پرهیز از هرگونه انفعال سیاسی و شتاب زدگی
پرهیز از هرگونه انفعال سیاسی و شتاب زدگی نسخه ای است که این قلم تجویز می کند. به همان تناسب آرامش فعال را به عنوان راهبرد واقع گرایانه برجسته می سازد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۷/۱۲/۹ کد خبر: 157598 منبع: پرینت

فرضیه چیست؟ حدس خردمندانه.
محققان بر اساس داده ها ی عینی و ذهنی و پیش زمینه های تاریخی فرضیه یا فرضیه هایی را طرح می کنند و با طرح پرسش در جهت اثبات حدس خردمندانه میدان استدلال را می گسترانند. با این مقدمه فرضیه ی من چالش آفرینی برنامه ریزی شده ی پاکستان است. با این حدس مبتنی بر خرد، پرسش این است: چرا جیش محمد مقارن با لنگر انداختن کشتی های هند در بندر چاه بهار، هند و ایران را آماج حمله ی انتحاری قرار می دهد؟

واقعیت ارتباط گروه های انتحار کننده با آی. اس. آی پاکستان روشنتر از آفتاب است. پس حمله ی انتحاری در ایران و هند حمله ی کور نیست. بل با نگاه استراتژیک طراحی شده است.

چرا پاکستان دو جبهه ی مخالف را همزمان می گشاید؟ آیا چنین کار و کارکردی عقلانی است؟ به ظاهر امر هرگز. هیچ استراتژیست نظامی جنگ در دو جبهه را توصیه نمی کند، اما استراتژیست های امنیتی شکست های تاکتیکی را بستر پیروزی های استراتژیک می سازند. آی. اس. آی با چنین دیدگاهی زاهدان و پلواما را هدف قرار می دهد. واکنش نظامی دهلی علیه پاکستان حمایت استراتژیک چین را برمی انگیزد و اگر ایران، بر مبنای تهدید اعلام شده واکنش نظامی نشان دهد، در بحبوحه ی گفتگوی آمریکا و تحریک طالبان در قطر، همگرایی و همدلی ایالات متحده را جلب می کند. بدین طریق شکست تاکتیکی را تبدیل به پیروزی استراتژیک می سازد.

نتیجه:
حملات انتحاری جیش محمد در قلمرو سیاسی هند و ایران را در چارچوب تقابل گوادر و چابهار باید دید. به سخن دیگر، تقابل اقتصادی نیمه ی پنهان چالش بحران آفرین دهلی و اسلام آباد است. چابهار به عنوان محور همگرایی اقتصادی هند و ایران، برای اسلام آباد یک هدف نظامی است.

گفتگوهای قطر نیز با چنین چشم اندازی به عنوان یک بازی امنیتی چهره می نمایاند. گشوده شدن راه لاژوردی و چابهار آی. اس. آی را بر آن وادشته تا استراتژی امنیتی اقتصاد محور خود را بازنگری کند. این استراتژی راه لاژوردی را بر می تابد و همگرا با منافع خود می بیند اما چاه بهار را به آسانی برنمی تابد.

فربهی اقتصادی هند به معنای لاغری اقتصاد پاکستان است. لاغری اقتصاد در پاکستان بحران ساختاری را تشدید می کند. سرمایه گزاری بی حد و حصر چین در گوادر و سرمایه گزاری عربستان سعودی در پاکستان می تواند از چنین لاغری بحران آفرینی جلوگیری کند. چنین سرمایه گذاری هایی را در چارچوب چالش مزمن چین و هند، چالش عربستان سعودی و ایران می توان درک کرد. با چنین درکی احتمال تشدید حملات انتحاری در پاکستان را می توان حدس زد. چنین حملاتی با هر انگیزه و کنشی به نفع سیاست های دراز مدت اسلام آباد خواهد بود. به همان تناسب جنگ نیز وحدت درونی پاکستان را تأمین می کند.

به هر روی، دستگاه های سیاست ساز افغانستان با چه نگاهی به این وضعیت بحرانی می نگرند؟ و با چه کنش فعالی در راستای مدیریت بحران و نهادینه سازی ثبات اقدام خواهند کرد؟ پرهیز از هرگونه انفعال سیاسی و شتاب زدگی نسخه ای است که این قلم تجویز می کند. به همان تناسب آرامش فعال را به عنوان راهبرد واقع گرایانه برجسته می سازد.

دکتر عبدالغفور آرزو


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آرزو
هند
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   ناگفته نباید گذاشت که همانطوری که پاکستان از بندر کراچی منحیث یک آله فشار سیاسی و اقتصادی علیه افغانستان استفاده میکرد،شاید در آینده ایران نیز از بندر چابهار منحیث یک آله سیاسی و اقتصادی علیه افغانستان استفاده کند.
حالا حجم صادرات و واردات ازین بندر به اندازه یی نیست که ازین فشار ها استفاده شود.اما اگر در آینده خجم انتقالاتی این بندر افزایش یابد،دور از امکان نیست که ایران نیز مثل پاکستان ازین بندر منحیث آله فشار علیه افغانستان استفاده خواهد کرد.
خصوصاً موضوع آب برای ایران یک مسئله حیاتی است و با تغیر اقلیم جهانی و گرم شدن هوای کره زمین و کمبود برف و بارندگی در متطقه،موضوع کم آبی و تنش ها بخاطر آب شاید بالا بگیرد و در نتیجه ازین بندر منحیث آله فشار بخاطر تأمین آب مورد نیاز از دریا های افغانستان استفاده خواهد شد.
چنانچه رهبران کشور ایران مکرراً از استفاده از اهرم های فشار علیه افغانستان،بخاطر معضله آب اشاره کرده اند.

