دیدار محب و ملابرادر با مقام‌های ازبکستانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۰    ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ کد خبر: 157660 منبع: پرینت

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان برای دیدار با مقام‌های ازبکستانی وارد تاشکند پایتخت آن کشور شده است.
به گزارش صدای آمریکا، دفتر شورای امنیت ملی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای محب با مقام‌های عالیرتبۀ ازبکستان در مورد روند صلح، همکاری‌های منطقه‌ای و مبارزه با دهشت افگنی و قاچاق مخدرات صحبت خواهد کرد.

همزمان با این، طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ ازبکستان و عصمت الله ارگاشیف، نمایندۀ ویژۀ آن کشور در امور افغانستان شام یکشنبه (سوم مارچ) با ملا عبدالغنی برادر در قطر دیدار کرده است.
طالبان گفته اند که آقای کاملوف در این دیدار، از آمادگی کشورش برای تسهیل روند صلح افغانستان خبر داده است.

ازبکستان در سال‌های پسین تلاش کرده است تا نقش فعال و بارزی در روند صلح افغانستان داشته باشد.
مقام‌های ازبکستانی در اگست سال گذشتۀ میلادی نیز با هیات طالبان به ریاست شیر محمد عباس استانکزی، در تاشکند دیدار کردند.
ازبکستان چند ماه پیش نشست ۲۳ کشور و سازمان جهانی را در مورد افغانستان میزبانی کرد و از طالبان خواست که به فراخوان صلح محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان که خواستار مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان شده بود، پاسخ مثبت بدهند.

اهمیت اوزبیکستان در حل معضل افغانستان

ازبکستان با ۱۴۴ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان از ناحیۀ گسترش شورشگری اسلامگرایان به ویژه "حرکت اسلامی ازبکستان" نگرانی دارد، گروهی که گفته می شود از گذشته روابط نزدیک با طالبان داشته است.
فعالیت حرکت اسلامی ازبکستان سبب شد که تاشکند نیز چندین بار از حمایت پاکستان از گروه‌های آشوبگر و دهشت افگن انتقاد کند.
پس از مرگ اسلام کریموف، رییس جمهور پیشین ازبکستان، شوکت میرضیایوف، رییس جمهور کنونی آن کشور در صدد گسترش نقش کشورش در منطقه بر آمد.
در می ۲۰۱۸، آقای میرضیایوف به واشنگتن سفر کرد و به مقام‌های امریکایی وعده داد که در روند صلح افغانستان با امریکا هم گام خواهد بود و برای تسهیل این روند میانجیگری خواهد کرد.

از دید شماری از تحلیلگران غربی، ازبکستان به دلیل داشتن ارتباطات خوب با شمار زیاد طرف‌های مطرح در روند صلح افغانستان، برای ایفای نقش در این روند مناسب پنداشته می‌شود. ازبکستان هم روابط خوب با مسکو دارد و نیز از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میزبان پایگاه نظامی امریکا بود.

سامویل رامانی، تحلیلگر کانادایی مستقر در بریتانیا به این باور است که عضویت ازبکستان در پیمان شانگهای، این کشور را با چین که قدرت مطرح در منطقه است، نزدیک می‌سازد.
آقای رامانی در مقاله‌ای به مجلۀ دیپلومات نگاشته است که از رهگذر تاریخی، اوزبیکستان با آنکه در گذشته از گسترش نفوذ روسیه در منطقه نگرانی هایی داشته است، در حال حاضر روابط نسبتاً خوبی با مسکو دارد.

بهبود در روابط تاشکند و مسکو با رویکار آمدن حکومت رییس جمهور میرضیایوف رونما شد و به گفتۀ آقای رامانی مسکو نیز تلاش‌های ازبکستان را در قضیۀ افغانستان حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، ازبکستان با شماری از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان، به ویژه با عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان روابط داشته است.
از دید آقای رامانی، ازبکستان بر خلاف شماری از کشورها، روابط خود را با پاکستان در تعادل نگه داشته است، هرچند تاشکند هر از گاهی پاکستان را به خاطر حمایت از گروه های تندور در افغانستان ملامت کرده است.
افزون بر این، به گفتۀ آقای رامانی قدرت‌های جهان نیز بر این نکته توافق نظر دارند که ازبکستان در حل منازعۀ افغانستان می‌تواند واسط بی طرف باشد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ازبکستان
ملابرادر
محب
نظرات بینندگان:

>>>   محب از مقابل شدن با ملای قندهاری ترس دارد .
تماس غیر مستقیم را مصوون تر میداند.
حق هم دارد حفظ آبرو شرط است.

>>>   چه دولتی است؟
مثلی که ملا برادر با محب یکجا به دیدار مقامات ازبکستانی رفته باشند.
در حالی که محب به ازبکستان رفته ودبا مقامات ازبکستانی ملاقات کرده است و مقامات ازبکستانی به قطر رفته اند ودبا ملا برادر ملاقات کردند.
جالب آن است که ازبکستان را به مسایل صلح افغانستان چی؟
صلح افغانستان تنها و تنها به امریکا و افغانستان و پاکستان ارتباط میگیرد.
هیچ کشور دیگر درین موضوع نه تأثیر دارد و نه هم صلاحیت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است