نشست صلح مسکو با امید به آینده پایان یافت
امید می رود که شرکت کنندگان در جلسه بعدی صلح که در دوحه قطر برگزار می شود، به یک نظر واحد در مورد آوردن صلح و امنیت در کشور برسند و آینده این مردم را برای رسیدن به صلح و امنیت تضمین کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ کد خبر: 157290 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) دونالد ترامپ در سخنرانی سالانه خود در مقابل نمایندگان مجلس تعهد سپرد که نیمی از نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج می کند.
ترامپ در سخنرانی خود از دیگر دولت ها و حکومت ها سخن گفت اما از حکومت افغانستان نامی نبرد و فقط بنام افغانستان از صلح با طالبان یاد کرد.
قبل از سخنرانی ترامپ و سپردن تعهد وی برای خروج نیمی از نظامیان آمریکایی از افغانستان، طالبان در روز اول نشست مسکو اعلام کردند که آمریکا وعده داده است به زودی نیمی از نظامیانش را از افغانستان خارج کند.

در نشست مسکو بسیاری از سران شرکت کننده انتظار داشتند تا با طالبان به یک توافق آتش بس موقت برسند اما هیات طالبان تاکید کرد که تا خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، هیچ آتش بسی عملی نیست.
شیرمحمد عباس استانکزی، رییس هیات طالبان در نشست صلح مسکو اعلام کرد تا زمانیکه نیروهای خارجی افغانستان خارج نشوند، این گروه آتش بس نخواهد کرد.
استانکزی به نمایندگی از طالبان در نشست مسکو خواسته‌های این گروه را برای آینده سیاسی کشور "پس از خروج نیروهای خارجی" توضیح داد.
او در این نشست خواستار بازشدن دفتر رسمی طالبان به منظور ارتباط با این گروه در کابل شد. توقف تبلیغات ضد طالبان از دیگر خواست‌های آقای استانکزی بود. ایجاد نظام اسلامی و اینکه اجرایی شدن توافقنامه صلح توسط نهادهای بین‌المللی تضمین شود، خواست دیگر طالبان عنوان شد.

در همین حال اشرف غنی نیز اعلام کرد که هرگز صلح گذرا را نمی پذیرد و به صلحی تن نخواهد داد که در آن نقش نیروهای افغان تضمین نشده باشد.
وی نقش افراد شرکت کننده در نشست مسکو را بدون صلاحیت خوانده گفت: اینها که رفته اند همراه کی، چی را موافقه می کنند؟ قدرت اجرایی شان کجا است؟ صد ها اینگونه مجلس شود تا دولت افغانستان، شورای ملی افغانستان، نهاد های قانونی افغانستان روی آن صحه نگذارند، کاغذ است.
غنی در ادامه گفت: پیمان صلح بدون موافقه سرتاسری و مراحل قانونی انجام شده نمی تواند، آیا قانون اساسی من را این صلاحیت را داده است که دولت جمهوری افغانستان را منحل بسازم؟
غنی درباره زمزمه های ایجاد حکومت موقت نیز ابراز داشت: صد ها آوازه را انداخته اند که در باره حکومت موقت گفته شده است، پرسان کنید آقای خلیلزاد را و صد بار قسم می خورد که درباره حکومت موقت کسی چیزی نگفته است، اگر کسی گفته است بیاید که با آقای خلیلزاد روبرویش کنم.

موضعگیری غنی در برابر نشست مسکو، اشرف غنی در را در صحنه های سیاسی و بین المللی و در میان رقبای سیاسی اش تنها تر می کند و این در آینده به نفع وی و تیم حکومتی وی نیست.

حامد کرزی که در اصل رهبری نشست مسکو را برعهده دارد اما در ظاهر رهبری هیات سران را پذیرفته است، در نشست مسکو ضمن ابراز نظر در خصوص اظهارات اخیر اشرف غنی گفت برای دستیابی به صلح و به دست آوردن نتایج از چنین نشست ها با توجه به اوضاع کنونی در کشور، زمان بیشتر لازم است.
حامد کرزی، در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت که تمام سیاسیون حاضر در نشست بین الافغانی در مسکو نمایندگان حکومت نه بلکه به عنوان شهروندان افغانستان در این نشست اشتراک نموده اند.
وی افزود که سیاسیون کشور و نمایندگان گروه طالبان در نشست مسکو روی موضوعات مختلف مانند پایان جنگ و حقوق زنان بحث و تبادل نظر نمودند.

طبق معمول روز دوم نشست صلح بین الافغانی مسکو به پایان رسید.
قطعنامه‌ نشست بین‌الافعانی که در روز های 5-6 فبروری در مسکو برگزار گردیده بود، از سوی شرکت کنندگان اعلام شد.
اشتراک کنندگان نشست بین‌الافغانی که روزهای 5-6 فبروری به دعوت اتحادیه افغان‌های مقیم مسکو برگزار شد را یک گام بزرگ در گفتگوهای بین‌الافغانی دانسته و این اقدام مورد تایید و تمجید قرار می‌دهند.

در این اعلامیه آمده است: ما جهت تحقق صلح پایه‌دار و سراسر در کشور عزیز ما افغانستان اراده کامل ملی، زمینه سازی برای خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تحکیم وحدت ملی فراهم آوری برای مشارکت همۀ مردم افغانستان در زندگی سیاسی به منظور تامین عدالت اجتماعی، رعایت به اساسات دین موبین اسلام و ارزش‌های پسند دیده ملی، جلوگیری از تکرار تلخ چند دهه اخیر در کشور و همچنان تامین درک و احترام متقابل بین افغان ها و پذیرفتن یکدیگر، پس از بحث طولانی به روی موارد ذیل توافق نمودیم.

