صیقل از اتمام برنامه ها و وداع با نیویارک نوشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۷/۱۲/۱ کد خبر: 157498 منبع: پرینت

در رسمیات، آخرین روز کاری من در نیویارک به صفت سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد است.
اضافه از یک و نیم ماه قبل، با شنیدن خبر ختم وظیفه ام اولین چیزیکه در فکرم خطور کرد استفاده بهینه از ثمره کار سه ونیم ساله و تسریع برنامه های ناتمام ما در نیویارک بود که برای بهبودی وضع کشور مفید تمام میشد. ضمناً انتقال مسوولیت ها به شکل آبرومندانه و تداوم کاری در نمایندگی به وجه احسن از اولویت های دیگرم قرار گرفت.

طی یک سال گذشته تلاش داشتیم تا از رقابت های منفی منطقه ای و جهانی در کشور ما کاسته شود. طرح پذیرش افغانستان به صفت سکوی دوستی و همکاری کشور های منطقه و فرامنطقه در صدر کار ما قرار داشت. در همین راستا چند ماه قبل، پاراگراف پیشنهادی ما بعد از مذاکرات با قدرت های منطقه و جهان، با کمی تعدیلات، در قطعنامه مجمع عمومی پیرامون وضعیت در افغانستان جا گرفت. ولی مهم بود تا این نظریه در شورای امنیت ملل متحد به شکل قوی تر، واضحتر و عملیاتی تر انعکاس یابد. طی یک ماه گذشته این نظریه را به کاغذ کشیده و همراه با عناصر عمده یک قطعنامه پیشنهادی در اختیار محررین موضوع افغانستان در شورای امنیت ملل متحد قرار دادیم. امیدوارم این قطعنامه هرچه زودتر در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته وهمزمان با پیشرفت احتمالی در روند صلح در صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور، افغانستان عزیز به صفت سکوی صمیمیت و همکاری کشور های منطقه و جهان، دور از رقابت های منفی شان، پذیرفته شود.

نامه های اعتراضیه نمایندگی در رابطه با سفر های بدون مجوز اعضای هیت طالبان که در لست سیاه تعزیرات ملل متحد قرار دارند باعث شد تا کمیته تعزیرات یادداشتی را به همه کشور های عضو ارسال نموده و توجه شانرا به تطبیق جدی رژیم تعزیرات جلب نماید. به آن هم اکتفا نکرده با رئیس جدیدالتقرر کمیته مذکور ملاقات مفصل نموده و یک بار دیگر توجه اش را به مسوولیت های کمیته جلب نمودیم.

مدتی بود که روی یک کنفرانس مشترک منطقه یی بین افغانستان و ملل متحد در رابطه با تطبیق قطعنامه های کلیدی مبارزه با تروریزم کار میکردیم. در آغاز سال جاری عیسوی با روسای بخش های مربوطه ملل متحد عاجل ملاقات نموده و کار های عملی را تسریع بخشیدیم. در نظر است تدویر این کنفرانس، در نیمه دوم امسال در کابل، آگاهی در مورد قطعنامه های مبارزه با تروریزم را در کشور ما بالا برده و کشور های منطقه را در تطبیق شان پاسخگوتر بسازد.

تشکیل گروپ دوستان قربانیان تروریزم و گروپ دوستان روند های صلح، متشکل از تعدادی از کشور های عضو ملل متحد، از ابتکارات دیگر نمایندگی افغانستان بود که برای یک مدتی با بعضی کشور ها و نهاد های مربوطه ملل متحد مورد بحث قرار داشت. خوشحالم که در آخرین روز های کاری بنده تاسیس این گروپ ها شکل گرفت و اولین جلسات شان در نمایندگی افغانستان در نیویارک دایر گردید. حضور پررنگ و فعال تعدادی از سفرا و سایر دیپلوماتان ارشد در این جلسات نمایانگر جایگاه خاص و رهبری افغانستان در قضایای بزرگ ملل متحد بود.

