عبدالبدیع صیاد، مورد نفرت مردم و مورد تقدیر بادار
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۷    ۱۳۹۷/۱۰/۲۸ کد خبر: 156959 منبع: پرینت

کاری که عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات، با انتخابات پارلمانی سال روان کرد، کارستان بود، اما نه برای انتخابات و مردم‌سالاری، بلکه برای گروهی که طراح و تیوری‌پرداز عمیق‌ترین راهبردهای قومیِ مدیریت برنامه‌های ملی است.

آقای صیاد در این انتخابات، خودش را قربانی قضاوت تاریخ کرد، تا «دیگران» برای یک تاریخ، قربانی قانون‌گذاری قوم‌محور و قبیله‌مداری شوند که سری دراز و سِرّی بی‌پایان دارد.

من هرگز با این داوری که صیاد در مدیریت انتخابات ناتوان ظاهر شد، موافق نیستم؛ برعکس، حتم دارم که او در انجام مأموریتی که به وی سپرده شده بود، بسیار موفق درخشید و کاری کرد که موانع قانونی استیلای سیاسی ـ اقتصادی برگمارندگان او به سمت ریاست کمیسیون انتخابات، به‌تمامی از سر راه شان برداشته شود و زین‌پس، چوب و چماق استبداد و استئثار قومی سیاست، به مدد موجه قانون بر سر «دیگران» فرود آید.

این شیوه مدیریت انتخاباتی، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نیز تکرار خواهد شد و در آن، کسانی بر اریکه قدرت تکیه خواهند زد که کارها و برنامه‌های مشخص و مدون ناتمامی برای بیمه کردن قانونی استبداد دارند.

کسانی گمان می‌کنند که این شیعیان افغانستان هستند که با کاهش کمی و کیفی تقریباً پنجاه‌درصدی کرسی‌های نمایندگی مجلس، شکست سخت و سنگینی در انتخابات پارلمانی 1397 خوردند، اما حقیقت این است که از تبارهای قومی دیگر نیز جز مشتی دلّال که دل در گرو سوداگری و سوداندوزی دارند، کسانی به مجلس راه نیافته‌اند که سر شان به تن شان بیرزد.

بنابراین، چه بخواهیم و چه نخواهیم، پارلمان آینده، پارلمان حذف قانونی «دیگران» از چرخه قدرت و سیاست افغانستان خواهد بود. ضمن آن‌که اقلیت‌های مذهبی نیز در زمینه مناسک و مراسم آیینی خود با محدودیت‌ها و محذوریت‌های قانونی بازدارنده مواجه خواهند شد.

راحل موسوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صیاد
کمیسیون
نظرات بینندگان:

>>>   اقای موسوی!۱۲ سال مکتب خواندم اول نمره بودم٫ ۷سال فاکولته طب خواندم بدون ناکامی٫ ۸مرتبه نوشته شما راخواندم ۹ساعت فکر کردم٫نفهمیدم صیاد کار خوب کرده یا بد.
عاقل

>>>   ریس کمیسون انتخابات عبدالبدیع صیاد منحیث خاین دزد رشوتخور بی عزت نزد مردم کشور ما شناخته شده و در تاریخ کشور ما برای خود و ایندگان اش نام بد و زشت کمایی کرده است .

>>>   مطمئنا در یک کشور بعنوان سفیر روان میشود.

>>>   در قریه ما برف باریده تاحال هیچ موسس خارجی یا داخلی به ما کمک نکرده است

>>>   این یک واقعیت اشکار است که اقایی صیاد دانسته به قسم که یاد کرده بود عمل نکرد مصالح علیایی کشور را فدای منافع چند مزدور وخاین که ایشان را از معلمی به مقام تشریفاتی رساند کرد اگر ملت افغان خواب برده است و نمیداند ملا صیاد خو میداند در بیشگاه خداوند بچه باسخ خواهد داشت یا گاهی سر خود را به گریوان خود کردید خیانت جنایت بی ناموسی رشوت خوری همه صفات این ادم است که در ندگی اولین بار است کهمزه قدرت را چشیده
قیام

>>>   صیاد و دزدان دیگر در برابر این رسوایی و تقلب بعد اٌ همه مشاور و سفیر می شوند به ایشان اطمینان داده شده است که تشویش نداشته باشید مانند دزدان انتخابات کوسفندی ۱۹۱۴ اینها هم مکافات می شوند تا این حکومت است همین حال است و همین احوال دست خایننن و متقلبین بالا است.

>>>   در پو هنتون کابل یک دختر به یک پسر دشنام داد وگفت ای بی شرف! پسربرایش گفت خواهر جان اسم مرا برای تو که یاد داد وبا خنده برایش گفت اگر مردی تخلص مرا هم بگو دختر از پست فطرتی جوان خجالت خورد وگفت خاک در سرت
حال این مزدور ها شرف ووقار وحیثیت خودرا در گرو دالر گذاشته اند ایمان وجدان وغیرت رابا کرسی معامله تموده اند چیزی به اسم ایمان وغیرت وافغانیت نمی شناسنددالر ایمانش وپوند غیرتش ویورو وتومان وکلدار و...یکی از خصایل نیکی که دیگران دارند گردیده تاریخ اینها به تاریخ پیسوسته ومانند مارکس فقط همه چیز افتصاد است و پول وبعد هم مقام است وکرسی وبه معنویت ومعتفدات ایمان ندارنداز نسیه ووعد وعید دین وایمان گذشته اند این نقدرا انتخاب کرده اند که عیش ونوش خوش گذرانی است
تبنگ چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است