وقتی حکومت مشروعیت خود را از خارج می گیرد...
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۰    ۱۳۹۷/۱۲/۵ کد خبر: 157559 منبع: پرینت

با مطالعه تاریخ دوصد سال اخیر افغانستان دیده می شود که اکثر دولت‌ها، حتی آنانیکه در ظاهر داعیه ملی گرایی داشته اند، مشروعیت خود را از خارج گرفته و با حمایت خارجی ها بر اریکه قدرت نشسته اند.
ساده ترین پیامد چنین دست نشاندگی، قطع پیوند دولت-شهروندی و جزیره یی شدن ارکان مهم تشکیل دهند دولت یعنی حکومت، حاکمیت، مردم و سرزمین است. طبیعی است دولتی که در پیامد چنین روندی روی کار بیاید فاقد پیوند عاطفی، شهروندی و حقوقی لازم با مردم خودش است، چون وابستگی به خارج باعث می شود منابع داخلی مشروعیت، که از ابتدا هم بی اهمیت بود به تدریج به فراموشی سپرده شود.

علاوه بر این وقتی دولت مشروعیت خود را از خارج می گیرد، می توان انتظار وقوع چند پیامد عمده دیگر را نیز داشت:
اول. پدیداری دولت‌ های خودکامه، ناکارآمد، و فاقد توان و میل به پاسخگویی به مردم؛
دوم. مصرف توانمندی‌ های ملی برای جلب رضایت خارجی و در نتیجه عدم توجه به انکشاف داخلی؛
سوم. برجسته ساختن شکافهای قومی-زبانی و فروکاستن مشروعیت ملی و فراگیر به مشروعیت برخاسته از گروه‌های قومی-زبانی؛
چهارم. نهادینه شدن نگاه پروژه یی، مادی و کوتاه مدت به تعامل با کشورهای خارجی و در نتیجه فروکاستن « سیاست خارجی » به « روابط خارجی »؛
پنجم. فقدان مراجعه به عموم مردم برای مشورت در تصمیم گیری های کلان و در نتیجه رجوع به تعدادی اندک از نمایندگان تقلبی و خود فروخته که اکثراً از میان کسانی انتخاب می شوند که با سیاست های غلط حکومت همسو باشند؛
ششم. گسترش فرهنگ چاپلوسی و جیره خوارگی و بها دادن به «ارادت» به جای «مهارت» در انتصاب‌های دولتی به دلیل ترس از کودتا و انقلاب.

ما به مثابه شهروندان این کشور در تعامل با چنین حکومت‌هایی می توانیم چند کار انجام دهیم:
۱. شورش کنیم ( که بدترین کار است چون افغانستان ظرفیت نابسامانی جدیدی را ندارد)، ۲. بی تفاوت باشیم (که این شایسته یک شهروند دانای قرن بیست و یکمی نیست)، ۳. با بزدلی و ترس تحمل و صبوری کنیم و همانند مردم پیش از خود بخشی از مشکل افغانستان باشیم (روزگاری مارتین لوترکینگ در باب صبر گفته بود: من بارها کلمه "صبر کنيد" را شنيده‌ام، اين "صبر" تقريبا به معنای "هرگز" است! آنان که اجرای عدالت را بارها به تاخیر انداختند قصد تحقق آنرا ندارند!)
و ۵. با تدبیر، تغییرش دهیم و بخشی از « راه حل » مشکل کشور خود شویم و آن را شکوفا و پیشرفته بسازیم.
اختیار با خود ما است.