به تعقیب ایجاد یک روز بین المللی برای قربانیان تروریزم، پیشکش مسوده یک قطعنامه در مورد به وجود آوردن یک میکانیزم حمایتی برای قربانیان تروریزم از نوآوری های دیگر ما بود که مذاکرات آن با تعدادی از کشور ها جلو رفته بود. در این کار نیز گام های جدی تر برداشته شد. امیدوارم این قطعنامه طی چند ماه آینده به تصویب مجمع عمومی ملل متحد برسد.

همچنان در نظر داشتیم تا در سال جاری یک نمایشگاه بزرگ از آبدات تاریخی افغانستان که طی سالیان پسین به کمک ایالات متحده امریکا مورد مرمت قرار گرفته اند در دفتر مرکزی ملل متحد در نیویارک دایر گردد. بعد از تماس های عاجل توافق جناح های ذیربط را به دست آوردیم. انشاالله این نمایشگاه در ماه جولای سال جاری دایر خواهد گردید.

افغانستان در زمره موضعگیری های خویش در قبال قضایای بین المللی از ریفورم ملل متحد و ریاست گروه 77+چین (بزرگترین گروه در ملل متحد و شامل 134 کشور) توسط فلسطین حمایت جدی کرده بود. خرسندم که چند هفته قبل به صفت رئیس کمیته سوم مجمع عمومی در بالاترین سطح مشوره ها در مورد تسریع ریفورم ملل متحد سهم گرفتم. ضمناً، در میانه جنوری رئیس جمهور فلسطین به نیویارک آمده و مقام ریاست گروه 77+چین را اشغال نمود و حین دیدار اینجانب با ایشان از حمایت بیدریغ حکومت و مردم افغانستان از داعیه برحق مردم فلسطین زیاد تشکری نمود.

باقی گزارش مفصل فعالیت های دوره سه و نیم ساله ماموریتم در سازمان ملل متحد اخیراً در فیسبوک نمایندگی نشر شده است که به یقین هموطنان علاقمند آنرا مطالعه نموده اند.

با تاسف باید گفت که با وجود تلاش های پیگیر و ثمره خوب کاری ما در نیویارک و ارتقای جایگاه جهانی افغانستان، بنا بر تحولات دردانگیز داخلی، منطقه یی و جهانی، کشور ما یک بار دیگر در چهارراه حساس جنگ و صلح، و پیشرفت و عقبگرد قرار گرفته است که بیش از هرچیز دیگر ضرورت به عقلانیت، یکدلی و یکپارچگی مردم ما، بهبودی سیاست داخلی و ارتقای توانمندی های کشور دارد.

معمولاً در ختم کار سفرا، مراسم تودیعی بخشی از مسوولیت های شانرا تشکیل میدهد. خداوند بزرگ را سپاس که در یک مدت کم تعدادی از این مراسم ترتیب یافت. ملاقات های تودیعی با سرمنشی ملل متحد، معاون ایشان و ضیافت های تودیعی انجمن بین المللی سفرای ملل متحد و تعدادی از سفرای کشور های عضو و همچنان نمایندگان اجتماع افغانی نیویارک و همکارانم در نمایندگی و قونسلگری افغانستان در نیویارک با محبت و صمیمیت خاص انجام یافت.

طی هفته های اخیر به هزاران پیام امتنانیه و قدردانی از جامعه کوردیپلوماتیک سازمان ملل متحد و هموطنان عزیز دریافت نموده ام که از همه شان خیلی متشکرم. خداوند بزرگ را سپاس که با لطف فراوان بنده را یاری نمود تا این وظیفه را، تحت شرایط دشوار و محدودیت های مختلف، با تقدیم ثمره خوب به کشور و مردم ما و جهانیان به اتمام برسانم. برای موفقیت جانشینم خانم عادله راز که اولین سفیر زن افغانستان در ملل متحد است و همکارانم در نمایندگی دعا مینمایم. یقین دارم که دیپلوماسی فعال و ابتکاری نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد فعالتر و ابتکاری تر از گذشته ادامه خواهد یافت و افتخارات بیشتر نصیب کشور و مردم ما خواهد گردید.

