جرگه ها نمادی از فرهنگ عقب افتاده!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۷/۱۲/۹ کد خبر: 157599 منبع: پرینت

جرگه ها و لوی جرگه ها نمادی از فرهنگ عقب افتاده ، بی اثر ، ناکار آمد برای اهداف خاص و در خدمت حلقه ای خاص است که فرآیند آن هیچ وقت به نفع مردم افغانستان نبوده و نمی باشد!

جرگه ها و لوی جرگه ها شاید در قدیم می توانسته جنجال ها و آدم کشی ها بین افراد دو قبیله محلی را با دادان دختر و یا اجناس دگر که نماد از فرهنگ عقب افتاده است حل کرده باشد و تعمیم آن بالای مردم افغانستان به جای ریفراندوم که امروز در تمام کشور های جهان رایج است مسخره کردن اراده مردم افغانستان است.

در تمام جرگه ها و لوی جرگه ها در افغانستان یک حلقه خاص برای تطبیق اهداف سیاسی خود جرگه ها و لوی جرگه ها را تدویر می نمایند بیانیه ها و یادداشت های آن را به شمول فیصله و قطعنامه آن از قبل می نویسند ، خوانندگان آن را هم از قبل تعیین می کنند و بعد هم با یک سازمان دهی مهندسی شده افراد و اشخاص را برای چند روز پلوخوری و زندگی در هوتل های لوکس دعوت می نمایند و همان چند ورق کاغذی را که قبلا تهیه شده است به رضا و یا با تطمیع تصویب می نمایند.

اکنون که ارگ نشینان کابل و شورای عالی صلح در سایه مذاکرات آمریکا با طالبان به گوشه قرار گرفته اند فقط برای پروپاگندا و برجسته کردن نقش اشرف غنی احمدزی جرگه و لوی جرگه تدویر می نمایند و از طالبان می خواهند که در جرگه و لوی جرگه اشرف غنی احمدزی و شورای عالی صلح شرکت نمایند ، که باور می کند که طالبان امر و نهی اشرف غنی احمدزی و شورای عالی صلح را در چنین شرایط قبول می کنند و خط سرخ و زرد آن ها را در جرگه و لوی جرگه قبول می نمایند.

در آخرین وریانت و بهترین وریانت شاید چنین سازمان دهی شده باشد که اشرف غنی احمدزی تا نهای شدن مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در قدرت باقی بماند و از انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر صورت گیرد که این‌ کار ارزشی این همه مصرف را ندارد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
لوی جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   اگر جرگه ها نمادی از بیعقلی نمیبود٫چرا در کدام مملکت دیگر این جرگه ها دایر نمیشود.قرن ۲۱ وجرگه هم قابل شرمیدن وهم قابل گریستن است.
عاقل

>>>   amariafurniture
دولت ما چون داولت شاهی وامپراطوری شده
که همه قدرت مندان وچوکی دارن فامیل هم هستن تا عیب یک دیگر را به خوبی پوشانده بتوانند

>>>   ادفر اویانی
حدیث تازه ی افغانیت-اسلامیت:
تا تو افغان نشوی، هیچ کشوری روادید/گذر نامه ورود به خاکش را ندهد بتو.
چه بسا ساده و بی شرمانه کشتار تباری دارند و می گویند خودکفان فرشته آسمانی (بی نشان و بی آدرس و از نا کجا) باشد و کشتار مردم، «امتحان الهی» و چه بسا ساده و بی شرمانه باور میشود.
چه بسا آسان و بی شرمانه فریبکاری دارد فاشیزم فرمانروا و چه بسا آسان و بی شرمانه باور میکند فرمانبردار خوش باور که «تا افغان نشوی، کشور های جهان روادید برون شدن از ستمستان سوزان در آتش افغانسازی را ندهند بتو».
گویی، جهان طالب شده باشد و پیرو فاشیزم افغانسازی.
خر شدن هم مرزی باید داشت!

>>>   Ziai
همه این کارها از دست رهبران دزد و مافیایی است که با فاشیزم دهن جوال گرفته اند. در غیر ان چطور یک ملت بزرگ را به این حد خورد و مورد تمسخر قرار میدهند. انسان بی هویت مانند حیوان در طویله است.

>>>   Rahman
فاشیسم که در قدرت باشد از قدرت خود در برتری خواهی خودی ها و اعمال برتری خواهی خود به هر نوع استفاده میبرد

>>>   علت اصلی عقب ماندگی افغانستان ، حاکمیت ۳۰۰ ساله رهبران قبیله ی پشتون تبار جمع دین زدگی مردم افغانستان است ؛ دیگردلایل بسیارکوچک و برامده از دوعلت اصلی اند .

>>>   این فاشیست های افغان اند که میخواهند در این قرن 21 قرن ترقی و پیشرفت های بشری و قرن آزادی و زنده گی شهروندی و حاکمیت دیموکراسی میخواهند هویت خودشان را بر دیگران تحمیل کنند

>>>   درفکرکشورکسی میتواندباشد که فروخته شده وغلام کشورهای دشمن نباشد.

>>>   و تا هنوز هم ندانسته که مردم افغانستان را چه کسی به این حال و اوضاع مبتلا کرده است !
تاهنوز ندانسته که ریشه اینهمه بدبختی به دوصدسال پیش ربط دارد
و...

>>>   مناسفانه از اول یعنی از روزیکه نام این کشور افغانستان شده است تهداب این کشور غلط گذاشته شده است و اکنون سخت است که تهدابش راست شود تا از ریشه خراب نشود و تهداب جدید برایش انداخته نشود.

