حضرت صبغت‌الله مجددی وفات کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۱    ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ کد خبر: 157373 منبع: پرینت

حضرت صبغت‌الله مجددی وفات نمود.

حضرت صبغت‌الله مجددی، ریيس جمهور اسبق افغانستان، ریيس مجلس سنا و رییس لوی جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان بود که در اثر مریضی و کبر سن، شب ۲۳ دلو درگذشته است.

جنازهٔ آقای مجددی روز چهارشنبه ۲۴ دلو از شفاخانه سردار محمد داوود خان برداشته شده و نماز جنازه ساعت یازده قبل از ظهر در غازی استادیوم کابل ادا می‌گردد.

قرار است مجددی در حضیرهٔ آبایی شان واقع در عاشقان و عارفان در بالاکوه کابل به خاک سپرده می‌شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجددی
وفات
نظرات بینندگان:

>>>   روحش شاد

>>>   این بار راست است؟

>>>   برای اشرف گنی بگویید که ارسال تسلیت نامه رسمی برای دولت الیزابت را فراموش نکند.
و امیدوارم راه برایی رفتن (ببخشید رحلت) سران جنایتکار باقیمانده مخصوصأ راکتیار باز شده باشد.
و همچنان یک جوره دستکش بوکس در تابوتش فراموش نشود شاید که در دوزخ با "ناخالص" و "ربانی" روبرو شود.
آزاده

>>>   انالله واناالیه راجعون. خداوند بیامرزد.
یک هزاره هموطن.

>>>   ظالم بمرد قاعده ای زشت از او بماند
عادل برفت و نام نیکو اختیار کرد
هر نفس چشنده ای مرگ است کسی درین دنیا پاینده وباقی نمی ماندانهای که در خدمت استعمار واشغال بودند هم میروند ووطند دوست ها وهواخواهان ملت هم رحلت کردنی اند درین دنیای چند روزه مرد انست که تاریخ خودرا با خط زرین ودرشت در دل تاریخ ثبت نماید گرچه قدرت مندان وزور اوران برای چند صباح به نفع وضرر اشخاص تاریخ را تغییر میدهند اما بلاخره واقعیت نویس ها در شرایط مناسب صحت وسقم انرا رو مینمایندهر چند وفات جناب حضرت برای طرفدار ها وهوا خوانش شاید ضایعه ای بزرگ باشد ولی ظاهرا ملت وکشور از شر استخاره ها وخوابهای پریشان ایشان نجات یافت دیگر به خوابهای سایر مجددی ها وگیلانی ها اخلاص نشان نمیدهند چون میدانند اینها MADE IN خارجی انددر حدیث پیامبر گرامی امده است که الموت مذکرة یعنی مرگ سبب عبرت میگردد باید همه از کار نامه های این قدرت مندان عبرت بگیرند وبرای چند روز دنیای فانی دنیا واخرت خود را خراب نسازند
ولایت خان از کاپیسا

>>>   به کوه عاشقان و عارفان، چون؟ میبرندش
کسی کو هیچگاه عاشق نبوده
تمام عمر نزدیکش به صد ساال
همه چیز بوده لیک وامق نبوده

>>>   این انسان .... صفت حالا جزای اعمال ....۹۳ ساله ای خود رادر طبقه ای ... خ می بیند. زمانیکه من در صنف سوم مکتب سپین کلی واقع خوشحال مینه ای امروزی درس میخواندم، قلعه ای حظرت ها در همین محله قرار داشت. یکی از دکانداران محل این مجددی کوسه ریش را با لنگی سفید چلی مانند اش به من نشان داد که در یک موتر لنداور امریکای سفید در سیت پیشرو و دو نفر چلی دیگر در سیت عقب او نشسته است. دکاندار بر من قهر شد و گفت گمشو تعضیم کو تمی بینی حظرت صاحب مجددی است؟. بند از اینکه موترش خاک باد کرده تیر شد وداخل قلعه ای حظرت ها شد، یک ریش سفید دیگر هم آمد و رو به من کرد و گفت برو بچه برو.. حیران ماندم که گناهم چیست؟
حدود ۵ دقیقه نگذشته بود ، مادامیکه از مقابل دروازه بلند دو پله ای قلعه ای حظرت ها عبور می کردم دو تا مرد پخته سال دروازه را به شدت باز کرد خیلی ترسیدم. فکر کردم به جان من آمدند . اما متوجه شدم که یک متر تکسی والگای زرد و سفید از راه رسید . در سیت پیش رو یک مرد نشسته بود در دورش پتو پیچانده بود. در عقب سیت سه تا دختر جوان آرایش کرده و مود روز. از موتر پاین شدند رفتند داخل قلعه. من آنگاه متوجه سرسبزی داخل قلعه شدم در حالیکه بیرون قلعه خشک و خاکی بود. در حالیکه منطقه را ترک میکردم با افکار طفلانه ام در جنگ بودم. مثلا از خود میپرسیدم در خانه ملا این دختران مود روز چه می‌کنند ؟ به هر حال وقتی بزرگ شدم جواب سوال های خود را یافتم . اما افسوس می خورم که چرا بعضی اطفال معصوم به عوض تعقیب راه رشد انسانی ، راه جهالت و شیطانی را انتخاب می‌کنند. امروزشیاطین در دوزخ آمدن صبحت الله مجددی راجشن میکیرند.
در دوزخ جشن شیطان است بیا بچیم انگور بخو...
نه به آن جشن نه به این جشن بیا بچیم انگور بخو.
م کانادا

