در سریال «ممنوعه» به مردم افغانستان اهانت می‌شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۷/۱۲/۹ کد خبر: 157602 منبع: پرینت

سریال ممنوعه به کارگردانی «امیر پورکیان» و تهیه‌کنندگی «علی‌اکبر نجفی» حدود یک‌سال می‌شود در «شبکۀ نمایش خانگی» ایران پخش می‌شود. در این سریال شخصی هم نقش یک کارگر افغانی را بازی می‌کند که در چندین سکانس روی صحنه ظاهر می‌شود و به صورت بسیار واضح مورد تمسخر و توهین دیگر بازیگران این سریال قرار می‌گیرد.

سکانس اول: خانوادۀ «برکه» (نقش اول سریال) اسباب‌کشی می‌کند و کاریگر افغانی در جابجایی و انتقال اسباب کمک می‌کند. دختر رو به‌طرف مادرش می‌کند و با نیشخند می‌گوید: «این شخصی که داره اسباب را جابجا می‌کند بو میده (نقلی به مضمون) و بعد یکجایی با پدر و مادرش می‌خندند.

سکانس دوم: برکه عینی که می‌خواهد از حویلی بگذرد، چشمش به کارگر افغانی می‌خورد و با او عکس سلفی می‌گیرد. سپس در جمع دوستان و همکارانش ظاهر می‌شود که با قیافه جدی رو به همه می‌گوید: «من عاشق سامی (نقش اول سریال) نیستم، من کس دیگری را دوست دارم. حرفش را با قاطعیت تکرار می‌کند، تا حدی که صحنه بسیار جدی می‌شود. سپس برکه گوشی‌اش را در میاورد عکس سلفی‌اش با کارگر افغانی را به همه نشان می‌دهد و همه می خندند و کارگر را تمسخر می‌کنند.

سکانس سوم: پدر برکه چشم پدر سامی را کور کرده و حالا پدر سامی برای رضایت، تقاضا کرده برکه با کارگر افغانی که با قیافه و شکل بسیار توهین‌آمیز ظاهر می شود، ازدواج کند.
ضمن این چندسکانس، در چند مورد دیگر نیز به شرایط اقتصادی و اجتماعی افغانستان کنایه گفته می‌شود. این بی‌حرمتی بدون شک که غیرعمدی نیست و نویسنده و کارگردان این سریال خواسته‌اند یک تصویر کاملا زشت و پلید از کارگران افغانستانی و در مجموع مردم افغانستان به نمایش بگذارند. با رعایت اخلاق و احترام و با درنظرداشت مشترکات تاریخی و فرهنگی مردم ایران و افغانستان، تهیه‌کنندگان این سریال و دست‌اندرکاران شبکۀ نمایش خانگی باید از تمام مردم افغانستانی پوزش خواهی کنند.

حمید فرهادی


سریال «ممنوعه» به مردم افغانستان اهانت

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سریال «ممنوعه»
اهانت
نظرات بینندگان:

>>>   تمسخر و توهین به مردم افغانستان در فلمها و سریال های ایرانی:

متاسفانه توهین و تمسخر مهاجرین افغانستان در ایران با شدت هر چه تمام ادامه دارد! در تازه ترین سریال ساخته شده در ایران به نام « ممنوعه » که از نظارت شدید وزارت ارشاد هم گذشته این توهین و تمسخر بوضوح دیده میشود.

رسانه های ایران٬ گاهی مهاجرین را عامل شیوع بیماری نشان میدهند ( سریال شیوع ) گاهی لحجه افغانها را تمسخر میکنند و حتی در مراسم ها و جشنها هم با استفاده از شومن های دلقک مثل( حسن ریوندی) لحجه مردم افغانستان را با توهین و تحقیر به تمسخر میگیرند تا باعث شادی روح نا شاد مردم خود شوند!

چرخهای اقتصاد ایران به برکت وجود نیروی کار ارزان و توانای مهاجرین به رونق رسید ولی همیشه با توهین و تمسخر همزبانهای خود روبرو شدند!

صدها هزار مهاجر عراقی و پاکستانی هم در ایران زندگی میکنند ولی در هیچ فلم و سریالی به آنها توهین نشد!

در حالی که پاکستان خانه امن گروههای مخالف ایران شده که هر از چند وقتی ایرانی ها را کشته و اسیر میکنند و عراق هم تجربه قتل عام صدها هزار ایرانی را در جنگ به جا گذاشته است.

اما مردم افغانستان در هر لحظه در کنار مردم ایران بوده اند٬ چنانکه بیشتر از ۳۵۰۰ کشته در نتیجه جنگ ایران و عراق و بیشتر از ۸۰۰۰ کشته هزاران زخمی هم حاصل دفاع مهاجرین از منافع ایران در سوریه و در قالب سپاه فاطمیون میباشد. که واقعا" حماقت خودرا هم می پذیریم.

وقاحت و بی وجدانی بازرسان سازمان ارشاد اسلامی ایران که مسئول بررسی سریالها و فلمها قبل از پخش عمومی میباشد هم کاملا مشخص است.

بازرسان این سازمان به دیدن تار موی زن و برآمده گی گوش از زیر چادر حساس هستند ولی توهین و تمسخر ملتی که روزگار نچندان دور فرزندان یک خانه بودند٬ را با جان و دل می پذیرند!

