تجلیل از قیام سوم حوت در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۸    ۱۳۹۷/۱۲/۴ کد خبر: 157548 منبع: پرینت

از سی‌و‌نهمین سالروز قیام مردم کابل تجلیل بعمل آمد.

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور که در مراسم یادبود از این قیام سخن‌ می‌زد، گفت که در قیام روزسوم حوت صدها تن از شهروندان بی‌گناه کشور جان‌های شان را از دست دادند.

درشب سوم حوت سال ۱۳۵۸، که از سوی شماری از شهروندان کشور به نام شب الله اکبر شناخته می‌شود، شماری از باشندگان پایتخت برضد دولت جمهوری دموکراتیک دست به قیام زدند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سوم حوت
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   دانش هزاره باید تجلیل از اشغال امریکا می کرد روس و امریکا یکسان کشور ما را اشغال کرده است

>>>   حالا آنان ازان اشتباه خود پشیمان هستند

>>>   سی ونهم حوت۱۳۵۸ شمسی یکی ازروزهای تاریخی ٫فراموش نشدنی،وآزادخواهی افغانستان بود که صدها هزارها نفر ازپشت بام خانه های شان درکابل صدای الله اکبر را علیه اشغال گران وملحدین قوای متجاوزشوروی وقت بلند کرده بودند.این صدای الله اکبر که ازیکطرف وحدت ویگانکی ملت مومن ومجاهد افغانستان را تبارز میکردند وازطرف دیگر ضربه سخت وفراموش نشدنی علیه قوای وقت متجاوز شوروی بود.رژیم دست نشانده وقوای متجاوز برژنف ملعون ازشنیدن چنین عکس العمل خیلی هیجان زده شدن بودند تانک های عساکر شوروی را به چوک ها ومراکز حساس شهر کابل به بیرون آورده ومستقر کردند.رژیم دست نشانده کابل به تعقیب وخانه پالی مرم شریف درکابل آغازکرده ومردم بیگناه کابل را بار دیگر روانه زندان پلچرخی نمودند.حرکت های مردمی مومن ومجاهدافغانستان باعث تفویه روحی مجاهدین درسنگرهای داغ مجاهدین گردیدندکه با ادامه چنبن نبردها وجان فیشانی ها در۱۵ فبروری ۱۹۹۸میلادی قوای متجاوز شوروی ازافغانستان خارج گردیدند ودرماه آپریل ۱۳۷۱ حکومت کودتای خلق وپرچم نیز بحمدالله سرنگون گردیدند.
ومن الله التوفیق.انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   اگر انقلاب سوم حوت پیروز میشد و حزب دموکراتیک خلق از بین میرفت،هزاره ها صاحب صدراعظم نمیشدند و اینقدر رشد و نمو نمیکردند و حالا نیز مصروف جوالی گری و کراچی کشی و چوب فروشی و نانوایی و سقاوی بودند.

>>>   ««سرور دانش و دگر هزاره ها دست و پای تمام مردم شوروی سابق را شب و روز ببوسند زیرا اگر ششم جدی نمی شد حفیظ ا لله امین تخم هزاره را از خاک افغانستان نابود می‌کرد. حالا اینها به بیشرمی از روز سوم حوت یا شب سوم حوت یاد می‌کنند . »»

>>>   سرور دانش شاید در آن روز ها یک کراچی کش بوده باشد . من در کابل بودم و در شب سوم حوت و دو روز دگر پی هم یک عده تیکه داران دین این طرف و انطرف به حرکات نا منظم دست زدند که بزودی تمام شد و عاملین آن دستگیر شد . دکان‌ها دوباره باز شد و شاید هم تعداد تلفات هم نا چیز . ولی این دروغگو آبی خریطه فیر می‌کند و هرچه دروغ بدماغش خاور می‌کند می‌گوید.

>>>   «««آقای سرور بیدانش!!
اگر شما از سوم حوت تجلیل میکنید پس طالبان حق دارند که روز تجاوز امریکا بر افغانستان را که شما غلامان حلقه بگوش از مارشال فهیم تا کرزی را مفت به قدرت رسانید، بنام روز تجاوز امریکا بر افغانستان تجلیل کنند.
من یک تاجیک استم و از شروع از طالب بخاطر افراطی بودنش نفرت داشتم اما با گذشت زمان و تحلیل مسایل و توجه به دیده درایی شما رزیلان سیاسی ، من به این فکر شدم و آن اینکه تا دیروز تنظیم‌ها بنام جنگ بر ضد متجاوزین منظور شوروی و دفاع از اسلام ده سال کشور را به خاک و خون کشاندند و بعد هم این دزدان و ولگردها بعد از کسب قدرت به گردن هم افتادند و مثل سگان درنده یک دگر را پاره و خون آلود کردند، پس چگونه طالب را تروریست و دشمن خطاب می‌کنند . تمام کار هاییکه طالب می‌کند این جهادی های تقلبی کرده اند و طالب یک کار نکرده آن چور و چپاول و دزدی است. و حالا هم بنام آزادی افغانستان و دین اسلام میجنگند پس طالب حق به جانب است !!!!!!
ویس فقیری

>>>   روزسيوم حوت روز قيام مردم مومن وآزاديخواه افغانستان عليه رژيم برژنيفيزم فاشيست زنده وجاويد باد،

>>>   سلام علیکم و رحمه‌الله تخریب همدیگر هیچ فایده برای کسی نداشته و نخواهد داشت. بالانس همدلی میتوانید پایه دار باشیم همه چیزهایی نمیشه گفت و السلام.

