جناب وزیر، کمی هم به فکر وزارت تان باشید!
محترم وردک به جای رسیدگی به وضعیت آموزشی کشور، مشغول بازدید از نقاط مختلف به همراه مقامات غربی و یا کمپاین انتخاباتی برخی نامزدان می باشند و با مصروفیتی که در چند شغل دولتی دارند، کمتر وقت می کنند فکرشان را مشغول بهبود اوضاع معارف نمایند 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۶    ۱۳۸۹/۸/۵ کد خبر: 15736 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، با نزدیک شدن فصل سرما و ضرورت بهبود وضعیت فضاهای آموزشی کشور، هنوز در بسیاری از ولایات مکاتب و مدارس فاقد وسایل و امکانات لازم می باشد و ظاهرا قرار نیست جناب فاروق وردک وزیر محترم معارف در این رابطه اقدامی انجام دهند.

در حال حاضر تقریباً نیمی از مکاتب موجود در برخی ولایات فاقد تعمیر بوده و بسیاری از تعمیرات موجود آسیب دیده و برای استفاده ناامن می باشند و متاسفانه دانش آموزان در فضاهای باز بدون سقف در سرما و گرما زیر آفتاب و باران مجبورند چند کلمه ای بیاموزند تا به آنها بیسواد نگویند.

بر همگان روشن است که وزارت معارف یکی از زیر بنایی ترین پایه های هر کشور است زیرا پایه های فکری و اصول اعتقادی اشخاص را در آینده مشخص مینماید ، ولی متاسفانه به نظر می رسد ارزش این وزراتخانه در دید جناب وزیر بسیار کم اهمیت جلوه نموده است.

زیرا ایشان به جای رسیدگی به وضعیت آموزشی کشور، در چندین سمت دولتی دیگر مصروفیت دارند و کمتر وقت می کنند فکرشان را مشغول بهبود اوضاع معارف نمایند. می توان گفت مردم ایشان را فقط در ماه حوت که کار مکاتب در سال جدید آغاز شد، به عنوان وزیر معارف دیده اند. بعد از آن ایشان یا مسئول برگزاری جرگه مشورتی صلح بوده اند، یا همراه با مقامات غربی مشغول بازدید از نقاط مختلف کشور بوده اند و یا به کمپاین انتخاباتی برادرشان مصروف بوده اند و یا ... اما اینکه چه زمانی قرار است وزیر صاحب یک شغله شوند و تمام هم و غم شان بشود وزارت معارف، هنوز زمان آن اعلام نشده است.

در رسانه های ملی در طول هفته شاید چندین بار خبر از اعمار و تعمیر مکاتب نشر شود ولی انصافا بیش از 90 فیصد آن مربوط به ولایات پشتون نشین است که آن هم به همت برخی از مسئولان پشتون این وزارتخانه انجام می گیرد.

این اقدامات دلسوزانه مسئولان وزارت معارف در حالی است که روابط واضحی میان سطح آموزش افراد و دستآوردهای اقتصادی آنها وجود دارد. کشورهایی که در مراحل اولیه انکشافی شان، سرمایه گذاری زیادی را در قسمت تعليم و تربيه نموده اند در مراحل بعدی نیز به موفقیت های بزرگي دست یافته اند.

واضح و روشن است تعلیم و تربیه برای پیشبرد انکشاف، تقويت هويت ملي، اداره مؤثر، صلح و ثبات در كشور ضروري می باشد. تعلیم و تربیه باعث افزايش بردباري، برابری و مشارکت شده و فرهنگ جامعه را تحرک می بخشد. یک جامعه تعلیم یافته دارای مولدیت بیشتری بوده، در آمدها در آن بهتر توزیع شده و استندردهای زندگی در آن بهبود می یابد.

طی هشت سال گذشته با توجه به علاقه فراوان خانواده ها برای فرستادن اطفالشان به مکتب، پیشرفتهایی درباره شمولیت اطفال در مکاتب و فراهم آوری امکانات آموزشی فراهم شده است اما علیرغم اين دستاوردها دسترسی به تعليم و تربيه در سراسر کشور به طور مساویانه توزیع نشده و کیفیت معارف نیز در مناطق مختلف تفاوت زيادي دارد. با وجود اعمار و بازسازي مکاتب زیادی در سطح كشور هنوز هم به نیازهای مردم در این عرصه به طور کافی پاسخ داده نشده و معلمان مسلكي و با انگیزه كافي جهت ارائه تعليم و تربيه با كيفيت وجود ندارد.

