من صلح می‌خواهم اما نه به قیمت روزگار سیاه
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۵    ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ کد خبر: 157246 منبع: پرینت

۱۴ ساعت ·
من زمان طالبان را از لحظه اول تا پایانش با گوشت و پوست و استخوانم درک کرده‌ام.
دو ماه از ماه آمدن طالب به کابل نگذشته بود که پدرم را به اتهام داشتن اسلحه با خود شان بردند و بعد از بیست روز در حالیکه همه ما از زنده بودنش ناامید شده بودیم، یک مرد درهم شکسته، مجروح، بی‌روح و به شدت ناامید را تحویل ما دادند.
پدرم بیشتر از آن کابوس طالبان را تاب نیاورد و با خواهر و سه برادرم پاکستان رفتند و من با مادر و یک خواهر پنج شش ماهه‌ام ماندیم تا جهنمی را که خدا در آن دنیا به بندگان گناهکارش وعده داده است، در همین دنیا مشاهده کنیم.

من هرگز آن شب ها و روزهای سیاه را فراموش کرده نمی‌توانم.
آن زمان که ده هزار نفر در استادیوم غازی کابل جمع می‌شدند تا تیرباران شدن یک مرد و یک زن، قطع شدن یک دست و شلاق خوردن یک مرد و زن دیگر را تماشا کنند.
آن زمان که یک طالب با یک شلاق به منطقه می‌آمد و همین یک طالب شلاق می‌زد، موهای پسران را قیچی می‌زد، زنان و دختران را به خاطر آشکار بودن چهره و موی شان کیبل می‌زد، داخل خانه ها می‌شد و عکس و کتاب و نوار را درهم می‌شکست و صاحب خانه را با خودش می‌برد تا به دلیل سرکشی از قانون و شریعت مجازات شود.
هیچ کس در مقابل همین یک طالب صدای خودش را بلند نمی‌کرد.
هیچ کس جرات نداشت صدایش را بلند کند.
شهر خالی از روح بود.
آن چه در شهر، بی‌هدف و سرگردان بالا و پایین می‌رفتند یک مشت اجساد بی‌روح بودند.
اجسادی که حرف زدن، صدا زدن، خندیدن و اعتراض کردن را از یاد برده بودند.
شهر خالی بود.
موسیقی نبود.
کتاب نبود.
زن نبود.
مکتب و دانشگاه توسط شاگردان و محصلینی که سنگینی عمامه های سیاهی که ناشیانه به دور سر شان پیچیده بودند، تعادل شان را برهم می‌زد اشغال شده بود.
شاگردانی که مکتب و دانشگاه می‌رفتند تا استنجا را به هجده روایت یاد گرفته و توازن میان درازی ریش و پهنای بروت شان را برقرار بسازند.
شهر خالی بود.
هی طالب می‌آمد و در روز روشن یا تاریکی شب مردی را، مردانی را شلاق زنان و مشت و لگد کوبان با خود شان می‌بردند و چند روز بعد جنازه‌اش را تحویل می‌دادند.

هی طالب مردانی از منطقه‌ی ما را با خود شان می‌بردند و دیگر هرگز کسی سراغی از آن مردان پیدا نمی‌توانست.
کابل شهر مردان مرده بود زیرا که زنان در آن سوی حصار ها محبوس بودند.
زیرا که زنان حق دیدن آفتاب را نداشتند.
زیرا که وجود یک زن و زیبایی‌اش تعادل شهر و دین را برهم می‌زد.
زیرا که زنان حق نداشتند هوای آزاد را به مشام شان فرو ببرند‌.
نه من هرگز آن روزها و شب ها فراموش کرده نمی‌توانم.
من از احمد غنی فاشیست، از کرزی طالب، از اتمر جلاد، از عبدالله و عطا و محقق و گلبدین دزد و آدم کش و جنایتکار متنفرم اما هنوز هم همین حکومت و همین نظام را به این که دوباره همان روز و شب سیاه را تجربه کنیم، ترجیح می‌دهم.
من صلح می‌خواهم اما نه به قیمت برگشتن به همان روزگار سیاه و خونین.

