آیا ارگ موضع دونالد ترامپ را درست فهمیده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۶    ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ کد خبر: 156932 منبع: پرینت

ارگ گفته است:«موضع دولت امریکا با رییس‌جمهور آن پیرامون وضعیت افغانستان متفاوت است.» بناَ هرآن‌چه ترامپ گفته است موضع سیاسی امریکا نیست. من معنای این واکنش را به درستی پی نبردم. از این‌رو تلاش کردم تا به منابع علوم سیاسی رجوع کنم.
در آغاز به منابع امریکایی سری زدم. اثری از پروفیسور Brooke Ackerly استاد دانشگاه Stanford University سیاست‌شناس معروف را در یافتم که در مورد «واکنش دولت» نوشته است.
وی در این اثر می‌نویسد: «محکم‌ترین واکنش سیاسی دولت‌ها را عالی‌ترین مقام آن که در دولت‌های ریاستی رییس‌جمهور، در دولت‌های صدارتی، نخست وزیر، در دولت‌های شاهی مطلقه، پادشاه به زبان می‌آورد.» سپس سر زدم به منابع اروپایی تا ببینم مکاتب سیاسی اروپایی در این زمینه چه گفته اند. نویسنده اروپایی آیسلندی George Sorensen که نام آشنای در علوم سیاسی دارد در کتاب معروفش به‌نام Intoduction to International Relations می‌نویسد:« واکنش دولت عبارت از پیامی‌است که بر بنیاد منافع ملی دولت‌ها توسط رژیم‌های سیاسی آن ابراز می‌شوند. واکنش‌ها نظر به لایه‌های قدرت اهمیت حاصل می‌کنند. عالی‌ترین واکنش را رییس دولت‌ها ابراز می‌دارند».

حالا ارگ یک گام جلوتر رفته و از کاخ سفید تقاضای وضاحت کرده است. چه وضاحتی ارگ می‌خواهد. ترامپ واضح حرف‌هایش را بیان کرده است.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
ترامپ
نظرات بینندگان:

>>>   این جناب با شاخ گاو طرف است

>>>   اينها در سطحي نيستند كه حرف مقامات اول كشور ها را درك كنند
برأي وضاحت موضوع بايد يكي از مسؤولين سياست خارجي أمريكا اين هارا چيزفام كنند

>>>   هیچ رییس جمهوری و هیچ صدر اعظمی و هیچ پادشاهی وجود نداشته است که دردوران رهبری اش،کدام حرف غلط نزده باشد و یا کدام تصمیم غلطی نگرفته باشد.
هرچند شاید در مراحل بعدی به اصلاح آن کوشیده باشد ،اما بعضاً در یک مقطع زمانی خیلی کوتاه از تصامیم خود صرف نظر گرفته است.
یک نمونه بارز آن قوانینی بود که در زمان شاه امان الله خان،با پیروی از قوانین مدرن کشور های غربی تصویب شد،که بعداً در افغانستان با مخالفت روحانیون مواجه شد و شاه امان الله خان مجبور شد.بعضی مواد این قانون را تغیر دهد.
در مورد قانون مهاجرت در امریکا نیز دونالد ترامپ قانونی را تصویب کرد که مطابق به آن مهاجرانی که از سرحد مکزیک وارد کشور امریکا میشوند،اطفال شان باید از نزد شان جدا شود،تا آنها تحت فشار قرار گیرند و بدینصورت جلو مهاجرت های غیر قانونی گرفته شود.
ژورنالستان ازین موقع استفاده نموده و اطفال را در حالت گریان در مراکز باز داشت آنها فلم برداری کرده ،به مردم امریکا نشان دادند و در نتیجه مورد خشم مردم،بشمول خانم رییس جمهور قرار گرفت و رییس جمهور مجبور شد تا فرمان خویش را دوباره لغو.
مقصد من این نیست که گفتار او در مورد افغانستان درست است و یانه.شاید بعضی ها درست پندارند و بعضی ها نه.
اما در مجموع هیچ انسانی بشمول روسای دولت ها در جریان کار شان در رهبری دولت ها،دور از اشتباه نبودند و بعضی اوقات از آنها اشتباه سر زده است که یا در پی ترمیم آن برآمده اند و یا هم موقع برایشان برای ترمیم اًن مصاعد نبوده است و یا هم مخالفین اش از آن تصامیم،برای سرنگونی اش سؤ استفاده نموده اند و فرصت ترمیم آن را ندادند.
اما چیزی که واقعیت است این است که رفتار نامطلوب داود خان در مقابل برزتیف،سبب کودتا در افغانستان شد و ایجاد مقاومت در مقابل رژیم خلق و پرچم،در پاکستان از طرف کشور های عربی و غربی،بخاطر حفظ جان خود و ازبین بردن رژیم خلق و پرچم صورت گرفت و شوروی بخاطر نگهداری رژیم طرفدار اش در افغانستان،مجبور به لشکر کشی شد و در نتیجه مقاومت کشور های اسلامی و غربی و پروبلم های اقتصادی داخل شوروی ،نظر به پایین آمدن قیمت نفت در بازار جهانی،مجبور به خروج از افغانستان شدند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است