در این میان فاسد و خائن بودن دولت افغانستان را نباید از یاد برد٬ در تمامی این سالها سفارت افغانستان در ایران هیچ اعتراض جدی به حجم زیاد توهینها و تمسخرها نداشته است و در چند مورد هم بعد از داغ شدن موضوع در رسانه ها مجبور شده اند مزدور وار واکنش نشان دهند.

>>>   مردم به دور ازتعقل با ۴۰ سال برادرکشی٫افتخار به انفلاق وانفجار مکتب٫کودکستان وشفاخانه سزاوار اهانت اند.

>>>   وقتی ما سزاوار توهین وتحقیر هستیم٫درین مورد گناه ایرانی ها چیست؟

>>>   این دختر ها بناحق خندیدند ویابالای کار گر افغان تمسخر کردند شاید نمیدانند کار گر افغان انها را خیلی خوبتر از یک ایرانی خوش نگاه میکند یک دوستم در ایران بود حالا در لندن زندگی میکنداومیگفت دوست دختر ایرانی داشتم از من فوق العاده راضی بود به اندازه ای که بقول خودش نزدیک مرا می پرستید ومیگفت شما افغان هاهمه ای تان اینجوری هستبتد و... اصلا ان دختره واقعیت را درک کرده ودوست هایش ندانسته خنده کرده اند
علیشاه پیمان

>>>   ایرانیها وقتی باید معذرت بخواهندکه تصویر نادرست از افغانها ارایه داده باشند.وقتی تقریبا همه مهاجرین افغان درایران بویناک٫دزدواوباش اند.درینجا گناه ایرانیها چیست؟

>>>   در هر جامعه خوب وخراب وجوددارد.افغانهای باتحصیل و بادانش اروپا٫امریکا٫ کاناداو استرلیا رابرگزیدند. نصیب ایران وپاکستان تنها بیسواد٫ اوباش ولنده غرشده. به نظرم انها ملامت نیستند.

>>>   من به سهم خود از مردم و کارگران شریف افغانستان عذر خواهی می کنم .متاسفانه نه تنها در ساخت فیلم و سریال بلکه در بسیاری از حوزه ها فرهنگ ما رو به عقب می رود .
اریا /ایران

>>>   نظر دهنده اول چرا افغانها برای همه دنیا حاضرند بجنگند جز برای افغانستان ؟ چرا در جنگ ایران و عراق رفتند اما در جنگ افغانستان نماندند و نجنگیدند؟ امروز به سوریه برای دفاع از ارتش اسد میرن ولی حاضر نیستند از ارتش افغانستان دفاع کنند !

آیا هیچ مهاجر سوری رو دیدید که برای فرار از جنگ سوریه به لیبی مهاجرت کنه ؟ سوریه و لیبی هم دین و همزبان هستند اما هیچ مهاجر سوری نیست که به لیبی که همزمان با جنگ سوریه ، درگیر انقلاب و جنگ شد مهاجرت کنه چون سوریها انقدر فهم دارند که لیبی درش انقلاب شده و درگیر جنگ شده و اثر این انقلاب و جنگ در منطقه جنگزده خاورمیانه تا ۱۰۰ سال دیگه باقی میمونه و مهاجر سوری آینده ای نخواهد داشت در لیبی .اما افغانها از ۴۰ سال پیش برای فرار از جنگ افغانستان به ایران که خودش ۴۰ سال پیش دچار انقلاب و بعد جنگ و سالها تحریم شد مهاجرت کرده و میکنند بعد از مهاجرت هم از سختیهای زندگی در ایران زاری میکنند ! بازیگر هزاره افغان باید عذرخواهی کنه اول از خانواده خودش بخاطر مهاجرت به ایران و بعد هم از مردم افغانستان بخاطر پذیرش این نقش تحقیر آمیز خوبه که خودت میگی مهاجران پاکستان و عراقی چند صد هزار نفر هستند مهاجران افغان چی ؟ ایکاش چند صد هزار نفر بودند مهاجران افغان چندین میلیون نفر هستند نه چند صد هزار نفر اکثرا هم غیرقانونی وارد ایران شدند و بارها برای زنان و دختران ایرانی مزاحمت ایجاد کردند میزان جرم و جنایت و تجاوز مهاجران افغانی در ایران زیاده و مهاجران پاکستانی و عراقی یک درصد جرمهای افغانها رو ندارند مهاجران عراقی و پاکستانی مثل مهاجران افغانی به دروغ نمیگن اجازه تحصیل در مدارس ایران ندارند اما افغانها به دروغ میگن اجازه تحصیل ندارن در حالیکه بچه هاشون از مدرسه تا دانشگاه در حال درس خواندن هستن مهاجران دیگه مثل افغانها زیاد زاد و ولد زیاد نمیکنن چندین میلیون نفر نیستن همزبان نیستن ولی حرف ایرانیها رو بهتر میفهمند بخاطر همین احترام بیشتری دارند مهاجران پاکستانی و عراقی اکثرا قبل از انقلاب ایران وارد ایران شدند نه مثل مهاجران افغان ظرف ۴۰ سالی که ایران دچار بحرانهای بعد از انقلابش بود.