>>>   واحد پولی افغانی هویت افغانی فرهنگ افغانی و غیر کجایش منطق داره

>>>   در كشور ما هيچ چيزى ملى وجود ندارد. همه اش تقلبى و براى فريب است

>>>   قبیله همه جا را به گند کشیدن، هرجای که "زی و خیل" را مامور کنید، از این بیشتر نمیشود توقع کرد،

>>>   زیر نام افغانستان به غیر از جنگ و خونریزی چیزی دیگری نداریم. بسیاری از کشورها و شهرها نام‌شان را تغییر داده اند و هیچ مشکلی نیز بوجود نیامده است، ما هم می‌توانیم چنین کنیم

>>>   ملت گوسفندی! همینگونه بخوابید و در برابر جنایت مهر سکوت بر لب بکوبید، فردا نوبت هر کدام شما خواهد رسید.

>>>   ۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان شاشیدن را از غنی کوچی .

>>>   به چى نام افغان افتخار كنم به انتحاريش به وطن فروشى مادرزنا هايش به نادانى افغان هايش به ايكه ميليون ها مهاجر داره به ايكه فاسدترين كشور جهان شناخته شد به ايكه وحشتناك ترين نام فعلا در جهان شده به چى نام افغان افتخار كنم هيچ بشرى انتحارى نمى كنه اما همي افغان هاى با افتخار انتحارى مى كنه

>>>   واقعیت امر این است که از هر طرف که مطالعه بفرمایید خاستگاه و زادگاه افغان کوه سلیمان و نواحی آن است.
بهترین راه برای حفظ یکپارچگی کشور رفتن به طرف یک ریفرندم با دو گزینه خراسان و افغانستان هستیم تا تکلیف برای همیشه مشخص گردد.

>>>   Salam
طنز روز؛
غنی بابا چنین وایی ، من به امریکای ها اجازه داده ام که در غیاب من با طالبان مذاکره کنند.یک عطای لافوک کم بود که حال بابای لافوک هم پیدا شد!
از خنده گرده کفک شدم !

>>>   ستگار دهگان
توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی با تحمیل هویت یک قوم بر همگان سبب وحدت، اتحاد و همدلی میان شهروندان کشور نه، بلکه سبب نفرت، نفاق و تفرقه میان آنان میگردد. شناسنامه‌های الکترونیکی باید مطابق قانون توشیح شده توزیع شود؛ نه به سفارش چند انسان جاهل و عقده مند. وحدت ملی با زور، جعل و حذف حاصل نمیگردد؛ لطفن فریب توصیه های احساساتی به بهانه ی وحدت ملی دروغین را نخورید.
در کشوریکه انگلیس ها افغانستانش نام نهادند، بیش از سی و پنج تبار زیست دارند که هیچ اکثریتی در آن وجود ندارد و هیچ یک نمیتواند ادعای مالکیت آنرا داشته باشند. تحمیل هویت جعلی بر همگان، ممکن برای یک عده نا آگاه و بیمطالعه هویت کاذب ببخشد؛ اما در حقیقت توهین به شعور جمعی، امری‌ست خلاف قرآن، خلاف قانون، خلاف منطق و خلاف ارزش‌های شهروندی و اخلاقی!
خداوند "ج" در قرآن‌کریم می‌فرمایید؛ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ. وقتی خداوند "ج" فلسفه‌ی خلقت انسان‌ها را به تبار تبار و نژاد نژاد و دسته‌دسته بودن، موضوع متنوع شدن و متمایز شدن‌شان بیان می‌کند.
جامعه‌شناسان از هویت چنین تعریف دارند: "هویت عبارت از افتراق و تمیزی است که فرد بین خود و دیگران می‌گذارد". با توجه به این تعریف همگی می‌دانند هویت‌ِشان چی‌ست و با چه هویتی زندگی کنند.
امروزه کشور ما، بیش از هر زمان دیگر به وحدت و همبستگی نیاز دارد که متاسفانه اصرار بر تحمیل هویت جعلی بر همگان هر روز به یأس و ناامیدی مردم میافزاید. بار سنگین مشکلاتی چون بیکاری، ناامنی و فقر هر روز سنگین‌تر از قبل میشود که بدبختانه شوونیست ها، جاسوسان و مزدوران استعمار بر اقتصاد کشور و جان و مال مردم مسلط شده‌اند، با انحصار طلبی‌ها و زورگویی‌های خود، مردم را به بیچارگی و نابودی کشانده اند؛ به جای پرداختن به حل مشکلات موجود در کشور و حل مسایل حاد ملی، مشکلات تازه ایجاد می‌کنند.
آقای غنی و شرکای شوونیست و تفرقه افگنش به جای پرداختن به مشکلات امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به نفاق و تفرقه‌یی تباری پرداخته و تمام توانش را در راستای نقاق‌افگنی میان اقوام کشور، توطئه‌گری و حذف رقبای سیاسی‌اش به مصرف می‌رساند.

>>>   رویش "دریادلی"·
گلبدین ، خودش ، به زبان خود، میگوید که برایش رای ندهیم !
گلبدین راکتیار در تیلویزیون گفت که : به ظالم رای ندهید، به کسیکه خاین است رای ندهید، به کسیکه خود را به بیگانه فروخته است رای ندهید، به کسیکه بار بار امتحان خود را داده است و ناکام است رای ندهید، به کسیکه به تمام ارزشهای دینی و ملی ما خیانت کرده است رای ندهید . اینها را که جمع کنی ، همه اش صفات خود گلبدین راکتیار است !

>>>   کاملا درست است این جرگه هیچ درد این ملت مظلوم را دوا نمی کند فقط چند افغانی مصرف بیجا از پول این ملت و نفعش هم به چند تا فاسد می رسد
خدا روزی را بیارود که مفسدین به چزای اعمال خود برسند
الهی آمیییییییییییییییین
جمشید از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است