بسیاری از مکاتب در دو شفت و نوبت فعاليت مي كنند تا علاوه بر پاسخگویی به نیاز محصلین ، معلمین نیز بتوانند با این اضافه کاری حداقل معاش برای داشتن یک زندگی متوسط را به دست آورند. معلمین کشور نیز که بسیاری از آنان با معاش بسیار ناچیز مجبور به گذران زندگی هستند،شاهد این مطلب میباشند که همکارانشان در وزارت با سمتهای مشاور و مسئولین بلند پایه تعلیمی، حقوق های هزار دالری دریافت می نمایند ،بدون اینکه شخص رئیس جمهور یا شخص وزیرمعارف به فکر تغییر این روند باشند.

بسیاری از تحصیل کردگان کشور براین نظر می باشند که افغانستان جهت رسیدگی به چالش های دوران بازسازی، نیاز مبرم به قوای بشری ماهر دارد بنابراین دولت راهی به جز سرمایه گذاری در سیستم تعلیم و تربیه ندارد. کاری که تاکنون متاسفانه در زمان وزارت محترم اتمر و در اکنون محترم فاروق وردک انجام نداده اند.

در سایت وزارت معارف به نقل از جناب وردک سخنی مطرح شده که براساس آن قرار است تا سه سال آینده تعداد 10 میلیون شاگرد در مکاتب عمومی افغانستان شامل شده و تعداد مکاتب به 16500 افزایش یابد. در حدود 4 میلیون نفر در کورسهای سواد آموزشی شرکت نمایند و هفتاد و پنج فیصد مکاتب عمومی و مدارس اسلامی، 100 فیصد مکاتب تخنیکی و مسلکی و 75 فیصد مراکز تربیه معلم دارای تعمیر قابل استفاده گردد.

اما باید از جناب وزیر صاحب پرسید که آیا واقعا شما به اندازه ادعاها و گفته هایتان، عمل هم می نمایید؟ با این مدت زمانی که شما در طول یک هفته صرف وزارت معارف می کنید، آیا می توانید به این آرمانها دست یابید یا خیر؟ پس بهتر است کمی بیشتر به فکر اطفال افغانستان و وضعیت معارف کشور باشید جناب غلام فاروق وردک!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   >>>اقای وردک واقعآ از صمیم قلب مشغول وطایف شان است.تفاوت مکاتب از زمان کار او با گذشته زمین وآسمان است.هزاران بار وضع کار خوب شده است.
قادر
از لیسه
حبیبه

>>>   سلام عزيزان !
اينه ببينيد شما هنوز خبر نداريد که عالي جناب يک نابغه است که از سرزمين سلحشور ميدان وردک برخاسته است. کاش ازين نابغه ها يک چند تا ميداشتيم که در پهلوی ريس جمعور افغانستان را ازين همه بهتر شگوفان ميساختند. ای وای که بعضی ها مريضی قدرت طلبی دارند.
مه بنده حقير وفيقير از خداوند ميخواهم که اين قدرت طلبان را اصلاح بسازند اگر نه ما افغان ها در تمام عمر بايد به کشور های همسايه و کشور های غربی سلامی بزنيم. ضمناٌ از خداوند ميخواهم که مرض مزمن قدرت طلبی را ازکشور ما محو ونابود کنند. ای کاش علما قادر ميشدند که يک واکسين برعليه اين مرض تهيه ميکردند.

>>>   هم میهنان عزیز: جای بسیار تاسف است که در این نه سال گذشته که میلیاردها دالر در این کشور سرا زیر شد ولی هیچگونه بهبود در وضعیت معارف کشور رونما نشد . بدون شک که این مقامات همیشه در فکر باندبازی مصروف بوده و به سرنوشت میلیون ها اطفال معصوم این کشور نقش منفی بازی کرده اند. حد اقل مکاتب داخل شهر کابل به صدها مشکلات دچار است کتاب کافی درسی در اختیار همه شاگردان قرارندارد وضعیت داخل صنف درسی مناسب حال شاگردان نیست وغیره.....
وقتیکه شرایط خوب تعلیمی در کابل مناسب نیست پس ایجاب نمیکند تا انسان روی تعلیم ولایات کشور کدام حرفی داشته باشد.
هویت جناب وردک و آقای پتمن به همه معلمین و کارمندان معارف خوب معلوم است .
معلم بیچاره

>>>   در افغانستان در طول این ۸ سال که اقای وردک در حکومت مشغول وظیفه میباشد برای مردم افغانستان نشان داد که شخص وطن دوست میباشد و تا حال همیشه برای وطن خود از طی جان و دل خدمت نموده است و این ظرفیت فوق العاده را دارد که در عین حال مشغول وظایف دیګر ملی مانند جرګه صلح باشد وردک صاحب در طول خدمت شان که در حکومت میباشد تا حد نهایی کوشش نموده که در کشور صلح را تحکیم نماید و کشور را به سوی شګوفایی ببرد برای اینکه ما و شما باید اشخاص مانند وردک را تشویق نمایم و برای شان کامیابی ها بیشتر ارزو نمایم به ګپ بی مانند و دور از واقعیت توجه نکیم
تشکر سلطانی

>>>   >>>ای کاش مانند او یک چند نفر وزیر دیگر هم میداشتیم ،که هم کار خود را میکرد وهم به سیاست صلح وامنیت کشور.

