چرا وزیر مخابرات محاکمه نمی شود؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ کد خبر: 157668 منبع: پرینت

چرا وزیر مخابرات محاکمه نمی شود؟
پهلوهای تازۀ قرارداد 11 میلیون دالری!

ماجرای فساد 11 میلیون دالری پیش چشمان رییس جمهور غنی و چند مقام ارشد حکومت افغانستان اکنون زوایای تازه‌یی پیدا کرده است.
پس از نشر گزارش سلام‌وطندار و اوج‌گیری واکنش‌ها، وزارت مخابرات اعلام کرد که شرکت بُوستوس قرارداد پروژۀ ریل‌تایم را مشترکاً با شرکت آمریکایی لترو که تجربۀ کاری در بیش از 20 کشور در زمینۀ مخابرات دارد، با وزارت مخابرات امضا کرده است. در حالی که در روز عقد قرارداد هیچ نماینده‌یی از شرکت لترو حضور نداشت و در هیچ جایی از این شرکت نامی برده نشده است.
هنوز کاری به شرکت لترو ندارم؛ موضوع قابل بحث شرکت بُوستوس است.

حدود سه سال پیش چهار شرکت با نام‌های آراکسس (Arraxxee SAS Paris)، ونرایز (Vanrise)، پی‌تی استرا گرافیا (PT Astra Graphia) و پرولوجکس ال‌ال‌سی (Prologix LLC) برای به دست‌آوردن پروژۀ ریل‌تایم از حکومت افغانستان دست به کار شدند؛ حکومت افغانستان نیز شرایط قرارداد ریل‌تایم را به این چهار شرکت فرستاد، اما شرکت بُوستوس که اصلاً در این فهرست حضور نداشته، قرارداد را به دست آورده است.

نهادهای حکومتی از ارایۀ شرایط قرارداد ریل‌تایم به سلام‌وطندار خودداری کردند، اما توانستیم شرایط این قرارداد 11 میلیون دالری را از شرکت «ونرایز» به دست آوریم.
بر بنیاد شرایط قرارداد ریل‌تایم، شرکت بُستوس که آمریکایی‌ست باید قانوناً در ایالات متحده ثبت بوده و مدارک ثبت خود را برای به دست‌آوردن قرارداد ریل‌تایم به حکومت افغانستان ارایه می‌کرد، اما شواهد نشان می‌دهد که «شرکت بُوستوس یک روز پس از عقد قرارداد با وزارت مخابرات افغانستان در ایالات نوادای آمریکا به ثبت رسیده است.»

همچنان برای به دست‌آوردن قرارداد ریل‌تایم شرکت‌های انتخاب‌شده باید هشت سال تجربۀ کاری در بخش مربوطه داشته باشند، اما مدارک از تجربۀ سه سالۀ شرکت بُوستوس خبر می‌دهد. به گونه‌یی که وب‌سایت این شرکت در سال 2016 ایجاد شده است؛ قابل ذکر است که پس از نشر گزارش سلام‌وطندار در این زمینهّ، صفحۀ رسمی فیسبوک و وب‌سایت بُوستوس غیرفعال شده است.
شرط دوم به دست‌آوردن قرارداد ریل‌تایم، ارایۀ جزییات کارکردهای پنج سالۀ شرکت‌هاست؛ بُوستوس در حالی که به یک‌باره‌گی سر از این قرارداد بیرون کرده، هیچ مدرکی مبنی بر داشتن تجربۀ پنج ساله ندارد.

بُوستوس بر مبنای شرایط قرارداد باید جزییات کارکردهای پیشین خود را با حکومت افغانستان در میان می‌گذاشت، اما مسئولان در این رابطه سکوت کردند و گفتند، کمیسیون تدارکات که مسئولیت تدارکاتی این قرارداد را بر عهده داشته به زودی در این زمینه نشستی را برگزار خواهد کرد.

بر بنیاد شرایط قرارداد، شرکت‌های انتخاب‌شده باید قناعت حکومت افغانستان را با استفاده از ارایۀ تجربه‌ در پروژه‌های مشابه به دست ‌آورند و همچنان قبل از عقد قرارداد مشخص شود که آیا شرکت انتخاب‌شده پروژه را به تنهایی پیش می‌برد یا مشترکاً با شرکتی دیگر. شرکت دومی نیز باید شرایط شرکت نخست را دارا باشد؛ اما بُوستوس هیچ یک از این شرایط را نداشته است.

منابع به سلام‌وطندار می‌گویند، چهار شرکتی که در بالا نام‌های‌شان ذکر شد، تجربۀ کافی برای ایجاد این سیستم را داشته‌اند، اما دو ماه پیش از عقد قرارداد، کمیسیون تدارکات به این شرکت‌ها اعلام کرده که روند تدارکاتی پروژۀ ریل‌تایم متوقف شده است.
بر بنیاد گفته‌های این منابع، بهای پیشنهادی شرکت‌های انتخاب‌شده برای ایجاد سیستم ریل‌تایم، 6 تا 8 میلیون دالر بوده است، اما کمیسیون تدارکات بدون مطالعۀ طرح پیشنهادی (پروپوزل) به آنان اعلام کرده که پروژه متوقف شده است. وزارت مخابرات اما در اعلامیه‌یی بهای پیشنهادی شرکت‌های انتخاب‌شده را 18 میلیون دالر عنوان کرده است.