اول: تمام طرف های اشتراک کننده در این کنفرانس در این امر کاملاً توافق دارند که تحقق صلح پایه‌دار و با عزت خواست تمام مردم افغانستان می‌باشد، که با مشارکت تمام افغان‌ها به آن دست یافت.

دوم: تمام طرف های اشتراک کننده توافق دارند که گفتگو های بین‌الافغانی باید در این شرایط حساس به گونه منظم ادامه یابد.

سوم: تمام طرف های اشتراک کننده از گفتگوهای جاری در قطر حمایت نموده و آنرا در امر پایان دادن به جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان موثر و مثبت تلقی می‌کند.

چهارم: تمام طرف های اشتراک کننده بر حفظ تقویه و اجرای اصلاحات لازمۀ نهاد های بنیادی، دفاعی و سایر نهاد های ملی ملکیت تمام افغان ها می‌باشد بعد از توافق صلح ترکیب می‌کند.

پنجم: تمام طرف های اشتراک کننده به منظور تحقق صلح پایه‌دار و سراسر در افغانستان بر همکاری و حمایت کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ را لازمی می‌داند.

ششم: تمام طرف های اشتراک کننده بر ارزش‌ها و اصول کلی ذیل تاکید می‌کنند پیروی از اساسات دین مقدس اسلام در همۀ امور نظام، تاکید بر این اصل که افغانستان خانه مشترک همۀ افغان ها است. تاکید بر حفاظت از یک حکومت قوی مرکزی، مبنی بر مشارکت عادلانه همۀ اقوام افغانستان، تاکید بر تحکیم وحدت ملی و تحقق عدالت اجتماعی. تاکید بر اصل بیطرفی افغانستان در برابر منازعه‌های منطقوی و جهانی. و تاکید بر اتخاذ یک پالیسی همنوا به جهان کنونی.

هفتم: تمام طرف های اشتراک کننده در رابطه به صلح و اقدامات مبتضی مقتضی متعاقب آن بر موارد ذیل تاکید می‌کنند. خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تاکید بر عدم مداخلۀ کشورهای خارجی در امور داخلی افغانستان. اطمینان به جامع جهانی که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد. اطمینان رعایت حقوق تعلیمی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان در مطابقت به ارزش های اسلامی. تاکید بر رعایت حقوق سیاسی و اساسی مردم افغانستان و آزادی بیان مطابق اصول اسلامی. تاکید بر تلاش برای بدست‌آوردن تعهدات ملی و بین‌المللی به منظور تامین صلح پایه‌دار به کشور. کوشش برای بدست‌آوردن کمک های بین‌المللی به منظور بازسازی و تحقق و توسعه افغانستان.

هشتم: تمام طرف های اشتراک کننده به منظور ایجاد فضای احتمال در گام نخست، آنعده بندیانیکه به کبر سن رسیده و یا به بیماری صبرعلاج مبتلا بوده و یا میان حبس آنها تکمیل و یا مدت کمی باقی مانده باشد تاکید می‌نماید بیرون ساختن سران صالبان از لیست سیاه ملل متحد و گشودن اسمی دفتر سیاسی طالبان در قطر به هدف پیشبرد پروسه صلح ضروری می‌دانند.

نهم: تمام طرف های اشتراک کننده توافق دارند که جلسه بعدی بین‌الافغانی در زودترین فرصت ممکن در دوحه دایر گردد، همچنان توافق گردید که در نشست آینده روی مسایل مهم مرتبط به پروسه صلح که هنوز روی آن توافق نشده است مورد بحث قرار گیرد.

همانگونه که قبلا نیز متذکر شده بودیم، این نشست بیشتر جنبه آشنایی داشت و این اولین جلسه ای بود که تمامی سران احزاب و افراد فعال سیاسی در کنار سران طالبان دور یک میز نشسته و با هم گفتگو کردند. این نشست باب آشنایی میان آنها را برای جلسات بعدی باز کرده است.
امید می رود که شرکت کنندگان در جلسه بعدی صلح که در دوحه قطر برگزار می شود، به یک نظر واحد در مورد آوردن صلح و امنیت در کشور برسند و آینده این مردم را برای رسیدن به صلح و امنیت تضمین کنند. هرچند کشورهای خارجی مانع اینها خواهند شد!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست مسکو
بین الافغانی
نظرات بینندگان:

>>>   تعهد، موافقتنامه، قرارداد، تفاهم، قانون اساسی، انتخابات و غیره وازه های خوبی هستند،اما متأسفانه در افغانستان در طول تاریخ نه به آن عمل شده است و اگر عمل هم شده است،با تغیر رهبریت ها از بین رفته است.
شما از آغاز سال ۱۷۴۹که سال تشکیل دولت افغانستان کنونی است،این که این کشور چگونه و به کمک کدام عناصر داخلی و خارجی بمیان آمد،درینجا بحث نمی کنیم،اما تحولات آن را در طول این دو ونیم قرن وقتی که ما از نظر میگذاریم،چقدر توافقات بمیان آمد و شکست خورد و از بین رفت؟
چند نوع دولت ها بشمول پادشاهی درانی ها و اختلافات درونی آنها بر سر تقسیم قدرت و کشمکش های آنها و در نتیجه ملوک االطوایغی بین اولاده های آنها بمیان آمد؟
چگونه محمد زایی ها به قدرت رسیدند و ساختار دولت را به امارت تبدیل کردند؟
چگونه با انگلیس ها قرار داد ها امضأ کردند و قرارداد های خود را شکستند و چند مرتبه جنگ ها با انگلیس ها صورت گرفت؟
چگونه با آمدن نادرشاه دوباره سیستم امارت به سیستم شاهی بدل شد؟
چگونه قانون اساسی جدید در زمان ظاهر شاه تصویب شد و دهه دموکراسی و آزادی بیان و آزادی احزاب،اما در پهلویش شکم های گرسنه تأسیس شد؟
چگونه با کودتا درون فامیلی نظام شاهی از بین رفت و جایش نظام جمهوری فرد محوریت که تمام قدرت در دست رییس جمهور بود بمیان آمد؟
چگونه با تغیرات اوضاع بین المللی و تحولات در داخل افغانستان،نظام جمهوری به نظام جمهوری دموکراتیک تبدیل شد و زمینه داخل شدن قوای خارجی و جنگ ها در مقابل قوای خارجی صورت گرفت؟
چگونه با خروج قوای خارجی و شکست دولت جمهوری داکتر نجیب،دولت اسلامی بمیان آمد و جنگ های داخلی بین گروپ های مجاهدین بمیان آمد؟
چگونه با آمدن طالبان،رژیم اسلامی سرنگون و در عوض رژیم طالبان بمیان آمد؟
و بالاخره چطور بعد از حادثه یازدهم سپتامبر،دوباره قوای خارجی وارد افغانستان و لویه جرگه دایر شد و قانون اساسی جدید تصویب شد و دوباره دولت اسلامی افغانستان تأسیس شد؟
در اکثریت این دوره های تاریخی یا جرگه های کوچک و یا لویه جرگه ها و غیره دایر شده است و قوانین جدید تأسیس شده است و یا شورا هایی بنام شورای اهل عقد و غیره،بخاطر ادامه حاکمیت تأسیس شده است.
پس شما هیچ زمانی به این دل خوش نکنید که توافقنامه یی امضأ میشود و صلح می آید و این صلح و آزادی و حقوق و وجایل مردم پایدار میماند.
گروه طالبان حتی با گروه افراطی هم طراز خویش مانند داعش ،اختلافات عقیدوی دارند،چه رسد به دیگر گروپ ها؟
طالبان اصلاً تنها چهار خلیفه را به رسمیت میشناسند که عبارت از ابوبکر صدیق و عمر و عثمان و علی است.
آنها حتی خلافت امویان ث عباسیان را به رسمیت نمی شناسند.
آنها مطابق آیت اطیعو الله و اطیعو االرسول و اولی الامر منکم.امارت میکنند، نه خلافت و ریاست.
زیرا اولی الامر ایجاب بودن یک امارت اسلامی و امیر را میکند و امیر مکلف است که قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر را تطبیق کند.
هنگامی که خانم فوزیه کوفی در مصاحبه اش با ژورنالستان در مسکو میگفت که طالبان به من گفتند که یک زن نمیتواند رییس جمهور باشد،اما میتواند صدر اعظم باشد،یک خنده گک نیز کرد که به این بود که چوکی صدارت اگر در حکومت جدید طالبان ایجاد شد،من را در نظر داشته باشید و آدرس فیسبوک و ای میل و تویتر ث غیره خود را نیز به ژورنالستان داد.
غافل از آن که طالبان ریاست جمهوری و صدارت را به جای خود بگذار،آنها حتی خلافت اسلامی را قبول ندارند،بلکه امارت اسلامی میخواهند.
بنأ مردم افغانستان فکر نکنند که افغانستان کشور امریکا است و از سال ۱۷۷۹ بدینطرف یک قانون اساسی و یک نوعیت دولت وجود دارد.
افغانستان در طول تاریخ نوعیت قوانین و دولت ها و قرارداد ها و فسخ قرارداد ها و غیره داشته است و در آینده نیز خواهد داشت.

>>>   Hojat
اشرف غنی وکرزی در یک پلان مشترک اجلاس مسکو را برای باج گیری مجدد از امریکا که کمی برای اشرف غنی سکته گی گرفته بود طرح ریزی کرده بود مثل دوهزار وچهار ده که کرزی موافقت نامه را امضا نکرد وناز اشرف غنی را بالای امریکا زیاد کرد واشرف غنی با دست باز حکومت تک قومی را پایه ریزی کرد وامریکا مجبوراً چشم خوده پوت گرفت وحال هم میخواست کمی بالای اشرف غنی فشار بیاوره که کرزی وسفیر اشرف غنی مجلس مسکو را پایه ریزی کرد وامریکا مجبور شد دوباره با اشرف غنی توافق ضمنی کنه ومایک پمپئو با اشرف غنی تلفنی صحبت کرد وسران تاجیک وغیر پشتونها بوی هم نبردند وخوشحال از دعوت شان رفتند
Dit verbergen of rapporteren

>>>   تا زمانی که طالبان حلقه غلامی و جاسوسی برای پاکستان را بگردن داشته باشند صلح و امنیت با چنین جلسات میسر نخواهد شد هر زمانیکه این حلقه خبیثه از گردن رهبران طالبان بزمین افتد و اشرف غنی احمدزی از خود خواهی و جاطلبی هایش دست بردار گردد بزودترین فرست ممکنه هم صلح بوجود میاید و هم جنگ قطع میگردد و هم انتخابات شفاف و احترام به ارای مردم صورت میگیرد اگر طالبان از غلامی و جاسوسی شان که در خدمت ای اس ای پاکستان هستند خود را خلاص نکنند وبدستور پاکستان نه بگویند و اشرف غنی احمدزی قدرت دولتی را برای خودش از طریق ارای مردم بدون کدام تقلب و جعل در نظر بگیرد و از خود خواهی ها و جاطلبی هایش پایین گردد افغانستان گل و گلزار میگردد در غیر ان ....

