کابل همراه با ترامپ در سیاست ضد ایرانی؟!
حکومت کابل در برابر ترامپ، دست و پاچه شده. این حکومت خود را در خطر نابودی می بیند و تلاش دارد با ایجاد تنش با ایران خود را در استراتژی سرنگونی جمهوری اسلامی ترامپ همراه سازد تا برای خود جلیقه نجاتی بیابد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۶    ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ کد خبر: 156866 منبع: پرینت

آقای شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ، کسی که مآموریت دارد تا سخنان اشرف غنی را با ناشیانه ترین و افراطی ترین شکلی که خود ارگ قادر نیست، بیان میکند بازهم گل کاشت. وی محمد جواد ظریف دیپلومات کارگشته ایران را که میداند چگونه روی مسایل بین المللی حرف بزند به حیث "سخنگوی" طالبان مورد حمله قرار داد.

ارگ از حرفهای ظریف ناراضی است. آنرا از زیره بین انتقاد و واقع بینی که یک اصل اساسی در روابط بین المللی بگذرانیم. ولی قبل از آن لازم است تذکری کوتاه در مورد شغل "سخنگوی" طالبان داد.

آقای مرتضوی که بلد است خوب بنویسد، متاسفانه از زمره آن تحصیلکرده های مهاجر افغانی است که در دانشگاه های ایران در ادبیات فارسی دستآوردهای خوب داشته اند. بخش بزرگ از نخبه ها، نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران، استادان امروزی افغانستان در دانشگاه های ایران درس خوانده اند. ولی خوب نوشتن به فارسی یا املا و انشای خوب داشتن به معنی درک ادبیات سیاسی نیست.

در سیاست گاهی کلمات معنای ویژه خود را دارد. از این جمله کلمه سخنگو است. سخنگو طوریکه گفتم نظرات، پیشنهادات و طرح های یک شخص یا یک بنیاد را بازگو میکند یا به دیگران اطلاع میدهد.

آیا وزیرخارجه ایران در نقش "سخنگوی" طالبان حرف میزند یا عمل میکند؟
اگر چنین باشد باید آقای جواد ظریف اصل مفاد مواضع طالبان را بیان کند، یعنی در مورد معضل افغانستان بگوید: "طالبان نباید با رژیم کابل مذاکره کنند، این رژیم مشروعیت ندارد. طرف مذاکره طالبان امریکا میباشد و هدف مذاکره هم خروج نیروهای اشغالگر امریکا از افغانستان است".

مگر مواضع کنونی طالبان در پروسه مذاکرات کنونی صلح غیر از این است؟ خوب، اگر آقای ظریف در این جهت، حتی نه به این روشنی و صراحت حرف میزد، آقای مرتضوی اگر بویی از سیاست میداشت میگفت که اوبه حیث "حامی" طالبان یا حداقل حامی مواضع طالبان ظاهر میشود. ولی بیبینیم که حرفهای جواد ظریف حمایت از مواضع طالبان هست؟
حرفهای او را در مصاحبه با یک رسانه هندی عینآ نقل میکنم، حرفهای که موجب عکس العمل مرتضوی شده. وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه‌ گفت: "غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان هیچ نقشی نداشته باشند. اما این نقش نباید غالب باشد...
درباره اینکه به گروه طالبان در آینده نقشی در دولت داده شود، مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند...
ما در منطقه و فراتر از آن، برای کمک به افغان‌ها در این تصمیم باید زمینه‌سازی کنیم نه این که تحمیل کنیم...
فکر می‌کنم هیچ کس در منطقه، دولتی تحت سلطه طالبان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. فکر کنم در این زمینه تقریبا یک اتفاق نظر وجود دارد."

