هشتم مارچ، جنگ كهنه پرستي و نوگرايي
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۷/۱۲/۱۶ کد خبر: 157696 منبع: پرینت

هشتم ماه مارچ روزيكه زنان غربي براي به دست اوردن حقوق از دست رفته خويش به پاخواستند و براي برابري حقوق خود با مردان ، شعار دادند و تحول و انقلاب تساوي حقوق جنسيتي خويش را به پيروزي رساندند.
و انچه از حقوق خويش را كه مي خواستند به دست اوردند.

زن غربي ديگر منتظر اينكه امر شما چه ، و تكليف من چه هست نمي باشد و نيست.
اكنون براي او سخن از تعين تكليف و اينكه او بايد چه كند و وظيفه وي در برابر شوهر و جامعه إش چه مي باشد نيست و نمي باشد.
اولين سخن وي اين است كه حقوق من چه هست نه تكليف و وظيفه من چه هست.
او حق كار در هرجاي كه بخواهد دارد زن غربي حق حضانت و سرپرستي فرزندان خويش را همانند شوهر خود در حال طلاق و جدا شدن از شوهر خود دارد ، حق تحصيل و كسب علم و دانش دارد ، حق رأي در تعيين نوع نظام و انتخاب رهبران دولتي خود را دارد ، حق گرفتن پست هاي دولتي و اداري ، و حق فعاليت هاي مستقلانه اقتصادي دارد.
انها حق گرفتن طلاق از همسر خويش را به نحو طلاق يكطرفه از شوهر خود را دارا هستند.
زن حق مسافرت به تنهاي را دارد ، حق ارث مساوياته با خواهر و برادران خود را دارد ، حق داشتن هويت و تعيين نام و گذاشتن تخلص و عنوان فأميلي مستقل ، براي خود از خانواده شوهر خويش را دارد ، همانند شوهر خود حق انتخاب نام براي فرزندان خود را دارد.

اما
در كشور هاي كهنه پرست و عقب مانده و سنتي و نظام هاي قبائلي شرقي ، و اغلبا نيز در كشور ها و جوامع منحط اسلامي همچنان زن بايد در خانه شوهر تا اخرين لحظات مرگ خود كار هاي شاقه خانه شوهر، و مادر شوهر، و پدر شوهر، و ... را انجام دهد.
زن حق انتخاب شوهر را براي خود ندارد ، خانواده او در ازدواج او تصميم مي گيرد و فقد به اطلاع وي مي رساند.
تعين سن وسال در ازدواج هم به أختيار پدر و جد پدري و احيانا برادران وي است.
إذن و اجازه پدر و ديگران بر ازدواج وي نافذ و واجب است.
او حق طلاق و جدایي از شوهر خود را با هرشرايط و ستمي كه بر او روا داشته شود را ندارد ، با هرگونه ظلم و ستم از جانب شوهر بايد بسازد ، طبق اصطلاح رایج سنتي ، او با چادر از خانه پدر به خانه شوهر مي رود و بايد با كفن سفيد از خانه شوهر بيرون شود.

اسلام و حقوق زنان
با نگرش نو و عقلاني ونير اموزه هاي وحياني و مبتني بر بنيان هاي علمي و عقلي و تفسير و فقه پويا و تحول اجتهادي برخي مذاهب و رهبران مذهبي ، زنان حق انجام كار اجباري و فرمانبرداري مطلق شوهر و خانواده وي را ندارد.
و زنان حق استقلال ازدواج و نيز داراي داشتن حق طلاق مشروط يك طرفه را هنگام اجراي قرار عقد نكاح از شوهر خود مي باشند.
زنان حق تحصيل ، كار بيرون خانه و أخذ مقام هاي قضایي و رياستي و وزارتي و دادن و گرفتن رأي براي خدمت به جامعه و مردم را عقلا و منطقا دارا مي باشند.
زنان حق سرپرستي فرزندان خويش را تا زمان معين نيز دارند.
حق ديه زنان بر خلاف آرای سنتي ، با استدلال قراني و عقلي و علمي همانند ديه مردان برابر است.
بر خلاف گفته برخي گويندگان ديني نه ثابت شده است كه مغز و عقل و تخصص و توان علمي زنان كم است و نه هم زنان در پيشگاه و مقام الهي مقام كمتري دارند.
اگرچه كه تحليل موضوع فوق و استدلال به ان وقت بيشتري را مي طلبد ولي فعلا جاي طرح ان بيشتر از اين ميسر نمي باشد.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مصباح
زن
هشتم مارچ
نظرات بینندگان:

>>>   زن از نگاه اسلام خانم ،مادر،خواهر،مادرکلان،خشو،ننو،خیشنه و خانم همسایه میباشد.
در هنگام عروسی مهر اش که ده درهم شرعی عربستان میباشد،باید پرداخته شود.
در محکمه شهادت اش نیم مرد است،در میراث ارثیه اش نیم مرد است.
مصروف نگاه کردن اموال مرد در خانه است.اگر درست نگاه نکرد،مرد حق دارد او را از بسترش دور کند و اگر تکرار کرد،حق دارد او را بزند.
هر وقت که مرد خواست،باید آماده خانه داری باشد و لو که مریض باشد و یا مادرش و یا پدرش فوت کرده باشد.
از نگاه اسلام جلو ولادت را گرفتن حرام و قتل است ،بنأ زن باید هر سال و یا دوسال بعد،یک طفل به دنیا برود و او را بزرگ کند.
اما در اسلام حق تعلیم و حق کار به زن ها داده شده است.این که با تولد کردن هر سال و یا دو سال بعد،یک طفل و بزرگ کردن آن،چه وقت برای تحصیل و کار در بیروت خانه وقت خواهد داشت،این یک معجزه است که خدا همراه ملا های خود یکجا نشسته فیصله کنند.

>>>   جناب مصباح صاحب!مطالب راکه شما عنوان کرده اید٫اگر از طرف ما باشد اسم مان کافر است.اینکه در مورد شما چه قضاوت میکنندنمیدانم.
عاقل

>>>   قوانين هزار سال قبل. قوانين امروزي نيس
هزار سال قبل به زمين خشك ميخابيديم امروز تخت آرام است
هزار سال قبول حبيبات و حيوانات وحشي خورده ميشد امروز غذائية صحي وپاك اس هزار سال قبل نظافت نبود. امروز همه چيز تمير وپاك اس هزار سال قبل. كدام جامه بود. امروز كدام جامه است
نبايد ب ه بقوانين هزار سال قبل. برگشت

>>>   بلی زن از نظر الهی مقام کمتر نسبت به مرد دارد، نظر به تایید تمام مذاهب گویا کتابی زن مسوول فریب دادن حضرت آدم بخاطر خوردن میو ه ی ممنوعه میباشد که در اثر آن خداوند قهر شده و ما و شما را به زمین فرستاد.
زن در اسلام در غزوات حتی در زمان پیامبر جزء غنیمت به شمار میرفت. مسلمانان در جریان غزوات پیامبر زنان اسیر را با گرفتن پول کافی آزاد میکردند در غیر آن به حیث کنیز خدمتگزار میبود و مالک زن اسیر حق داشت هر وقت بخواهد با او جماع کند زیرا نزدیکی جنسی با کنیز در اسلام حلال ااست.. زن به حیث موجود دست دوم حتی در زمان اسلام محاسبه می‌شد بخاطریکه برای مردها چهار زن اجازه بود و در حقیقت زن را به حیث ماشین توالد و تکاثر استفاده میکردند
یگانه منبع برای تاءمین واقعی حقوق زنان همانا وضع و تطبیق واقعی قوانین مدنی میباشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است