>>>   اعلامیه اختتامیه ی نشست مسکو را که آدم میخواند، به دو نکته اساسی باورمند می‌شود!
نخست؛ فاشیسم اوغانی در هر قالبی(طالب و غیر طالب) خواهان نظام استبدادی و تک فرماندهی و به حاشیه کشاندن ۷۷ درصد شهروندان کل کشور که غیر اوغان هستند، میباشند.
دوم؛ این نشست نشان داد که کودن های معامله گر سیاسی از قبیل عطای نور، قانونی و اسماعیل خان چقدر.....هستند که بر رذالت های فاشیسم اوغانی در مسکو نیز مهر تایید زدند و دوباره به مردم خیانت کردند.
یادداشت: فقط دو اشتراک کننده(جناب عالیان دکتر پدرام و دکتر اسپنتا) خواهان نظام مردمی غیر متمرکز بودند و به فاشیسم مستبد اوغانی #نه گفتند.
امیدوارم مردم آگاه و عدالتخواه ما این خیانتکاران و معامله گران خودی را مورد بازپرس قرار داده و روی این دروغگویان را سیاه سازند.
با مهر

>>>   صلح یک کلمه مقدس است که درتمامی جوامع بشری نهایت دوست داشتنی ومورد احترام خاص وعام‌است.این افغانستان که بیشتر ازچهل سال جنگ خانمانسوز وویران گر توام با کشته ومعلول شدن صدها هزار نفر وآواره شدن ملیون ها نفردرکشورهای همسایه ودور گردیده اند صلح وآشتی ملی خیلی ضروری ولازمی میباشد.درقرآن کربم خدای بزرگ نیز صلح را یک عمل خیر ونیکو ذکر فرموده (الصلح الخیر).درسال های اواخر حکومت حزب دموکراتیک خلق که ناچارگردید صدای صلح وآشتی ملی را برای اهداف وپیشبرد حزب دیموکراتیک خلق مورد استفاده قرار دهد وحتی درصلح و آشتی ملی مشروط براینکه رهبری دولت آشتی ملی به دست حزب دموکراتیک خلق باشد تاکید میکردند.درحالیکه ۸۰ فیصد خاک افعانستان بدست مجاهدین دلیر وجان برکف افغانستان بودند و درینصورت صلح وآشتی ملی موردپذیریش گروه های مجاهدین قرار نگرفتند.درزمان حکومت مجاهدین نیز درعین جنگ وخونریزی گاه گاهی صدای صلح وآشتی ملی ازطریق رادیو ورسانه هاوبعضی مصاحبه ها شنیده میشدند امانظر به خودخواهی بعضی حلقات ماجراجو وگروپ های خاص که در حکومت کابل شامل بودند، صلح وآشتی ملی درافغانستان عملی نگردید ومتاسفانه شهر کابا به ویرانه مبدل گردید.دردوره حکومت امارت اسلامی ،طالبان با اتکاء به نیروی اجنبی به رهبری بعضی اعراب فاسد وجاهل، نه تنها کلمه مقدس صلح به فراموشی سپرده شد بلکه با نهایت تعصب، طالبان به کشتار خود درمناطق مختلف افغانستان ادامه دادند طالبان نه تنها با گروه های مجاهدین اتحاد شمال باشدت جنگیدند بلکه درقلمرو حکومت خود هزارها مسافرین را درمسیر عبور ومرور عم ازذکور،اناث واطفال به قتل رسانیدند ودوسال متواتر مواد غذائی را بالای مردم مومن وزحمت کش مسدود کرده بودند که ملت شریف افعانستان شاهد این ادعا است .طالبان به انواع تعصب وتهدید باتمامی ملیت ها واقوام محروم افغانستان اعمال غیر انسانی را بجا آوردند وبعضی رهبران نیکنام ومشهور مجاهدین ووطن دوست را نیزبه شهادت رسانیدند مانند قومندان عبدالحق شهید ، شهیدعبدالعلی مزاری و قومندان مشهور شهید احمد شاه مسعود را با دسیسه های خطرناک سنجیده شده ومشوره مستقیم اعراب متعصب وجاهل شهید کردند.حالاکه حکومت وسیع البنیاد باهمکاری جامعه جهانی درافغانستان شکل گرفته است وزمینه زندگی درفضای دیموکراسی و آزادی بیان میسر گردیده است وهمزمان با‌پیشرفت تعلیم وتربیت،رشد،ترقی وانکشاف افغانستان صدای صلح و آشتی ملی توسط حکومت منتخب افغانستان و ممالک صلح دوست جهان ومنطقه به نیروهای مخالف مسلح غیرقانونی وآدم کشان جاهل پیشنهاد گردیده است.صلح وآشتی ملی درشرایط کنونی برای خاتمه جنگ ورشد وترقی افغانستان ویران شده نهایت ضروری ولازمی میباشد.اگر جنگ ده ها سال دیگر هم درافغانستان ادامه یابد بالاخره پایان هرجنگ صلح است جنگ های بزرگ جهانی ومنطقوی پایانش به صلح وآشتی خاتمه یافته اند.متاسفانه یکعده متعصبین خودخواه وجنگ طلب به صدای صلح وآشتی ملی تاحال صادقانه لبیک نگفته اندوبه بهانه های مختلف وارتجاعی شان به تجاوز وآدم کشی بالای مردم بی دفاع ومومن افغانستان ادامه میدهند.این تنگ نظران خاین به وطن، راه های مواصلاتی بعضی مناطق را به روی ملت مومن وزحمت کش افعانستان بسته اند ودرین فصل زمستان که اکثرمردم زحمت کش افعانستان از سردی وبرودت هوا رنج میبرند بازهم به رنج و اندوه آنها با اعمال غیر انسانی شان اضافه مینمایند ومکاتب وشفاخانه هارا نیزبا تهدید مسدود وغیر فعال ساخته اند.این تنگ نظران وفاشیستان بدانند که بالاخره این جنگ روزی پایان مییابد اما این نامردانگی واعمال غیر انسانی گروه های جنگ طلب وظالم برای ابد به عنوان یک تجاوز وظلم فراموش نشدنی ثبت تاریخ افغانستان خواهد شد.درین روزها که الحمدالله پروسه صلح باکومک جامعه جهانی وکشورهای همسایه وکشورهای منطقه درجریان است ومردم مومن ومجاهد افغانستان بی صبرانه برای صلح وآشتی ملی به درگاه خدای بزرگ دست به دعا اند وامید وارندکه صلح وآشتی داییمی درافغانستان ویران شده بعد ازمدت چهل سال جنگ خانمانسوز عملا مورد تطبیق قرارگیرند تا درتمامی نقاط افغانستان زمینه رشد وترقی،تعلیم وتربیت وپیشرفت انشالله آماده گردند.درآخر اینجانب به تنگ نظران خاین وآدم کشان فاسد ومتعصب خواطر نشان میسازم که دبگر بیشتر ازین موجب اذیت وآزارمسافرین و عابرین قرارنگیرند وهم ملت مومن افغانستان نگذارند که این تنگ نظران فاشیست ومتعصبین خاین دربین ملیت های برابر ومومن افغانستان شیطان صفتانه به مکر وحیله های شیطانی شان ادامه دهند.به پیش به یاری خدای بزرگ به سوی صلح داییمی و امنیت پایدار ،تفاهم ملی ،رشد،ترقی وهمزیستی مسالمت آمیز بین تمامی اقوام برابر درافغانستان ویران شده، نابودباد گروه های جنگ طلب و ماجراجو،جاوید ومستدام باد صلح، برابری،دیموکراسی و تحقق عدالت اجتماعی درافغانستان، ومن الله التوفیق.
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   Shafiq
ارگ فقیر با عزت یا ارگ ثروتمند با ذلت؟!
سرنوشت تلخ حکومت‌های کابل از میراث وابستگی دو قرن اخیر ریشه می‌گیرد، پس از تیمورشاه فرزند احمدشاه ابدالی حکمروایی‌های این سرزمین پیوسته با رقابت‌های خانوادگی، قبیله‌یی، قومی و ایدئولوژیک در میدان سیاست کشورهای جهانی و منطقه‌یی بشدت نا استوار و متزلزل بوده‌اند.
همین‌ اکنون مردم ما در میان دو روایت بیگانه، اسلام آباد و واشنگتن به سر و صورت همدیگر می‌کوبند، یکی شک به دوستی ای اس ای را کفر نعمت می‌خواند و دیگر شک به صداقت ترامپ را. به همین‌روی است که مفهوم جنگ مقدس و مردم‌محور برای استقرار حاکمیت دولتی و دفاع از کشور خلق نمی‌شود.
من باور دارم روزی افغانستان با اصالت خودش و با رهایی از اسارات سیاست‌ پایتخت‌های کشورهای قدرتمند، صاحب عزت و منزلت خواهد شد.
برای من ارگ فقیر با عزت، خیلی ارزشمندتر از ارگ ثروتمند با ذلت است.