مگراین حرف ها و مواضع محمد جواد ظریف یک نوع ریالیسم سیاسی و در عین حال یکنوع حمایت از دولت کابل نیست؟ مگر سایر کشورهای منطقه اینگونه با صراحت از اینکه "سلطه طالبان خطری برای منطقه بشمار میرود و نباید در صورت صلح آنها نقش غالب در دولت افغانستان داشته باشند" حرف زده اند؟ اما چرا سخنگوی اشرف غنی نه تنها وزیر خارجه ایران را "سخنگوی" طالبان میشمارد بلکه با صراحت اوضاع داخلی ایران را با اوضاع داخلی افغانستان (که دولت کنترول نصف کشور را از دست داده و قادر به تامین امنیت و زندگی معشیتی مردم، علیرغم صدها میلیارد دالر کمک خارجی نیست) با اوضاع ایران مشابه میداند.

در عین حال چنین هم برمیآید که وی به انتخابات ۲۰۰۸ که احمدی نژاد بار دوم به ریاست جمهوری رسید، انتخاباتی که نه تنها محققین و پژوهشگران خارجی بلکه در داخل ایران هم آنرا انتخابات پر تقلب میشمارند، اشاره دارد. اما آیا این واقعآ چشم سفیدی نیست که سخنگوی حکومتی که با تقلب ماشینی و با میانجیگری یک قدرت خارجی بدون اینکه قانونی و مشروع باشد، به دیگران درس دموکراسی میدهد؟ این حق هر فرد افغانستانی نمیباشد که در مورد ماهیت و سیاست ایران در منطقه، در جهان و در داخل ایران نگاه حمایتی یا انتقادی داشته باشد.

من هیچگاه حتی در رسانه های داخلی ایران از انتقاداتم خود داری نکرده ام. ولی در روابط میان کشور ها، بخصوص میان کشورهای همسایه یک اصل حقوق بین الدول وجود دارد که آنرا "همزیستی مسالمت آمیز" میان رژیم ها و سیستم های مختلف مینامند و همه باید آنرا مراعات کنند و مثال دونالد ترامپ را که هیچ احترامی به قواعد بین المللی ندرد، پیش نگیرند. از این جهت است که ایران و یا سایر کشورها روابط خود را با "حکومت وحدت ملی" که با قانون اساسی افغانستان در تضاد است حفظ کردند. ایران و دیگران حتی در مورد این پروسه تقلب در انتخابات اظهار نظری ننمودند.

واقعیت در این است. که حکومت کابل در برابر اراده دونالد ترامپ در خروج نیروهایش از افغانستان و پیشبرد مذاکرات با طالبان بدون موافقت کابل و حتی تروریست خواندن مجاهیدین، دست و پاچه شده. این حکومت که جز حفظ قدرت برای منافع گروهی و قومی رسالتی نداشت خود را در خطر نابودی میبیند و تلاش دارد با ایجاد تنش و شاید هم بیشتر از آن با ایران خود را در استراتژی سرنگونی جمهوری اسلامی ترامپ با وی همراه سازد. از این لحاظ ممکن است این دار و دسته هرچه بیشتر در خصومت با ایران برای خود جلیقه نجاتی بیابد.

ولی تنش، خصومت و دشمنی افغانستان با همسایگان، حتی با پاکستان که حامی طالبان است، به نفع منافع ملی ما نیست. هرچه زودتر به عمر این اپورتونیست ها و آماتورهای سیاسی به نفع یک حکومت ملی و فراگیر خاتمه داده شود، بیشتر به نفع ملت است. بهترین راه هم است که در برابر زیاده خواهی های طالبان در یک پروسه صلح ملی و شفاف، جبهه ضد طالبان تقویت شود.

پ.ن. ادریس زمان، معاون وزارت خارجه افغانستان که با زبان دیپلوماتیک بیشتر آشا است و میبایست در دفاع از موضع اشرف غنی اعلامیه بدهد فقط اظهار داشت "هرگونه رابطه با طالبان خارج از چارچوب تعاملات دولتها باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد". یعنی روابط میان افغانستان و امریکا، روسیه، چین، ایران، ازبکستان، پاکستان عربستان سعودی، امارات، قطر، اندونزی ... تضعیف یافته...)

