کرزی حق دارد دیگران را فریب دهد!
افغانستان همان بز مرده‌ای است که در میدان منافع قدرت‌‎های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انداخته شده و هر کس به اندازه توانایی خود در این چاپ‌اندازی، بخشی از اعضای آن را به نفع خود تصرف می‌کند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۷    ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ کد خبر: 157262 منبع: پرینت

کرزی نشست مسکو را سرآغازی برای مذاکرات فراگیر بین‌الافغانی و پایان جنگ در کشور خوانده است.
این دیدگاه آقای کرزی است و او حق دارد که هم دیگران را فریب دهد و هم با بیان دروغ‌هایی از این دست، خودفریبی خود را کتمان کند، اما حقیقت چیز دیگری است. حقیقت این است که هیچگونه همگونی و همخونی فکری و سیاسی میان شرکت‌کنندگان در کنفرانس مسکو وجود ندارد.

نشستی که ترکیب اعضای آن را مجاهدین، کمونیست‌ها، طالبان و تکنوکرات‌های از غرب‌برگشته تشکیل می‌دهد، بیش از هر چیز نمایانگر آن است که هر کدام در پی گرفتن ماهی مطلوب خود از آب گل‌آلود صلح امریکایی با طالبان است.

افزون بر این، تمام این افراد و نهادها در ویرانی و تباهی افغانستان، نقش انکارناپذیر تاریخی داشته‌اند و سابقه شان در قربانی کردن منافع ملی به پای منافع خودشان، اظهر من الشمس است.

از این گذشته، همه شرکت‌کنندگان در این نشست، کسانی هستند که از بارگاه ارگ رانده شده و در انزوا و انفعال سیاسی به سر می‌برند. از نظر آنان ـ که کینه‌های سخت و سنگینی از اشرف غنی به دل دارند ـ، فرصتی مبارک‌تر و مغتنم‌تر از مذاکرات صلح امریکا و طالبان برای انتقام‌گیری از غنی وجود ندارد. به بیان دیگر، آنان همگی در پی بیرون انداختن غنی از ارگ ریاست‌جمهوری هستند، تا برقراری صلح در کشور. به واقع صلح مورد نظر آنان، رسیدن خودشان به قدرت است، نه پایان یافتن جنگ و استقرار امنیت و آرامش سیاسی در کشور.

بنابراین، جدای از موضع‌گیری منفی حکومت در قبال نشست مسکو، واقعیت امر این است که نه دل روسیه به عنوان میزبان این نشست، به حال مردم افغانستان می‌سوزد؛ چه، هرچه از مرگ و رنج و فقر و آوارگی و واماندگی در چهل سال گذشته بر مردم افغانستان گذشته و پس از این نیز ادامه خواهد یافت، نتیجه اشغالگری متجاوزانه سلف این کشور ـ اتحاد جماهیر شوروی ـ است، و نه کسانی که در این نشست دعوت شده‌اند، مهره‌هایی مهربان برای مردم خود بوده و هستند تا از این رهگذر بتوان به چشم‌انداز صلح در افغانستان امید بست.

روسیه درست به اندازه امریکا اهداف استراتژیک خود از مذاکرات صلح را دنبال می‌کند و یکی از شرکت‌کنندگان بین‌المللی در مسابقه بزکشی افغانستان است.

افغانستان همان بز مرده‌ای است که در میدان منافع قدرت‌‎های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انداخته شده و هر کس به اندازه توانایی خود در این چاپ‌اندازی، بخشی از اعضای آن را به نفع خود تصرف می‌کند.

راحل موسوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
مسکو
نظرات بینندگان:

>>>   کرزی خان که شهزاده تاجدار فریب است چگونه به بی حیایی بطرف مذاکره کنندگان خواهد نگریست ولی وی شرم ندارد. این کرزی بود که تمامی امکانات و حمایت جهانی منطقوی را بخاطر اهداف شخصی اش قربان کرد و تمامی سعی وی این بود که مردم را فریب دهد و پشتونها را به قدرت برساند. تمامی بدبختی از خاطر این کرزی است.
بختاور

>>>   Haidari heeft een bericht gedeeld.
یادم هست تعدادی از حامیان کرزی که همیشه علیه عطا نور بودند و بار ها بحث های داغ و شدیدی را در تمسخر عطا نور و به حمایت از کرزی میکردند و کرزی را "لوی قندهار قهرمان" خود میدانستند ولی این روز ها جایگاه بدل کرده و خاموشی اختیار کرده اند، مطمئنم که حمایت از کرزی را بدلیل نژادی رها نکرده اند ولی به نرخ روز فعلا سکوت نموده اند چون اگر صدای به حمایت او بلند کنند از جانب مردم تقبیح میشوند....یادم هست که حامیان عطا نور همیشه طالبان را بد میگفتند و از عطا نور منحیث تنها فردی که در برابر طالبان قد علم کرده میدانستند و پشتون ها را حامی طالبان میدانستند، یادم هست که حامیان محقق نیز او را منحیث یکی از شخصیت های که هرگز با طالبان کنار نخواهد امد تلقی میکردند و یا اقای زاخیلوال را که زمانی واضحا مخالف با طالبان صحبت میکرد و یا اقای قانونی و یا ده ها تن دیگر را که به این نشست رفتند..........امیدوارم حال، حامیان اقای کرزی که بدلیل نژاد و ولایت اش، جان بر کف او بودند و یا حامیان عطا نور که بخاطر نژاد از او حمایت میکردند و یا از محقق و اسماعیل خان و دیگران، مغز های خود را شست و شو بدهند، دیگر از یک سیاستمدار بخاطر پشتون بودنش در برابر یک تاجیک و هزاره اگر برحق باشد دفاع نکنند، از یک سیاستمدار تاجیک بخاطر تاجیک بودنش در برابر یک فرد واجد الاشرایط پشتون یا هزاره و ازبیک دفاع نکنند و یا از یک فرد هزاره.......که حداقل این دوش به دوش ایستادن کرزی با طالب، عطا با طالب، محقق با طالب، خان با طالب، زاخیلوال با طالب....مرض نژادی شما را شفا داده باشد که وقتی صحبت از کرسی و مقام به میان بیاید، همان پشتونی را که شما بخاطر تبعیض از او در برابر دیگران دفاع میکردید، همان تاجیکی را که شما بدلیل تبعیض در برابر دفاع میکردید و یا دیگران...برای خود خواهند ایستاد، نه برای شما!!.........لطفا برای هزارمین بار، این درس عبرت را بیاموزید و نژاد پرستی را رها کنید که هیچ رهبر نژادی به درد شما تا کنون نخورده است....امروز کرزی شما، با عطای شما، با محقق شما، با قانونی شما، با اسماعیل خان شما، با زاخیلوال شما، شانه به شانه طالبان ایستاده اند

