اولویت آمریکا در افغانستان چیست؟
آمریکا چه می خواهد که از افغانستان برود به قول قدیمی ها: مسجد گرم و گدا آسوده. کشور ما گنجینه معادن طبیعی است و آمریکا مهمان همیشگی! کسی هم نیست از آنها بپرسد که اینهمه هواپیمای باری شما از کشور ما چه با خود می برند؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۴۰    ۱۳۹۷/۱۲/۷ کد خبر: 157572 منبع: پرینت

چرا آمریکا از آن سر دنیا به افغانستان آمده است و آیا اولویت های حضور آمریکا در افغانستان چیست؟
چرا پس از نزدیک به دو دهه هنوز نظامیان آمریکایی بدون هیچ دستاوردی محسوسی در افغانستان هستند؟

پاسخي كه هميشه به این سوال ها داده می شود این است که طالبان و مخالفان مسلح در افغانستان یک تهدید جهانی هستند و ما (آمریکایی ها) برای امنیت جهانی در افغانستان حضور داریم!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) روی استوارت تحلیلگر امور سیاسی آمریکا در اینباره می گوید: یکی از ناراحت‌كننده‌ترین چیزها درباره درگیری ما در افغانستان این است که زمان در اولویت‌هاي ما متفاوت بود. ما منابع خود را با اولویت هایمان تنظيم نکردیم.
زیرا اگر چیزی که ما دنبال آن هستیم، تروریسم است، از اين نظر پاکستان بسیار پراهمیت‌تر از افغانستان است.
اگر چیزی که ما دنبال آن هستيم ثبات منطقه‌اي است، از اين نظر، مصر بسیار مهم‌تر از افغانستان است.
اگر چیزی که ما نگرانش بودیم فقر و توسعه است، کشورهای جنوب صحرای آفریقا بسیار مهمتر هستند.
این به این معنا نیست که افغانستان مهم نیست، اما آن فقط یکی از ۴۰ کشور دنیا است که ما مي‌توانيم درگير آن باشيم.

موضوعی که این تحلیلگر آمریکایی بدان اشاره نکرده و فقط اولویت های معقول و منطقی و عامه پسند را مطرح کرده است، غارت است. غارتی که هدف اصلی حملات آمریکایی و دخالت های متوالی به کشور های دیگر بوده است.

پنج سال قبل، سازمان زمین شناسی آمریکا نقشه‌برداری معدنی پیشرفته از خاک کشور ما را کامل کرد.
براساس این نقشه برداری که با استفاده از فناوری شعاع، نقشه هایش بگونه دقیق عکس برداری شده است، مکان منابع هیدروکربنی شامل نفت خام و گاز طبیعی و همچنین مواد معدنی مانند مس، طلا، لیتیوم، آهن و نقره افغانستان را نشان خواهد داد.
این نقشه‌ها با استفاده از فناوری به نام تصویربرداری هایپراسپکترال تهیه شده اند و شرکتهای معدنی می‌توانند از اطلاعات به دست آورده برای ارزیابی فرصتها در بخش معدنی و گاز افغانستان استفاده کنند.

مقامات وزارت صنایع و معادل کشور نیز در این باره اعلام کردند که اقدام سازمان زمین شناسی آمریکا که در نوع خود، نخستین در جهان بوده است، یک میلیارد دالر درآمد تا سال 2020 به همراه خواهد داشت.

در این شکی نیست که کشور ما از سال های گذشته بدین سو همه ساله بزرگترین سرمایه را بر اثر استخراج غیر قانونی و قاچاق مواد خام شماری از معادنش را از دست می دهد و این روند رو به افزایش است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه شواهدی نشان می دهد از ده سال پیش انگلیس از وجود این معادن و ارزش واقعی آن آگاه بوده است ولی آن را علنی ننموده است و چندی پیش احتمالا بر سر اختلاف میان آمریکا و انگلیس این موضوع علنی شد.

خوب است بدانید که نزدیک به یک هزار و چهارصد معدن در بخش های سنگ کروماید، ذغال سنگ، مواد ساختمانی، سنگ های گران بها و قیمتی از سوی وزارت صنایع و معادن کشور به ثبت رسیده در حالیکه چندین برابر این آمار را آمریکایی ها کشف و کرده و سال ها است که در حال استخراج آن معادن هستند. هنوز هیچ لیستی از اقدامات خارجی ها درباره معادن آلی کشور ما وجود ندارد.
زیرا به گفته وزير معادن و صنایع وقت، ذخاير نفتي کشور بيش از 6/1 ميليارد بشكه و ذخاير گازي موجود در كشور نيز بيش از 444 ميليارد متر مكعب می باشد که همه در اختیار غربیها قرار دارد.