عبدالرزاق واحدی، وزیر پیشین مخابرات در استاتوس بلندبالایی جزییات ابتدایی در مورد شرکت بُوستوس را ذکر کرده است. آقای واحدی می‌گوید: «با وجود آن که به گفتۀ مسئولین بُوستوس شرکت آمریکایی است٬ اما در صفحۀ وب‌سایت شرکت٬ تنها یک آدرس (ناواضح) و یک شماره تلفون در افغانستان داده شده است. آدرس دفاتر شرکت بُستوس در امریکا و سایر کشورها از جمله هند٬ چین و کشور افریقا (!!!) معلوم نیست.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر مخابرات
اختلاس
نظرات بینندگان:

>>>   این وزیر خودی است محاکمه نمیشود حتی اگر بدتر ازین اجراات کند ٍ
اگر خودی ها محاکمه میشد امیرزی سنگین با جرایم سنگینش محاکمه میشد ،
اینها هزاره نیستند که محاکمه شوند

>>>   عبدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفته است، که طرح لغو رخصتی روزهای پنجشنبه در شورای وزیران پیشنهاد و برای تصویب به نشست کابینه فرستاده شده بود.
او افزود، که کابینه حکومت وحدت ملی این طرح را روز سه‌ شنبه مورد تأیید قرار داده است و از آغاز سال نو خورشیدی در کابل به اجرا گذاشته خواهد شد.

>>>   قبلا برای اینکه هوای کابل خیلی آلوده شده بود وازدحام ترافیک بود روزهای پنجشنبه رخصتی اعلان شد ازینکه فعلا هوای کابل صاف وپاکر شده وازدحام ترافیک هم از بین رفته بنا بدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفته است، که طرح لغو رخصتی روزهای پنجشنبه در شورای وزیران پیشنهاد و برای تصویب به نشست کابینه فرستاده شده بود.
او افزود، که کابینه حکومت وحدت ملی این طرح را روز سه‌ شنبه مورد تأیید قرار داده است و از آغاز سال نو خورشیدی در کابل به اجرا گذاشته خواهد شد.

>>>   Mutaref
فاشیزم دولتی به رهبری غنی احمدزی گام به گام طرح‌های قوم‌گرایانه و «افغانیزه‌سازی» نظام را تطبیق می‌کند. او در ۵ سالِ گذشته راه‌های زیادی را پیمود که «سمسور افغان» آن‌را برای ۵۰ سال زمان‌بندی کرده بود. حرفی را که غنی به احمدولی مسعود گفته بود «تاجیکان » را یا به زور شمشیر، یا به‌زور خارجی‌ها از کشور بیرون می‌کنند، عملن در ۵ سال به چشم سر دیدیم. سیاست حذف، ترور، به خون کشاندن «جنبش روشنایی» و «رستاخیز تغییر» و ده‌ها حملات مشکوک و سیستماتیک دیگر زیر پرچم غنی احمدزی، بسیاری از پرسش‌هارا حل می‌کند. غنی با حمایت خارجی‌ها نرمک نرمک همه ساختار‌هارا در اختیار افغان‌ها/پشتون‌ها قرار داد و تا جای که زورش رسید، قانون‌شکنی کرد و طرح «اوغانیت» را خواست بر همهٔ اقوام تحمیل کند که تا حدی موفق بوده. اما در آستانهٔ انتخابات، غنی احمدزی روش دیگری را روی دست گرفته. برای تحمیل هژمونی قدرت قومی، او عناصر مفسد و معامله‌گران اقوام غیر پشتون را با پول خرید می‌کند و این‌بار با کارت پول بازی می‌کند. حال دیده شود غیر افغان‌های که متحد تیم غنی شده‌اند، چه امتیازی کسب می‌کنند و غنی را در بدل مزد، بر شانه‌های‌شان تا کجا می‌کشانند و پاداش غنی برای این‌ جماعت چه خواهد بود، زمان پاسخ می‌دهد. اما تجربهٔ ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که هر که دست‌ غنی را بلند کرده، مدتی بعد غنی لِنگ اورا بلند کرده.