داکتر فرامرز تمنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تمنا
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   عالی وزیبا به امید روزی که جوانان اگها و مسلمان افغا نستان امور مملکت را رهبری نما یند انشا الله
محمد داود از المان

>>>   وقتی پول از خارج گرفته میشود مشروعیت هم باید از خارج گرفته شود

>>>   براساس دستور حمدالله محب، نیروهای امنیتی بایستی وسایطی که مشخصات آن در جدول درج شده، به‌شمول وسایط زرهی و ساده دفتر شورای امنیت ملی که در نزد حنیف اتمر است، را جمع‌آوری کنند.
موترهای زرهی و ساده دفتر شورای امنیت ملی به سید رضا محمدی، تمیم عاصی، سید خلیل انوری، نیلوفر ابراهیمی، گل‌پاچا مجیدی، هیلی ارشاد، دین محمد جرأت، مطیع‌الله، فضل‌الدین، صبغت‌الله هوتک، انجنیر محمد خان، غلام نبی فراهی، عبدالغفور لیوال، وحیدالله سباوون، زلمی مجددی، حزب اسلامی، احمد سمیع، محمد سلیمان کاکر، نصرالله ستانکزی و حنیف اتمر داده شده است.
در همین حال نصرت رحیمی، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله به اطلاعات روز گفت که تمام وسایط دولتی که در نزد برخی از اراکین دولتی که قبلاً وظیفه داشته، وجود دارد توسط پولیس جمع‌آوری می‌شود.

>>>   Abdul Hai Khurasani
کدام یک مستحق ضرب مدال هستند، ثریا خانم یا ....؟

بانو گوهرشاد بیگم!
مارا ببخش، ای بانوی ارجمند و سیاستمدار کل بلاد خراسان!
ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم موقعیت عظیم ترا در تاریخ تمدن خراسان درک کنیم و برایت مدال بسازیم.

بانو رابعه بلخی!
شرمندهٔ نام بلند و مقام عظیم عرفانی و تمدنی تو هستیم، معذرت مارا بپذیر ای بانوی خراسان زمین.
ما نمی توانیم به نام تو مدال ایجاد نماییم و نام و یاد ترا زنده نگهداریم، بر ما ببخش ...

ای تهمینهٔ متهور،دادگر و شجاع!
تو همچنان در کاخ بلند حماسی فردوسی بمان و زمان اجلال نزول فراهم نیست.
اینجا ماتمسرای تحجر و تنفر و تعصب و تکفیر و فاشیسم است، جایی برای تو نیست!
ما را ببخش، ما نمی توانیم مدال برای تو ضرب بزنیم.....بیش ازاین بیاد ما نیا و شرمنده مان مساز....

فاشیسم؛ عملاً به تاریخ صد ساله اعتقاد و باور دارد، شعار تاریخ پنجهزار ساله یک دروغ بزرگ و فریبنده برای افکار عمومی است و بس!
فاشیسم افغانی؛ استمرار اقتدار سیاسی خود را فقط در شعاع تئوری طرزی و ایجاد ملت واحد افغان می بیند و لهذا برای محمد اشرف غنی تنها امان الله خان قائد اعظم است.
اصل خبر:
«بر بنیاد گزارش ها رئیس جمهورغنی فرمان ایجاد یک مدال دولتی به نام ملکه ثریا خانم امان الله خان را امضاء کرده است.»

>>>   از امریکا و غربیها که در دهکده جهانی امروز ۸۰% روندهای زندگی امروزه را مدیریت و پیشبرد میکنند نگیرند، از ملت متفرق و فضای تسخیرکننده ایران و پاکستان حسود بگیرند؟
مهم نیاز جامعه ما است که نیاز به وحدت ملی داشت و دارد حال آنکه اگر از تخریبها و غلو بیش از حد بگذریم حکومتداری افغانستان در سطح منطقه و نیمی از جوامع عقب مانده جهان باعث افتخار است که با وجود جنگ استخباراتی شرق و غرب بهترین تمرین آزادی بیان و دموکراسی را پیش میبرد.
موسوی بلخابی

>>>   درجهانی ما در این عصر فناوری یا جایی اول هستیم ویاهم جای دوم از دروغ های شاخدار تا چرند گویی های غنی کوچی ..

