نشست تاشکند بر اهمیت اقتصادی افغانستان تاکید کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۶    ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ کد خبر: 156907 منبع: پرینت

هند و پنج کشور آسیای مرکزی در اعلامیه پایانی نشست تاشکند با حضور افغانستان، فعالیت های هراس‌افگنانه در افغانستان و منطقه را نکوهش کرده و توافق کردند باهم برضد هراس افگنی که تهدید را متوجه صلح و امنیت منطقه کرده است، مبارزه کنند.

به گزارش یک، در اعلامیه‌ی پایانی نشست دیروز یکشنبه سمرقند در اوزبکستان، وزیران خارجه شش کشور آسیای مرکزی افزون بر افغانستان و هند از روند صلح به رهبری و حاکمیت دولت افغانستان اعلام پشتیبانی کردند.

وزیران خارجه این کشورها، هم چنین از مشارکت افغانستان در گفتگوی هند و آسیای میانه به عنوان یک نقطه اتصال مهم در همکاری‌های منطقه‌یی، ترانزیت کالا و انرژی استقبال کردند و تعهد کشورهای آسیای مرکزی و هند به صلح، امنیت و ثبات افغانستان را ابراز داشتند.

در بخشی از اعلامیه مشترک این وزیران خارجه آمده است: "تمام جناح‌ها تروریزم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنند، و توافق کردند یکجا با هم با تروریزم که صلح و امنیت و رشد و توسعه منطقه و جهان را تهدید می‌کند، مبارزه کنند. کشورها همچنین از روند صلح به رهبری و حاکمیت دولت افغانستان اعلام پشتیبانی کردند و تمایل خود را به همکاری، حمایت متقابل، راه حل مشترک مسایل مربوطه به تأمین امنیت، ثبات و توسعه پایدار ابراز داشتند".

این وزیران خارجه در اعلامیه مشترک، همچنین خواستار فرایند صلح با طالبان به مالکیت و رهبری افغان‌ها شده و روی کمک به بازسازی اقتصادی افغانستان از طریق اجرای زیرساخت های مشترک، حمل و نقل و اجرایی کردن پروژه های انرژی، از جمله پروژه های همکاری منطقه ای و سرمایه گذاری در افغانستان تاکید کرده اند.

وزیران خارجه این کشورها با توجه به جذب زنان افغان برای مشارکت در رشد و توسعه اقتصادی افغانستان تاکید کردند و نقش آنان را در رشد اقتصاد پایدار افغانستان با اهمیت گفتند.

در این نشست دو روزه که روز گذشته در سمرقند یکی از شهرهای اوزبیکستان برگزار شده است، عبدالعزیز کریموف، وزیر خارجه اوزبیکستان، سوشما سواراج وزیر خارجه هند،‌ چنگیزحیدربکوف وزیرخارجه قرغیزستان، سراج الدین مخردین وزیر خارجه تاجیکستان، رشید میردوف وزیرخارجه ترکمنستان و مختار تلیبردی معاون وزیر خارجه قزاخستان اشتراک داشتند.

بهاو الدین انصاری - مختار سار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست تاشکند
آسیای مرکزی
نظرات بینندگان:

>>>   شما به یک چیز مطمئن باشید.
همانگونه که م عینک و انتقال گاز ترکمنستان و خط آهن افغانستان ودسرکدحلقوی میان بادغیس و میمنه،از سالها بدینسو به اتمام نرسیده است،تا زمانی که جنگ در افغانستان باشد،این پروژه ها تکمیل نخواهد شد.
همچنان پروژه سرمایه گزاری چین در تأسیسات زیر بنایی پاکستان نیز تا زمانی که موضوع طالبان و داعش در افغانستان و پاکستان ختم پیدا نکند،سالهادوام خواهد داشت و تکمیل نخواهد شد.
زیرا هیچ کشوری حاضر و آماده نیست که راه های تجارتی زمینی را با یک کشوری که در آن بحران جنگ وتروریزم و خطر قاچاق مواد مخدره و قاچاق انسان و خطر مهاجر در آن کشور وجود دارد،باز کند.
زیرا خطر انتقال این بحران ها از افغانستان،به کشور های همسایه میرود.
حتی سرمایه گزاری نیز در چنین حالتی با افغانستان و پاکستان،عاری از ریسک نخواهد بود و سرمایه گزاران نمیخواهند جان و مال خوددرا در خطر بیاندازند.

>>>   امریکا با شراکت اقتصادهای بزرگ منطقه (چین و خصوصاً هند) افغانستان (پل بین نفوس و انرژی) را یک نقطه وصل تجارت جهانی میسازند.
استاد رفعت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است