سیما سمر، هضم در معجون سفارش و تسامح و سکوت
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۰    ۱۳۹۷/۱۱/۱ کد خبر: 157012 منبع: پرینت

سیما سمر نزدیک به یک و نیم دهه رییس کمیسیون حقوق بشر بود و حالا عضو بورد مشورتی حقوق بشر سازمان ملل شده است، من از خوبی ها و جوایز و موفقیت های سیما سمر نمی نویسم چون در این چند سال برای بسیاری از مردم یک قهرمان بوده است و تعاریف و تمجیدها از انتقادات به وی فراتر هست و چه بسا این تعاریف حق او بوده است.

وقتی سیما سمر زندگینامهٔ خود را تعریف کند شاید موی بر تن مان سیخ شود که این زن چگونه در مقابل اینهمه خطرات و مشکلات مقاومت نموده است، این یک روی سکه است، همین معیارها سبب شد که او به حیث وزیر امور زنان، معاون رییس جمهور حکومت موقت و رییس کمیسیون حقوق بشر گماشته شود اما سال‌های بعد نشان داد که سمر آن زن با تحرک، نترس و ریسک پذیر نیست، او عملا در مقابل جنایتکاران خاموشی اختیار کرد و در مقابل جنایات سازمان یافتهٔ رهبران و قوماندانان؛ محافظه کاری پیشه کرد، خانم سمر ترجیح داد به همان روزهای نمادین و کلیشه ای حقوق بشر بسنده کرده و دلخوش جوایز و تقدیرهای ملی و بین المللی باشد.

وقتی حرف از حقوق بشر به میان می آید، قرار نیست که ما حقوق یک کتلهٔ خاص در بستر رشد یک ادارهٔ کوچک را در نظر بگیریم و یا حقوق انسان‌های داخل یک حزب سیاسی و یا هم حقوق آغازاده های نازدانهٔ رهبران جنایت پیشه را به نام حقوق بشر تعریف کنیم. حقوق بشر طبعا یک تعریف دارد، حقوقی فراتر از نژاد، قوم، منطقه و باور و اعتقاد و مذهب. در اینجا وقتی میبینیم که ایشان هیچ تحرکی در مقابل عنان گسیختی داروغه ها و شیوخ و حاکمان فاسد نداشته است و به حقوق بشر به دید یک مال منحصر شدهٔ پروژه ای می بیند تصورمان از یک زن شجاع به یک زن محافظه کار و ناتوان تنزل می یابد.

من انتظار داشتم تا سیما ؛ سیمای تمام زنان افغانستان باشد، امیدوار بودم که وی چرخه های جنبش برابری خواهانهٔ زنان را رونق دهد،
او می توانست از زنان فعال و جسور حمایت کند، می توانست صدای خراشیدهٔ زنی از هلمند و بدخشان و میمنه و قندهار و دایکندی باشد،
او می توانست نام ناقضین حقوق بشر را در سطح دنیا اعلام کند،
او میتوانست قتل عام مردم را در نمودار دکانداری دینی شیوخ و منفعت های ترواش شده از معیشت های دینی را محکوم کند.
سمر باید نظاره گر قاتلین مردم افغانستان در مسندهای بلند حکومتی نمیبود، رگبار گلوله ها بر سینه جوانان از سوی پاسبانان تشریفاتی اقتدار گرایان و کشته شدن کودکان و زنان در عملیات های شبانه امریکایی ها و تحقیر افغان‌ها در ایران و پاکستان را در چوکی نرم حقوق بشر تحمل نمیکرد.

برای من سیما سمر آنوقت تبدیل به یک قهرمان می‌شد که در یک و نیم دههٔ گذشته در دگردیسی های سیاست داخلی با معجون سفارش و تسامح و سکوت هضم نمیشد.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیما سمر
سکوت
نظرات بینندگان:

>>>   وظیفۀ سیما سمر همان زمان تمام شد که دوسیه ها را در رابطه به جنایات جنگسالاران تهیه و مستند ساخت و به گفتۀ خودش با یک میلون نفر مصاحبه کرد، دوسیه ها را به امریکائی تسلیم کرد و آرام در چوکی قدرت لمید که لمید.
امریکائی ها از همین پرونده ها به مثابۀ آلۀ فشار علیۀ جنگسالاران استفاده میکنند و سیما جان دیگر کدام وظیغۀ ندارد، جزء سالانه یک گذارش جنایات که به حق زنان ستمدیدۀ ماشده است، بیرون بدهد.