از دهه ۸۰ دولت ایران از مهاجران افغان میخواد برگردند مطمئن باش اگر نفعی برای ایران داشتید نمیخواست برگردید اما مهاجران افغان نه تنها نرفتند که روز به روز هم بیشتر شدن حتی امسال هم مهاجرت کردید در ایران انواع جرمها رو مرتکب شدن وضعیت کارگران ایران بعد از حضور کارگران افغان در ایران بد شد به لطف حضور مهاجران افغان اقتصاد ایران دچار مشکل شد نه اینکه چرخهاش راه افتاد کارگران ایرانی بخاطر مهاجرت افغانها مجبور به مهاجرت به ژاپن برای کارگری شدند و به لطف همان کارگران افغان که حاضر بودند با هر قیمتی کار کنند تا کار کارگر ایرانی رو بگیرند حق و حقوق و بیمه برای کارگران در ایران از بین رفت و کارگران ایرانی آواره شدند تازه اینها مهاجران سالم افغان بودن که خلافکار نبودن و اینطور باعث ضربه خوردن ایران شدن مهاجرانی که قتل و قاچاق مواد مخدر و تجاوز و ...میکنن خودتون بابت قتل ستایش چقدر جنجال به پا کردید که البته ما هم محکوم کردیم و قاتل و مجازات کردیم اما صداتون سر دو قتلی که همین امسال مهاجران افغان کردند و هر دو زن کشته شده ایرانی بودن و قاتلان افغانی دراومد ؟ ظرف ۴۰ ساله گذشته بارها مرتکب قتل و جنایت شدند مهاجران افغان . میخوای بگی نژادپرستی و ....ولی واقعیت اینه بخاطر رفتارهای خودتون بیشتر مردم ایران دیگه نمیخوان مهاجران افغان در کشورشون باشن دلیل نفرت ایرانیها از مهاجران افغان اینهاست

>>>   وقتي دولتمردان و رهبران افغانستان جاسوس، خاين ، خاكفروش ، مزدبگير باشند، هر كس و ناكس به ما توهين ميكند. اين معمله گران، آب، خاك ،آبرو و عزت مردم افغانستان را معامله كردند.

>>>   لازم است بگویم این چندم باراست که برایتان گفته ام؛دولتهایی در جمهوری اسلامی بعد از ارتحال امام خمینی رحمت الله امدند که گفتمانشان اصلا انقلاب اسلامی نبود وبه ارمانها واهداف متعالی انقلاب اسلامی پشت کردند وتفکرات لیبرالی واحیانا نفوذهایی در بدنه دولتها ایجاد شد که اصلا اعنقادی به تمدن سازی انقلاب وصدور انقلاب نداشتن .زمانی که انقلاب اسلامی بر پا شد انقلاب فقط با دو کشور کدام ارتباطی نداشت رژیم اشغالگر قدس شریف(رژیم صهیونیستی اسراییل)ورژیم اپارتاید تبعیض نژادی افریقای جنوبی )این انقلاب مدافع مستضعفین وازادیخوهان وادیان الهی سراسر جهان وبا تمام ادی وفرهنگها رابطه دوستانه ومدافعانه داشت اما تفکرجمهوری اسلامی بدلیل نفوذ جواسیس ودالربگیران ونویسندگان وکارگردانان فاسد وخائن که مخاطبشان فقط بخش مرفه وبی درد جامعه واکثرا شمال شهر تهران واقشار متمول جامعه است دست به اعمال شرم اوری میزنند که انقلاب اسلامی را لکه دار کنند .در کجای جهان دوملت را میشناسید که اینهمه تشابه فرهنگی وعقیدتی داشته باشند وهمدرد .ودشمن خوب میداند چطور این ارتباطات را برهم بزند وتفرقه ایجاد کند؟؟شما خوب میدانید انقلاب اسلامی از همین ملتی که در این فیلم به تمسخر گرفته شده یک لشکری میسازد که یک پای مبارزه با داعش درسوریه شد وانهمه افتخار افرید.ودشمن خوب بلد است این افتخاران را درهم بشکند .اینرا بدانید که فیلمایی که درشبکه خانگی نمایش تولید میشود زبان گویای انقلاب اسلامی نیست وسرمایه گذاران ان افرادی متمول وسکولار وحتی ضد انقلاب هستند وبجز هجو ؛ لودگی ؛ اشاعه فحشا وایجاد بدبینی وتفرقه هیچ هدفی ندارند وضد ارزشهای انقلاب هستند.از وزارت ارشاد دولت حسن روحانی انتظار بیشتر از این نیست .در انقلاب اسلامی شریعت ناب محمدی( ص )بلال حبشی وسید قریشی یکیست.درتاریخ اسلام وتاریخ کربلا می خوانیم که جون یک سیاهپوست است وامام حسین علیه السلام بعد از شهادت وی اورا دربغل میگیرند واز این نوع همدلی وبرابری وبرادری در تاریخ اسلام وانقلاب اسلامی نمونه فراوان است.وزارت ارشاد جمهوری اسلامی اعتقادی به انقلا
اسلامی ندارد وگرنه اینگونه نداهای دشمنانه ومنافقانه را باید درجلویش استاد کند واجازه ندهد.بازیگران فاسد وسلبریتی های خائن ضد انقلاب اسلامی که بغیر از هرزگی واشاعه فسلد ودریافت دالر به هیچ چیزی فکر نمیکنند.این سازندگان فیلم هرگز وهرگز در طراز وهمپا
ی انقلاب اسلامی نیستند.انها و بادارشان که از انسوی مرزها تمویل میشوند هدفشان شکستن وگسستن پیوند دوملت بزرگ ایران وافغانستان هستند.هرچند در داخل خود کشور ما هم از این مزدوران کم نداریم من عربستان سعودی ؛ امارات ؛ اسراییل غاصب ؛ امارات وانگلیس وامریکا را عامل این رفتار شرم اور وهمینها هستند که کارگردانان مزدور وسلبریتی های فاسد وخائن دا تمویل میکنند تا اینگونه فیلمها بسازند وپیوند دوملت بزرگ را برهم بزنند هرچند حساب ملتها از حساب دولتهای وابسته ودنباله رو غرب ولیبرال جداست.انها زبان وفرهنگ واشتراکات دینی را هدف گرفته اند ومی خواهند تفرقه وگسست فرهنگی واتحاد را رقم بزنند.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   شماسفرنامه ابراهیم بیگ که یک ایرانی است ودرزمان حکومت صفوی از ترکیه به ایران آمده ودوباره برگشته ، خصوصیات وتعاملات هموطنانش را یاد داشت نموده بخوانید که چی برداشتی دارد
سفرنامه های سیاحین غرب را بخولانید بعد ازین بابت گله نمیکنید ،
در زمان حکومت قاجار وصفوی تعداد بیشمار ایرانی ها به کشورهای عرب ترکیه وآسیای میانه برای کارگری مهاحرت نموده بودند چی توهین های بودکه درحق شان صورت نگرفت
ر