با این تفاصیل باید گفت: دیگر آمریکا چه می خواهد که از افغانستان برود به قول قدیمی ها: مسجد گرم و گدا آسوده. کشور ما گنجینه معادن طبیعی است و آمریکا با میلیاردها دالر بدهی مهمان همیشگی ما. کسی هم نیست از آنها بپرسد که اینهمه هواپیمای باری شما از کشور ما چه با خود می برند؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
غارت
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
هیچ چیزی مهم تر از هویت نیست ، نه ریاست جمهوری و نه هم صلح دروغین . غنی و شوؤ نیست ها با تاکتیک های دزدانه مردم را مجبور می سازند و انگشت افکار شان را می فشارند تا شناسنامه های تحمیلی را بگیرند ، این حرکت ظالمانه اوج وقاحت یک حاکمیت شوؤنیستی را به نمایش می گذارد که به هیچ اخلاقی پابند نیست و حتا دزدانه به نماینده گی های خارجی در کشور خبر فرستاده اند که بدون این شناسنامه های تحمیلی ویزا ندهند ، شوؤنیست ها می خواهند به گونه ی خزتده توزیع آنرا در همه حوزه ها جبری کنند ،برای همین باید جلو این هویت دزدی را گرفت .
دکتر پدرام فراخوانی در این مورد داده است ، همه ی عدالتخواهان باید در کنار هم سد واقع شوند تا این حکومت شوؤنیستی نتواند هویت مردم را بدزد ، اگر خاموش بمانیم این حکومت در تبانی با مافیای قومی و معامله گران هر بلای را خواسته باشند بر مردم خواهند قبولاند ، اینبار نباید خاموش نشست ، باید با همه توان و با تمام ابزار ها جنگ را علیه این هویت دزدی اعلان کرد .
برای حفظ هویت تان به میدان آید .

>>>   لطیف پدرام:

امروز به من اطلاع دادند بدون تذکره ی افغانی که آقای غنی تصویب کرده است بعضی کشورها ویزا نمی دهند و در عین حال معاش کارمندان دولت که تذکره ی افغانی نمی گیرند پرداخت نخواهد شد.

این دو روش خطرناک اند و یک عده مجبور می شوند تذکره بگیرند و این بعدآ ادامه پیدا خواهد کرد در نهایت اگر مقابله نکنیم بقیه ی هویت ها در یک هویت قومی( افغانی) به صورت ظالمانه و غمبار منحل خواهند شد.

از همه ی عدالت خواهان در میان همه ی اقوام خواهش می کنم مساله ی هویت را جدی بگیرند و نه باید غوغاهای انتخاباتی و سر و صداهایی به نام صلح باعث فراموش شدن این موضوع مهم و حیاتی شود. ما اگر نتوانیم از هویت مان از حق و عدالت دفاع کنیم در سراشیب نابودی قرار خواهیم گرفت. اگر در برابر این اقدام آشکار شوونیستی حکومت آقای غنی عقب نشینی کنیم، آن ها قدم های ظالمانه ی دیگری هم خواهند برداشت و آن گاه مردم ما اند که به استبداد خوگیر می شوند و هر ناحق و ناروایی را می پذیرند.

متاسفانه آن تیکه دارانی که از نام اقوام مظلوم شان به گنج های قارونی رسیده اند دیری است سکوت هم نمی کنند و بر عکس همصدا با شوونیست ها در پی تحقق هویت افغانی بر دیگران اند، در هر سخنرانی ده ها بار از این ها افغان،افغانی و بین الافغانی می شنویم. کمر شان شکسته است که حداقل بین الافغانستانی یا بین شهروندی بگویند.

یک بار دیگر می خواهم برای دفاع از هویت بسیج شویم‌.

