در دانشگاه مارشال فهیم چه می‌گذرد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۷    ۱۳۹۷/۱۲/۲ کد خبر: 157524 منبع: پرینت

ماده ۲۲ قانون اساسی افغانستان، برای همه شهروندان کشور حقوق و وجایب برابر در نظر گرفته و هرگونه تبعیض و امتیاز را بین شهروندان ممنوع اعلام کرده است.

اما حامد کرزی؛ رییس‌جمهور سابق و جنرال عبدالرحیم وردک؛ وزیر اسبق دفاع ملی، در یک اقدام غیرقانونی و ظالمانه، ورود محصلین را در این دانشگاه سهمیه‌ بندی کردند: پشتون ۴۰ درصد، تاجیک ۳۰ درصد، هزاره ۱۱ درصد، ازبیک ۹ درصد و سایر اقوام ۱۰ درصد.

۱. این تصمیم ناانسانی زمانی گرفته شد که هزاره‌ها در اثر لیاقت و شایستگی و با تلاش و کوشش شان در کانکور بالای ۶۰٪ در امتحانات این دانشگاه کامیاب می‌شدند، این امر برای فاشیست‌ها گران آمد و آن‌ها لیاقت، شایستگی، فرزانگی، دانش، توانایی و فرهیختگی را قربانی تعلقات تباری کردند و براساس سهمیه‌بندی، جوانان هزاره با نمره بالای ۳۰۰ به دلیل تکمیل سهمیه هزاره‌ها از ورود به دانشگاه بازماندند و جوانان پشتون با نمره زیر ۱۰۰ به دانشگاه راه یافتند، حتی در مواردی، به دلیل تکمیل‌نشدن سهمیه پشتون‌ها، جوانان بی‌سواد پشتون، بدون امتحان به دانشگاه راه داده شده‌اند.

۲. ایکاش به این عمل ظالمانه اکتفا می‌کردند، آن‌ها در طول دوره آموزشی، از روی عمد، همان تعداد اندک جوانان راه‌یافته‌ی هزاره را به بهانه‌های مختلف، به کارهای شاقه وادار و به اصطلاح عسکری جزایی کرده و تحت فشار شدید قرار می‌دهند تا آن‌ها مجبور به فرار و ترک دانشگاه شوند؛ زیرا در وزارت دفاع ملی، هیچ افسر باصلاحیتی وجود نداشت و ندارد که از این دانشجویان مظلوم حمایت و از حقوق آن‌ها دفاع نماید.

۳. ایکاش به این نیز بسنده کنند، در تخصیص بورسیه‌های نظامی نیز همین طرح ظالمانه سهمیه‌بندی اعمال می‌شود و دانشجویان افسری هزاره با گرفتن بالاترین نمره، بورسیه به‌دست نمی‌آورند، اما دانشجویان پشتون، با کسب کم‌ترین نمره، بورسیه می‌شوند. این طرح ظالمانه، علاوه براینکه تبعیض آشکار است، باعث ضعف و ناتوانی اردوی ملی شده است؛ افراد ناتوان و بدون دانش، به دلیل تعلقات تباری، جای افراد شایسته و فرهیخته و با دانش را گرفته‌اند.

۴. ایکاش به این هم اکتفا می‌کردند، آن‌ها در تعیین بست افسران نیز این طرح ناانسانی، فاشیستی، ظالمانه و احمقانه را اعمال و از تعیین افسران هزاره در بست‌های دارای صلاحیت، خودداری و آن‌ها را در خط مقدم جنگ و مناطق ناامن اعزام می‌کردند و می‌کنند. لذا اکنون وزارت دفاع کشور از وجود افسران هزاره مانند سرِ کجل کرزی پاکسازی شده و در رأس هیچ‌یک از قول‌اردوها، فرقه‌ها و حتی لواها، هیچ هزاره‌ای وجود ندارد.