>>>   اروپائی ها وامریکائی ها که توهین نمیکنند شما آنان رابه چاقو میزنید نان ونمک وپول شانرا خورده وبر دختران شان تجاوز میکنید

>>>   ایران عربستان ترکیه امارات اینها کشورهای اسلامی هستند هیچ پیشامدی جای گله گذاری ندارد

>>>   تو هین ایرانها نسبت به مهاجرین یکی از کار های روز مره شان می باشد چون عادت دارند به توهین دیگران وجز خود دیگران را نمی بیند اگر یک مها جر لباس مرتب داشته باشد علنا توهین میکند اینرابه چشم خودم دیدم نه یک بار ودوبار بلکی صد ها بار چه باید عادت کرده وتر ک عادت باعث مرض میشوند
واسلام

>>>   متاسفم ازاین همه تحقیر وتوهین

>>>   به عنوان یک کورد اهل ایران از دیدن چنین توهین زشت و نژادپرستانه ای به شدت ناراحت شدم. در ایران متأسفانه این قبیل توهین ها بسیار رایج است و در مورد بسیاری از ملیت های داخل ایران مانند لور، تورک، کورد و ... هم انجام میشود. امیدوارم با اتحاد بتوانیم جلوی این رفتارهای زشت را بگیریم و شاهد تکرار آن نباشیم.

>>>   سلام . برادر و خواهر خوبم شما که میگویید در سریال ممنوعه به افغانهاو یا کار گری افغانی را تمسخر میکند که حتی از زیر نظر وزارت ارشاد هم رد شده است چرا چنین است برادرم و خواهرم متاسفانه این را برایتان بسیار واضع بگویم که درایران نه تنها وزارت ارشاد یا غیره که اصلاً تمسخر شدن یک افغانی برایشان اصلا مهیم نیست چون آنها میدادند که اینها هیچ قدرت از خود ندارد خب زمان که قدرت نباشد دیگر احترام معنی ندارد اگر احترام میاورد قدرت میاورت اگر ...
که نمونه اش را خودتان از عراق و پاکستان گفتید پس تا زمان که قدرت نداری انتظار احترام هم نداشته باش آری .
یک مهاجر از ایران

>>>   علت اصلی عقب ماندگی افغانستان ، حاکمیت ۳۰۰ ساله رهبران قبیله ی پشتون تبار جمع دین زدگی مردم افغانستان است ؛ دیگردلایل بسیارکوچک و برامده از دوعلت اصلی اند .

>>>   تاجیک ها ، اوزبیک ها و هزاره هابارها برای تان گفتند که ما "افغان" نیستیم ولی مرغ شما یک لنگ دارد و منطق تان منطق جعل و تزویر است.

>>>   این فاشیست های افغان اند که میخواهند در این قرن 21 قرن ترقی و پیشرفت های بشری و قرن آزادی و زنده گی شهروندی و حاکمیت دیموکراسی میخواهند هویت خودشان را بر دیگران تحمیل کنند

>>>   و تا هنوز هم ندانسته که مردم افغانستان را چه کسی به این حال و اوضاع مبتلا کرده است !
تاهنوز ندانسته که ریشه اینهمه بدبختی به دوصدسال پیش ربط دارد
و...

>>>   مناسفانه از اول یعنی از روزیکه نام این کشور افغانستان شده است تهداب این کشور غلط گذاشته شده است و اکنون سخت است که تهدابش راست شود تا از ریشه خراب نشود و تهداب جدید برایش انداخته نشود.