>>>   مهدي جان اينجا افغانستان است ، سيما ثمر يك خانم أفغانستاني است ، زماني در رهبريت قواي جنگي هزاره ها سهم فعال داشت ، و در اين پوست افتخاري حقوق بشر در افغانستان بايد خود را در خطر نمي انداخت ، جان همه خصوصاً يك مادر اهميت دارد ، وي ميداند كه افشاي مجرمين جنگي حزب خلق ، مجاهدين ، حكومتي ها ، باند هاي مواد مخدر ، جائي را نميگيرد چون همه اين طبقه ارتباط قوي با استخبارات منطقه و جهان دارند و از طرف شان حمايت ميشوند، پس چرا خود را خودش توسط اين باندها إعدام ميكرد.

>>>   جناب مهدی ثاقب از حرف و حدیث های به ظاهر انتقادی تا عمل ورزی های در عرصه سرشار از خار و خاشاک بسیار فاصله می باشد. شما کنار بخاری یا کرسی نشسته ای گپ های از عالم ناسوتی رگبار می نمایید.
به واقع سیما سمر بانوی اهنینی است که من خودم در سالیان جهاد دیدم که برای دفاع از حقوق زنان و احیایی تعلیم و تربیت و بهروزی امور صحی این خانم قهرمان از سنگلاخ های صعب العبور عبور کرد که تصورش در مخیله انسان نمی گنجد و انتقاد کردن اسان است که یک فرد معلول نیز می تواند ژست منتقد را بخودش بگیرد ولی کار کردن در افغانستان و مواجهه با مافیای ثروت و قدرت کار بس دشواری است و سیما سمر هم یک انسان است مثل انسان های دیگر آسیب پذیر!!
این توقع شما غیر واقع بینانه است.

>>>   مهدی ثاقب هوادار فیمینیست ها چنین افاضه کرد: امیدوار بودم که وی چرخه های جنبش برابری خواهانهٔ زنان را رونق دهد و .... خجالت نکشیدی چنین انتظار ناروا و بی دلیل را مطح کردی؟ در کشور بی در و پیگر همه نویسنده و صاحب نظر می شود.

>>>   انتظاری بی مورد ثاقب از سیما که هر دو به هیچ قانونی پای بندی ندارند.

>>>   دقیقا درست فرمودید ثاقب عزیز
ثمر ما بی ثمر شده بی خاصیت شده هیچ ظلم که بر بشر روا داشته میشود جلوگیری نمیشود اعتراض نمیشود دادخواهی نمیشود مرک سیما ثمر بهتر از سکوت شرم آور اوست
از خانم سمیا ثمر میخواهم با دانش و تجربه جقوق بشری که دارد جنایات تمام اقوام و اشخاص را ثبت لا اقل بعد از مرگ اش به دست نشر بسپارد والله مورد لعن مظلومین افغانستان قرارخواهد گرفت!!!!!