بدینوسیله از رهبری دولت و همکارانم در وزارت امور خارجه، مخصوصاً در نمایندگی افغانستان در ملل متحد، و دیگر نهاد های مربوطه کشور که در جریان ماموریتم با من همکاری نمودند اظهار سپاس و امتنان مینمایم. خدماتم در راستای ایمان به خدا (ج)، آزادی و آبادی کشور و وحدت و یکدلی همه اقوام شریف افغانستان انشاالله ادامه خواهد یافت.

با محبت فراوان
محمود صیقل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صیقل
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   إبر مرد تاريخ أفغانستان جناب صيقل

>>>   تو که از داعیه برحق فلسطین دفاع میکنی.آیا خبر داری که داماد دونالد ترامپ یک یهودی است،پس از دونالد ترامپ شما چه توقع دارید که از شما در مقابل تروریزم دفاع کند؟
پیش دونالد ترامپ فلسطین، القاعده، طالبان، داعش، حزب الله، حماس، مخالفین دولت بشار الاسد، بوکوحرام، ابوسیاف، جیش محمد و سایر گروپ های اسلامی همه تروریست هستند.
از همین خاطر سفارت امریکا را از تل ابیب به بیت المقدس انتقال داد و سر از ماه مارچ، منحیث سفارت امریکا در اسراییل، رسماً به کار خود آغاز میکند.

>>>   حالا چی تصمیم داری برمیگردی یا پناهنده میشوی ؟؟؟

>>>   صيقل شمشير هندوكش خدايا زنده دار
قامت آزاده و نشكسته اش لرزان مكن

>>>   به صفحه فیس بوک نمایندگی افغانستان در سازمان ملل رفتم ههههههههه جالب بود ۴ تا ۵ کمنت در هر پوست و به اصطلاح فعالیت نمیدانم شاید کدام صفحه جعلی را دیده ام ؟
ضرورت به پناهندگی ندارد بیشتر از سی سال است که در استرالیا زندگی میکند نمیدانم که اگر این‌همه کارکرد ها اگر آنقدر مهم بودند، چرا ازین فعالیت ها مردم آگاهی ندارند ؟ چرا در مطبوعات انکاس داده نشده ؟آنجا افغانستان نیست که تو مربوط فلانی قوم هستی و فلان تلویزیون از نشر زحمات تو ابا میورزند نمیدانم موضوع از چه قرار است.
احمدشیرزی

>>>   صیقل عزیز عمرت دراز باد خدایت یار
برگرد به کابل و اگر توانستی کاری کن که این نخبه های بی برنامه زمینه رشد جوانان متعهد و با برنامه را برای بدوش کشیدن بار مسوولیت طی دهه ها و صده های بعدی آماده کنند چون هنوز سر فلم است.

>>>   سفیرتوانا ومحبوب کشورهمیشه موفق باشی

>>>   احمد شیرزی - حتمی "روباه زی" باید باشی که کله گگ ات درست کار نداده است. فیسبوک یک نمایندگی دیپلوماتیک فیسبوک بچه خاله ات نیست که یک هزار فالوور داشته باشد. اصلاً در امریکا مود فیسبوک خلاص شده است و مردم داخل کشور ما هم کدام ضرورت به مراجعه به فیسبوک نمایندگی ما در ملل متحد ندارند. از طرفی آنجا تویتر معمول است. چرا رئیس جمهور مغز متفکر اول دنیا را انتقاد نمیکنی که تمام عمر خود را در خارج گذراند و حالا آمده و دیکتاتوری دارد؟ تو باید از فاشیست ها باشی که از دستآورد های آقای صیقل زاره کفک شدی!