>>>   فرهنگدوست هروی
جهاد افغانستان و فساد در پاکستان مورد تایید پشتونهای افغانستان و پاکستان قرار گرفت
این کلیپ چهار مرحله دارد. خود تان مستند تماشا کنید. هرهموطن عزیز پشتونی که وجدانش بیدار باشد، با دیدن این کلیپ افکارش دگرگون خواهد شد. به ما بد نگویید. در مرحله نخست قبایل آزاد پشتون پاکستانی هستند که همه طرفدار و اقوام عمران خان پشتون هستند. در بین شان جوانانی را می بینید که کلاه تبلیغاتی حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان بر سرش است. چند جوان را شاهد هستید که کلاه منظور پشتین را بر سر دارد. همه باهم جشن دارند و زیر پرچم پاکستان چند دختر رقاص را آورده میرقصانند. در واقع فسادی را انجام میدهند که به همان بهانه برای طالب در افغانستان حکم جهاد میدهند.
مرحله دوم مولانا فضل الرحمن است که که جهاد را در افغانستان فرض و در پاکستان حرام میداند. میگوید تمام علمای پاکستان در این مورد متفق هستند.
مرحله سوم. کرزی صاحب هستند برای دفاع از پاکستان میخواهد افغانستان را به جنگ هند و امریکا ببرند.
مرحله چهار محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی پیشین و وزیر ده ساله کرزی و کاندید ریاست جمهوری هستند. میفرمایید : پاکستان چشم راست من و افغانستان چشم چپ من هستند.
پشتونهای پاکستانی که تکلیف شان روشن است. اینجا رهبران پشتون در افغانستان هستند با پشتیبانی از پاکستان در واقع جهاد در افغانستان و فساد در پاکستان را تایید کردند.

>>>   Khalid
وقتی به سابقه شرکت بستوس دقت کردم از دید من این شرکت مخابرانی نه بلکه یک مافیای بزرگ دزدان است که دولت افغانستان آگاهانه 11 میلیون دالر را تحویل انها داده است.
مالک این شرکت اصلا سابقه و تجربه کاری ندارد و قبلا یکی از کارمندان شرکت هوایی صافی بود که با یکی از اسیتورد های ان شرکت بنام خوشبو ازدواج نموده است.
چی رازی در عقد این قرار داد غیر قانونی نهفته است؟ دولت کابل و وزارت مخابرات باید بمردم افغانستان جواب دهند
جزئیات بیشتر در برنامه امروز تلویزیون جهانی امید24
غنی بابا را بخاطر این خیانت ملی اش قدر میکنیم

>>>   چراخود رادردسر میدهید افغانستان زیر مستعمره امریکاوغیره اشغالگران ومافیا قرار دارد به هرنحوه که خواسته باشد این ملک را میخورد، مناسب نیست روی همچو موضوعات مکس شود باید روی چگونگی ریشه کن کردن نظام استعماری کپیتالیزم فکر شود چراکه همین نظام خبیث مافیایی است که همچو مافیا بزرگ استعماری درقدرت است وکشور های مظلوم بدون سپر را می خورد وبس.
بااحترام
خودم

>>>   این هم از جمله همان قرارداد های است که ملیارد ها افغانی از آن صرفه جوی می شود و از مبلغ صرفه جوی شده برای بازمانده گان شهدا کوپون توزیع می گردد.
مردم با عجب عوام فریبی مواجه اند! اینها فکر می کنند که مردم این دزدی ها را نمی بینند. در صورتیکه شرایط بد تر ازین قرارداد که فساد های ملیونی در آن وجود دارد بالای ادارات تحمیل میگردد.

>>>   مردم ازین حکومت فاشیستی اشرف غنی احمدزی عواتم فریب خیلی به ستوه امده از بسکه دروغو عوام فریبی و حکومت پشتونی خودش را در طول بیشتر از چهار سال گذشته انجام داده است دیگران را رشوتخور فساد پیشه میگوید و حق و ناحق از کار برطرف و به تحقیق و محاکمه میکشاند اما خو.دش در داخل ارگ از طریق ریاست تدارکات که زیر نظر اش کار میکند در تمام قرار داد های کلان دزدی ها و رشوتخوری های کلان انجام میشود و وقتیکه خیانت انها افشا شد باز با پریدن ازین شاخ به ان شاخ تیر خود را میاورند که یک نمونه ان قرارداد وزارت مخابرات با یک شرکت نو بنیاد بوستوس است که که ملیون ها دالر در ان حیف و میل میگردد و اشرف غنی احمدزی بحضور خودش این قرار داد را پس از طی مراحل و اماده سازی قرارداد از جانب ریاست تدارکات به امضا رسید که پس از افشای خیانت درین قرارداد از نگاه پولی و بکسی که این قرارداد داده شده شکرکت ناشناخته شده و نوبیناد است و مخالف با شرطنامه خودش است گر یک مامور دزدی و خیانت میکند خیلی ناچیز اما ریاست تدارکات ارگ اشرف غنی که میدزد به ملیون ها دالر است افسوس افسوس به مردم ما که چه کسی با جعل و تقلب و توافق دو تیم بر مردم ما حاکم شده است سخنان برادر اشرف غنی احمدزی که گفته بود ریس دفتر و اطرافیان ان مردمان دزد اند انها را بدور خود اشرف غنی جمع کرده و انها جز دزدی دیگر کاری ندارند حالاثابت به حقیقت شده است.

>>>   وظیفه عقد قرارداد وتثبیت شرایط مربوط به اداره تدارکات است نه وزارت ها باید جوابگو اداره تدارکات ملی باشند از جانب دیگر یک تعداد عادت دارند که در مقابل هر موفقیت افکار منفی را اراییه میکنند در اینده معلوم خواهند شد که حقیقت درکجا هستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است