امرِ تبعیض و اراده ی معطوف به قدرت
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۹    ۱۳۹۷/۱۲/۲ کد خبر: 157517 منبع: پرینت

امرِ تبعیض چنانچه معطوف به اراده ی سیاسی باشد، بتدریج تبدیل به یک رویکرد فراگیر و نهادمند می گردد که با تکیه بر دو عنصر "قدرت سیاسی" و "گزاره های قانونی" به تمام سطوح خُرد و کلان نهادهای سیاسی ـ آموزشی و الگوهای رفتاری متولیان و مجریان نظام تبعیضگر سرایت می کند و به مثابه یک سیستم، کارکرد ارگانیک پیدا می کند.

ماجرای "عصمت علیزاده"، یک نمونه ی روشن از این مثال بود که بخشی از کارکرد نهادی این ماشین تبعیض را نشان داد. بزرگ شدن نمونه ی علیزاده و حل مشکل او توسط شخص ریس جمهور و معاون ریس جمهور و حتا موضعگیری مشاور شورای امنیت در پیوند به این قضیه وعلیه مسله ی تبعیض، هرگز نمی تواند به معنی نفی تبعیض، تغییر اراده ی تبعیضگری و یا بهتر شدن سیستم تبعیض تلقی گردد بلکه این اتفاق به آشکار شدن چند موضوع بنیادین دلالت می کند:

1. ورود ریس جمهور و معاونش به معنی "تأیید" ضمنی و صحه گذاشتن معنی دار اراده ی سیاسی تبعیضگری است که در تار و پود سسیتم کنونی تنیده شده است.

2. با اراده و سازکار حقوقی همین حکومت، موضوع تصویب قانون سهمیه بندی کنکور در نهاد آموزشی کشور، وجهه و بستر قانونی تبعیض نهادمند گردید و مشروعیت سیاسی و اداری پیدا کرد.

3. قضیه ی حق کشی علیزاده در کنکور، با فشار رسانه ای و اعتراضات فیسبوکی شنیده شد و به مثابه یک موضوعِ حقیقی، ساختاحقوقی نظام آموزشی تبعضیگر را به چالش کشید. بدین رو می توان جایگاه رسانه های مجازی را بعنوان یک "قدرت نرم" در مبارزه علیه سوژه تبعیض و مطالبات عدالت طلبانه موثر و تعیین کننده دانست.

4. اقدام ریس جمهور و معاونش جناب استاد دانش برای اعاده ی حق عصمت علیزاده قابل قدر است اما این موضوع نمی تواند اقدامی برای تأمین عدالت و حقوق اساسی دهها شهروندی بشمار آید که در چرخه ی نظام تبعیضگر آموزشی، پرونده شان رسانه ای نمی گردد. بازگرداندن حق علیزاده نباید و نمی تواند مسوولیت و صلاحیت رییس جمهور و معاونش را در چشم پوشی از قوانین و الگوهای رفتاری و نهادهای مجری تبعیض رفع کند.
رییس جمهور همانگونه که بارها شعار داده است: "هرافغان مساوی است"با افغانِ دیگر"، اگر به این شعار خود متعهد و صادق است باید ابتدا مجریان و متولیان تبعیض و حق کشی علیزاده ها را بیدرنگ به پای میز محاکمه بکشاند و در اقدام بعدی بدون هیچ توجیه و تعللی، هیأتی برای اصلاح قوانین و تغییر متولیان نهاد آموزش عالی کشور تعیین نماید.

5. رییس جمهور و معاون قانون گزارش اگر معتقد و متعهد به رفع تبعیض و یا حتی در صدد کسب اعتبار و رأی شهروندان هستند، باید در نخستین اقدام و در اولین فرصت، به تعلیق و سپس لغو قانون سهمیه بندی کنکور بپردازند تا منشأ قانونی تبعیض آموزشی از دسترس متولیان تبعیض خارج گردد.

حمزه واعظی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
واعظی
تبعیض
نظرات بینندگان:

>>>   یکی از علت های ناکامی دولت ها در افغانستان در همه ای بخش ها ( ناامنی اجتماعی، شکست های نظامی ، عدم تطبیق واقعی و موثر پروژه های مختلف انکشافی و و و آلی آخر ) همین تبعیض های قومی ، مذهبی ، زبانی و سمتی است.عاملین برقراری تبعیضات در گذشته ها سر جایش اما در دولت وحدت ملی شخص رئیس جمهور است که فرا قانونی رفتار مینماید .

>>>   پشتون چه کار خاصی برای افغانستان کرده که هزاره نکرده و باید سهمیه داشته باشد؟ آیا این برای پشتونها ننگ نیست که خود را بی استعداد و کور ذهن معرفی کنند؟ تا کی زمینهای زراعتی درجه اول کشور از پشتون؟ ، دولت حمایه گر پشتون؟ ، امریکا رفیق پشتون؟ و ... که نشود پشتونها به تن پروری عادت کنند و فردا آبروی شخصی و آینده خود را هم بالای شانه زحمت دیگران بیاندازند!!!
پشتونها! خود را اصلاح کنید کمی از ازدواجهای خونی فاصله بگیرید و روشها و آمادگی های آموزشی مدرن را برای کودکان تان روی دست بگیرید تا ذهن شان بهتر گردد و با هزاره و دیگران رقابت سالم کنید تا ظرفیت تان تکامل یابد که این خودش یک فرصت است!
لطفاً بیش از این آبروی قوم با احساس و باغیرت پشتون را نبرید و از خر لج و غرور پائین شوید!
اس پ هزاره

>>>   در برابر تبعیض و ستم ملی وبرای منع ساختن توذیع تذکره های برقی مبارزه صورت گیرد . زنده باد هویت هر قوم .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است