>>>   واحد پولی افغانی هویت افغانی فرهنگ افغانی و غیر کجایش منطق داره

>>>   زیر نام افغانستان به غیر از جنگ و خونریزی چیزی دیگری نداریم. بسیاری از کشورها و شهرها نام‌شان را تغییر داده اند و هیچ مشکلی نیز بوجود نیامده است، ما هم می‌توانیم چنین کنیم

>>>   متاسفانه چند سالی هست بعد از دولت آقای خاتمی که دولت ایران به عمد در تلاش است که به هر نحوی مردم ایران را نسبت به شهروندان افغانستانی بدبین کند میدانید به چه خاطر.؟
فقط به خاطر ترس از صداقت درست کاری وشرافت شهروندان افغانستانی
در کشوری که ادعای حکومت حضرت علی علیه السلام دارند در قبال شهروندان مسلمان یه کشور دیگر سیاستی را در پیش می‌گیرند که در هیچ جای دنیا نیست چه برسد در دین اسلام

>>>   به چى نام افغان افتخار كنم به انتحاريش به وطن فروشى مادرزنا هايش به نادانى افغان هايش به ايكه ميليون ها مهاجر داره به ايكه فاسدترين كشور جهان شناخته شد به ايكه وحشتناك ترين نام فعلا در جهان شده به چى نام افغان افتخار كنم هيچ بشرى انتحارى نمى كنه اما همي افغان هاى با افتخار انتحارى مى كنه

>>>   خراسان با افتخار و بدبختانه افغانستان انتحار و انفجار و برده . اين يك أصل پذيرفته شده جهاني است.

>>>   واقعیت امر این است که از هر طرف که مطالعه بفرمایید خاستگاه و زادگاه افغان کوه سلیمان و نواحی آن است.
بهترین راه برای حفظ یکپارچگی کشور رفتن به طرف یک ریفرندم با دو گزینه خراسان و افغانستان هستیم تا تکلیف برای همیشه مشخص گردد.

>>>   اکنون شما بتاریخ خود مراجعه کنید که سرزمین خراسان مطلق بکدام اتباع هست؟
اگر پشتونها مانند ما تاجیکها قرامت دیرینه داشت درست که این کشور مال پشتونهاست.
در غیر صورت بقول بزرگان!
مهمان احمق صاحب خانه را مگوید خوش امدی.
یک تعداد پشتونهای بی خبر از تاریخ و یا امیانه بگم بی اقل هست...!!!

>>>   سلام به همه هموطنان عزیزم بله همیشه مردم ایران با حرفها وکنایهایشان به مردمه افغانستان توهین کرده اند اما خود ما باعث اینها هستیم وقتی که خود اونهم. وطن من توی همچین سریالی بازی میکنه و خیلی راحت میزاره که بهش توهین کنند فکر می‌کنید کی مغ:

>>>   باسلام وتشکر واقعاباخواندن این خبرخیلی ناراحت شدم واقعا انسانت مسلمانان به کجارفته بایدبگم ازمسلمان بودن وشیعه بودن خودموی عده که فقط ازمسلمانی حرف زدنشویادگرفتن شرم دارم. ولی بایدازخداامیددارم چوب خداصدا نداره دنیاچرخ وفلکه میچرخه امروز ماپایینیم واونا بالاچرخ ولی میرسه روزی که نبایدبرسه من ازآلمان این پیام ومینویسم جای که مردمانشون ازنظرما کفرن وجای دربهشت برین ندارن ولی بهشت ازآن اینهاست توف برنژادپرست

>>>   کره زمین گِرده و روزی همه ی این رفتارهای زشت و نه تنها غیر دینی بلکه غیر انسانی و بی حرمتی ها که به افراد هم نوع، هم دین و آئین خود میکنند به روی خودشان می آید و آه مظلومان دامنشان را میگیرد😟😡

>>>   متاسفانه نژاد پرستی در ذات وخون ایرانی ها هست.حتی همان هایی که ادعا می کنند، ملیت ونژاد برایشان مهم نیست.من خاطرات تلخی از این نژاد پرستی ایرانی ها در طول اقامتم در ایران داشتم.دولت هم به طور بسیار هوشمند و برنامع ریزی شده به این مسله دامن می زند وانرا ترویج می کند

>>>   [صدها هزار مهاجر عراقی و پاکستانی هم در ایران زندگی میکنند ولی در هیچ فلم و سریالی به آنها توهین نشد!]
1_چون مهاجران دیگر کشورها بالای زنان و دختران ایرانی تجاوز نکردند و بعد از تجاوز سر آنها را نبریدند.
2_چون از کشور افغانستان هر سال صدها هزار کیلو تریاک به ایران ارسال می شود تا میلیونها جوان ایرانی را بدبخت و بی سرنوشت و پودری کنند.
3_چون هرسال صدها هزار نفر از سرحد به قسم غیرقانونی به ایران میروند.بیش از 4 میلیون نفر غیرقانونی در ایران بودو باش می کنند. در کجای دنیا همچه چیزی ممکن است؟ در انگلیس می توانی 100 افغان را ببری؟ چی رسد به صدها هزار نفر.
ای ره فهم می کنی که کثافتکاری های خود افغان ها در ایران باعث بی آبرویی افغانستان شده و نه یک فلم یا سریال ؟

>>>   در مورد دولت افغانستان!
مگر دولت فلسطین و بعضی کشورهای دیگر با ایران دوست اند که ایران آنقدر دلسوزانه رفتار میکند؟؟؟؟
نه، نه تنها دوستی ندارد بلکه با آن مخالف است و حتی کمک هایشان را پس میدهد😕

>>>   وقاحت وبی وجدانی بازرسان سازمان ارشاد اسلامی ایران رادرست گفته اید. به نظرمن کمی هم به فکر آبروی بر باد رفته خودباشند وفکری به حال کارتن خواب ها،کولبران مظلوم ولشکر عظیم روسپیان خیابانگرد خود بکنند.