>>>   شمس كچكين
٢٥٠ سال بزور انگليس امريكاه وسعوديهاى وهابى مرتد بالاى ماحكومت كردند حالا رسما" ازنزدماقواله گرفتند وضمنا" برايشان امضاكردند
Dit verbergen of rapporteren

>>>   حاکمان مسکو اگر اهل صلح و دوستی باشد، قبل از همه و پیش از همه باید هزاران زندانی سیاسی محبوس در روسیه را آزاد کند. روسیه همیشه و همواره به مردم افغانستان و دیگر کشورهای همسایه از جمله اکرائین، آذربایجان، ایران، سوریه،...، از پشت خنجر زده است و هرگز هم این ماهیت و طینت فاسد و فتنه انگیز خود را ترک نکرده و نمی تواند بکند. مرزبندی تشخیص و تفکیک و ترسیم دوست و دشمن از اعتقاد و التزام قلبی و عملی به آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان می گذرد که حاکمیت الیگارشی روسیه ضد ارزش و مفاهیم و دست آوردهای صلح و حقوق بشری هست. رهنمایی کی توانی ای که خود ره را ندانی؟ چراغی که به خانه رواست --- به مسجد حرام هست. کَل اگر طبیب بودی *** سرخود دوا و شفا نمودی.