اشرف فروغ


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روزگار سیاه
طالب
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   زنده یاد مسعود و یارانش بدون هیچ پشتوانه خارجی با امکانات اندک ولی شجاعت بی نظیر با همین طالبان نوکر صفت مبارزه کردند ، ولی حالا 40 کشور خارجی با داشتن همه امکانات ، اسلحه پیشرفته ومدرن با چهارتا طالب چپلک پوش وبرهنه سند تسلیمی وفرار امضاء میکنند وبار ها وبارها تذکر میدهند که طالبان 60 فیصد خاک کشور را کنترول میکنند ، غنی ، اتمر ، کرزی و رهبران جبون و معامله گر سایر اقوام زمینه ساز رشد و نفوذ طالبان وحشی شده اند .
کابلی

>>>   Wahdat
چند نفر مسافر سیاسی از غرب آمدند ۱۷ سال طالب را حمایت کردند با طالبان مانند یک دولت معاهده دنده غوری را امضا کردند به طالب دفتر سیاسی در قطر ساختند، حالا یک رقم خود دشمن طالب نشان می دهند که نیستند و فقط منافع شخصی شان در خطر است ورنه از روسیه و ایران کرده همین ها بیشتر نقش در تقویت جایگاه طالب داشتند. حاشیه رفتن شان هم بخاطری است که در داخل افغانستان منفور شده اند .

>>>   Ariaie
سران فاشيزم چى ميگويند؟
مى گويند ما چند ميليون در اين كشور هستيم، ميخواهيم سه برابر نفوس خود را در انسوى مرز كه روزى ان را فروختيم تا ظلم خود را در خراسان ريشه دهيم ، تغير ذهن دهيم تا كشور خيالى لوى اوغانستان خود را بسازيم، براى اين كار چند مشكل داريم نخست انها با ما هم عقيده نيستند، بايد انها را تغير ذهن و برداشت دهيم، پاكستانى هاى ديگر و دولت انكشور را در جنگ شكست دهيم و نيم خاك شان را اشغال كنيم ، و كشور شان را تجزيه كنيم ، اقوام ساكن كشور ما بايد در اين راه مانند گذشته هزاران شهيد بدهند، مردم فقير بمانند مشكلى نيست، بربادى ادامه پيدا كند مشكلى نيست، قدرت سياسى را هم به ديگرى نمى دهيم اما انها فقط قربانى بدهند، در عوض فرهنگ و زبان شان را نيز نابود ميكنيم خاموش بمانند چون ما خواب لر و بر ديده ايم براى چنين ارزوى باطل كه نا ممكن بودن ان معلوم دار است نياز به ده ها يا صد ها سال و يا وقت نامحدود داريم ، صد ها و هزار ها مليارد دالر نياز داريم ، چون ما خواب لر وبر ديده ايم و هيچ كسى حق ندارد اعتراض كند......حالا شما خوب فكر كنيد كه اينها چقدر از خود راضى، مست و احمق اند!

>>>   كليم الله همسخن
چرا ارتش را دست آویز خود ساخته اند؟
هر عقل ساده‌یی می‌داند که منحل‌سازی ارتش کار ساده نیست، چنین خواستی عملی هم نمی باشد. ولی، حکومت و روشنفکران ارگانیک به درستی می‌دانند که جز چنگ انداختن به ارتش هیچ حبل المتین دیگری برای توجیه خود در افکار عامه ندارند، از این رو افتاده اند در پای ارتش و یکسره‌ نگرانی منحل‌سازی. اما، بهترین دفاع از ارتش دزدی نکردن نان سرباز است، سربازانی که برای دفاع از حکومت از جان گذشته اند ولی وزرای سکتور دفاعی و شمار زیادی از جنرالان و مدیران حکومت از حق نان و آب آنها بلند منزل‌ها، باغ ها و خانه‌ها ساخته اند- اگر واقعن راست می‌گویید نان شان را دزدی نکنید!

>>>   صرالله نیکفر
این ها بازهم کوشش دارند مردم را احمق بسازند و خودشان با خاطر آرام کیف قدرت را بکنند

>>>   hafiqullah Shafiq
شهر غزنه در جنگ و حمله‌ طالبان آتش زده‌ شد، چهار روز حکومت مرکزی در فاصله ۲ ساعته میان کابل _ غزنی نیروی کمکی نفرستاد. قبل از آن کندز و فراه سرنوشت بدی را تجربه کرده‌ بودند‌. زمانی‌که از سیاست‌های طالب پروری انتقاد می‌کردیم دوستان دولتی‌ و متمایل به رهبری‌ دولت آزرده خاطر می‌شدند و منتقدان را متعصب و قوم‌گرا می‌پنداشتند‌.
بله طالبان همان اژدهای افسرده‌ای مثنوی مولانا است که مارگیر به ظن شکار آن را از دشت‌های پر برف زمستانی‌ به بغداد می‌آورد.
داکتر صاحب اشرف غنی نیز طالبان را با رهایی از زندان‌ها، تعارف آیسکریم، آتش بس یکجانبه، تساهل و مدارا درمیدان جنگ در چهار سال زعامت شان‌ تا دروازه ارگ رساند. مقام‌های دولتی در روزهای آتش بس هیجان‌ سفلی گرفتن با طالبان را داشتند و رئیس جمهور خود را قهرمان صلح می‌گفت.
اکنون این اژدها جسور و بیدار شده به شانه‌های حامد کرزی و سایر سیاستمداران مخالف غنی می‌باشد. آینده نیز نا معلوم و با شک و ابهام همراهی می‌شود. حالا کسی نمی‌داند
جنگ با کدام امکانات و حمایت‌ها!
صلح با کدام ضمانت‌ها و حمایت‌ها!