>>>   این کارگر دانان فاسد دالر بگیر عامل دست سرویسهای استخباراتی هستند که از اسراییل غاصب وامریکا وانگلیس سرچشمه میگیرد.و شما ای برادر مسلمان من چه افغانستانی وچه ایرانی رایگان ومجانی در پازل دشمن بازی میکنید. بعد از ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه که چقدر به انقلاب اسلامی ادر کشور ما ومجاهدتهای رزمندگان ومجاهدین ما توجه وعنایت داشت افراد خائن وپستی مانند خاتمی رئیس جمهور شدند که عامل دست موساد وعربستان وهابی شدند وتخم کینه وبدبینی را بین مردم ایران وهمسایگان بخصوص کشور ما پاشیدند. و اکنون ارشاد ضد اسلامی ایران همان راه را میرود .وگرنه هرگز خواست قلبی مردم ایران توهین وتحقیر برادران وخواهران هم کیش هم فرهنگ وهمزبان افغانستانی نیستند .اصلا سیاستهای سکولار دولتهای بعد از ریاست جمهوری ایت الله سید علی خامنه ای رهبر کنونی ایران هرگز با ارمانهای انقلاب اسلامی جورنبوده و نیست وراه بیراهه میرود. ومعاندین نظام ودشمنان خارج مرز این تفرقه ها را ایجاد میکنند. دشمن همین را میخواهد که تفرقه بیندازد وفردای اتحاد وهمدلی واستاد در برابر دشمن را بشکند وهمین فیلمهای سینمایی شبکه خانگی در ایران اکثرشان تبلیغ طلاق؛ خیانت به همسر؛ بدبین کردن مردم به انقلاب؛ اشاعه فحشا؛ دروغگویی لودگی ومسخره بازی راتبلیغ میکنند و فقط قشر خاصی که مرفه وبیدرد هستند این فیلمها را میبینند.بازیگران فاسد کارگردانان فاسدتر وارشاد که باید عقل داشته باشد ودورنمای انقلاب اسلامی وجذب حداکثری ملتها را ببیند وفلسفه وجودیش همین است که انرا فراموش کرده از خاطر سیاستهای خائنانه لیبرالیسم سرمایه داری دولت حسن روحانی.واین میشود تخم کینه که وحدت شکن وتفرقه امیز باشد وتوی برادر ندانی قصه چی است.بهوش باشید//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   کاربری که بعنوان یک کورد ادعا میکنی از این توهین ناراحت شدی شما کوردها که اصلا اجازه سکونت افغانها در شهرها و استانهاتون به افغانها رو نمیدید و هر وقت هرکی رو بخواید مسخره کنید میگید افغانیه ادعای انسانیت نداشته ات و نداشته باش باز بقیه ایرانیها اگه بعد از ۴۰ سال مخالف حضور افغانها در ایرانند شما که تو طول این ۴۰ سال حتی حاضر به سکونت یک افغان در شهرهاتون نشدید

>>>   این کار قطعا عامدانا و برنامه ریزی شده انجام میشود و چه بسا با سرویسهای جاسوسب کشور های دیگر هماهنگی شده باشد . اینها چیز عادی در ایران نیست . قطعا مطمعن باشید یک نیت و هدف بزرگ پشت این ماجراها وجود دارد

>>>   دوست ما که نوشته اند سالانه ده ها تن مواد مخدراز افغانستان به ایران میرودمگر نمیدانند ملیارد ها دالر سهم وخمس این دیار نیز انجا به مراجع تقلید داده میشود وکار گرهای ما نیز به نرخ ارزان کشور انهارا اباد میکنند انها تورا بخاطر خدا وامام ع جانداده اند وهم بنام لشکر فاطمیون وچقدر دیگر هم بصورت مخفی جوانهای مارا در جنگ های منطقوی سوق میدهند گرچه به ما کمی وکاستی ها وخامی ونابرابری ها موجود است یکی از کمبودهای اساسی افغان بدون رهبری وبی صاحب بودن انست یک خارجی وقتی به هر کشور سفر نماید بمجردی که در داخل ان کشور میشود سفارت کشور متبوعش در تیلفونش پیام می فرستد که درینجا خوش امدید وهر خدمتی به سفارت باشد به این نمبر زنگ بزنید ولی جنازه ای افغانهارا ماهی میخورد وما ها وسالها در سرد خانه های کشور ها می ماند کسی نیست که بگوید اللهم ارحمه ویا به فارسی بگوید خداوند رحمتش کند کارمندهای سفارت ما در خارج کوچکترینش برادر زاده ای وکیل ووزیر است پس اینها اصلا در قصه ای افغان نیستندوسفیر ها وفنصل ها هم چنان طاغوت مابانه حرکت میکنند که اصلا زمین را نمی بینند ووزیر خارجه هم یک سیاسر بیکاره است ریس اجرایه به مود وفیشن مصروف بوده ریس ارگ هم ازدارالمجانین فرار نموده است پس از سریال ایرانی چه گیلایه نمایم
یتیم بچه ای تگذاری سانچارکی