>>>   اشرف غنی باید ملانصرالدین ( کرزی ) را ممنوع الخروج ممنوع الدخول وحصر خانگی کند ویا هم خلع لباس سازد یعنی نگذاردبا چپن وقره قلی سفر کند ،وبرای رسانه ها بگوید این کار برای تامین امنیت جانش صورت گرفته است
ر

>>>   Khorasani
تداوم اهداف شوم قومی حامد کرزی در نشست مسکو .
حامد کرزی شخصیت مرموز و جاسوس با اعتماد امریکا بعد از سرنگونی رژیم منفور و ضد انسانی تروریستان طالب در جلسه بن به حیث رئیس حکومت پسا طالبانی از طرف امریکا انتصاب گردید .
حامد کرزی شخص قوم گرای آرام که ، در جریان سه دوره حاکمیتش بعلاوه اینکه توانست کار های بنیادی را به نفع تبارخود انجام دهد ، بسیار ماهرانه توانست برادران طالب تروریستش را به نسبت تعلقات قومی حفظ تقویه و رشد دهد .
حامد کرزی شخص شیونیست چندپهلو، با برگزاری نشست مسکو تلاش کرد که گروه های مزدور تروریست جنایتکار و قاتلین هزاران انسان مظلوم سرزمین ما را هم به جامعه جهانی حق بجانب معرفی نماید و هم به کمک پا بوسان بلی گویش نزد مردم افغانستان برائت داده و در آینده بالای مردم تحمیل نماید .
حامد کرزی شخص تمامیت خواه قومی قبیله ، در نشست مسکو تلاش کرد که نظام سیاسی مطلقه مرکزی که وسیله ابزاری تحقق اهداف شوم قومی شان میباشد ، را که در جرگه بزرگ قانون اساسی بالای مردم تحمیل نموده بود یکبار دگر به کمک برادران جنایتکار و مزدوران گوش بفرمانش مهر تایید بگذارد .
خواهشمندم شما دوستان عزیزم نیز نظریات تان را درین مورد شریک سازید .

>>>   ز ماست که بر ماست، خودی های ما اند که این آدمک را بر شانه های ما سوار کردند و کنون هم همان چهره ها برای خشنودی ارباب قبیله حاضر به هر نوع خم و چم کردن ها اند.

>>>   دلیلی همه بیچاره گی جمیعتی ها همان مار آستین است اینها را پارچه پارچه ساخته

>>>   اول باید گفت که مرد میدان تاحال و انشاالله بعد ازین هم داکتر صاحب پدرام بوده و خواهد بود. امیدوارم حالا از طرف داری امپراطور لافوک و بی همه چیز دست برداشته باشید.
بامعذرت

>>>   Abdullah
افغان که با تمدن در تضاد نباشد که افغان نمیشود. اینها قسم خورده اند که هرگز تغییر نکنند. در مسکو، در زمستان، در هوتل، روی زمین خشک مینشینند، در حالیکه کوچ و چوکی هم در همان صالن است. شرم بر اینها نیست. شرم بر کلینر های فاریسوان اینها است.

>>>   Fatah
باز هم نشست مسكو!
در اين نشست، اكثريت مطلق اشتراك كننده ها از هموطنان پشتون بودند. هم طالبان و هم گروه كرزى هردو پشتون اند، و آنها درحدود هفتاد فيصد حضار را تشكيل ميدادند.
در هر نشست و مذاكراتى كه براى صلح ترتيب مى گردد، اگر از تمام نماينده گان اقوام، سازمانهاى سياسى و اجتماعى در آن به طور متناسب اشتراك نداشته باشند، نتايج آن مردود است.

>>>   Khalid
بالاخره سرقوماندان اعلی نیرو های مسلح به نیروی های امنیتی امروز دستور داد که دشمن را در هر کجا دیدی بکشید و از بین ببرید.
نوت: چرا تا کنون چنین دستوری صادر نشده بود

>>>   از ترکیب هیئت فهمیده میشود که همه کار کرزی است :
- کریم خرم
- ضرار احمد
- اسپنتا
اگر این پلان وجلسه کار کسی دیگری می بود آیا ضرار احمد را انتخاب میکرد؟؟؟

>>>   افغانها تاريخ خود را به مزدوري شروع كرديمو تا عاقبت مزدور خواهيم ماند مگر اينكه بياموزيم و اشتباه را تكرار نكنيم

>>>   استاد صبور رحیل

دری زبان فاخر رسمی است. باید هم دوستش داشته باشیم. به این ترتیب زبان رسمی‌یی که در ایران و تاجیکستان از طریق رسانه‌ها و نوشتار تولید می‌شود، نیز در اصل دری اند. اما اصل این زبان فارسی است. من در خانواده‌ام و در کوچه و کشتزار با مردمم فارسی می‌گویم نه دری.

پشتون زبانش پشتوست. فارسیوان زبانش فارسی است. فارسی تنها زبان نیست. هویت فرهنگی و قومی نیز هست. وقتی امام اعظم را در تمامی مناقبی که در موردش نوشته اند، فارسی می‌خوانند و اهل کابل، معنایش اینست که فارسی تنها زبان نیست بلکه قومیت نیز هست. وقتی سیبویه و سلمان را فارسی می‌خوانند معنایش زبان نیست، قومیت است. وقتی امام بخاری را فارسی می‌خواند، منظور قومیت است....

پس اینجا تنها موضوع زبان نیست که دری باشد و یا فارسی. فاشیزم قومی به خاطری بر دری خواندن این زبان پافشاری دارد که ما را از پیشینۀ تاریخی و تمدنی مان جدا کنند و این تاوان و جفای بزرگ را نباید اجازه داد.

وقتی شما به هند بروید و در مساجد و زیارتگاهها و کوچه های قدیمی اشعار و الفاظ را ببینید، مردم آنجا آن الفاظ و اشعار را دری نمی گویند، فارسی می گویند. در دانشگاه دهلی تنها یک دیپارتمتت به نام دیپارتمت زبان فارسی وجوئد دارد. چیزی به نام دیپارتمنت دری وجود ندارد. همین گونه در تمام عالم شعر و ادبیات مولانا و سعدی و فردوسی را فارسی می خوانند نه دری.

دری خواندن این زبان به منظور تقلیل هویت ما به چهارچوب شورباراز کابل است و بریدن از جعرافیای وسیعی که از اناتولی تا کاشغر و از خوارزیم تا بنگال گسترده است.

