حاکمیت طالبانی و شکل گیری جبهه عدالت ملی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۸    ۱۳۹۷/۱۱/۷ کد خبر: 157113 منبع: پرینت

تمام نشانه ها حاکی از آن است که میان امریکا و طالبان توافق صورت گرفته است تا به زودی زمانبندی خروج کامل قوای امریکایی - به تبع ناتو - را اعلام بدارند. چون مذاکرات نزدیک به یک هفته در دوحه، اوج مذاکرات چهار دوره ای امریکا و طالبان بود.

باقی سخنان که خلیلزاد بنام مذاکرات بین الافغانی میزند، تمهیدات سیاسی است، تا یکباره همگی شوکه نشوند. مذاکره با دولت افغانستان، این خواهد بود که برای تشریف آوری طالبان در پایتخت مانند آمدن قصاب کابل گلبدین، کدام قالین را فرش کنند و گارد نظامی کدام موزیک «سلامی» اجرا نماید.

اینکه خلیلزاد در تویتر خود می نویسد که مذاکرات پیشرفت ها ی مهمی داشته است، معنایش همان توافق خروج نیروهای امریکایی در طی 18 ماه است و بی جهت نبود که چندی قبل رسانه ها گفتند که یک حکومت موقت 18 ماهه در راه است و قبل از آن آتش بس کامل هم اعلام میگردد. طالبان در بدل آن اطمینان داده اند که کابل پناگاه امن القاعده و داعش نخواهد بود تا امریکا را تهدید نمایند.

اوضاع بگونه ای پیش میرود که حاکمیت مجدد طالبان را اجتناب ناپذیر میسازد. اما این سوال باید پاسخ داده شود که در دیدگاه سیاسی و حاکمیت امارتی طالبان کدام تغییری رونما گردیده است؟

از دید من، هیچگونه تغییری در رویکرد سیاسی - امارتی طالبان صورت نگرفته است. طالبان اکنون به آن اژدهای زخمی میمانند که پس از سال 2001 میلادی از اریکه کامل قدرت کنار زده شدند اما به برکت حمایت کرزی - احمدزی، دوباره جان گرفت و باعقبه لوژستیکی خود یعنی پاکستان وارد میدان شد و در حدی رشد نمود که رپیس ستاد ارتش امریکا اعلام کرد که: «طالبان از لحاظ نظامی شکست ناپذیر است» این اعلان بالاترین قوت نظامی امریکا به عنوان یگانه ابرقدرت دنیا، نشان داد که امریکا در پی خروج از افغانستان است. اکنون این خروج تقریبآ در حال محقق شدن است.

گذشته از آن جنگ و صلح افغانستان در گرو یک کروه خاص قومی است. در مذاکرات امریکا و طالبان این گروه قومی با هم مذاکره می کنند و سرنوشت جنگ و صلح را همین گروه تعیین میکند. گروه های دیگر قومی افغانستان حتی بطور سمبولیک هم در این مذاکرات نقش ندارند. لذا این گروه های قومی به حاشیه رانده شده قبل از تسلط مجددحاکمیت طالبانی، برای دفاع از جغرافیا، هویت و مردم خود چه کاری میتوانند انجام بدهند؟

تبارهای به حاشیه رانده شده بنا بر نیاز زمان، برای بقای هستی شان ناگزیرند که از همین حالا « جبهه عدالت ملی » شان را شکل بدهند. با این جبهه میتوانند که در عرصه سیاسی، همبسته و متحد طبق یک پلاتفرم مشترک، چنان قوی و نیرومند وارد عرصه گردند که طالبان در سطوح داخلی نا گزیرشوند که با این جبهه باب گفتگو را باز کنند. اگر این جبهه شکل نگیرد، اژدهای زخمی طالبی، هر گروه منفرد قومی را جدا، جدا خواهد بلعید، که حتی ما دوران عبدالرحمن را فراموش کنیم. لذا رسالتمندان، سیاسیون، نخبگان و روشن نگران جوامع محروم در این مرحله خطیر و حساس باید تمام اختلافات سلایقی شان را کنار بگذارند و برای ایجاد « جبهه عدالت ملی » متحد شوند. تا پیش از آنکه سیطره سیاه و شوم طالبانی در کشور مسلط گردد.

این جبهه به عنوان نیروی رهبری کننده اجتماعی طرح ها ی دقیقی را در عمل پیاده خواهد کرد. قطعآْ در این مورد دیدگاها و نظریات تازه ای مطرح خواهد شد. اما ایجاد جبهه عدالت ملی، حرکت پیشگیرانه برای برخورد های فاجعه بار فاشیزم قومی - مذهبی طالبان خواهد بود.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت طالبانی
تفکرات قومی
نظرات بینندگان:

>>>   قرار اطلاعات موثق جنرال های پاکستانی و آی اس آی هیات مذاکره کننده طالبان را در قطر همراهی می کند و به همین خاطر از اشتراک نمایندگان دولت افغانستان امتناع کردند. اشتراک طالبان در این مذاکره صرف جنبه سمبولیک دارد ، طرف اصلی مذاکره پاکستانی ها اند ، کشتن پسر ملاعمر نیز به ارتباط همین مذاکرات بوده است و آی اس آی شاید در روز های نزدیک دست بقتل چندین تن از افراد طالبان بزنند . دولت کابل هم این موضوع درک کرده و حملات دولتی را برعلیه طالبان و بخصوص سران آنها تشدید بخشیده است و چندین نفر از افراد کلیدی آنها در ولایات مختلف از بین برده شده است.‌ طرف پاکستانی ها به چرخش اوضاع بنفع خود خوشبین اند، چون افغانستان در محاصره کشور های چون ایران ، پاکستان ، و در ضمن کشور های آسیای میانه قرار گرفته است که همه با پاکستان یکسو هستند.
شمس تمنا

