بازهم غنی کار خودش را کرد
با وجود مخالفت صریح طرف های مشوره دهنده به حکومت پیرامون اصلاح و تعدیل قانون انتخابات، بازهم اشرف غنی کار خودش را کرد و آنچه را به نفع اش بود در قانون انتخابات گنجانید و توشیح کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۱    ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ کد خبر: 157384 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در جلسه مورخ 23 دلو 1397 کابینه جمهوری اسلامی افغانستان طرح تعدیل قانون انتخابات به تصویب رسید.
طرح تعدیل قانون انتخابات در چهار جلسه که قبلا به ریاست سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و با شرکت نمایندگان احزاب سیاسی، نمایندگان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال 1398، نمایندگان نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات و مقام های وزارت عدلیه مورد بررسی قرار گرفته و در آخرین جلسه که بعد از ظهر روز دوشنبه در قصر گلخانه صدارت برگزار شد، مورد تأیید قرار گرفت.
این طرح قانون پس از تأیید جلسه مشورتی روز گذشته، برای طی مراحل قانونی و تأیید نهایی به جلسه کابینه ارجاع داده شده و سرانجام در جلسه امروز کابینه نیز به تصویب رسید.
مصوبه جلسه امروز کابینه مبنی بر تصویب طرح تعدیل قانون انتخابات توسط رییس جمهور غنی طی فرمان تقنینی توشیح شد.
طرح تعدیل در چهار جلسه فشرده به روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه که نخستین جلسه آن در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سرانجام در جلسه بعد از ظهر روز دو شنبه به تأیید رسید.
براساس این طرح قانون، شرکت کنندگان جلسه راجع به موضوعاتی چون شرایط عضویت کمیسیون انتخابات، نحوۀ تعیین اعضا، روسا، معاونین و منشی های کمیسیون انتخابات و کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی، وظایف و صلاحیت های کمیسیون‌ها، رییس و دارالانشای کمیسیون ها، استخدام کارکنان دایمی و موقت، شرایط کاندیدان عضویت شورای ولسوالی و شورای قریه، تعیین کرسی برای شورای ولسوالی، تعیین کرسی برای شورای قریه، طرز رسیدگی به اعتراض و شکایات انتخاباتی، ابطال آرا و موارد دیگر به تفصیل و به دقت تمام بحث و تبادل نظر کردند.
سرانجام پس از چهار جلسه طولانی و در ذیل مباحث و بررسی های فشرده‌ای که در این جلسات صورت گرفت، در جلسه بعد از ظهر روز دوشنبه، طرح تعدیل قانون انتخابات مورد تأیید قرار گرفت.
این متن خبری بود که از دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری نشر گردید.

"طرح تعدیل قانون انتخابات که از سوی ریاست جمهوری در ۱۹ دلو میان نمایند‌گان حکومت، احزاب سیاسی، نامزدان انتخابات و نهادهای جامعه مدنی برای اصلاح به رأی گذاشته شد، با واکنش منفی کمیسیون انتخابات و شماری از نهادهای ناظر انتخابات روبرو شد. کمیسیون انتخابات، آوردن تعدیل در قانون انتخابات را بی‌موقع و تلاشی از سوی حکومت برای دستکاری در انتخابات و به تعویق انداختن این روند توصیف کرده است. این کمیسیون همچنان گفته است که تعدیل قانون انتخابات در شرایط کنونی، مخالف ماده‌های ۷۹ و ۱۰۹ قانون اساسی است.
بر بنیاد ماده ۷۹ قانون اساسی، «حکومت می‌تواند در حالت تعطیلی مجلس نمایند‌گان، در صورت ضرورت عاجل، به استثنای امور مربوط به بودجه و امور مالی، فرامین تقنینی را ترتیب کند.» کمیسیون انتخابات با اشاره به قید «ضرورت عاجل» در این ماده می‌گوید که حکومت نمی‌تواند با تعدیل قانون انتخابات، این قانون را با صدور فرمان نافذ کند؛ زیرا هیچ ضرورت استعجالی برای صدور چنین فرمانی احساس نمی‌شود.
همچنان بر بنیاد ماده ۱۰۹ قانون اساسی، «پیشنهاد تعدیل قانون انتخابات، در یک سال اخیر دوره تقنینی در فهرست کار شورای ملی داخل شده نمی‌تواند.» اکنون کمیسیون انتخابات می‌گوید که طرح تعدیل قانون انتخابات در تضاد با حکم این ماده قانون اساسی قرار دارد؛ زیرا شورای ملی در آخرین سال دوره تقنینی خود به سر می‌برد و پارلمان جدید نیز تا کنون تشکیل نشده است. از همین رو، کمیسیون انتخابات از شورای دادگاه عالی و کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی خواسته است تا دیدگاه حقوقی شان در باره احکام این دو ماده قانون اساسی و همچنان اقدام حکومت برای تعدیل قانون انتخابات را صادر کنند. تا هنوز دیدگاه این دو نهاد مشخص نشده است."