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ایرانی ها در کل افغانی ها و افغانستان را کم میبینند و همین ظریف دیپلمات ۴ ماه پیش در تلویزیون ایران گفته بود؛ ما در حصه مسئله آب هیرمند و افغانستان اهرم های زیاد مستقیم و غیرمستقیم برای فشار آوردن به افغانستان را داریم و در صورت مشکل میتوانیم از آنها استفاده کنیم، و حالا هم این دیپلمات کار کشته چرا در مسئله حساسی مثل صلح به خود حق میدهد که صریحاً برای کشوری دیگر حکم تعین کند؟؟؟
خطیبی_هرات

>>>   خطیبی
چرا دولت افغانستان حصه آب ایران را نمیدهد آن هم در شرایطی که بیش از ۳ میلیون افغان در خاک ایران زندگی میکنند و این جمعیت هر روز از آب استفاده میکنند ؟ در مورد طالبان ظریف حق نداشت حرف بزند حرفی زد و جوابش را هم مرتضوی داد و دیگر ساکت شد اما در مورد آب حق با ایران است .

>>>   ظریف آدم کم اطلاعی است، نمیداند که حق تعیین حکم برای افغانستان فقط و فقط مختص به خادم حرمین شریفین و مولاناها فضل الرحمان و مولانا فضل الحق و در نهایت به پاسبان بیرونی حرمین شریفین یعنی ترمپ است. زهی کم اطلاعی ظریف.

>>>   در ايران كسي از مهاجرين تا حال حق درس خواندن نداشت نو چند وقت ميشود كه ايران از ترس امريكا و ملل متحد سياستش را تعغير داد و اجازه درس را به افغانها داد.
شاه حسين مرتضوي فارغ دانشگاه كابل است و يك شخصيت محترم و نهايت با دانش است. هركه بدگويي وطن و مردم خود را ميكند خايين است.
افغانها به كشور هاي خورد و كوچك همچو ايران و پاكستان حق نميدهد در امور كشور ما مداخله كند. ايران اول باييد شكم مردم خود را سير كند باز بياييد در مورد كشور ما نظر دهد.
اهرم هاي فشار كه در دست افغانستان است بيشتر از ان اهرم هاي فشار است كه در دست ايران است. افغانستان تا حالا از هيچ يك ان استفاده نكرده و اگر مجبور شود استفاده كند ايران به زانو درمياييد. پس بهتر است ايران رابطه اش را با طالب قطع كند و به مردم و دولت افغانستان احترام بگذارد تا دوستي ما خراب نشود و دشمني رسمي اغاز نشود.
وسلام

>>>   آیا افغانستان جزء قلمرو ایران بود یا معکوس آن؟
ایران جمله(۵۳۰سال)بالای افغانستان حکمرانی کرد، اما افغانستان
(۸۰۰ سال)بالای ایران حاکم بود.

سلطه ایرانیان بالای افغانستان :
یک: سلطه ماد ها از همدان (۸۰ سال) بر یک قسمت افغانستان .
دو: سلطه هخامنشیان پارس(۱۵۰ سال) بر تمام افغانستان.
سه : سلطه ساسانیان پارس (۱۰۰ سال) بر یک قسمت افغانستان.
چهار: سلطه صفویان أصفهان (۲۰۰ سال)
فقط بر نصف غربی کشور افغانستان.
جمله(۵۳۰ سال)

سلطه مردم افغانستان بالای ایران:
یک: سلطات ساکها، پارتها ، پهلوا اشکانیان بر یک قسمت ایران (۲۰۰ سال)
دو: سلطه هفتالی بر یک قسمت ایران (پنجاه سال)
سه: دورهء اسلامی از طاهریان تا غوریان(۴۰۰ سال) بر تمام ایران.
چهار: دورهء تیموریان هرات بر تمام ایران ( ۱۰۰ سال).
پنج: سلطه هوتکیان و ابدالیان قندهار وهرات (پنجاه سال) بر ایران.
جمله(۸۰۰ سال)

