بانک توسعه آسیایی بر بحران کم‌‍ آبی کابل هشدار داد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۵    ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ کد خبر: 156885 منبع: پرینت

بربنیاد بررسی‌‎های بانک توسعه‌ آسیایی، هرساله هشتاد میلیون متر مکعب آب، از آب های زیرزمینی کابل بیرون کشیده می‌شود و درماه‌های اخیر سطح آب در پایتخت سی متر معکب کاهش یافته است و اگر جلو این کاهش گرفته نشود، بحران جدی بوجود خواهد آمد.

به گزارش یک، هرچند پس از انتظارهای طولانی، کابل سفید پوش شد اما ظاهرا باران و برف درچند روز اخیر هم مشکل پایتخت را حل نخواهد کرد. زیرا مردم چندین پیمانه بیشتر از آبی که ذخیره می‎شود، مصرف می کنند.

بر بنیاد گزارش بانک توسعه‌ی آسیایی، در ماه های اخیر حدود ۳۰متر مکعب سطح آب کابل کاهش یافته است و درصورت ادامه آن کابل باید آماده یک بحران بزرگ کم آبی باشد.

شانی کمپبل، معاون بانک توسعه آسیایی اخیرا گفته است: "مشکل که ما در کابل داریم تمرکز بیش از حد جمیعت در پایتخت است که بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذاشته و مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی را درکنار کم‌‍ آبی به بار آورده است، فقط حدود ۲۰درصد از کابل به سیستم آب لوله کشی شهر متصل است و بسیاری از ساکنان کابل از طریق حفر چاه هایی که معمولا توسط چندین همسایه انجام می شود، تأمین می شود".

بربنیاد آمارهای بانک توسعه آسیایی سالانه در کابل ۸۰ متر مکعب آب زیر زمینی بیرون و استفاده می شود و این روند همچنان درحال افزایش است.

همزمان، با کم شدن آب های زیرزمینی، آب کابل به شدت به سوی آلودگی می‌رود، آمارها نشان می‌دهند حدود ۷۰ درصد آب های کابل آلوده با مواد زاید است و تنها بیست درصد باشندگان کابل به آب نسبتن صحی نوشنیدنی دسترسی دارند.

روح الله رستگار مسوول آب رسانی و فاضلاب داره آب رسانی هرچند از برنامه های جدی برای کاهش بحران بی آبی در پایتخت سخن می‌زند اما نگران است در صورت ادامه روند کنونی و عدم همکاری مردم در استفاده آب، درچند سال آینده امکان زندگی درکابل به صفر خواهد رسید.

خشکسالی و گرمایش زمین از یکسو، شدت گرفتن نبردها در بسیاری ولایت های کشور که سبب افزایش جمعیت در پایتخت شده است، ازسوی دیگر سدهای در راه از میان برداشتن مشکل آب در کابل عنوان می‌شوند.

نرگس هورخش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کم آبی
یانک توسعه
نظرات بینندگان:

>>>   ازین نوع تبلیغات نترسید چونکه دروغ است امریکا خیلی وقت است که درکشور ماجنگ تبلیغاتی را به راه انداخته است.
HA.AF

>>>   کجاست شورای عالی انکشاف شهری با اینقدر جلسات و سمینار های خود که روی این مشکل بحث و تدابیر عملی بیرون رفت ازین فاجعه را بگیرد.
در کجا رسیده پروژه ترزیق آب بانک انکشاف آسیایی برای دوباره چارچ کردن آب در شهر کابل . مثلیکه همه اینها مانند سایر وعده های حکومت دروغ بیش نیست؟

>>>   آب در یای پنجشیر را ذریعه پایپپ اتقال بدهید مشکل حل است

>>>   در عربستان ذخاير تيل اش كه كل دنيا را تيل ميدهد كم نشده از ما ذخاير اب ما خلاص شد؟ كاملا دروغ است. اب هيچ وقت خلاص نميشود اگر خلاص شود قيامت ميشود و دنيا به اخر ميرسد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است