>>>   مرحومی چندان خدمات شایان وبه یادمانده نی درافانستان انجام نداده است که امروز ازآن یادبود میشد

>>>   انگلیسی یاد ندارم٫ورنه به ملکه انگلستان تعزیت میگفتم.
عاقل

>>>   انا من الطلیعت و انا للطبیعت و انا الیه راجعون.
انسان قرن بیست و یکم باید واقعیت جهان خویش را درک کند و منحیث یک انسان آگاه خالی از خرافات رندگی کند.
زیرا دوری از خرافات سبب خلاقیت و خلاقیت سبب اکتشافات جدید و اکتشافات جدید سبب پیشرفت رندگی انسانها میشود.

>>>   خداوند مغفرت کند ایشان را آدم رک گو و میانه رو بودن.
《ضیائی》

>>>   خداوند مغفرت کند شخصیت خوبی درتاریخ افغانستان بود.

>>>   دروغ است نمیمیرد جستجو کنید در کدام جای است؟

>>>   نی بابا
وفات نکرده شایعه است و تبلیغ دشمنان کور دل
تا که رئیس جمهور آینده را با استخاره خویش تعیین نکرده باشد نمی میرد.
مرد نمیرد به مرگ مرگ ز او

>>>   اگر پیمان امنیتی کابل واشنگتن را امضا نکنید من افغانستان را ترک میکنم
از سخنان مجددی

>>>   خدا مغفرتش نمايد، جواني اش را در خدمت اسلام سپري نمود، كمي و كاستي دوران رهبر نمائي جهاد و ما بعدش را خداوند عفو نمايد.

>>>   چند لحظه پیش دوستم برایم نوشت که صبغت الله مجددی فوت کرده و در انترنت خواندم
واکنش‌ها به وفات صبغت الله مجددی
ارگ ریاست جمهوری افغانستان در پیامی زندگینامه‌ای از آقای مجددی منتشر کرده و او را "شخصیت روحانی، ملی و مهربان" خوانده که برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان کوشیده است.

در پیام محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان آمده که آقای مجددی برای تامین صلح، هزاران مخالف مسلح را به زندگی عادی برگرداند.
در این پیام آمده که از دست دادن آقای مجددی برای افغانستان یک ضایعه بزرگ است.
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز در پیامی آقای مجددی را "دعوتگر مبارز" خوانده که نقش مهمی در جهاد افغانستان داشته است.
در این پیام همچنین آمده که آقای مجددی شخصیتی تاثیرگذار در تاریخ معاصر افغانستان بوده و در تحولات چند دهه اخیر این کشور نقش سازنده داشته است.
او در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که وفات آقای مجددی ضایعه‌ای بزرگ برای ملت افغانستان به ویژه مجاهدین است و او برای ابراز همدردی به دیدن خانواده آقای مجددی رفته است.