پ. ن: این متن را در پای پست دوستی نوشتم که گفته بود دری را دوست دارد.

>>>   همینقدر برایتان بگویم که کوچی راه خودش را چنان گم کرده که شاید یک پنچ هزار سال دیگر هم با همان قطار شتر هایش در صحرا ها سرگردان بماند.

>>>   گفته می شود، حضور جم غفیر تیم انتخاباتی «صلح و اعتدال» تحت رياست «زعيم ملی » در نشست به اصطلاح صلح مسکو كه بیشتر حول محور ناسيس حكومت مؤقت مي چرخيد يك راز و يك تعهد پنهانی ميان رييس اين تيم و «زعيم ملی» را نا خود آگاه، از پرده بيرون انداخت.
اينكه؛ اگر پلهٔ سیاست امریکا به سمت تشکیل حکومت مؤقت سنگینی کرد، تیم صلح و اعتدال بایست دربست با آقای کرزی در راستای تشکیل حکومت مؤقت کار کنند و بر عکس اگر پلهٔ سیاست امریکا به سمت انتخابات سنگینی کرد، آقای کرزی با تمام عمله و فعله سیاسی و تیم های انتخاباتی که دارد، در خدمت آقای اتمر برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری، قرار می گیرند.
نتیجه اخلاقی: یک تعهد دوجانبهٔ واقعگرایانه و قابل تأملی ست.
توریالی غیاثی

>>>   افغانستان کشور پارادوکس‌ها است؛ زمانی بود که اشرف غنی را نفرین‌باران می‌کردیم که چرا موقف نرم در مقابل طالبان دارد و آن‌ها را مخالفان ناراضی می‌خواند و او مثل سلفش کرزی یک طالب نکتایی‌پوش است و او هم با اظهارات و ابتکارات خود عملا چنین انطباعی را می‌داد. حالا برعکس شده و غنی در موقف خصم آشتی‌ناپذیر طالبان قرار گرفته و بسیاری از منتقدان دیروز او از حوزه ما به طالبان روی خوش نشان می‌دهند و اشرف غنی را دشمن صلح می‌انگارند. واقعا جالب است دنیای سیاست در این کشور!
هادف

>>>   با سلام و دورود بر همه
آقای استانکزی شما بجز شهید ساختن
نیروهای نظامی و مردم ما ب چیز دیگه
فکر میکنید؟
فقط ما مردم مظلم باید دعا کنیم
ک خود الله متعال یک راه درست کنه
با تشکر طنین هروی

>>>   Farid
نباید از صلح پُلی ساخت برای گذار از جنگ به استبداد!
صلحی که مستبدین را برای تداوم جنگ و سرکوب آزادی های مردم یک دست و متحد می سازد؛صلح برای مردم نیست.
"حکومت قوی مرکزی" در کشوری چون افغانستان کاربردی به غیر از تحمیل استبداد ندارد.حکومت قوی مرکزیِ قوم محور یعنی استبداد پی در پی بر مردم و جنگ دوامدار با دیگران و دیگر اندیشان. حکومت قوی مرکزی همیشه برای ما درد بوده نه درمان.پافشاری بر چنان حکومتی؛پافشاری بر دیکتاتوری است و با دیکتاتوری نمی توان برای انسان و آزادی کاری مفید کرد.

>>>   yendagan
هیئت مذاکره کنندگان طالبان در نشست ماسکو در هوتل لوکس ماسکو بجای نشستن بالای صندلی ها و چوکی ها ، بخاطر احترام به روس ها روی زمین پتو فرش کرده اند و در مورد کشتار بعدی مردم افغانستان با رئیس خود استانکزی مشوره میکنند !

>>>   Saidkheali
شرمنده هستم که درکشوری زاده شدیم که این جمع غلام بی غیرت ازمارهبری میکند سوگندیاد میکنم که هیچ غیرت ندارند اینها خداوند همه تان را روی سیاه دنیاوآخرت کند وطن فروش های بی وجدان.

>>>   گرچه کرزی هم یک خائنی بیش نیست و یکی از مهره های قبیله در خدمت استعمار بود مثل خود غنی، ولی اگر دل شیر را هم در قفس سینه موش غنی کوچی بیندازی او کرزی را ممنوع الدخول کرده نمیتواند۰ هردو چاکر های یک بادار هستند و کدام فرقی باهم ندارند۰ فرق فقط در نگهداشت قدرت و چوکی در ارگ است۰

>>>   اگرچه گفتگو و تفاهم کار خوبی است لیکن واقعیت اینست که تا کا جی بی و دولت روس در عقب این چند تا خرخلقی سابقه نمیبود پدر این اجنت ها این کار را انجام داده نمیتوانستند۰

>>>   هر جه که آزادی و حق حاکمیت ملتها ( دموکراسی) سلب و نقض و غصب شده باشد، در آنجا روند رشد سیاسی آزاد و راه رفرم و اصلاحات جامعه سد گشته و دیکتاتوری، خفقان و استبداد و فساد دولتی و فقر و عقبماندگی و ظلم و ستم جای صلح و ثبات و عدالت و پیشرفتهای اقتصادی کشور را می گیرد و مردم را به قیام و تغییر و انقلاب سوق می دهد.

>>>   او انسان نادان مگر رئیس جمهور را مردم تا اکنون تعیین کرده؟ معاش نظامیان را می می‌پردازد؟ سیاست خارجی کشور را کی‌ در دست دارد؟
اگر نه پس عقل تو هنوز به بلوغیت نرسیده تا قضاوت کنی که اشغال چه معنی دارد!