>>>   مردم افغانستان و جهان به خوبی درک کرده اند که مشتی از افراد ولگرد قاتل و متعصب بنام رهبر حزب های اسلامی کشور را بنام اینکه اسلام در خطر است به نابودی کشاندند.ورنه امروز افغانستان با آنهمه منابع طبیعی که دارد
در شرایط بهتر زندگی از تاجیکستان و برابر با ازبکستان میداشتیم.امروز تجلیل از چنین روز ها کاملا کمرنگ شده و صرف ماهیت نمایشی دارد و در داخل یک تالار با نصب چند فوتو از افرادی با مو ها های ژولیده بنام مجاهد تجلیل میگردد. یک روز تاریخی با شرکت مردم صورت میگیرد. در روی جاده و با مارش .نه اینکه مشتی از افراد چون گلبدین یا سرور دانش یا عطا نور و غیره هر روز ستیژ بگیرند و چرندیات بگویند»
سلام الدین یزدان پرست

>>>   سرورخان من اکنون هفتادساله استم و سوم حوت را به خاطر دارم که چگونه شکل گرفت. تعدادی از افراد مسلح مربوط حزب اسلامی و دگر سازمانهای تروریستی دکان بدکان در شهر کابل رفته و سلاح برخ دکاندار میکشیدند و اخطار میدادند که دکانهای شانرا مسدود کنند در غیر ان به گلوله بسته خواهند شد. عده ای از دکانداران به پولیس موضوع را اطلاع دادند اما تازه ششم جدی صورت گرفته بود و هنوز خاد و وزارت داخله چندان سر و سامان نداشتند تا جلو چنین اقدامات تروریستی را بگیرند حتی در انروز ها من به یاد دارم که رفتن تا دشت برچی و مهتاب قلعه مصوون نبود. یکعده فوقالعاده محدود از مجموع نفوس کابل در روی جاده ریختند و با مقاومت پولیس و دگر رضاکاران حزبی در ظرف دو روز مواجه شدند و در روز سوم و چهارم شهر به حالت نورمال برگشت.
قیام به معنی واقعی کلمه در ایران در سال ۱۹۷۹ صورت گرفت در این قیام مخالفین در جاده های عمومی میتینگها بر پا کردندو سقوط شاه را خواستند در این قیام هم چپی های ایران چون حزب توده ی ایران هم اخوانی ها و خلاصه از هر بخش جامعه به جز شاه پرستان در این قیام شرکت داشتند.
اما در افغانستان دولت حامی منافع دهقان کارگر و انسان زحمت کش بود و در این راه گامهای نخست را بر میداشت که متاسفانه با مخالفت تنظیم های ساخت ایران و پاکستان و مجموع قوای ناتو مواجه شد و پاکستان عربستان سعودی و کویت با استخدام عده ای از تروریستهای افغان کشور را به یک جنگ ده ساله چلنج دادند که تا امروز ادامه دارد و دولت بجای تطبیق خطوط اساسی خویش برای پیشرفت جامعه تمام نیروی بشری خودرا برای ختم جنگ و دفاع از کشور سوق نمود و اکنون انهاییکه دیروز تروریست بودند اقا و بادار مردم استند .
نتیجه چنین است که اگر کسی عقل سلیم در بدن سالم دارد و حد اقل الفبای شکل گیری قیامهای توده ای را میداند که قیام مردمی یعنی چه؟ هیچگاهی حادثه ی سوم حوت را قیام تلقی نمیکنند بلکه یک حادثه میدانندو به همین خاطر بعد از انکه فریب خوردگان سوم حوت متوجه شدند که زیر کاسه نمیم کاسه است دگر تا ختم نظام جمهوری دموکراتیک افغانستان علیه این نظام دست به چنین ماجراجویی نزدند...
المیار ....

>>>   سرور دانش در کابل و انجنیر عبدالرشید اخوانی در استرالیا باید بدانند که با آمدن طالبا ن که بخیر هم بیایند و بار دگر زور و ستم طالبی را ببینند آنگاه خواهد بود که به .... نجیب الله و حزبی های سابق احترام خواهند گذاشت. چنین روز دور نیست و به خصوص هزاره های منافق و مفسد که در طی هژده سال خوردند و چور کردند ، مثل قروت که با آب گرم نرم می‌شود با زور طالب کمر غرور شان خواهد شکست . گلبدین در دین شما خوب میفهمد.

>>>   خدمت آقای المیار!!
به ارتباط نوشته ی تان باید گفت که چندی قبل یکی از تروریستان عرب تبار از کشور الجزایر که اکنون با شند ه ای کشور انگلستان میباشد کتابی را از خاطرات گویا دوران جهادش در افغانستان برشته ی تحریر در آورده است . نام این شخص «« Abdullah Anas»»است. البته خود آقا اینقدر سواد نداشته ولی کس دگری از روی حکایات او کتاب را تکمیل و چاپ کرده است .
این خود سند معتبر از مداخله ی بیگانگان در امور داخلی یک کشور مستقل که اکثریت کشور های عضو سازمان ملل متحد روابط دیپلوماتیک داشت، میباشد. او از خاطرات گویا خوبش از نشست هایش با بن لادن یاد کرده است . چنین اسناد قبلا هم وجود داشته است و امیدوارم دوستان متجسس ما برای درک واقعی حقایق نه از روی تعصبات ایدیالوژیکی بلکه از روی وجدان واقعیت ها را به مردم بگویند و توضیحات مفصل و همه جانبه روی مفهو م قیام های توده ای ارایه بدارند.
کاوشگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است