>>>   وزیر معارف یکی از پر کارترین اعضای کابینه است وی یک شخصیت ملی است و به تمام کشور در اعمار مکاتب رسیده گی نموده و می نماید لطفأ تعصبات را دور کنید بمانید که وزیر صاحب به کار های معارف کشور سعی و تلاش کند
راضیه از کارته سه

>>>   سلام عزیزان
اولا موفقیت مزید محترم وزیر صاحب را در راستا معار ف کشور از خداوند متعال تمنا دارم به نظر بنده سطح تحصیل در مکاتب خیلی ضعیف است زیرا اگر کتاب های درسی مکاتب دیده شود تا حال برای شاگردان حتی نصف هر کتاب را هم در مکاتب تدریس نشده و شاگردان نمبر های اتومات میگیرند و معلم ازاینکه کتاب درسی خویش را الی اخیر کتاب تدریس ننموده مجبور است که شاگرد را از لیاقت اش نمبر اضافه بدهد که در مجموع سطح دانش شاگردان پایین میآید و از طرفی فردا در امتحان کانکور پوهنتون ها شاگرد نمبر کم میبگیرد . ولایات را نمیدانم فعلا مکاتب ولسوالی های ولایت کابل را ببنید یکماه دیگر از امتحانات باقی مانده اما کتاب ها نصف آن تدریس نشده است ودرس هم وجود ندارد بنآ توجه مقامات وزارت محترم معارف را خواهانم با احترام
تمیم از کوهدامن

>>>   با تشکر از نویسنده این مطلب، که حقیقتاً واقعیت های وزارت معارف را انعکاس داده است، وزیر معارف مصروف کارهای تعلیمی نه، بلکه مصروف کارهای سیاسی است که در حقیقتاً معارف کشور بدون وزیر معارف در حالت بی سرنوشتی به سر میبرد و معلوم نیست که در این کشور قحط الرجال است که وردک همه کاره این مملکت بی سر وصاحب است.
بیشتر از پنج ماه میشود که مکتوب تبدیلی یکی از اعضای فامیلم از هرات به کابل در وزارت معارف به دوران است و معلوم نیست که بالاخره چه وقت میتوانم مکتوب تبدیلی را از وزارت معارف دریافت کنم. در ضمن این کار از نظر وزارت معارف هم غیر قانونی نیست که کسی از یک ولایت به ولایت دیگری به ادامه تحصیل بپردازد. به خدا قسم است، آنقدر خسته شده ام که میخواهم بنشینم و از این بابت چنان گریه کنم که فغان من تا آسمان ها برسد، که شاید در آسمان ها کسی به دادم برسد چون در زمین هرچه چاره کردم نشد.

>>>   هیچ تشویش نکنید وزیر صاحب دارای درجه ماستری است و او میتواند که تمام امورات محوله خویشرا به خوبی انجام دهد. یکی از مهارتهای وزیر صاحب در سخنرانی است ولی متسفانه در عمل آنرا ضرب سفر نماید.

>>>   وزیر صاحب محتر م را چگونه میتوان اصلاح کرد

>>>   شخصیت جناب داکترصاحب قابل قدراست

>>>   هر کس اتمر شده نمیتواند،..
مریم از لیسه ملالی

>>>   جاب وردگ صاحب یک شخصیت قابل اعتبار و دانشمند است که متاسفانه کمونست هابا ایشان بسیار مشکل دارند و باید هم داشته باشند زیرا وی یک انسان شریف است .
شریفه ایلاقی از کابل

>>>   اگر این مکتب است و این وردک
حال معارف بد تر میبینم؟؟؟؟؟؟
چون 12% باسواد مذکر داریم
و39% باسواد مونث داریم که جمع این دو رقم مساوی
25 % نفوس افغانستان میشود. لذا اگر در هر سه سال
دیگر 25،25%مردم را نظر به احصایه آقای وردک با سواد بسازیم پس بعد از فنلند دوهمین مملکت جهان میباشیم که بیسواد نمیداشته باشیم .

>>>   من از اقایی وزیر صاحب محترم تا به حالا خوش هستم.