>>>   شما برادران هزاره هر وقت بجاى كلمه افغانستانى كلمه افغانى را استفاده كرديد آن زمان مردم افغانستان با افغانها از شما در مقابل ايران ها حمايت ميكنند

>>>   از دید من و قرار قصه های مردمان افغان که قبل از حکومت فعلی ایران به آن کشور رفته اند، مسئله اهانت به افغانها در زمان شاه ایران رایج نبوده، بیشتر در دوران همین حکومتی که مدعی اسلامی بودنش هستند رایج گردیده، افغان سیتزی و افغان هراسی در لایه های مختلف حکومت برنامه ریزی گردیده و به خورد مردم ایران داده شده است. نوعی ترس پنهانی از افغانها در ذهنیت حکام ایران وجود دارد که ما افغانها علت آنرا نمیدانیم، مثلا مسئله کاندیداتوری جلال الدین فارسی، اورا به خاطر اینکه اجدادش افغان بوده صلب صلاحیت کردند و بعد برایش دوسیه ساخته و شخصیتش را ترور کردند.میزان جرایمی که هم مجرمان افغان مرتکب شده اند در حدی نیست که باعث اینهمه ترس گردد. به نظر من علت چیز دیگری است. شاید همان جعل تاریخ باشد که اکنون آهسته آهسته هویدا میشود و مردم ایران هم به آن آگاهی پیدا میکنند
از جمله دزدیدن همین نام ایران که کاملا جعلی است، ایران اصلی هرات است
در طول تاریخ هیچگاهی سرزمین فعلی به نام ایران نبوده، چسباندن بیشرمانه مفاخر این سرزمین به نام ایران کنونی، یا ادعای باطل و بیهوده درباره خاستگاه زبان فارسی و چسباندن آن به جغرافیای فعلی در حالیکه همه محققین خود به اصطلاح ایران اتفاق نظر دارند که خاستگاه پهلوی اشکانی، پهلوی ساسانی و فارسی دری بلخ است. یا هم بیشرمانه و با کمال دیده درآیی در ادبیات رسمی دولتی شان افتخار حفظ زبان فارسی را به خود نسبت میدهند و از پهلوی نام بزرگ عیار خراسان یعقوب لیث صفاری زرنجی و فرمان تاریخی اش خر سوار میگذرند از شاهنامه به نیکی یاد میکنند و اما این شهامت را ندارند که بگویند هشتاد درصد وقایع شاهنامه در افغانستان اتفاق افتاده و خود شاهنامه در اثر کوشش بزرگ سلطان غزنه محمود غزنوی گرد آوری شده و در غزنی نوشته شده است. پس کو آن افتخار حفظ زبان فارسی که به خود نسبت میدهند، کسی نیست از آنها سوال کند که اگر یعقوب و محمود نبود آیا امروز شما فارسی حرف میزدید؟

>>>   سلام به همه ی دوستان من یک ایرانیم و از همه هم وطنی های افغان عذرخواهی میکنم همونطور که ایرانی کج فهم وجود داره افغان کج فهم وجود و در کل در هر قوم و نژادی نادان وجود داره پس این موارد کوچک را به پای همه مردم ایران نگذارید من اهنگ خراسان من از کاوه جبران و به خوانندگی خلیل یوسفی همدم همه ی لحظه هامه و عاشقشم و معتقدم باید دوباره ایران بزدگ تشکیل بشه و این هدف منه و باید هدف هر خیرخواهی برای کشور بزرگمون هم بشود

>>>   با سلام به برادران افغانستانی یا خراسانی!
من به عنوان یک ایرانی باید بگویم متاسفانه همیشه دهن گشادها و آنها که توهین می کنند بیشتر به چشم میایند
آنها که مغز سبک دارند به راحتی دهان باز می کنند و تحقیر می کنند
اما من و میلیون ها ایرانی دیگر که برادران افغانستانی خود را در حد هموطن دوست داریم بهانه ای برای ابراز این علاقه به سختی پیدا می کنیم. چگونه ابراز کنیم؟ نهایت ابراز علاقه ی من گفتن سلام و خسته نباشید است...بیش از این در زندگی پر سرعت امروز فرصتی نیست متاسفانه.
خود را جای ما بگذارید، چه کار کنیم؟ این حکومت حتی احترام خود ما را نگه می دارد، چگونه از آنها بخواهیم احترام مهاجرین اکثرا غیرقانونی افغاستان را نگه دارد؟
البته ایرانی های بسیاری هم هستند که با وجود اینکه این کار برایشان هزینه های سیاسی سنگین داشته و دارد به دنبال احقاق کامل حقوق افغانستانی ها هستند و در دوستانم از این افراد خوشبختانه وجود دارند، ندیدن تلاش اینها بی انصافی است.
صدای کسانی که در هر دو کشور دهان به کینه و توهین باز می کنند متاسفانه بلندتر و گوشخراش تر است اما به هر حال دل به دل راه دارد. مطمئنم همانطور که بیشتر ایرانی ها خراسانی ها را همانند هموطن دوست دارند در آن سوی این مرز کمرنگ سیاسی هم بیشتر همزبانان به ایرانی ها علاقه دارند.
پیروز باد این دوستی و مهربانی!

