در این مورد با لطیف پدرام موافق هستم
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۳    ۱۳۹۷/۱۱/۲ کد خبر: 157036 منبع: پرینت

موافق هستم آنجایی که میگوید که وی مخالف سیستم اقتصادی نیولیبرالیسم است. آری چنین سیستمی که ماگاریت تیچر در انگلستان اجرا کرد و طبقه گارگر را در بدر و بدبخت ساخت و محافظه کاران در امریکا عملی میکنند، نظم اجتماعی را از میان میبرد.

در چنین سیستمی یک عده کوچک سرمایدار با حمایت دولت های فاسد چرخ اقتصادی جامعه را در دست میگیرند و برای سود هرچه بیشتر امنیت اجتماعی، بیمه های صحی، حق کار و حق بیکاران را از میان میبرند. به آن سرمایه داری وحشی هم میگویند.

لطیف پدرام حق دارد که از یک سیستم اقتصادی متکی به اقتصاد بازار ولی با ماهیت اجتماعی زیر کنرول یک دولتی که نماینده مردم باشد، فاسد نباشد؛ پشتیبانی کند.

امروز سیستم اقتصادی افغانستان اساسآ یک سیستم متکی به خارجی است. بدون پول خارجی، بدون برق خارجی، بدون بازار خارجی چرخه اقتصادی نمیگردد. دولت بیکاره هر روز تبلیغ میکند که میوه خشک و پوست حیوانات و انار و زعفران صادر میکند. ولی حتی سبزیجات که مردم مصرف میکند از خارج وارد میشود.

من در کابل یا محصولات پاکستان را سر سفره ها یا رستوران ها میدیدم یا محصولات ایران را. اقتصاد افغانستان بر علاوه کمک خارجی پول کثیف را که از ناحیه قاچاق و فساد حاصل میشود بکار میاندازد. البته آن بخشی که در بانکهای خلیچ فارس زخیره نمیشوند یا خانه ها و تعمیرات در خارج خریده نمیشود یا شهرک ها ساخته نمیشود.

مردم باید از کاندیدها روی مسایل اقتصادی سوال کنند. هیچیک از آنها برنامه برای اقتصاد ملی ندارند. اقتصاد کنونی راکه روی مبادله و تجارت استوار است نه روی تولید حمایت میکنند.

بیش از نیمی از مردم در حال کار کردن بیکار هستند. مهاجرت ها به ایران و پاکستان، رفت و آمد برای کار یابی است. این ننگ است که اشرف غنی صدور کارگران ماهر ما را به کشورهای خلیچ فارس راه حل بیکاری میدانند.

داکتر پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکزاد
پدرام
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر صاحب پاکزاد، شما را به خدا که اینقدر لطیف پدرام را ببالا نبرید.
شخصی که حتی مردم ولایت خودش برایش رای کافی ندادند که داخل پارلمان شود،
شخصی که با همه تبلیغاتش علیۀ کلمۀ افغان و افغانستان، تذکرۀ افغانی کشور افغانستان راگرفت، تا خودش را کاندید کند، این قماش انسان ها جزء منافع شخصی شان عقب نام قوم و تبار، دیگر هیچ هدفی ندارند.

>>>   موافقم.دقیقن.

>>>   ما هم از جناب پدرام در انتخابات پشتی بانی مینمایم .رای ما برای پدرام است.

>>>   داگتر لطیف پدرام افتخار وطن است حداقل هرکاری را میکند درکناری فاشیزیم که قرار نمیگرد وظلوم تمآب ها که حمایت نمیکند باید تمامی میلت تاجک ازبک هزاره پشتون وطن پرست ایماق ترکمن بریش رای بدهیم
روح اله رویانیان

>>>   کسانی که بیکار هستند باید به وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه کنند و خود را منحیث بیکار ثبت نام کنند.
دولت موظف است که با زمینه کار را برای آنها فراهم کند و یا هم معاش بیکاری برای آنها بدهند.
دولت مکلف است که از معاش تمام کارگران و کارمندان چه دولتی باشند و چه غیر دولتی.ماهانه یک اندازه پول تحت نام معاش دوران بیکاری وضع کند و این پول به صندوق وزارت کار و امور اجتماعی انتقال داده شود و این وزارت ازین مدرک برای بیکاران یک اندازه معاش غرض امرار معیشت شان بپردازد.
این سیستم در کشور های پیشرفته غربی و اروپا و امریکا و کانادا و آسترالیا و غیره کشور ها وجود دارد و بنام اقتصاد اجتماعی مارکیتی یاد میشود که هم زمینه کار و سرمایه و سرمایه گزاری را فراهم میکند و هم اشخاص بیکار و کم در آمد را تحت حمایت مالی خویش قرار میدهد.

>>>   پدرام حس خوب و بد را ندارد، بكدام جرئت براي رياست جمهوري خود را انتخاب نموده است ، اگر خانمش در كابل باشد همان هم برايش رأي نميدهد. ديگر همچو افكار خشك ستمي و خارجي قابل پذيرش نيست،

>>>   رای ما پدرام است.

>>>   من پدرام را راه حل مشکلات و مبارز علیه فاشیستها میبینم و رای من بر او خواهد بود.
صابر

>>>   از صبح تا شام بر هر کوی و بام شعار ما به این نام:رای ما یک کلام فقط پدارم والسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است