>>>   من احساس میکنم یک عده بطور عمد دنبال مسایل ساختگی هستند تا بین مردم ایران و افغانستان اختلاف بیفتد و از اختلاف بین فارسی زبانان لذت میبرند پس بیایید انها را خوشحال نسازیم

>>>   نویسنده محترم نمیدانم خودت از ایران هستی ویا از افغانستان ،خودت واضع از مواضع اخوند های ایرانی دفاع ناحق میکنی مگر جادارد یک دیپلومات کارکشته به نظر شما چنین خبط سیاسی بزرگ کند ،آنها متوجه وطن خود. باشند که حتی کسی نمیتواند بر مخالفت از دولت سخن بگوید و اگر چنین حقی از شهروندان ایرانی بخود دهد جاسوس خوانده میشوند و به زندان بدنام شان انداخته میشود و بر اومیزنند تاپه جاسوس و ضد انقلاب را ؟
مرتضوی آفرین برایش همه چیز را راست و پوست کنده برایشان روشن نموده ،اگر وزیر خارجه پاکستان چنین اظهار نظری در باره افغانستان نماید باز در آن وقت روابط بین الدول ودیپلماسه خارجی هیچ وجود ندارد هرچه از دهان تان برآمد به حق این همسایه اظهار میکنید اینکه ایران با طالبان ارتباط دارد و آنها کمک میکند دروغ است ایران بیچاره موسیچه بیگناه است در کاری کشور ها دخالت نمیکند ،در شرقمیانه در افریقا ،امید حقبین باشید،امید این دو همسایه ارزش مردمان بیچاره ما را که سالهای است در جنگ میسوزند ارزش ما را هم مانند مردمان خود بدانند و دخالت در امور افغانستان را کنار گرارند
عبدالله ریحان

>>>   مهاجرت یک رسم جهانی است و ایران همیشه در توافق و معامله با ملل متحد مهاجرین افغان را جای داده که بهره های مستقیم و غیرمستقیم خود را گرفته، ولی آب افغانستان ضرورت خودش است که سال به سال اگر جنگ افروزی از بین برود مردم آن زراعت شان را افزایش خواهد داد و دهه هاست که ایران از حق خود بیشتر مصرف کرده و نیز افغانستان توان ساختن کانال را ندارد تا حق آب ایران را به ایران برساند که در مسیر جذب خاک میشود.
اینکه ایران به اشکال مختلف با استفاده از فرهنگ و مرز مشترک سالهاست در افغانستان دخالت و نفاق اندازی میکند روزبروز رابطه متقابل را ناسازگار و خطرناک خواهد ساخت!!!
خطیبی_هرات