>>>   وقتى غني و عبدالله و صلاح الدين از جنس خراب باشند هيچ كار نيك آقاى صيقل به نتيجه نمى رسد. خوش هستم كه صيقل پاك و بى آلايش از خَيل ناپاكان جدا شده است.
هيچ صيقل نكو نخواهد كرد
آهنى را كه بد گهر باشد
آقاى محمود صيقل بسيار زود رهبر يك افغانستان پاك و آرى از فساد خواهد بود.

>>>   عبدالله کچه از شما دفاع کرده نتوانست که تا ختم حکومت در پست تان باشید تا بتوانید بقیه کار ها را به انجام برسانید.

>>>   با عرض سلام خدمت برادران عزیزم. محمود صیقل را از ۳۳ قبل در آسترالیا میشناسم که بیان بخش از خصوصیاتش متناسب با مقاله ارزشمند فوق بوده و امیدوارم دوستان وطندوست ما از قضاوتهای شتابزده و احساسی بپرهیزند. استدعا دارم که ما به این درجه از آگاهی و ایمان برسیم که محاسن را ارج بگذاریم ولو از مجموعه و یا جریان خود ما نیز نباشد. محمود صیقل را كه بنده ارتباط داشتم فرد فعال در عرصه دین و سیاست و فرهنگ و رسانه بوده و دارای روحیه جدی، پوشش منزه، فرد منظم، انتقاد پذیر، دارای پوست کلفت در سیاست و شجاع بود. لازم بیاد آوریست که خانواده ی محمود صیقل از جمله تحصیلکرده ترین خانواده های افغانستان بوده و در جامعه آسترالیا اسلام خود را نیز حفظ نموده اند . در چند مورد به ایشان نقد واعتراض وارد کردم که در هر نوبت با جبین گشاده آنرا پذیرفته و در شدید ترین مورد آن، سکوت کرد. حتی در محفل عمومی از نقد که در یکی از عملکردهایش وارد کردم سپاسگزاری و در جمع یاد آوری نمود. با آنکه در آسترالیا موقعیت سودمند و پردرآمد داشت، این کشور را در بحبوحه جنگهای داخلی که بدنبال سقوط رژیم کمونیستی اتفاق افتاد ترک کرد و به یارانش پیوست و مقیم آنجا شد. در جلسات نماز فجر پوهنتون نیوساوت ولز که همه از فعالین ممتاز و متخصصین سیدنی بودند شرکت میکرد و مرا نیز به آن دعوت نمود. وقت از افغانستان آمد در جمع دوستان در مورد نیاز اولی و مبرم افغانستان با صدای بلند بیان داشت: آموزش، آموزش، آموزش! بنده نیز بلافاصله تأکید کردم: پرورش، پرورش، پرورش! ایشان کلاس آشنایی با کامپیوتر را ۳۲ سال قبل برای هموطنان در سیدنی برپا نموده و به انگلیسی به طرز شیوا و روان صحبت میکرد. به اهمیت کار فرهنگی متوجه و متعهد بوده و در دو نشریه مهم چاپ سیدنی «فلاح» و «توحید» سهم فعال داشت. با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت این نوشته را با این شعر علامه اقبال که محمود صیقل نیز ارادتمندش بود معطر میسازم:
ادب پیرایه نادان و داناست
خوش آنکو کز ادب خود را بیاراست
ندارم آن مسلمان زاده را دوست
که در دانش فزود و از ادب کاست
ترکیب «مسلمان زاده» پاسخ روشن و رفع کننده ی اشکال کسانی است که هر کس و ناکس را با هر نوع اعمال زشت و زیان آور «مسلمان» قلمداد نموده و «اسلام» را زیری سوال قرار میدهند. غافل از اینکه عدم درک اقبال گونه خودشان تعلیم و تربیت خودآنان را زیر سوال قرار میدهد...
احمد زکی حسینی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است