>>>   چرا عطامحمد نور در نشست مسکو بر سر حکومت قوی مرکزی توافق کرد ؟؟
در نشست مسکو عطا نور و قانونی بر ایجاد یک حکومت قوی مرکزی توافق کردند و بر آن رای مثبت دادند ،این دو نفر که خود را به مثابه ی نماینده ی حوزه مقاومت جا زده بودند خلاف رای و نظر حوزه ی بزرگ مقاومت بر سر نظام متمرکز که پاسخگوی خواست ها و نیاز های مبرم مردم مانیست و عدالت را ابداً بر نمی تابد توافق کردند و راه شان را سر از دی روز از مردم حوزه بزرگ مقاومت جدا ساختند .
سالها است مردم ما برای ایجاد یک حکومت عدل محور و پاسخگو تلاش کردند ، قربانی داند ، مبارزه کردن اما شماری از کسانی که حافظه ی تاریخی ندارند زود فراموش می کنند و بر پای قبیله خم میشوند ،اینها نه از مردم ما نمایندگی می کنند و نه لیاقت نمایندگی از مردم ما را دارند ، از این رو از همه ی عدالت باوران می خواهم که در مقابل این تصمیم عجولانه بیستند و آن را محکوم کنند ، تا فراموش کاران حافظه ی تاریخی شان را در دو باره در یابند .
جاهد
ویدا ساغری

>>>   گرگ را چوپان کنند
گرگ را درگله ها دوباره چوپان می کنند
نرخ گـوشـت آدمی را باز ارزان می کنند
آنچـه زیـر نـام آزادی کاذب ســاخـتـه انـد
در قـدوم طالبان از ریـشه ویران می کنند
نه فقـط عفـریت اسـتبداد و وحـشت آورند
صـد تبر در بـیــخ آزادی انـسـان می کنند
اهـل فـرهنگ و تمـدن را به زنـدان افگنند
وحشیان راخارج اززنجیروزندان می کنند
عقل و دانش رااسیرجهل وحشت کرده اند
آتـش ویـرانگـری را در دبـسـتان می کنند
تـا که تـاریکی افـراط و ســـتـم می آورنـد
غارت صبح امید و مهر رخشـان می کنند
گرگ وکفتاروشغال وخرس باهم گشته اند
طبع انسان را فـدای خوی حیوان می کنند
جانی و آدمکـش و دزد و دغـل را بار بار
بیجهت برخوان صلح خلق مهمان می کنند
زیــر نـام واژگان خـستـۀ جـنـگ و جهــاد
تـابکی دسـتان خـون آلـوده پنـهان می کنند
دیـن را شـمشـیر خونریـز ستمگر سـاختند
خـود را گاهی امیر و گاه سلطان می کنند
ازجهاد وجنگ پول و قصر وقدرت یافتند
بره و بزغـاله را هر روز بریان می کنند
مافیا در زیـر نام قـوم پنهان گـشـته اسـت
صد رقم چور و چپو با نام افغان می کنند
دیوهـا در پوسـت انسانی نمایان می شوند
با شرارت غارت وتاراج وجدان می کنند
نه فـقـط کشـتار و تبعید و ستم جاری بود
خلق مظلوم رازجان شـان گریزان میکنند
در رقابت های قدرت ها وطن برباد رفت
تابکی جنگ وجدل راصلح عنوان میکنند
خشک شـد باغ وطـن در آتـش افـراطـیت
عقده وکین و جفا را خصم باران می کنند
تا شریعت تیغ دودم چـوب وقمچی میشود
سال ها ظلم و تجاوز بر مسلمان می کنند
نظـم و قانـون و ترقی را امارت می کُشد
زخم دیرن رابه تیغ خون درمان می کنند
لافُکان مــردۀ کــور جــهادی در عـمـــل
کار پاکـسـتان و طالـب را آسـان می کنند
خون اقوام را به دشـمن بی بها بفروختند
تاجران بی سـیاسـت ترک میدان می کنند
عاقبت ایـن آشـپزان از زیـر غـوری پلـو
جای گوشـت خوشمزه مُلی نمایان میکنند
با خلیل زاد وغنی وطالب و کرزی شدند
خط خط تاریخ خودرا هیچ بطلان میکنند
دیگر از این رهبران فاسـد و رسوا مگو
خاک و مردم را برای پول قربان میکنند
همت و زور جوانان را نگر با چشم قدر
خاک میهن رابه طرز نوعمران می کنند
جنبشی از بتن مردم باز می جوشد بخیر
حـفظ آزادی و استقلال و ارمان می کنند

>>>   رهبر رهبر دیگر چه چیزی هست؟ مگر دوران خان خانی و یا بلانسبت مردم گله هستند که به رهبر چوپان و دیکتاتور نیاز داشته باشند؟ در کشور باید دموکراسی و قوانین دموکراتیک و قوانین حقوق بشر حاکم باشد و نه شخص و یا حزب و دیکتاتور. در آلمان 3 ماه دولت تشکیل نشد ولی قانون حاکم بود، لذا آب از آب هم تکان نخورد. در آمریکا بارها دولت تعطیل شده است ولی قانون آمریکا محکم و پابرجا و استوار همواره کشور بزرگ آمریکا را اداره می کند، رهبر رهبر! واقعاً که، ما در چه قرنی زندگی می کنیم؟ متاًسفانه در کشورهای ما قوای نظامی همیشه و همواره در گذشته و حال سرسپرده و مطیع و حافظ و حامی دیکتاتورها بوده و نه قانون. دور تسلسل دیکتاتوری تا کی؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است