>>>   با قیمت خون خود دیگه نمی مانیم که طالب در قدرت بیاید

>>>   هر. رژيم كه باشد. مگر نه رژيم بي دين. بي عفت بي انسانيت طالبان و امثالهم
اگر غني مريض است عبداللله معتدل أتمر كمونيست. مگر انسان
سگ را نام گذاري. كنند. نه طالب طالب شعور انسانيت ندارد
حيوانها وحشي درنده استند به چهره. ادم وَيَا شادي

>>>   طالبان هم مانند لنگی شان دل های شان سیاه و چرکین است طالب همان خلقی های بی دین خاین وطنفروش اله دست بیگانگان بر ضد مردم افغانستان اجیرو غلام نوکر پاکستان است همین عباس استانکزی لوگری وطندار اشرف غنی معصوم استانکزی ریس امنیت ملی فعلن ریس کمیسون مذاکره کننده طالبان همان افسر خلقی کمونست خاین وطنفروش رفیق و دوست شهنواز تنی وزیر دفاع حکومت داکتر نجیب که با کودتای ناکام شان به پاکستان فرار کردند کسی دیگری نیست امید خوبی و انسان دوستی و حب وطن داشتن را از کمونست های خلقی خود فروخته شده بنام فعلی طالبان هرگز نباید داشت چون در سرشت این وطنفروشان خاین بوطن وطندوستی اسلام دوستی و اخلاق انسانی وجود نداشته وندارد طالبان نژاد پرستان فاشیست خاین بوطن و دین و مردم هستند از چنین اشخاصی امید خوبی و نیکو کاری حب وطندوستی محال است و محال .

>>>   به نظرمن زیرخاک رفتن به مراتب بهتراست نسبت به اینکه تحت حاکمیت جهنمی طالب مردم زند گی کنند
فروتن ازکابل

>>>   آمریکا کشور ما را میدان بازی طالبان، داعش، اشرف غنی و مزدوران خود ساخته است. هر کاری که دلش بخواهد بر کشور ما تطبیق می کند. گاهی طالب بر مردم ما سوار می کند گاهی داعش را و گاهی اشرف غنی و فاشیستهای دون صفت را. این سناریو ادامه دارد تا آمریکا هست وضعیت کشور ما همین خواهدبود. حتی لگام مجاهدین هم در دستان آمریکا بود. هیچ مردی درز کشور پیدا نمی شود که کشور از تحت تسلط آمریکا و مزدورانش نجات دهد. اگر هم کسی هست مردم از او پیروی نمی کنند و دوست دارند همیشه در جهنم زندگی کنند.

>>>   ترس نداشته باشید او زمان های سابق دیگر نمی اید

>>>   آنها میگویند ما آن اشـراری که 17 سال قبل شما دیده بودید نیستیم ، ما تغیر کرده ایم ،حالا عکس میگیرند تلویزون می بینند ، آی اس آی آنهارا اپدیت کرده است
ر

>>>   شما جوانان کشور تاجک ازبک هزاره پشتون های روشن فکر باید دست به دست هم دهید وهمه تون باید مسلح شوید که قیام خونین دیگر در راه است این دزدان وحشی را باید از صفه روزگار مفح شود
رویانیان

>>>   اگر این بار طالبان حاکم شود چیزی در افغانستان باقی نخواهند گذاشت. همه سیاست مداران را مانند نجیب اعدام خواهند کرد. و این بار با نقشه جدید افغانستان پشتونیزه خواهند نمود. بنابراین مردم افغانستان تا می توانند مسلح شوند و در برابر این گروه وحشی و متحجر بایستند. با انحلال اردو صحنه برای همه تروریستها باز خواهد شد و کسی نیست که از کشور دفاع کند و این مردم هستند که باید از شرافت، حیثیت، ناموس و کشورش دفاع کنند.تردیدی نیست که طالبان کشور را به پاکستان تحویل خواهند داد.

>>>   به نظر دهنده اول ،مسعود از کجا دفاع کرد و کدام حاکمیت و قلمرو را حفاظت کرد؟ لطفابگوید ماهم خبر شویم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است