تبعیض علیه هزاره‌ها در اردوی ملی چنان شدید و آشکار است که سال گذشته، بازرس ویژه ارتش آمریکا نیز اعلام کرد که در ارتش افغانستان علیه افسران و سربازان هزاره تبعیض شدید وجود دارد، از آن‌ها در مقام‌های دارای صلاحیت استفاده نمی‌شود، اما به‌طور غیرمعمول، افسران و سربازان هزاره بیش از دیگران به مناطق ناامن و جنگی فرستاده می‌شوند. در نظام عسکری افغانستان، افسران و سربازانی که حامی نداشته باشند، خرد و خمیر خواهند شد و افسران و سربازان هزاره از چنین وضعیتی برخوردارند.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشگاه فهیم
دانشگاه نظامی
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی هم بیجا نیست ، چون شرایط موجود پشتون هارا میدانیم درکدام حالت قراردارند ،واینهمه از ظلم پاکستانی هاست درمناطق شان جنگ وضدیت با حکومت وشرایط نامناسب برای درس وتعلیم است بهمین دلیل آنان نمیتوانند طور درست دانش حاصل کنند بنا یک تبعیض مثبت برای موقت خوب است ، حالا حکومت هم نباید آنان را از حق شان محروم سازد!
هر زمانی که زمینه تحصیل برای همه یکسان مهیاشد آن وقت برای هرکس به لیاقتش امتیاز داده شود
اگردرست قضاوت کنیم جوانان هزاره باید دربخش های علمی واجتماعی بیشتر جذب شوند مثلا : دربخش طب دربخش انجنیری ، بخش های تخنیکی نکنالوژی چون IQ بالائی دارند میتوانند خوب پیشرفت نمایند، خوی وخاصیت وطبیعت اینان هم همین را تقاضا میکند، اما جوانان پشتون دربخش های خشن تر مانند نظامی باید چانس بیشتر داده شود آنان طبیعتا جنگجو هستند واین مناسبترین مسلک برای شان است ، در طول همین چهل سال جنگ همیشه قوماندانان نظامی پشتون نسبت به دیگران موفق تر بوده اند
ر

>>>   هزاره را باید سهم نمی دادند زیرا انها باید کراچی وانی کنند نه افسری

>>>   تا زمانی که ما به خود نیامده ، طرفدار سمت ، قریه ، قبیله ، زبان ، مذهب ، لحجه ، و...........بوده برای یک اقلیت خائن زمینه سردمداری بالا یک اکثریت فراهم میشود.
همین است که من طرفدار دوکان خلیلی ، تو طرفدار دوکان محقق ، یکی طرفدار دوکان اکبری ، جاوید ، بعضی به نام مزاری دوکان ها جدید باز کرده ..... .هدف اصلی خود ما را فراموش کردیم به فکر رهبر محترم خود در قدرت استم که همه شان دیروز هم در لب دسترخوان دولت مردان بوده غافل از همه خواسته ها مردم.
جالب اینجاست که تمام این خائنین در راس اقوام قرار دارند مثل رفیق و هم پیک اند.

سهمیه بندی دانشگاه نظامی در حالی که تمام دکانداران که ما به نام رهبر پشتبانی کردیم در حکومت در برابر چشمان شان ، در برابر چشمان نماینده های اقوام در پارلمان صورت گرفته.چرا سکوت کرده اند ؟ و هزار چرا های دیگر ، که باید جواب بدهند .
اگر معامله در کار نبوده است دل کرزی و رحیم وردک را به دل شیر بسته می کردی جرئت چنین کار را نمی داشت .
(خوشا به حال دوکاندار دین و رهبری اقوام که بهشت را درین دنیا برای شان ، از حماقت من برای خود شان مهیا کرده اند .)

>>>   دقیقا همین طور است بیشتر از صدسال است که بالا ی این قوم مظلوم ولی باهمت تبعیض سیستیماتیک روان است من به عنوان یک تاجیک بالای برادران هزاره خود افتخار میکنم لعنت به این فاشیست قرن بیست یک که هنوز در قبیله وطویله زندگی میکنند
حمید سیدخیلی

>>>   راه نجات از دست این فاشیست ها ساختن کشور مستقل است

>>>   اقای جعفری!همه فرموده های شما کاملا دقیق ولی مشکل اصلی فطرت کثیف انسانی است.برادران پشتون همینطور سازماندهی کردند٫اگر من تاجک قدرت داشته باشم عین عمل را به نفع تاجکان وحتما شماهم به نفع ملیت خودانجام خواهیدداد.امابدون تردید زشت وناپسند است.
عاقل

>>>   برادران هزاره در جنگ توانای دفاع از خاک ووطن را نه دارد من به یاد دارم دززمان حکومت حزب دیمو کراتیک خلق افغانستان در ولسوالی شاولی کوت ولایت کندهار بین اشرار وقوای دولتی جنک شدید بود یکی از برادران هزاره از ترش زیر دریشی خود را زرد کرده بود وگریان میکرد اگر در اس جزوتام نظامی هزاره می بود شکست درانتظار جزو تام خواهد بو د بگذار برادران هزاره به عیسویت روی بیاورد نه افسری
بی خبر

>>>   این هزاره ها خود را از افغانها جدا میدانند اگر بقدرت برسند صرف بقوم هزاره ها خدمت مینمایند مانند دانش و خلیلی و غیره

>>>   اولتر نباید نام حربی شونحًی را به نام یک خاین ‌بیسواد یاد کنیم چون فهیم بینی بدون چور غارت دزدی دیگر کدام کمال ‌تحصیل نداشت اولتر باید به نام این نهاد احترام گذاشت ونام این لعین را دور کرد بعد دیگر موضعات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است