از جانب دیگر، مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا «تیفا» اعلام کردند که طرح پیشنهادی تعدیل قانون انتخابات از سوی حکومت، سیاسی است. به گفته نعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا، در این طرح، تلاش شده است تا صلاحیت‌های رییس جمهور در امور تعیین کمیشنران بیشتر شود. آقای ایوب‌زاده تأکید کرده است که اصلاحات سیاسی در قانون انتخابات، نمی‌تواند شفافیت انتخابات آینده را تضمین کند.
وی افزود: با تأسف باید بگویم که این طرح ما را نگران کرده‌است، طرحی که ارایه شده تا حدی زیادی حکومتی است و صلاحیت‌های رییس جمهور در آن زیاد شده‌است این در حالی است که خود اشرف غنی برای انتخابات آینده نامزد است. تیفا خواهان ایجاد تغییرات در این مسوده‌است.

در همین حال برخی از کاشناسان امور انتخاباتی معتقدند که برای تعدیل قانون انتخابات و همچنین برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی و کمیشنران کمیسیون انتخابات باید تمامی نامزدان راضی باشند در حالیکه چنین نیست.
اعضای کمیسیون انتخابات و کمیشنران برای پنج سال انتخاب شده اند و برکناری آنان در این شرایط قانونی به نظر نمی رسد.
در همین حال آقای صیاد رییس کمیسیون انتخابات می گوید بر بنیاد قانون اساسی رییس کمیسیون و هشت کمیشنر برای پنج سال انتخاباب شده است و کسی حق ندارد آنان را از سمتش بر کنار کند.

در بخش ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی، حذف کمیت‍ۀ گزینش، اختصاص صلاحیت تعیین کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به رییس جمهور، غیرانتخابی‌ساختن رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی و حذف نقش اعضای کمیسیون‌ها در تعیین رییسان دبیرخانه هر دو نهاد انتخاباتی و اختصاص آن به رییس جمهور موجب نگرانی اعضای شورای تشریک مساعی و ناظران انتخاباتی شده است.

با وجود مخالفت صریح طرف های مشوره دهنده به حکومت پیرامون اصلاح و تعدیل قانون انتخابات، بازهم اشرف غنی کار خودش را کرد و آنچه را به نفع اش بود در قانون انتخابات گنجانید و توشیح کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توشیح انتخابات
قانون انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی که قبلآ هم در تعیین اعضای کمیسیون های انتخاباتی نقش مهم داشت، میخواهد که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده خود ش هم برگزار کننده، هم کاندید و هم منتخب آن باشد.

در پروژه جدید "قانون انتخابات" او پیشنهاد "حذف کمیته گزینش برای تعیین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی"، "اختصاص صلاحیت تعیین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی به رییس جمهوری، غیرانتخابی ساختن روسای کمیسیون‌های انتخاباتی، حذف نقش اعضای کمیسیون‌ها در تعیین روسای دبیرخانه و تخصیص آن به رییس جمهوری ..." را میکند و ادعا دارد که این طرح حکومتی نیست بلکه در نتیجه مشورت‌ها ترتیب شده است.

۱ ـ تصور میکنم که وی مانند همیشه در چنین مواردی با معاون دوم خود مشورت نکرده زیرا آقای سرور دانش با قانون و قانونگذاری آشنا است و در گذشته حد اقل دو بارهم پارلمان و هم حکومت را در تخلف از مواد قانون اساسی سرزنش کرده بود. (در همان زمان من پستی در مورد سخنان ایشان نوشته بودم)
۲ ـ با کی مشاورت کرده ؟ "از روباه پرسیدند شاهدت کیست ؟ گفت دم ام !".

کریم پاکزاد

>>>   شما از حکومتی که خود به اساس تقلب و خیانت رویکار آمده باشد چگونه توقع دارید که انتخابات شفاف دائر کند و جلو تقلب و خیانت را بگیرد؟
غنی کوچی و دار و دسته اش میدانند که اگر امروز تقلب و خیانت نباشد فردا آنها هم نیستند۰

>>>   اگراشرف غنی بتواند درماه های اخیر حکومت ناکامش شروفساد وجنگ سالارهای دزد راازچوکات حکومت خارج سازد درانتخابات بعدی رای بسیاری بدست خواهد آورد گرچه کامیابی اش به تعداد رای مربوط نیست چون او بهر صورت خودرا کامیاب میسازد املا با تصفیه سازی دزد های مادر زاد میتواند رضائیت عده از مردم را حاصل کند
ر

>>>   اشرف کوچی خودش بزرگترین منبع شروفساد است و حامی زشت ترین جنگ سالارهای چون راکتیار و طالبان جنایتکار است۰ البته تقلب، خیانت های انتخابات، و دزدی های رولا غنی و اجمل غنی، و همچنان جنون قومپرستی این خائن را هم فراموش نکنید۰