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان و از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز در پیامی از آقای مجددی به عنوان یک شخصیت بزرگ ملی یاد کرده که تمام عمر خود را برای یک افغانستان باثبات وقف کرده است.
او گفته که آقای مجددی در بین مردم نفوذ و جایگاه خاص داشت و وفاتش یک ضایعه جبران ناپذیر است.
عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز وفات او را تسلیت گفته و آقای مجددی را شخصیت روحانی، ملی، جهادی و مورد احترام مردم خوانده است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که "فقدان این مرد بزرگ که دل مهربان و پر از محبت و عاطفه نسبت به همه اقوام با هم برادر افغانستان داشت، ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر است."
او می‌گوید که آقای مجددی با همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی روابط نیک داشت.
در پیام آقای محقق آمده که آقای مجددی زبان رسا داشت که به حقیقت گویی و صحبت‌های قاطع در مقابل افراد مقتدر و زورگو شهره بود و هر مساله جنجالی بین ملت و دولت یا احزاب سیاسی که قابل حل نبود به او مراجعه داده می‌شد.

چند لحظه مگث کردم و گفتم چه دنیایی است کسانی که وفات نموده اند (کسانی که مقام های بلندی دارندو همچنان نفر های عادی حالا رسم و رواج شده باید تعریف کرد) فعلاً از آقای مجددی است تعریف های در سطر بالا از طرف رئیس جمهور وووو شده است فکر میکنی که یک نفر بود این هم وفات کرد و همه مشکلات افغانستان برای ما رها کرد و همیشه گفته میشود که چه انسانی بود خدمات زیادی کرد این بود و آن بود برای من سوال پیدا میشود که خدمت کردن به وطن و مردم چه است؟
اگر این شخص و دیگر اشخاصی که در راس قدرت هستند تبدیلی چند نفر از این وزارت به وزارت دیگر، سفیر مقرر کردن ، خود و خانواده شان در ممالک خارج زندگی کنند، خدمت است حیف این تعریف ها.

چیزیکه جالب است همه این سیاست مداران و اشخاص روحانی اصلاً اینها (مداری هستند) ممالک خارج را دیده اند آبادی و آرامی مردم را دیده اند و حتی از کمک های این دولت های کافر خود و فامیل شان زندگی میکنند اما همین قدر یاد نگرفتند که همین کار در را وطن شروع کنند یکی تعریف را کرده و خاک در چشم مردم زده و از آن یک خالد بن ولید دیگر جور میکنند باز این مداری بازان چه القابی برایش میدهند و امید است که رئیس جمهور مغز متفکر برای این هم یک لقبی خوبی بعد از وفاتش رسمی بدهد. حتمی میگوید که مغز متفکر اول بود و من دوم آن هستم.

اگر این ها و امثال اینها در ین وطن خدمتی میکردند امروز مردم به آرامی زندگی میکردند و آثار خدمات آنها در وطن دیده میشد. و مردم در صف ها استاده از خاکسپاری آن استقبال میکردند و برایش دعا میکردند.
مردن حق است کسی از آن رهائی ندارد چند وقت بعد یکی از این مداری ها رفتنی است باز تعریف ها شروع میشود و القاب زیادی نثار جانش میکنند که خدمتی بوطن کرد چه شخصیتی داشت ووووو
با این نوشتن چند سطر بعضی ها قهر شوند که پشت مرده گپ زدن خوب نیست پشت زنده و مردن گپ زدن حق همه است اگر اینها خدماتی در این وطن میکردند چندین صفحه خودم برایش نوشته میکردم شما لطف کنید از خدمات این اشخاص تعریف کنید که مردم از آن بهره گرفته باشند.

زبور از شهر مزارشریف

>>>   رزیابی شخص من در باره او به ویژه در چند مقطع سخت منفی است. یکی فروپاشاندن ارتش کشور، پس از داکتر نجیب؛ دو دیگر پشتیبانی او از طالبان بر ضد دولت برهان الدین ربانی- احمدشاه مسعود و ر هبری کودتای شورای هماهنگی و ترغیب دوستم به بمباران پایگاه های اسماعیل خان و مسعود و نیز مهر تایید گذاشتن بر انتخابات های سراسر آگنده از جعل و تقلب به سود کرزی و اشرف غنی.
من او را به خاطر ارتکاب این گناهان کبیره هرگز نمی توانم تبریه کنم.

>>>   Khorosoni
خبرجالب...
خاک قبر حضرت استخاره گر هم تبرکی شد.
گفته میشود سفیرانگلیس درکابل به مقامات دولت افغانستان پیشنهاد کرده است ؛ با اینکه حاضر اند تمام مصارف مراسم تشیع جنازه ، بخاک سپاری وخیر وخیرات حضرت مجددی را به دوش گیرند ولی خواهان یک مشت خاک از درون قبر ایشان به شکل یاد گار وتبرکی شده اند تا به انگلستان انتقال دهند.