>>>   رفتن امریکا برای مردم افغانستان انشاءالله فال نیک است وما ازین جنک خونریز چهل ساله رها وصلح پایدار استقبال میداریم زنده باد افغانستان آباد سر بلند

>>>   سلام.
آقای تقوی.جنایت مجاهدین وشورای نظار را فرا موش کردی؟اما مردم ،ویرانی، غارتگری چور تجاوز بناموس مردم ،چور وحریق سرای شهزاده توسط باند مسعودو.......فراموش نکرده اند .حال هم بقایای پیشرفته تر آنهااند.از طالبان بدتر اند.
فکر میکنم شما هم از همان جمله هستید، ترس دارید که دارائی های نا مشروع تان را از دست داده محکمه نشوید.نا بودی تان را آرزومندم.
باشنده کا پیسا.

>>>   Parwani
ملک بی صاحب به همسایه می‌رسد
اگر‌ ۳۵ ملیون موجو دوپا در افغانستان آدم نشوند و ملک و کشور خودرا صاحبی نکنند، منتظر باشند که پاکستان بزودی صاحب این ملک خواهد شد. چنانچه فعلا نیز مذاکرات پاکستان با امریکا بر سر تصاحب افغانستان در قطر جریان دارد.
از قدیم ها گفته اند ملک بی صاحب به همسایه می‌رسد. هر مردمی که قدرت تمیز بین خوب و خراب را نداشته باشد و از بی اتفاقی به کم‌تر از ۲۰۰۰۰ ملیشه تحت فرمان همسایه تسلیم شود حق مالکیت بر جغرافیای سیاسی را ندارد و سرزمین او تا بلوغ فکری باید به کفیل و یا همسایه آن تحویل داده شود.

برای با عزت زندگی کردن در جهان امروزی، تنها داشتن شباهت ظاهری با انسان‌های با عزت کافی نیست بلکه بلحاظ فکری باید در حدی از شعور سیاسی رسیده باشی که اهمیت داشتن یک دولت قدرتمندی را بدانی که در سطح بین المللی مظهر اراده‌ و حافظ ارزش‌هایت باشد.
وقتی شعور مردمی به ابتدایی ترین و اساسی ترین اصل زندگی امروزی بشر قد نمیدهد، آنها مستحق آزادی و عزتمندی نمی توانند باشند

>>>   خدا حافظ افغانستان !
امریکا وطالبان باهم کنار آمده اند. امریکا هرچه زودترازافغانستان بیرون خواهد شد، در حالی که افغانستان در ماه جولای برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود، طالبان و بعضی از بازیگران سیاسی در کابل که مستقیما در فعالیت های انتخاباتی شرکت نمی کنند، می خواهند انتخابات را به طور کامل به تعویق بیاندازند. آنها یک معاهده صلح را ترجیح می دهند که می تواند راه را برای یک دوره موقت و یک توافق سیاسی وسیع تر میان افغانستان در نظر بگیرد.
این انتخابات پایان حضورنظامی ناتودراین خراب آباد خواهد بود، امریکا واپسین میخ را برتابوت این برهوت سوخته خواهد کوبید با یک good bye Afghanistan

>>>   نورالله وليزاده
امروزه وقتی بحث آمدن طالبان مطرح می‌شود، تنها طالب‌پروران نیستند که باید پاسخ اشتباهات جبران‌ناپذیر هژده ساله را بدهند، کسانی که خود شان را نیروهای ضد طالب می‌دانستند اما در برابر سیاست‌های طالب‌پرورانه سکوت کردند نیز پاسخگو هستند. سیاست طالب‌پروری بلاخره به یک نتیجه‌یی منتهی می‌شد. این روزها ما در برابر یک چنین نتیجه‌یی قرار داریم و نگران و مضطرب به نظر می‌رسیم. زورما به امریکایی‌ها نمی‌کشد و جنگ را نیز پایان بخشیده نتوانستیم. دنیا نمی‌تواند تا مادام قیامت گروگان نفهمی و بی‌چارگی ما باشد.

>>>   دزد ها بگریزید که پلیس آمد ، اما باز هم اینقدر وارخطا نشوید .
شما میتوانید با سملیوت ها به ملک آبایی تان برگردید چون وقت چور و چپاول تان گذشت .
یک ضربالمثل است که میگوید ‌: کجا کاری کند عاقل که بار آرد پشیمانی .

>>>   مذاکرات سازنده بود و به امید خدا اشغال افغانستان پایان می یابد ، این خبر بسیار خوبی بود ، هم وطنان عزیزم مبارک است به زودی خبر های مهم و خوبی خواهید شنید ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   ازین معلوم که نه چرگی او نه پرگی . نه انتخاباتی و نه رئیس جمهوری . بروید خانه های تان در اسلام انتخابات نا رواست . امیر المؤمنین به تصمیم علمای کرام انتصاب میشود و تا آخر عمر میماند .
والله االعلم بالثواب

>>>   از درگاه رب العزت التجا مینماییم تا یکبار دیگر هم به حال زار ملت بیجاره افغانستان رحم وکرم خویش را نموده ویک صلح دایمی .عدالت .مساوات وبرادری را درپرتو نور قرآن عطا فرماید
احمدازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است