>>>   شخصی که سالها را ذکر کرده !
جواب
اولا آن روز ها تا قبل از صد و پنجاه سال پیش به هیچ وجه نام افغانستان وجود نداشت بلکه بر این ناحیه نام خراسان اطلاق میشد. اما برخلاف دروغ ها و تبلیغات ضد ایرانی دشمنان ایران، نام ایران از قبل دوره ساسانی تا همین امروز وجود داشت و در بین آثار متعدد تاریخ نگاران قبل و بعد اسلام به زبان های مختلف از جمله فارسی و عربی به طور فراوان ذکر شده است که بارها بخشی از آنها در این سایت و سایت های دیگر توسط دوستان ایرانی یا فارسی زبانان افغانستان مکتوب شده است و برخی را هم با توجه به کثرت بسیار زیاد اسناد افغان پیپر نشر ننموده است دوم) در دوره اسلامی یعنی هزاره اخیر پیوسته شاعران بسیار زیادی از غرب تا شرق ایران زمین در سده های مختلف نام این سرزمین به طور فراوان با نام ایران و ایرانشهر مدح و ستایش شده است که باز هم برخی این اشعار نشر شده و برخی نشر نشده است این ابیات از شاعران بلاد مختلف ایران زمین (یعنی ولایات مختلف خراسان بزرگ-آذربایجان-فارس-سیستان-کرمان-مکران-طبرستان-اراک(عراق) بوده و مربوط به یک منطقه جغرافیایی و یک قرن خاص نمیباشد سوم) نام آریانا فقط و فقط در منابع یونانی و رومی ذکر شده و معادل همان ایران میباشد که به لحاظ فونتیک و زبانشناسی آوایی در زبانهای رومانیک این طور تلفظ میشود و نمونه های بسیاری دیگر از برخی زبانشناسان ذکر گردیده است و این نام اعم از ناحیه خراسان بوده است مثلا در مواردی بر آذربایجان هم اطلاق شده است ۴)این را همه قبول داریم که خراسان بزرگ ترین و اعظم ولایات ایران زمین بوده است و در بین مورخین مشهور است پس در این مورد بحثی نداریم بعلاوه این که خراسان نه تنها در بین شعرای اهل خراسان زمین و ماوراءالنهر و خوارزم بلکه توسط شعرای فارس و آذربایجان و سیستان و نواحی دیگر هم مدح شده است ۵)سالهایی که مکتوب کردید صحیح و دقیق نمیباشد و میتوانید به منابع دقیق تاریخی مراجعه کنید تا صحت گفتار من را دریابید اما چون من قصد مجادله و جر و بحث بیهوده ندارم( که نه فایده دنیوی دارد و نه فایده اخروی و نه چیزی را اثبات میکند) بنابراین از جدال پرهیز میکنم.
پنجم) بجای این که تفرقه و اختلاف و کینه افروزی کنید سعی کنید بذر محبت و دوستی بکارید به قول حافظ:( درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آید)
ششم نه تنها این مرز فعلی ایران و افغانستان بلکه بسیاری از مرزهای متعین شده دیگر بین منطقه ما بر اساس نقشه انگلیس بوده است همان طور که شما پشتو زبان ها از مرز دیورند ناراضی هستید که میان شما پشتونها را جدا کرده و آن را از توطیه انگلیس میدانید ما فارسی زبانها هم ناراضی هستیم که مرزهای جعلی بین ما فاصله انداخته است و همین طور این نارضایتی بین مردمان بلوچ و کرد و آذری و در کل بین جمیع مسلمانانی که احساس برادری با یکدیگر دارند وجود دارد اگر خوب دقت کنید میفهمید در قرون اخیر اقوام و طوایف روم قدیم امروز با هم متحد شده و نرزهای سیاسی و فرهنگی خود را از میان برداشته اند واحد پول یکسان انتخاب نموده همینطور ویزای واحد برنامه های اقتصادی و تجاری یکسان و... اما ما میان مردمان ایران زمین که همه مسلمان میباشیم و همه در محدوده زبانها و اقوام ایرانی میشویم بیشترین سعی و کوشش را در ایجاد اختلاف بین ما نموده اند و برای این هدف از هر ابزاری استفاده کرده اند چون میدانند اگر همه با هم متحد باشیم نمیتوانند بر ما سلطه و ریاست یابند نه این که فکر کنید مخصوص ماست بلکه در بین عرب ها هم همین است روزی همین رومیها (اعم از فرانسه و انگلیس و ایتالیا و..) به عربهایی که تحت سلطنت عثمانی بودند گفتند شما خودتان بر ترک ها در اسلام برتری دارید و نباید زیر دست ترک ها باشید و به آنها وعده دادند اگر با امپراطوری عثمانی بجنگید یک سرزمین عربی بزرگ از شبه جزیره حجاز تا مغرب و صحرای آفریقا به شما میدهیم و مناطق اروپایی عثمانی سهم ما باشد اما بعد از آن که عربها را فریب دادند و از چهار سو بر امپراطوری عثمانی حمله کردند و شیرازه آن را از هم پاشیدند نه تنها به وعده خود عمل نکردند بلکه شروع به استعمار در سرزمین های عربی کردند و هر کدام یک ناحیه آن را اشغال کرده و حتی به نام کشور خود زدند مثلا مصر و سودان و حجاز و عراق را به انگلیس و سوریه و لبنان و الجزایر را به فرانسه فلسطین را به یهود و لیبیا را به ایتالیا و مغرب را به پرتغال و اسپانیا بخشیدند که بعد ها هر کدام هزاران قربانی دادند تا اروپاییها را از سرمین های عربی بیرون کنند فقط الجزایر بیش از یک میلیون قربانی داد. همین طور سرزمین هند را به چند قسمت تقسیم کردند و بین اقوام هندی و حتی بین خود مسلمانان هندی اختلاف اندازی کردند تا بتوانند استعمار خود را بر آنها تداوم بدهند که نتیجه آن ابتدا تجزیه بوتان و نپال و پاکستان و بعد تجزیه بنگلادش از پاکستان بود. برادر عزیز ای برادر مسلمان امروز روز اختلاف و تفرقه نیست امروز روزی است که ما مسلمانان خوب باید نقشه دشمن را بشناسیم و هوشیار باشیم و متحد شویم شما ببین هر کشوری را که غرب به آن داخل شد از همان وقت جنایات و جنگ داخلی تروریزم و خشونت طایفه ای و تجزیه شروع شد و کشورهایی که جرات ورود به آنها پیدا نکرد در صلح و امنیت و آرامش با یکدیگر زندگی میکنند. آیا این سزاوار است که دشمنان امت پیامبر این طور مرزبندی ها و اختلافات خود را برداشتند و بر علیه ما متحد شده اند ولی ما امت پیامبر بین خود این گونه تفرقه و اختلاف بیندازیم؟!.
یک ایرانی هستم از شهر کاشان استان اصفهان

