دو مانور سیاسی در کابل و مسکو
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۲    ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ کد خبر: 157284 منبع: پرینت

امروز دو مانور سیاسی در کابل و مسکو برگزار شد.
در مسکو، در ظاهر دو مجموعه رو در روی هم بودند تا به زعم خود شان به یک هدف برسند.
با دقت و درنگ در سخنان آغازین دو طرف به وضوح معلوم بود که طالبان با دیدگاه و پیام مشخص به جلسه حضور یافته و خود را در موقعیت بالا و تعیین کننده می بینند؛ هم پیش شرطهای خود را در رابطه با صلح گفتند، هم ملاحظات اصلی و هم دیدگاه شان را در رابطه با مسایل مختلف، بدون مجامله و صریح بیان کردند.
اما در مقابل، مسکو رفتگان کابلی، غیر از کلی گویی و دعوت به برادری، حرفی نداشتند!

مانور کابل از سوی ارگ در باغ بازسازی شده چهل ستون برگزار شد؛ در این مانور، که نشان آشتی ارگ و طلوع بعد از رفتن اتمر هم به حساب می‌رود، اشرف غنی پای پرسشهای سطحی و غیرحرفه ای جوانکی نشسته بود که تداعی کننده صحنه بدتر از گفتگوی وی با تلویزیون یک بود.

اشرف غنی، متاسفانه عصبانی و هیجانی بود؛ هرچند این وضعیت غالب وی است اما سیاست و تدبیری که وی از آن دم میزند، اقتضا داشت که خیلی خونسرد میبود و از عزیمت آقای کرزی و سایر مسکو رفتگان استقبال می‌کرد و آن را نشان احساس مسئولیت آنان در قبال جامعه و کشور میدانست. او نه تنها نتوانست خشم و نارضایتی خود را پنهان کند بلکه به گونه تلویحی، از انتقام و تهدید سخن گفت. او حتی وطندار قدیم و دوست (بقول خودش) پنجاوسه ساله خود؛ دکتر خلیل زاد را یک آمریکایی خواند و با نیش و کنایه علیه وی گپ زد.

اشرف غنی به لحاظ روحی و روانی چنان خسته و کوفته بود که در همان آغاز سخن، دسته گلی دیگر به آب داد و در پاسخ به این پرسش که از میان حوادث و اتفاقات اخیر کدامیک خواب از چشمانت ربوده گفت: مه خواب از چشمانم نرفته مه رییس جمهور شدم که خواب را از چشمان مردم دور کنم!

عبدالعلی محمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مانور سیاسی
مسکو
نظرات بینندگان:

>>>   در کشوری مثل افغانستان که چندین دهه در جنگ است و اکثریت مردم آن خسته ، بیسواد و متفرق هستند و در این برهه فشارهای مختلف بیرونی و داخلی ، رئیس جمهور با دولت همباغ داری خود می آید و تمام پرسشهای ذهن اعضای جلسه را مشخص و مختصر پاسخ میدهد باز شما میگویید که از لحاظ روحی روانی چنین و چنان بود و راضی نیستید!
چنین آزادی بیان و شفافیت فقط در معدود کشورهای جهان اول پیدا میشود و باید ما به آن افتخار کنیم اشرف غنی گفت احزاب پیش ملت انتخابات حزبی خود را نمیتانند ، یا آنها و هر کسی بیاید مثل من به سوالات تان پاسخ دهد ، دور زدن دولت و نظام یعنی رفتن به راههای نامعلوم ، به اراده امریکا شک نکنید و جنگ روانی شدید جریان دارد ، اجرائات صلح را مطابق قانون اساسی پیش میبریم و ابتکار صلح از ما است و ...
آزاده

>>>   درسطح جهانی ما یا جایی اول هستیم ویاهم جای دوم...
خدا سایه این چنین آدم بی برکت را از سراین ملت آگاه و شجاع ومجاهد پرور; هرچ زو د تر کم کن دومین متفکر «جهان»! که صد ها هزار نفر کشته وزخمی تنها 45000 هزار سرباز شهید . واین خاک را به قبرستان تبدیل و اوج تعصب قبیله گرایی بینظر که درهیچ نقطه کره زمین وجود ندارد.
- دست آورد هروز به سه ملیون لشکر معتادین مواد مخدره یک ملیون مهاجر در کشور فزوده میشود. شفاخانه های دهلی واسلام آباد پر از مریض مردم افغانستان ا ست.
اشر غنی در این فرصت 18 سال شکوه و جلال خود را برای زن بچه های خود نشان داد؛ این روزها اما افول غنی رخ کشیده است.
او در برنامه‌های کلان-صلح و انتخابات-حمایت هیچ طرف مطرح سیاسی کشور همسایه ها را ندارد، برنامه‌های او تنها در داخل ارگ حمایت می‌شوند و گاهی هم تاییدیه‌های سرور دانش چین‌های پیشانی او را صاف می‌کنند.
امروز این تنهایی، غنی عصبی را بیشتر از پیش عصبی و پریشان ساخته است. حاشیه‌رانی‌های غنی از طرف امریکا با داراش و بعد به حاشیه رفتن خودش درس بزرگی در تاریخ افغانستان است، این درس "نه" به انحصارطلبی و دیکتاتوری است.
تصمیم گیری های سبکسرانه و دیکتاتورمابانه آقای غنی روند حکومتداری را مختل و نظم اجتماعی و ثبات سیاسی را برهم زد، نه تنها فاصله بزرگ میان ملت و حکومت وحدت ملی ایجاد شد بلکه ایالات متحده آمریکا، به شکل فوری و یکبارگی، آقای غنی را تحریم کرد و تمام

>>>   متأسفانه اشرف غنی انسان غیر سیاسی و ناجور جسمس و روحی است که خود را کنترول کرده نمیتواند . وگرنه همه در سعی و تلاش برای آوردن صلح آبرومند اند و این آدم باید از هر کوششی استقبال کند ، ولی این در غم خود است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است