>>>   در مراسم تشییع جنازه ای اقای مجددی بالای تابوت ایشان پارچه ای سیاه رنگی انداخته شده بود که دران نوشته بود <وما ارسلناک الا رحمة للعالمین > این ایه اصلا در مورد رسول اکرم <ص>نازل شده ومختص به بارگاه رسالت است به هیچ کسی دیگری حتی به ایمه واصحاب پیامبر اطلاق نمیشودمرید ها وطرفدار های جاهل انسان رابا توصیف های بی موردبه جهنم نزدیک میسازد مانند شعری< اینجا مقام پرزدن جبریل نیست >ویا کسی از پیر خود پرسیده بود که پیر جان شما العیاذا بالله کلان هستید ویا خداوند!؟پیر برایش میگوید بد نکو خداوند بزرگ است مرید میگوید نه پیر جان شماهم بزرگ هستید اما شکسته نفسی میکنید!!!واز کسی پرسیدند که پیامبر های اولوالعزم را بگو در جواب گفت !حضرت ادم وحضرت ابراهیم و... ودر اخیر گفت حضرت قرعون طرف مقابل گفت چه میگوی فرعون کافر بود جواب دهنده گفت او دعوی خدای داشت تو به پیامبری هم قبول نمی کنی !!!در فاریاب بودیم چند روزی از کودتای داود خان گذشته بود در تجلیل جمهوری یکی از قاری ها در تلاوت افتتاحیه ای مجلس این ایت را خواند<یا داود انا جعلناک خلیفة فی الارض >خداکند که امت اسلامی بیدار واگاه شود تا ازین کفر نویسی ها وکفر گوی ها بپرهیزند
تبنگ چی

>>>   انا لله وانا الیه راجعون ،خداوند لایزال مغفرت اش کند مردمان با سعادت و با وجدان عقب مرده سخنان بد و رد نمیگند ،همه از این دنیا رفتنی هستیم امید الله متعال همه ما را با جمله مرده های اسلام غفران نعمت خود کند
عبدالله ریحان

>>>   شاه امان الله از دست نورالمشایخ و شمس المشایخ که در اشوب پکتیا سهم داشتند به جان رسیده بود و این حضرت صاحب نیز از قماش اسلافش بود. خیر باز هم نسبت به سایر رهبران تنظیم ها از جهات مختلف بهتر بود.

>>>   اقای عبدالله ریحان!
افغانها عادت دارند که مرده های خودرارحمه الله میگویند اما چگونه رحمت کند خدای کسی را که یک عمر در خدمت استعمار باشد وفوج منظم افغانستان را به نفع اجانب منحل نماید وسبب از بین رفتن بیش از ۵۰۰ بال طیاره ای جنگی وبیش از ده هزار وسایل ذریهی و وسایل نقلیه ای اردوی کشورش گردد اگر شما میگوید که مرشد شما درین جنایت تنهاتبودند دیگران من جمله حکمتیار درین چپاول سهم داشتند خداوند اینها همه را لعنت کرده وخواهد کرد برای اولین بار چک ده ملیون دالری نواز شریف را به حساب شخصی جمع نموده وملیونها دالر از حساب مسلحین عودت کننده از بودیجه ای دولت گرفته به جیب زدند وبیش از یک ملیون دالر را از تجار دبی جمع اوری نموده به داکتر ذبیح الله مجددی داددند این هعمه را اگر خدا ببخشد ان خرمای را که در ماه رمضان از دهن خود کشیده به کرزی واسپنتا خورانید اگر کرزی هم چون عادت داشت ببخشد اسپنتا هرگز نخواهد بخشید
مولانا قربان

>>>   اقای ریحان!
۱-انسانهای با وجدان خوب را خوب وبدرا بد میگویند.خوب گفتن همه جفا درحق خوبان است.
۲- خوبی وبدی به اندازه سرسوزن بی پاداش نمیماند.مغفرت اعمال بد جفا درحق نیکوکاران است وهمچوچیزی امکان ندارد.
عاقل

>>>   هر انکه احمقان را به تخریب وویرانی شفاخانه٫ مکتب٫ کودکستان٫پل وسرک تشویق کرده باشد٫خوب گفتنش دروغ محض وگناه است.
تخاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است