>>>   شورش هوتکیان در مجموع ۷ سال بیشتر طول نکشید که متاسفانه در این دوره جنایات زیادی کردند که نادرشاه افشار بعدا از آنها انتقام گرفت و آنها را بیرون کرد در آن زمان محدود هم نتوانستند ایران را اداره کنند و بعلاوه این که یک هجوم خارجی نبود و یک هجوم از داخل مرزهای صفویه بود به همین دو علت آن را شورش مینامیم نه حکومت
طاهریان مرکز حکومتشان نیشابور و سایر شهرهای خراسان بود و خراسان ولایت بزرگ ایران بود
پارتها مرکز حکومتشان صد دروازه نزدیک شهر دامغان و اشک آباد(عشق آباد)بود و اشک آباد همچون مرو تا قبل از جنگ مرو و پیمان آخال تا سال ۱۲۰۰ هجری از ایران جدانشده بود.
برخی بر این باورند که هپتالی ها یک قوم چینی بودند و برخی باور دارند از مردم ایرانی تبار سغدی در ماوراءالنهر بودند.
ساسانیان حداقل ۳۰۰ سال از کل دوره شان بر منطقه خراسان از جمله افغانستان کنونی حکومت داشتند
غوریان مردمی فارسی زبان ایرانی تبار و پیرو حضرت علی علیه السلام بودند.
نکته مهم:به هر حال هیچ کدام از این ها موجب غرور و فخر فروشی ما نیست برخی از سلسله ها ایرانی تبار و برخی ترک تبار با فرهنگ ایرانی بودند سلسله ها می آیند و میروند آنچه باقی می ماند فرهنگ و دین و زبان و تمدن مشترک است.