>>>   آمریکا حتی یک سرباز خود را با کل افغانسان عوض نمی کند در غیر اینصورت دولت آمریکا توسط مردم آمریکا بازخواست شده و عزل می گردد، آمریکا برای حفظ دست آوردهای دموکراتیک و صلح و ازادی و امنیت خود و جهان مبارزه کرده و می کند، چرا که فقط صلح و ثبات در کشورهای مسلمان و دور نزدیک در جهان منافع آمریکا و دیگر کشورهای مورد مناقصه را تاًمین و تظمین می کند. این افرادی مثل کد چهار هست که در دام جهل و عقبماندگی ولی فقیه ایران قلم زنی کرده و کاغذ سیاه می کند. شما برای سرپوش گذاشتن به عجز و ناتوانی خود در اداره کشور و تاوان جهل و عقبماندگی خود را از دولت آمریکا مطالبه می کنید، در جایی که طالبان و دیگر گروههای دینی و مذهبی و قومی هنوز هم در کشور افغانستان با متحدین خود خامنه ایی و القاعده بر علیه آمریکا شعار داده و خون ریخته و خون می خورد.هر موقع کشور افغانستان به صلح و آرامش و امنیت رسیده و دولت افغانستان توانسته باشد کشور خود را بطریق دموکراتیک اداره کند مطمئن باشید آمریکا از افغانستان خواهد رفت ولی این کد چهار شعارهای ضد امپریالیستهای ورشکسته خمینی و خامنه ایی و حفیط و ببرک را تکرا و بلغور می کند وآب به آسیاب جنگ و خ.نریزی و نا امنی می ریزد. کل منابع طبیعی افغانستان اگر استخراج و بفروش برسد، حتی برای 5 سال هزینهً جنگی برای صلح و استقرار قانون در افغانستان را کفاف نمی دهد. تنگ چشمان نظر به میوه کنند --- ما تماشا کنان بستانیم.

>>>   علت درکجاست؟
- تاخر عقلی وانجمادفکری سرتاسری.
-توهین٫تحقیروکافر خواندن روشنفکران وتحصیلکرده ها.
-گوش دادن وعمل کردن به حرف ملاهای احمق ونتیجتا:
جنگ وبرادر کشی دوامدار٫فرارتحصیلکرده های دلسوزوبا احساس٫تخریب تمام زیربناهای اموزشی واقتصادی و...
٫درنهایت زمینه سازی برای چپاولگران خارجی.
عاقل

>>>   موضوع را که نشر کردید، تا حد واقعیت دارد. نمی توان صد فیصد به این گفته ها توجه کرد؛ زیرا مهم ترین موضوعات دیگری نیز است که آمریکا و ناتو را به افغانستان کشانیده است. که مهمترین آن رقابت با روسیه و سلاح های هسته ای پاکستان و دست رسی ایران به سلاح های هسته ای و هند و چین از طرف دیگر....
واضح و مشخص است که امریکا و ناتو برای این مصارف مبارزه با تروریزم و تحت نظر داشتن کشور های که در فوق نام بردم، را تامین کند، مجبور است تا از ذخایر افغانستان استفاده کند.

>>>   استخراج معدن کار ساده نیست ، اگر امریکائی ها استخراج میکنند کجاست وسایل کار ، کارگرها ، کندن کاری ها ، ؟؟؟؟

>>>   کُردهااز دست اندازی آمریکایی‌ها به ده ها تن طلای گروه تروریستی داعش خبر دادند.
دهها تن طلایی که در اختیار گروه تروریستی داعش در آخرین ناحیه تحت کنترل این گروه در منطقه الباغور در ریف دیرالزور بود، به دست آمریکایی ها افتاده است.
این منابع میزان طلای یاد شده را 50 تن تخمین زدند که از طریق پایگاه های واقع در منطقه کوبانی در غرب کردستان عراق به خارج از سوریه منتقل شده است
ر

>>>   وزارت دفاع افغانستان، اسناد و مدارک مربوط به آثار به سرقت رفته را به امریکا ارائه کرده است. این آثار مربوط به یکی از خونین ترین جنگ های تاریخ است.
برخی مجموعه داران گفته اند که برخی از این آثار مثل دوربین، سکه و بخش هایی از یک اسلحه را از یک سرباز امریکایی که در افغانستان حضور داشته، خریده اند.
روزنامه «سندی‌تایمز» نیز تاکید کرد که وزارت دفاع انگلیس مدارکی را در این مورد به وزارت دفاع امریکا سپرده و خواستار تحقیق درباره این غارتگری شده است.
بر اساس شواهد تاریخی مجاهدین افغان پس از پیروزی در نبرد میوند اجساد انگلیس‌ها را همراه با وسایل آنها در محل نبرد دفن کرده و اموال آنها را غارت نکرده است.
نیروهای امریکایی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم به این منطقه اعزام شدند با حفاری این اموال تاریخی را غارت کردند.
پیش از این نیز برخی از رسانه‌های بین‌المللی از غارت آثار باستانی افغانستان توسط نیروهای امریکایی ها و ناتو در کشور خبر داده بودند.
افغانستان از نظر فرهنگی و تاریخی دارای میراث پرباری است اما بسیاری از آثار باستانی افغانستان به دلیل حمله نیروهای خارجی در گذشته یا به تاراج رفته‌اند و یا هم تخریب شدند.