>>>   محترمه داکتر سیماسمر رییس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دردوران مهاجرت خدمات فراموش نشدنی ازخود نشان داده است.
من یادم است که روزانه بیش ازدوصد مریض زنان واطفال دریکی از شفاخانه اش دردوران مهاجرت تداوی وعلاج میگردید وادویه مجانی به مراجعین داده میشد.علاوه بر آن مکاتب برای اطفال مهاجر واستخدام معلمین مهاجر نیز خدمت نافراموش شدنی محترمه داکتر سیماسمر است.اعمارشفاخانه های چند بستر درمناطق مختلف افغانستان واعمارواحداث چندین باب مکتب برای رشد تعلیم وتربیت ‌ومحو جهل وبیسوادی درافغانستان از خدمات ارزنده ومهم محترمه داکتر سیما سمر است.چندین مراکز پرورش ونگهداری شبانه ولیلیه برای اطفال بی بضاعت ، مسکین ویتیم در مناطق مختلف افغانستان که تاکنون نیز مستقیما زیر نظر داکتر سیما سمر فعالیت دارد مورد توجه عموم میباشد.دردوران که داکتر سیماسمر بحیث معاون رییس جمهور ایفای وظیفه میکردبرای احیای بنیادواساس دولت گذاری درافغانستان ویران شده فعالیت چشمگیر نموده است که تاریخ شاهد چنین ادعا است.
در هنگامیکه اولین وزیر وزارت زنان افغانستان بود برای شرکت زنان در امور دولت داری درمرکز وولایات دفاتر امور زنان را بازنموده زنان را استخدام نمودهو امور دولت داری به آنان اموزش داده است.ازچند سال است که محترمه داکتر سیماسمر رییس کمسیون مستقل حقوق بشر افعانستان است درتمامی ولایات افغانستان ساختمان ودفاتر حقوق بشر را افتتاح نموده وکارمندان زیادی ازطبقه ذکور واناث استخدام نموده است.مبارزه علیه ناقضین حقوق بشر درهرزمینه رشد وسیع وهمه جانبه نموده است.محترمه داکتر سیما سمر درتمامی دوران حکومت حامد کرزی واشرف غنی باجرئت وبدون هراس درهرزمینه ازاعمال غیربشری دولت مرکزی وگروه های مسلح انتقاد نموده واعمال غیر بشری انهارا افشاء نموده اند.قتل مسافرین درراه مسیر عبور ومرور،حمله به مساجد،تکایا،مکاتب،محل تجمع مردم وامثالهم ازنیروی امنیت وزعمای دولت به شدت انتقاد نموده وراپور مفصل ازطریق رسانه ها ومجلات وجراید به اطلاع هموطنان افغانستان رسانیده است.آنانیکه تهمت وافترا به محترمه داکتر سیماثمر که گویا درمقابل ظلم وستم تجاوزات خاموشی اختیار کرده است وبه چوکی قدرت لمیده است یک قضاوت غیر عادلانه بوده ودرحق مذکوره جفای نابخشودنی است.وضعیت سیاسی ونظامی افغانستان طوری است که قدرت های نظامی جهان را متعجب ساخته است وباوجودی نیروهای ناتو و آمریکا وهمچنین نیروی مجهز دولت افغانستان روزانه صدهانفر عم نظامی وملکی، اطفال وزنان کشته ومعلول ازخود بجا میگذارد.
محترمه داکتر سیماسمر رییس مستقل حقوق بشر افغانستان صدای ملیون ها زنان افغانستان است که درکنج وکنار افغانستان با اقتصاد وزندگی متفاوت شب وروز سپری مینمایند.وضعیت نظامی افغانستان آنقدر بغرنج وپیچیده است که بزرگترین سرداران نظامی جهان را متحیر ساخته است.لذا این وضعیت بغرنج نظامی کار ووظیفه حقوق بشر درافغانستان را نیز بامشکل مواجه ساخته است.با انهم محترمه داکتر سیماسمر همیشه وهرموقع ازتخلفات حقوق بشری زورمندان وجنگسالان وزورگویان با جرئت کامل انتقاد نموده و اعمال ناشایسته انان را ازطریق مجلات وجراید ورسانه های همگانی محکوم نموده است.اینکه داکتر سیماثمر جوایز ومدال های حقوق بشری ممالک مختلف وبین الملل راتصاحب نموده است کار وفعالیت خستگی ناپذیر او درهرزمینه در داخل وخارج افغانستان بوده ومطمئینا که فعالیت های حقوق بشری او درشرایط کنونی افغانستان با جوایز ومدال های بین الملل بیشتر همراه خواهد بود.بدینوسیله اینجانب ازخداوند متعال ضمن صحت وسلامتی، توفیقات مزید درتمامی امورات حقوق بشری وانسانی وخدمت به هموطنان مظلوم وزجر کشیده افغانستان برای محترمه داکتر سیاسمر رییس مستقل حقوق بشر افغانستان خواهانم.ومن الله التوفیق.
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است