با صلح نباید حلال خدا حرام شود و حرام حلال گردد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ کد خبر: 157157 منبع: پرینت

( الصلح خير )
قران كريم
صلح در بين دو جريان و طرفين اختلاف و نزاع، امر اخلاقي و عقلاني هست.
دين و شريعت الهي هم حكم عقل و اخلاق و عرف كه از ضروريات زندگي مي باشند را تايید مي دارد و نيز ان را خير مي شمارد و خداوند مي فرمايد: (الصلح خير) اشتي و صلح خير است و در چندين مورد قران كريم كلمه صلح را به همين معني به كار برده است، يعني كوتا امدن طرفين نزاع و اختلاف از حقوق همديگر براي صلح و ان را خير بيان ميدارد.

هرچند كه بايد ديد كه مراد از حقوق در اينجا چه حقوقي هست كه مي شود و بايد به خاطر تحكيم صلح از ان حق گذشت!
از انجايي كه قضيه صلح بين انسانها امر عقلاني و شرعي و از حقوق انسانها مي باشد، بايد خواسته هاي طرفين نزاع و دعوا و حقوق واحب فرد و جامعه نيز عقلاني و حقوقي و شرعي باشد تا انها قرباني ان (صلح) نشوند و ظلم و ستم جانشين عدالت و انصاف و ازادي هاي فكري و مذهبي و اجتماعي نگردد.

از اين تحليل چنين معلوم مي شود كه پذيرفتن صلح به معناي قبول امور حرام و ترك امور حلال نمي باشد، چرا كه امر خير و حق و حلال را نمي شود به خاطر پديده صلح تعطيل و يا حرام نمود و حرام و ظلم و امر شر را نمي شود به جهت تحقق اشتي و صلح حلال شمرد و با ان مصالحه نمود.

اكنون سؤال در مورد صلح قضيه نزاع افغانستان اين است كه چه چيزي در اين مورد حلال است كه نبايد از ان به اساني گذشت و ان چيز را قرباني صلح نمود و چه چيز حرام است كه نبايد ان را به خاطر صلح مرتكب گرديد و ان را پذيرفت.
نخستين مورد، در امر صلح اين است كه نبايد به خاطر تحقق صلح، كرامت انسانها و حقوق اجتماعي و سياسي و بشري و ازادي هاي طبيعي و خدا دادي بشري انسانها قرباني گردد و جاي انها را تحجر و تاريكي و انحصار و قيود و جمود فكري پر كند.

همچنان در معامله تحقق صلح نبايد ظلم و تعدي به حقوق اجتماعي و فردي و اجتماعي انسانها؛ اعم از زن و مرد و طفل و نوجوان، تاييد گردد و جاي ان را جهل و بي سوادي و ترك تحصيل زن و مرد و جوانان و كودكان پر نمايد.

سؤال: ايا با امدن طالبان در پروسه صلح پيشنهادي امريكا، اينچنين خواهد شد يا انچنان؟
ايا دستاورد چندين ساله كمك هاي جهاني و حقوق بشري و دموكراسي هاي سياسي و ازادي هاي فكري و مذهبي و رسانه اي كه بوجود امده تا كنون و خون شهدای مظلوم كشور به باد نخواهد رفت؟
يا با خروج جامعه جهاني از افغانستان، جنگ هاي قومي مذهبي و لساني و قدرت هاي محلي و منطقه اي كما في السابق تكرار نخواهد شد؟
جدا قابل تامل است.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
حلال
حرام
نظرات بینندگان:

>>>   ۴۰ سال جنگ وبدبختی نتیجه دروغهای شماوخوش باوری ونادانی مردم ماست.
تاجکتبار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است