>>>   ما از زمان امان الله خان تا حالا شاهد این چنین صحبت های که هیچ دردی را دوا نمی کند مواجع هستیم.این را همه دنیا میداند که کشور ما دارای معدنيات زیر زمینی میباشد.اما متاسفانه استفاده سرشار از این معدن ها مهارت و تخصص میخواهد که ما مردم افغانستان آن را نداریم.درست است که استخراج غیر قانونی وغیر استاندار صورت میگیرد اما این استخراج ها عاقبت خطرناک را درقبال دارد .کشور های که دارای معدن ها میباشند و این معدن ها توسط مهندسین ماهر تونل زده میشود باز هم سالانه هزاران کارگر بیچاره بدبخت زیر تونل فروریخته گیر می مانند وازبين میروند

>>>   این کد چهار شاید هم مزدور آمریکا و انگلیس است.

>>>   چقدر خنده دار خوب معلومه که اولویت آمریکا چی هست دزدی است دزدی معادن دزدی خیلی چیزای باارزش در این زمان اگر به سگ که وفاداریش ثابت شده است نان ندی از خانه محافظت نمیکنه بعد آمریکایی های که از سگ که هیچ از کفتار هم پست تر و بی شرفترهستند انتظار دارید بدون منافه از افغانستان محافظت کنه خیلی تعجب آور است هرچه زود تر آمریکایی های کثیف بروند بیرون افغانها زود تر روی آرامش را خواند دید معادن شان هم کمتر دزدی و غارت خواند شد پس دست به دست هم بدیم آمریکای های بی شرف را بندازیم بیرون و یک دولت مستقل و اسلامی انتخاب کنیم به امید افغانستان آباد و مستقل
حمید هراتی

>>>   تشکر از کد 4 !
به بریتانیا خراسان به افغانستان مبدل شد و اکنون به کمک غربی ها و اینگلیس ها باری دیگر برای حفظ قدرت قبیله گرایان که این قیبله خوب ابزار برای بیرونی میباشند باری دیگر تفریقه بینداز و حکومت کن توسط کرزی واژه افغان در قانون اساسی درج شد و توسط اقای احمدزی در تذکره های برقی عملی گردید که این نفاق تا ابد و تا تجزیه افغانستان باقی خواهد ماند که این توذیع هر چه زورتی مهار گردد که برایمان هویت مهمترین اصل میباشد و آقای پدرام خوب عالمانه توزیح دادند که همه وهمه به شمول 120 وکیل مردمی باری دیگر این پیام را به دنیا وبه سفارتخانه های مقیم کابل برسانند که ما وحدت و اتخاد میان اقوام میخواهیم نه هویت قبیله .
زره

>>>   تجارب مداخله امریکا در کشور های عقب مانده یی بعد از جنگ نشان داده که اولین اقدام شان فرار نیرو های مغزی یا همان فرار مغز های ان کشور ها می باشد تا باشد صرف همان گرسنه ها و پا لچ ها بمانند و بخاط گرسنگی تن به هر نوع بردگی بدهند .
جنگ های فرسایشی و خانمانسوزی را براه میندازند تا قشر با سواد و با فرهنگ فرار کنند و قشر بی سواد و محتاج بمانند و از جوانان ان بخود لشکر ی زیر نان مجاهد و طالب و داعش جور کنند و به اهداف شان در سراسر جهان سوق کنند .
این است هدف امریکا .