>>>   نظر دهنده سوم‌ افغانها سالهاست در ایران درس میخوانند اما تو و امثالت به دروغ ادعا میکنید در ایران افغانها حق درس خواندن نداشتند دهه ۶۰ و ۷۰ همکلاسی افغان داشتم باور نمیکنی نفر اول کنکور ارشد زمین شناسی ایران امثال دختری افغان بود که به گفته خودش خانواده اش ۴۰ سال پیش به ایران مهاجرت کردند فکر کردی این دختر و دو ساله درس خواند که به دروغ میگویی در ایران اجازه درس خواندن نداشتند و چند سال است بخاطر فشارهای آمریکا اجازه تحصیل به افغانها میدهند ؟ این دختر ۱۲ سال تا دوره دیپلم مدرسه رفت در ایران و ۴ سال دانشگاه در ایران درس خواند تا امسال کنکور ارشد داد دلیل اصلی اینکه ایرانیها خواستار خروج افغانها از ایران هستند همین دروغگویی که چه عرض کنم تهمت زنیهای شماست شماست درست میگویی وظیفه دولت ایران است که شکم مردمش را سیر کند و وظیفه دولت افغانستان است که شکم مردمش را سیر کند و چند میلیون افغان را راهی ایران و پاکستان نکند و حداقل مهاجران قاچاق و غیرقانونی افغان را فرابخواند. نظر دهنده عزیزی که میفرمایید ایران بخشی از افغانستان بود اولا در گذشته افغانستان و ایران فعلی یک کشور بودند ثانیا در همه دنیا هرگاه بخشی کوچکتر از بخشی بزرگتر جدا شود آن بخش کوچکتر را بخش جدا شده و تجزیه شده مینامند نه بخش بزرگتر را مثلا در دنیا کسی ادعا نمیکند که عراق از کویت جدا شد بلکه همه میگویند کویت از عراق جدا شد کسی نمیگوید سوریه از لبنان جدا شد بلکه میگویند لبنان از سوریه جدا شد اما افغانها تنها مردمان دنیا هستند که ادعا میکنند ایران از افغانستان جدا شد در بیشتر ادوار تاریخ پایتخت ایران در قلمرو ایران فعلی بود نه قلمرو افغانستان فعلی و شما افغانها همان زمان که هموطن ما بودید بارها به ایران فعلی حمله کردید و به زور حکومت را گرفتید و بارها مردم ایران را نسل کشی کردید و سرانجام هم با تجزیه طلبی از ایران جدا شدید به همین خاطر افغانستان تنها نقطه از ایران قدیم بود که مردم ایران بعد از جدایی افغانستان از خاک ایران خوشحال شدند ولی برای جدایی آذرباییجان و ازبکستان و ...خوشحال نشدند و امیدوار بودند که دیگر هرگز افغانها به ایران نیایند ولی متاسفانه جنگ افغانستان باعث شد بار دیگر افغانها به ایران بیایند و از همه جالب تر اینکه هم به ایران می آیند و هم به ایران بد میگویند و هم مدام در یوتیوب و سایتهای مختلف به ایرانیها فحش میدهند و از شرایط زندگی در ایران مینالند و هم حاضر به ترک ایران و برگشت به افغانستان یا حداقل مهاجرت به کشوری دیگر نیستند کسی که از زندگی در جایی ناراضی است آنجا را ترک میکند

>>>   باسلام.
دوستان یکبار دیگر سخنان ظریف را دقت کنید بعد قضاوت کنید.آیا این دخالت است ؟یا بیشرمی امریکایها باوجود پیمان نامه امنیتی ومذاکره با طالبان ونادیده گرفتن و اهمیت ندادن حکومت افغانستان.
آیا جناب مرتضوی تا کنون دم زده است؟
این خیلی ناشیانه وجاهلانه است که وضعیت جمهوری اسلامی با حکومت نیم بند وضعیف افغانستان مقایسه شود .ایرا یک کشور قدرتمند است.
نظام اسلامی ایران اجازه نداد دیوار بتنی مرزی بین دوکشور ایجاد شود.چنانچه در امریکا قراره در مرز مکزیک اقدام شود .

>>>   شاه حسین متئاسفانه درایران حتی درحوزه علمیه تحصیل کرده وسالهادرحوزه علمیه اصفهان درس خوانده اگرلازم باشدعکسهای کوچولوموچلوهایش برایت بگذارم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است