>>>   بدنام ترین دوره حکومت وحشت ملی وارگ نشینان بوده.....
درحکومت شان بدون هدف وبرنامه هزارهاتن از هم تباران شان را از زندان رهاکردند ودربدل اش بیشتراز( ۴۵۰۰۰) نفرفرزندان این وطن بشهادت رساندن...
هزاران نفرازمحلات بیجا وهزاران نفربه کشورهای خارج فرار که صدهانفردر مسیر راه قربانی شدند.
دست اورد جناب غنی ازدیادمشاورین بیکاره بامعاشات بلنددرارگ امتیارات فراقانونی برای کمیشنران کمیسون های انتخابات گوسفندی وانتخابات پرتقلب کنونی...
صدهاموارد دیگر....
حالت پیش امده از دست برادران ناراصی خودش می باشد...
فرزندان خودش وداردسته ارگ نیشنان درخارج مصروف عیاشی هستند
اینهاپاسپورت دارند وحتمادراخرین تحلیل فرار را برقراربه مثل گذشته مدت ۱۸ سال ترجیح میدهند
وصدهاموارد دیگر......؟
افسوس که تاوان اعمال غنی وارگ نیشنان را مردم مظلوم ما میپردازند...

>>>   مشکل ما پاکستان نیست. مشکل ما فاشیزم است.

>>>   كثريت كشتار در افغانستان نسل كشى است كه مركز قوماندهى آن ارگ رياست جمهورى است تا ارگيان به آتش كشيده نشوند شعله هاى نسل كشى خاموش نخواهد شد

>>>   علت اصلی عقب ماندگی افغانستان ، حاکمیت ۳۰۰ ساله رهبران قبیله ی پشتون تبار جمع دین زدگی مردم افغانستان است ؛ دیگردلایل بسیارکوچک و برامده از دوعلت اصلی اند .

>>>   پیشرفت یک کشور ارتباط مستقیم به کسانی دارد که او کشور را رهبری و مدیریت می کنند پس برای من بگو که در این سه صدسال اخیر کی ها براین خاک حکومت کردند که نتیجه اش افغانستان امروزی است ؟
امان الله خان را قشرروشنفکر آنزمان که مشروطه خواهان نام داشتند از قبیل محمدولی خان درازی ، محمود طرزی و غیره مشوره میدانند و امان الله خان ساختند ولی متاسفانه امان الله خان به آنها پشت کرد ، قوم و قوم بازی کرد و بالاخره فرار را ترجیح داد .
لطفا یک مرتبه نامه محمدولی خان درازی را به امان الله خان بخوانید تا بدانید که این قوم پرستی ریشه در تاریخ دارد.
داود خان هم هرچه کرد قربانی پشتون ولی اش شد و همچنین داکترنجیب که می خواست کابل را تسلیم حکمتیار کند و خودش هم یک پشتوالی متعصب بود.

>>>   درفکرکشورکسی میتواندباشد که فروخته شده وغلام کشورهای دشمن نباشد.

>>>   و تا هنوز هم ندانسته که مردم افغانستان را چه کسی به این حال و اوضاع مبتلا کرده است !
تاهنوز ندانسته که ریشه اینهمه بدبختی به دوصدسال پیش ربط دارد
و...

>>>   قبیله همه جا را به گند کشیدن، هرجای که "زی و خیل" را مامور کنید، از این بیشتر نمیشود توقع کرد،

>>>   همین مناطق پشتون نشین نیستند که مراکز اموزشی تروریستان طالب را درمناطق خود اجازه داده و هرروز برای کشتن ما تروریست تربیه می کنند . شرم اور از این کجاست که یک تاجیک یاهزاره ویا اوزبیک یا ترکمن از تظاهرات پشتونهای درپاکستان حمایت وپشتیبانی کند

>>>   ۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان شاشیدن را از غنی کوچی .

>>>   Salam
آمدن طالب ها دیر یا زود حتمی است بسیاری ها خود را به کوچه ی حسن چپ می زنندو نمی خواهند بفهمند . طالب می آید اما نظام باید رادیکال تغییر کند و فدرال شود تا دست و زبان طالبان نتواند از حد شان دراز تر شود .

>>>   Tofan
اگر یک غیر اوغان اندکی گپ به پشتیبانی از کشور تاجیکستان و یا ایران بزند آنگاه درنزد اینها نوکر،جاسوس،خائین،میهن فروش، و هزاران نام دیگری را بخود میگرد اما خود این خر دجال ها هرگز به روی خویش نوکری،جاسوسی، و میهن فروشی خویش را نمی آورند.
من سالهاست که همیشه میگویم ما مردمان سچه (اصیل) خراسان زمین هر دو مردمک چشم خویش را برای این قبیله ی کوه های سلیمان بدهیم بازم اینها به پشتبانی ازدشمنان میهن مان دست و پا برمیزنند و دل بستگی بیشتری برسرزمین اصیلی خویش همان کوه های سلیمان پاکستان امروزی دارند نه سر زمین من و تو خراسانی
به خود آش بریده نمیتوانند به دیگران سیمیان میبرند!!
یکتعداد قوم سلیمان خيل روان شدند به دفاع از باداران پنجابي خود ....
از این بیشتر کسی احمق، بی‌غیرت، بی همت، بیوجدان بی شعور و غول شده میتواند که به دفاع از دشمن خود برخیزد؟؟

>>>   از کرزی پرسیده شد که اگر هند گاهی به پاکستان حمله کند، موضعگیری افغانستان چه خواهد بود؟ او گفت: "هر کسی که به پاکستان حمله کند، افغانستان با پاکستان خواهد بود. افغانستان با پاکستان برادر خواهد بود. افغانستان هرگز نسبت به برادر خود خیانت نخواهد کرد."


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است