>>>   >>> کاش مانند او چند وزیر فعال دیگر میداشتیم.
بابا

>>>   كسي كه مدرك تحصيلي خودش دست ساخت كشور پاكستان باشد به تعليم وتربيه ديگران هيچ گاه ارزش قايل نيست.
ملالي
لندن

>>>   سلام به بینند ه کا ن این سایت.
تا جایکه ما وزیرصاحب می شناسیم یک شخص وطن دوست است.
بریالی بهادری ازکابل

>>>   تشکراز نظریات شما وزیر معارف شخص است به نفع یک ملت کار می کند او می خواهد در تمام بخش ها افراد از ملت پشتون باشد همیشه در فکر تفریقه

>>>   بيايد كه از ولايت كابل بيرون شوم و وضعيت معارف را بيبينم!!!

>>>   من به ریاست بررسی از قوانینن وزارت صحت عامه تعجب میکنم که چرا تا به حال این القاب ساختگی داکتر های ساختگی را نگرفته؟ داکتر صاحب کامل که رئیس این بخش است باید با رسالت ایمانی و وجدانی خویش این مسله را جدی بگیرند و قابله و تکنیشن دوا سازی را نماند که خود را داکتر بگوید. جند نفر دیگر هم است که باید القاب مصنوعی شان گرفته شود این برای دوکتوران فاکولته پاس توهین بزرگ است. و یا ای اتحادیه دوکتوران که یک زمانی وزیر صحت عامه را توهین مینمودید آیا وظیف شما شنیدن همه این توهین است؟ بخدا که شرم به همه ماست. ویا ای داکتر خالد زرمتی رئیس طب عدلی که آوازه دسپلین و ضد فساد بودنت ات بر سر زبان هاست آیا اینقدر ناتوان هستی که با وجود لاف هایت بر توقف اهمالات طبی نمیتوانی که از ایشان بازپرسی نمایی.؟ آیا این خودش اهمال و یا استفاده در امور صحی نیست؟

>>>   تنها به فکر پارت و پارت بازی است 1% هم در فکر معارف نیست
کار به اهلش سپرده نشده است.
نبی

>>>   چالشهای موجود درمعارف بدخشان .
ولایت بدخشان یکی از ولایت های دوردست افغانستان بوده که توسط 28 واحد اداری اداره می گردد وتغداد از واحد های اداری این ولایت اکنون فاقید راه ترانسپورتی بوده که مردم به این ارتباط درمشکلات گوناگون مواجع هستند که ازجمله معارف که بخش اساسی یک اجتماع را تشکیل می دهد نیز به دشواری ها مواجع است از جمله نبود تعیر مکاتیب وکتاب ووسایل تدریسی ونبود معلمین مسلکی را میتوان عنوان نمود با توچع به کمک های اقتصادی جهان درعرصه های مختلیف از جمله مغارف دربدخشان توجه صورت نگرفته اگر صورت است انهم توسط افراد واشخاص استف5اده جوی معارف بدخشان مورد دست برد قرار گرفته که به به استفاده اهل معارف کمتر قرار گرفته است که مشکلات موجود را درمعارف بدخشان زیلا به اگاهی نوسنده گان وقلم بدستان ورهبری وزارت معارف کشور می رسانم .
1 پول برای ساختمان تعمیر مکاتیب بدخشان به اساس پلان که دروزارت مغارف وهماهنگی سازمانها ونهاد هاکه علاقمند همکاری با معارف افغانستان هستند داده شده وتوسط شرکت ها وافراد درمناطیق مختلیف ساختمان گردیده که از کیفیت خوب برخوادار نیست وبه یقین می توان گفت که این ساختمان ها اکنون یا تخریب گردیده ویا از استفاده خارج شده اند .
2 کتب وسایل درسی که به معارف بدخشان اختصاص داده شده توسط افراد واشخاص مورد دست برد قرار گرفته است وهمین اکنون میتوان گفت که اکثرا کتب وسایل درسی از بین رفته ویا اینکه از استفاده خارج گردیده اند.
3 مبالع که به عرض ارتقاع ضرفیت معارف بدخشان اختصاص داده شده نیز مورد دست برد قرار گرفته که تاثراتی چندان از ان در معارف بدخشان متصویر نیست وصرف روی کاغذ ها نقطه گزاری شده است.
4 وسایط وسایل که به معارف بدخشان داده شده نیز مورد توجه قرار نداشته وهمین اکنون تعداد شان از استفاده خارج گردیده اند.که مایه نگرانی است.
5 تقری های دربدخشان به اساس لیلقت وشایسته گی صورت نمی گرد بل به اساس روابط ویاهم رشوه ستانی صورت می گرد که نهایت جای شرمساری است .
با احترام کهزاد

>>>   برادرن فاروق وردك يك نفر حزب اسلام هست كه همه ملت كابل را كوشته بايد محاكمه شود اول


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است