>>>   همین حرف های مسخره را میزنید منفور میشید وقتی به دروغ میگی شما ایرانی نبودید این از صد توهین بدتره برای ما و یک دروغ کاملا شاخدار نشان از دوری از دانش و فهم تاریخی شماست انتظار چی دارید اون وقت هرات هم یک حصه ای از ایران باستان و ایران زمین بود اما ری و آذربایجان و فارس و... هم بود و هست و خواهد بود نمیدانم شاید این حرف ها از سوی پشتونهای افراطی است.

>>>   ( افغان سیتزی و افغان هراسی در لایه های مختلف حکومت برنامه ریزی گردیده و به خورد مردم ایران داده شده است.)
حکومت ایران به 4 میلیون افغان که اغلب غیرقانونی از سرحد وارد خاک ایران شده اند اجازه اقامت و تحصیل و کار داده در حالی که مردم ایران تحت شدیدترین تحریم های تاریخ توسط رژیم بی شرف و مسلمان کش امریکا استند و بسیاری از جوانان ایران کار و مصروفیت ندارند. این "افغان هراسی" است یا "افغان پرستی" ؟
آیا خوش داری تو بالای دختران و زنان ایران تجاوز کنی و خونشان بریزی و کوکنار به حلق جوانان ایران بکنی و آب هیرمند برآنها ببندی و دولت و مردم ایران برایت چک چک کنند و موزه هایت را تمیز کنند تا تو خوش باشی؟ افغان ها الماس آفرینش خدایند!! فرشتگان خداوند هم ای قسم مردم نجیب و باسواد و باکمال و خوش رفتار و منصف و دیندار را تعظیم می کنند!!

>>>   افغانی های مقیم ایران خیلی خوبن و فضایل انسانی زیادی دارند مثلا من افغانی گدا تو خیابون ندیدم (اما پاکستانی زیاده) دزدی نمیکنن و اهل کار هستن معمولا تا ظهر نمیخوابن و سحر خیزن کلا آدمای بدی نیستن...
اما یه ایراد بزرگ دارن این مهمانان ناخوانده همیشه از ایرانی ها طلبکارن

>>>   مردم افغانستان هیچ وقت باهم متحدنبودن..همین افرادی که میگن ما اوزبک وتاجیک و...هستیم وپشتونها فلان هستن همین تبعیض ونژادپرستیه افغان هارونشون میده..وقتی ما افغان ها خودمان به خودمان رحم نمی کنیم چه انتظاری از ایرانی ها داریم؟؟وقتی پشتون یک چیزی میگه و تاجیک چیز دیگه وباهم متحدنیستن باعث میشه هر کشوروملیتی به خودش اجازه توهین به افغان هاروبده.اگر مردم افغانستان باهم متحد باشن هیچ کس هیچ ظلمی نمیتونه بهشون بکنه... درضمن باتوهین به ملیت دیگران آدم فقط بیسوادی و بی فرهنگی خودشو ثابت میکنه حتی اگر یک تحصیل کرده باشه وقتی چیزی از انسانیت وحقوق مساوی تمام انسان ها نمیدونه میشه بی سوادی...
دخترپشتون تبار...

>>>   فیلم های ایرانی و همین طور وزارت ارشاد ارتباطی با مردم ایران ندارد.
اولاً فضای حاکم بر سینمای ایران به کلی غیرانقلابی هست. طرز تفکر اکثر کارگردانان و بازیگران ایرانی ضدحکومتی هست.
اگر در ایران می مانند و فیلم می سازند به علت درآمد ملیاردی ای هست که در ایران دارند نه چیز دیگر. خانواده های اکثرشان خارج از کشور هست.
درون مایه ی عمده ی فیلم های ایرانی انتقاد از قوانین مدنی و اسلامی هست. فیلم های ایرانی کپی و رونویسی کتاب های ضد ارزشی غربی هست و منکرات و سبک زندگی غربی در آن موج می زند.
حتی حزب اللهی ترین فیلم های ایرانی را بررسی می کنیم بر اساس یک فیلم غربی ساخته شدند و باز هم با زیر سؤال بردن سنت ها زهر خودشون رو می ریزن.
زندگی مردم متدین در ایران اون چیزی نیست که در فیلم های ماه رمضان و تم دینی ایرانی دیده میشه.
فیلم های ایرانی عمدتاً یک فضای یأس اجتماعی رو به تصویر می کشن و از نظر روابط مرد و زن خیلی روشنفکرانه هستند.
اگر یک کارگردان اندکی خلاف این قاعده عمل کنه با یک هجمه مواجه میشه و اون رو پروپاگاندای حکومتی و وطن فروش می نامند و بازیگران اون فیلم هم تا مدت ها دیپورت میشن.
بی جهت نیست که هر چه جایزه ی بین المللی رو از آن خودشون کردن از بس سیاه نمایی می کنن.
باز هم ادامه بدم...؟!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است