریه به افغانستان توسط امریکا خبر داده بود. به نظر می رسد هدف امریکا از انتقال نیروهای داعش به این مناطق نا امن کردن مرزهای چین است.
رهبری چین نیر انتقال داعشی های عراق و سوریه به منطقه آسیای مرکزی را تهدیدی جدی برای امنیت خود می دانند.

یادآوری می کنیم، که طی چند سال اخیر گروه تروریستی داعش در خاک افغانستان حضورش را گسترش داده و هر از گاهی با نیروهای دولتی این کشور و گروه طالبان درگیر می شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
بدخشان
نظرات بینندگان:

>>>   چينى ها خطرناكتر تر از همه و ادمخوار اند . و بواسطه اى معاويست ها اهسته اهسته جاى پاى خود را در أفغانستان باز كرده اند زيرا حالا خبر شده اند كه أفغانستان داراى منابع و معادن سرشار است عاقبت به خير .

>>>   بلی دوستان افغانستان مانند زنی شوهر مرده است
هر که دلش هوای نفسانی کرد قاصید روانه میکند
یا خود در یک بهانه میرود من کار دارم شما چیطور
هستید من به شما یک گپ دارم خصوصی نمیشود
گفت وحالا از طالبان آدم کش تا دولت بی کفایت
بدتر از زنی شوهر مرده شده است
خاگ برسری همه از طالبان آدم کش تا قدرت طلب ها
وسلام هم وطن مهاجر

>>>   در قرن هژدهم اتحاد شوروی وجود نداشت،بلکه اتحاد شوروی در سال ۱۹۲۴ تشکیل شد.
جنگ سرد بین انگلستان و شوروی وجود نداشت،بلکه بین شوروی و امریکا در قرن بیستم وجود داشت.

>>>   سیب جان امانی‎.
وقتی گپ از وحدت قومی در افغانستان باشد، میگویند شما نام از تاجیک و هویت تاجیکی نبرید که باعث خدشه دارشدن وحدت قومی میشود. وقتی گپ از وحدت « فارسی زبانان » باشد،میگویند که لطفن گپ تاجیک و هویت تاجیکی را مطرح نکنید که باعث ضعیف ساختن وحدت فارسی زبانان میگردد . وقتی از خراسان سخن گفته میشود،میگویند شما از هویت تاجیکی تان یاد نکنید که باعث سستی خراسان خواهی میشود ودیگران را ازما دورمیسازد.اگر گپ ازعدالتخواهی باشد،میگویند اصراربرهویت تاجیکی درتضاد باعدالتخواهی قومی است. خلاصه،«تاجیک» که بگویی،همزمان خلاف مسلمان میشوی،خلاف وحدت افغانستان میشوی، خلاف فارسی زبانان می شوی،خلاف خراسان میشوی، خلاف بشر،خلاف انسان میشوی. نمیدانم چرا یک وحشت عجیب از نام و از هویت تاجیک دارند و نمیخواهند که این هویت مطرح شود، بر زبانها جاری گردد ، جایگاه شایسته خویش را بیابد؟! باهیچ هویت دیگرکسی مشکل ندارد، اما از گرفتن نام تاجیک خیلی ها بی قرار و نا آرام می شوند.

>>>   آدمخوری هزار مرتبه بهتر از نانی است که از پول دزدی اختلاس غصب رشوت بدست می اید ، هیچکس بچشم خود ندیده است که چینائی آدم را خورده باشد بلکه آنها غذای سالم وفراوان دراختیار دارند بهمین دلیل صد مرتبه بهتر از ما صحت شان خوب وبزودی بزرگترین وپیشرفته ترین کشورچهان میشوند
ر

>>>   چينايى ها هر جنبنده اى كه در زمين رآه برود مى خورند اين را همه دنيا مى دانند ولى بعضى هفته فام ها تا حال نمى دانند . در جنك چين وويتنام عساكر چينى وقتيكه زخمى هاى دشمن را دستكير مى كردند انها را مى خوردند .كسيكه مى كويد ادمخوارى بهتر از ....است شايد خوداش هم از همان ادمخوار ها يا معاويست باشد .

>>>   چه بلایی سر این تکه از خراسان آمد که هر کسی تازیانه ایی به آن میزند.
ایکاش هیچوقت از سرزمین مادر جدا نمی شد.

>>>   به نویسنده چهارمی
من این حرف ها را فقط همین حالا از زبان جناب عالی می شنوم.تا حالا این مورد ها مطرح نبوده وهيج وقت نمی باشد بیخود از خودت اضافه نکن
به یادداشته باشید که زبان تاجیکی تنها زبانی است.که اقوام افغانستان را بهم نزدیک نموده .
( زمري ننگرهاري

>>>   البته طالب های که درابتدا از پاکستان آمده بودند ازتاجيک ها وحشت داشتن.چون آنها با بیرحمی وقلدري تمامی افغانستان را در تسلط خودشان گرفتن.اما به سرزمین تاجیک ها هیچوقت موفق نشدند.با مقامت جانانه روبرو شدن وبا تلفات سنگین برای همین وحشت دارند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است