>>>   جالب اینجایت که شاید استوارت مانند ما به چهره ای دروغین امریکا برای مبارزه با تروریزم ومواد مخدر وامن منطقوی ودموکراسی وحقوق بشر و... فریب خورده فقط اخبار خوانده وشنیده است انچه ماورای خبر ونیت ها ومزاعم داخلی کشورش را یا ندانسته ویا میخواهد اونیز مارا فریب دهد ایکاش انها تنها در چور وچپاول دارای های مادی ما بسنده میکردندوسه ملیون افغان مستمند وبیچاره را به قتل رسانیده وبه همین تعدادرا معیوب ومعلول نموده وبیش از ۵۰۰۰۰۰۰انها را اواره نمیکردند مگر ستووارت نمیداند که ایشان برای اولین بار ویگانه کشوری هستند که بالای انسانها در هیرو شیما وناگاساکی بمب اتم استعمال نمودند ودر هر نقطه ای دنیا که اتش جنگ ونفاق مشتعل میگردد از اثر مداخلات انها وهم پیمانهای نزدیک واقمار مستعمره های شان چون سعودی وپاکستان است شاید من استووارت را دیده نتوانم از طرف من برایش بگوید که شما وخاصیت امپریالیستی واستعماری تان گاهی با فقر وبیچارگی مبارزه نکرده اید ونخواهید کرد بلکه اسباب فقر وگرسنگی انسانهارا فراهم میسازیدودنیا را به سوی فلاکت وهلاکت میکشانید امید وارم در مورد کشور خود کمی عمیق تر مطالعه وتحقیق نمایدواگر باور ندارید بروید ارشیف وزارت خارجه را باز نماید که درانجا اظهارات خانم کلینتون هنگامی که وزیره خارجه بود در سنای امریکا چه گفته اند در مقابل سوال یکی از گانگریس مین های امریکاکه گفت چرا دارای های امریکا را به افغانستان به مصرف میرسانید جواب میدهد ما تنها ده در صد عواید خود از افغانستان را درانجا به مصرف میرسانیم بقیه همه رااینجا یعنی در امریکا می اوریم این موضوع تهمت نیست ویک وزیر خارجه انهم در سنای کشورش چنین دروغی راهم نمیگوید پس اگر شما که دعوی دارید در طول بیست سال بیست ملیارد دالر اینجادر افغانستان به مصرف رسانیده ایدیکصدوهشتاد ملیارد دیگر را دربودیجه ای خود ریخته اید ودموکراسی دروغیتن تان را هم دیدیم که چقدر تقلب وخیانت وبلاخره زور وزورگوی جان کیری با ان همراه بود ومواد مخدر را هم هفتصد درصد بیشتر ساخته وان راخود انتقال دادیدوتروریزم که طالب وداعش والقاعده وحکمتیار بود حال داریر دوباره حکومت را برایش می سپارید
لالی از سرپل

>>>   دوست عزیز آمریکا از آزادی و حقوق بشر و دست آوردهای حقوق بشری دفاع و محافظت می کند و نه از کشورها. وقتی رقابت و کشاکش و جنگ و خونریزیهای قومی و مذهبی کشور را در جنگ و خون نگهداشته و ما و حاکمان ما نمی توانند حول محور قوانین حقوق بشری متحد شده و منافع ملی مردم ما را تاًمین و تضمین کرده و ثبات سیاسی و صلح و دوستی و اسایش و رفاه و امنیت در کشور ایجاد و مستقر کنند، از بیگانه چه توقع دارید؟ آینه چون عیب تو بنمود راست --- خود بشکن اینه شکستن خطاست.

>>>   موضوعات ذکر شده در متن و کمنت های داده شده همه اش مانند آفتاب روشن است ولی حل مشکل چیست ؟ آمریکا چندین دهه است که با دیگر همدستان غربی اش در منطقه وجهان با نام های مختلف گاهی دفاع از یک کشور وگاهی بنام کمک وگاهی هم بنام دفاع جهان وجهانیان از تروریسم داخل فعالیت واقدام های شده .ولی حقیقت و نتیجه ای آن بر همه آشکار است .و منفعت آمریکا درین گیرودار وهم نفع مردم و ملت های به اصطلاح کمک شده هم به همه معلوم است .پس بحث وتبصره چه دردی را دوا میکند ؟؟؟

>>>   "دریادلی"
افتخاراتش به یکسو، اگر میخواهی خون گریه کنی تاریخ درهم شکسته شدن گام به گام تاجیکان را بخوان : که چگونه شکوه و اقتدار شان نابود شد؟ چگونه درهمکوبیده شدند؟ چگونه پارچه پارچه و پراگنده شدند؟ چگونه لگدمال غلامانی شدند که خود پروردند؟ چگونه سرزمین های شان اشغال شد؟ چگونه فریب دشمنان خویش را خوردند؟چگونه به منافع قومی خویش اعتنا نکردند؟ چگونه با دشمنان خویش همدست شدند؟چگونه تبر تقسیم را دسته کردند؟ چگونه همه چیزخود را باختند؟ اگرمیخواهی دلت به ترقیدن برسد، به وضع کنونی تاجیکان خراسان (اوغانستان) یک نگاهی کن !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است