حقیت زندگی مردم کشور عزیزم و اوضاع اقتصاد وسیاسی کشور به مراتب بدترو قابل تشویش است.غنی مانند کودن است که بر شاخچه درخت نشته ومصروف بریدن کند ه است و تاکنون درک نکرده که ختم این کار خود ش هم نبود می کند دارد.
غنی مغز متفکر شرارت هم جامعه را بطرف نابودی سوق و می دهد چرا گفته اند که کار به اهل کار سپرده شود این غنی روانی اهل کار نیست به امین خاطر هداف لر و بر 45000 ایده پوچ غنی شرات انداز در منطقه سرباز جوان وطن توسط ترویستان تربیت یافته پاکستان در طی چهار سال حکومت بی برکت این شخص روانی جنایت کار و متعصب و قدر طلب کشت شده اند.
غنی انسان شرارت انداز وحشت وجنایت کار و متعصب اهل کار نیست به امین خاطر است که مملکت ما را درآتش سوختاندو میسوزاند. درطی پنچ سال حکومت غنی از 442 حمله انتحاری 180 هزارنفر کشته و 45 هزار سرباز وطن شهید و در کابل تنها 150 ساختمان اثر انفجارتخریب شده است.

خدا سایه این چنین آدم بی برکت کوچی را از سراین ملت آگاه و شجاع ومجاهد پرور کشور هرچ زو د تر کم کن دومین مغز گنده متفکر تعصب «جهان»! که صد ها هزار نفر کشته وزخمی در طی این حکو بی برکت تنها 45000 هزار سرباز این وطن در راه حب وطن شهید در طی حکومت این انسان بی بر کت نا خدا شناس غنی احمدزی چونکه اهل کار وسیاست نبود سربازان وطن بخا طر حفظ مادر وطن جان شرین خود را از دست داده اند . واین خاک پاک را این انسان بی رحم بی نماز ناپاک دست بخون الوده نه به گلستان بلکه به قبرستان تبدیل و اوج تعصب قبیله گرایی بینظر که درهیچ نقطه کره زمین در این عصر 21 وجود ندارد در خونستان این غنی مریض وانی بو جود اورد . خداوند این نا شرف غنی و بی بی گل هر دو منافق ودست شطان را رو سیاه کند تا مردم رنج دیده ما ارام شوند.
- دست آورد این شخص کثیف اهل نابکار طی دو ران حکومت نامشرو ع ان سه ملیون لشکر معتادین مواد مخدره یک ملیون مهاجر فرار از کشور ویا مهاجر در داخل کشور و فقر بی کاری فزوده است. شفاخانه های دهلی واسلام آباد پر از مریض مردم افغانستان است.
اشر غنی کوچی غژدی نشین در این فرصت 18 سال سیاست ناکام پشت پرده و روی پرده شکوه و جلال را برای خود زن بچه های خود دزدی 280 میلون دالر از پروگرا اولاد یتیم وفقیر این بیبی گل دذدید در تلویزون طلوع بی بی گل نشان داد؛ این روزها اما افول غنی به رخ کشیده است.
او در برنامه‌های کلان-صلح و انتخابات-حمایت هیچ طرف مطرح سیاسی کشور جهان و همسایه ها را ندارد، برنامه های او تنها در داخل ارگ توسط چند تن متعب قبیله حمایت می‌شوند و گاهی هم تاییدیه‌های سرور بی دانش معاون دوم او چین‌های پیشانی او را صاف می‌کنند.
نشین در تاریخ مردز افغانستان در عصر 21 است، این درس "نه" به انحصارطلبی و دیکتاتوری او است.
تصمیم گیری های سبکسرانه و دیکتاتورمابانه آقای غنی روند حکومتداری را در تمام عرصه های حکومت داری مختل و نظم اجتماعی جامعه و ثبات سیاسی کشور را برهم زد، نه تنها فاصله بزرگ میان ملت و حکومت وحدت ملی بین اقوام شر یف کشور ما ایجاد شد بلکه ایالات متحده آمریکا، به شکل فوری و یکبارگی، آقای غنی احمدزی مریض روانی غرق تعصب قومی را تحریم کرد و تمام صلاحیت ها و امکانات واگذارشده پیرامون روند صلح را نیز از او گرفت. تحریم آمریکا چنان بزرگ و جدی بود که حتی رهبران آمریکایی از پذیرش و ملاقات با آقای غنی نیز خودداری کرده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است