>>>   جایگاه حقوقی کرزی چیست؟ بلی او یک شهروند است. اما شهروندی که ظرفیت نمایندگی از شهروندان را ندارد. او یک سیاست‌مدار شکست‌خورده است. مخالفت او با امریکا حکومتش را به فقیرترین حکومت در روزهای اخیر سال های ۲۰۱۴ تبدیل کرد. حکومت و خانواده‌اش مفسد ترین چهره های تاریخ دولت‌داری را در افغانستان به نمایش گذاشت. حالا گرایش به روسیه وطالبان یگانه گزینه برای تبرئه‌ی این روسیاهی است.
۴. شهامت و وقار سیاسی این گروه شکست‌خورده در چه‌است وقتی نماینده‌ی طالبان نظام سیاسی شان‌را «اشغال‌شده» قانون اساسی شان‌را «ناروا» و ارتش شان‌را «قاتلین» می‌نامد. این گروه شکست‌خورده با تمام وقاحت در عقب طالبی‌که از ریختن خون هزاران انسان فقیر و بیگناه پشیمان نیست جماعت نماز شکل می‌دهند.
این درست است که ما به صلح نیاز داریم. اما ما ارزش‌هایی داریم که متعلق به تاریخ، فرهنگ و کرامت ما است و نباید توسط گروهی از سیاست‌مداران معامله گر بر زیرپای جنایت‌کاران ریخته شود.

>>>   Mohammad Seyam Sediqyar
آقایان اشرف غنی و کرزی در عوام فریبی و نیرنگ در صدر لست قرار دارند

>>>   Hakimi
چقدر حقیر و بزدل شده اید!
شمایی که مدعی پرچم‌داری #تغییر_نظام را داشتید و خبط پذیرش دنباله‌روی و دست چندمی ره به بهانه‌ی بحث تغییر #نظام_متمرکز غیر عادلانه‌ی کنونی در فلان تکیت انتخاباتی عنوان کرید، حالا اعلامیه‌ای که طالب و برادر طالب (کرزی) از زیر ریش تان بیرون کرد، ببینید در آن چه نوشته است؟
شما نشان دادید که به هیچ اصلی جز منافع تان باور ندارید.

>>>   چهره های جهادی ـ طالبانی که به منظور اشتراک در نشست به اصطلاح ''بین الافغانی'' به مسکو سفر نموده اند به حضور خود پذیرفته و بعد از یک صحبت طولانی روی مسایل مهم روز در آخر برایشان با عصبانیت چنین گفته است: «فکر نمی کنم که شما با ما صادق باشید، پیش از دو دهه علیه ما جنگیدید از امریکا و همپیمانانش کمک گرفتید تا همین لحظه هم با دالر امریکایی تغذیه می کنید، حال از امریکا رو گردان شدید، شما را چه شده است که قبله خود را عوض کردید، آخر شما ما را کافر و ملحد نمی گفتید؟
شما صرف در فکر کیسه های پندیده خود هستید، مهم نیست که در کشور شما بر مردم شما چه می گذرد شما نه غیرت افغانی دارید و نه وجدان انسانی، شما نه بدرد ما می خورید و نه به درد مردم خود، همین شما جنگنده های حرفوی بودید که طلبه ها را تا مرز های جنوبی ما یاری رساندید حال از صلح و آشتی حرف می زنید، شما با کی ها صلح می کنید با آنهایی که در عقاید، کردار و اعمال شان با شما هیچ تفاوتی ندارند، هر جنایتی را که امروز طالب در حق مردم خود می کند شما چهار دهه پیش، قبل از آنها شروع کرده بودید، شما همیشه از جهاد حرف می زنید، که گویا جهاد کردید و روس ها را از افغانستان کشیدید و سخنانی از این قبیل، جهاد کدام جهاد؟ شما جهاد نکردید، شما پول و سرمایه جمع کردید و مردم خود را آواره و خاک بسر ساختید، مجاهدین واقعی و وطنپرست های واقعی آنهایی بودند که شما آنها را به دم توپ و تانگ ما انداختید، ما آنها را کشتیم و آنها ما را، دیگر آنها در جمع شما نیستند، دولتمردان ما هر کاری می کنند بکنند، اما من منحیث یک افسر بازنشسته نظامی می خواهم به شما گوشزد نمایم، که من به شما و اشخاص مانند شما هرگز باور ندارم.»


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است