>>>   خبر دارید که غنی کوچی در مقابل هر ده چیغ محکمی از بالا میزند یک چیغ محکم هم از پاهین میزند۰

>>>   اگر خوش میشوید یا خفه داکتر اشرف غنی رئیس جمهور دور بعدی یعنی برای 5 سال اینده خواهد بود وتمام مردم افغانستان به استثنای چند دزد غاصب جنایتکار از ایشان حمایت میکنند
خدای بردی از سمنگان

>>>   تگار دهگان
کمیشنران برکنار شده ی کمیسیونهای انتخاباتی هیچ کاری را خلاف خواست و دستور غنی انجام نداده اند.
غنی توسط همین کمیشنران فاسد و تقلبکار از راه یافتن نامزد وکیلان جسور و نمایندگان واقعی مردم به مجلس جلوگیری کرد و توسط همین کمیشنران فاسد افراد بلی گوی و وفادار بخود را برندهٔ انتخابات اعلان کرد. اگر واقعیت غیر از این است؛ پس چگونه نتیجه انتخابات پرتقلب را میپذیرد؛ اما کسانی را که این انتخابات را مدیریت کردند به جرم فساد و تقلب از کار برکنار، ممنوع الخروج و به سارنوالی معرفی میکند؟
واقعیت امر از این از دو حالت نمیتواند خالی باشد. یا با فریب غنی آنها را برای تحقق اهداف شوم خود ابزار قرار داده و پس از عملی ساختن آن دیگر نیازی به آنها دیده نمی‌شد و باید کنار گذاشته شوند؛ و یا احتمالا این کمیشنران در روز انتصاب شانشرمساری و روسیاهی امروز شانرا در بدل استفاده جویی بی قید و بند و پول هنگفتی پذیرفته بودند.
این کمیشنران فاسد توسط غنی گماشته شده بودند؛ پس کمیشنران باوجدانی را که انتخابات ریاست جمهوری را بصورت شفاف مدیریت کنند؛ چه کسی خواهد گماشت؟
باز هم غنی همچون افرادی را که او را بار دیگر به ارگ بفرستند خواهد گماشت.
چه تفاوتی میان کمشنران و افرادی که رسواترین انتخابت در تاریخ بشریت را مدیریت کردند و یک رییس جمهور تقلبی را بالای ما حاکم کردند؛ و کمشنرانیکه نماینده های تقلبی را برنده اعلان کردند موجود است که دسته اول سفیر، وزیر، والی، رییس شورای امنیت و مشاور شدند؛ و دسته دوم را مجازات میشوند؟

>>>   itez
ویژه‌گی‌های سیاست‌مدار جذاب:
کم سخن گفتن ولی هدفمند سخن گفتن
کم وعده کردن ولی در زمان عمل کردن
کم عصبی‌شدن ولی در عمل‌کرد جدی بودن
کم فریاد زدن ولی در برابر تخطی خاموش نه نشستن
کم مجلل زیستن ولی نظیف و پاک ظاهر شدن
کم قهقرایی خندیدن ولی در پیش آیینه بر خود گیرستن

>>>   خدای بردی جان قلابی، ناقل در سمنگان۰
اشرف کوچی در دور بعدی شاید دربین همان کوچی پکتیاوال های خودش رای کافی نیاورد بقیه را بگذار سرجایش، خاطت جمع باشد و دلت را زیاد خوش نکن۰

>>>   Parwani
خدمت منتقدان ولنتاین !
یک روز ندیدم با همین میزان مسوولیت پذیری کنونی که برای رد ولنتاین زحمت کشیدید علیه خیابان آزاری، بچه بازی، رشوت‌خوری و عام شدن مصرف مواد مخدر زحمت کشیده باشید.

حیران در حیرانم به اینکه،
۱. چرا بعضی دوستان و وهوطنانم این‌گونه هستند که با دیدن بوتل شراب و یا شراب‌خور، غیرت دینی شان به جوش می اید اما از کنار ملیون ها پودری، بسادگی می‌گذرند.
۲. علیه کنسرت اریانا سعید تظاهرات می‌کنند اما کنسرت ماریا کری در نزدیک کعبه را نادیده می گیرید.
۳. علیه نوروز و ستاره افغان می شورند اما علیه شکم گنده هایی که فساد شان باعث گرسنه ماندن شکم ملیون ها هموطن ‌شان شده بی تفاوت اند.
۴. نصف خاک کشور همسایه را می طلبند اما به کمک عسکر چهل کشور نصف خاک کنونی خویش را حفظ نتوانسته اند.

همین‌گونه علیه ولنتاین و نوروز ده ها متن مسجل با آیت و حدیث را تهیه نموده و بصورت گسترده و گروهی نشر و شریک می‌سازند اما از کنار دختر ازار ها و زن ازار های دم کوچه‌ی شان بسادگی رد می‌شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است