جنبه دیگر اداره موقت
برای اینکه هم از بی ثباتی جلوگیری کرده و هم مانع فرصت سوزی های حکومت شده باشیم، باید با ایجاد یک اجماع داخلی در کنار و همنوا با اجماع منطقه ای به ایجاد اداره موقت بی طرف، تن بدهیم 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۶    ۱۳۹۷/۱۰/۱۶ کد خبر: 156774 منبع: پرینت

کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ پذیرفته اند که طالبان با جنگ نابود شدنی نیستند و دولت افغانستان با این وضع و قیافه پس از این شایستهء حمایت جامعه بین المللی نیست.
منطق این فکر از اینجا منشا میگیرد که طالبان همه را متقاعد کرده اند که اگر دوباره به قدرت برسند نه تنها که تهدیدی برای هیچ کشوری نسبتند بلکه فرصتی تازه برای مبارزه با داعش و زمینهء مناسب برای باز سازی افغانستان نیز بوجود خواهند آورد.

این طرز فکر به کرسی نشستنی است. نشست های پیهم در اسلام آباد، قطر ، جده، ترکیه وغیره درهمین راستاست. تنها چالش پیش رو که در مسیر مخالف به زعم خود شنا میکند حکومت افغانستان است که طالبان مقدم بر همه کنار رفتن آن را قرار داده اند.

جدای از منظور طالبان، حکومت وحدت ملی جز به دوام قدرت خود به هیچ چیز دیگری به شمول صلح و انتخابات شفاف ارج و اهمیتی قایل نیست.
برای رهبری این حکومت صلح خوب آن است دیگران بزرگی و حکمیت او را بپذیرند و انتخابات شفاف آن است که پنج سال دیگر به عمر او بیفزاید.

تجربه برنامه و کارکرد حکومت وحدت ملی نشان داده است که نه تنها برای مخالفین مسلح بلکه برای منتقدین قانونی آن و حتی حامیان بین المللی اش قابل قبول و پذیرش نیست. صلح با حکمیت این اداره و انتخابات با مدیدیت آن به ناکجا آباد خواهد رفت و جز ضیاع وقت و امکانات مردم افغانستان و جامعهء بین المللی جیزی در پی نخواهد آورد.

اگر حکومت موجود برای تامین مقاصد خودش با اقدامات نمادینی که راه انداخته است فرصت سوزی کند ، دنیا افغانستان را به حال خودش خواهد گذاشت و اگر طالبان مسلط هم نشوند ، روند از مسیر آرام و کنترول شده اش خارج خواهد شد.

برای اینکه هم از بی ثباتی جلوگیری کرده باشیم و هم مانع فرصت سوزی های حکومت شده باشیم باید با ایجاد یک اجماع داخلی در کنار و همنوا با اجماع منطقه ای به منظور رفتن به سوی پایان جنگ و راه اندازی انتخابات شفاف، به ایجاد اداره موقتی که بی طرف، مورد قبول همه و در حمایت سازمان ملل متحد باشد تن بدهیم.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اداره موقت
برنا صالحی
نظرات بینندگان:

>>>   کشور را احزاب نابود کردند تا زمانیکه عناصر کشور های بیرونی(احزاب) حذف نگردند کشور ثبات ملی و دایمی داشته نمی تواند.

>>>   حکومت های افغانستان بعد از سال 1352 همیشه موقت بوده اند ، همه کشورهای جهان کاروبار خودرا بگذارند ومصروف افغانستان باشندپول بدهند خون بدهند تا چند دزد مفسد در قدرت باشد ودوسال بعد وسه سال بعد یک حکومت موقتی دیگر برای افغانستان بسازند
بهترین راه برای جهان اینست که این کشور خیالی را بین ممالک همسایه تقسیم کند وخودرا از شر قاچاق افرا طیت جهالت تروریسم بیسوادی خیرات خوری نجات دهند

>>>   دست آورد ها وموفقیت های علمی تعدادی از کشورها درین روزها :
1- چین آنطرف متاب را فتح کرد
2- علمای بریتانیا روشی خیلی موفقانه برای تشخیص مریضی سرطان اختراع کرده اند که به نظر آنان این اختراع آنان انقلابی در ین زمینه است
3 - شیخ سعد الشثری، مشاور دستگاه حکومتی عربستان سعودی و عضو شورای عالی علمای این کشور در پاسخ به یکی از استفتاءات گفت:
هیچ مشکلی نیست که انسان در برابر آتش یا بخاری نماز بخواند؛
نوت:
این عالم بزرگوار واضح نساخته اند که منظور شان از کدام نوع بخاری است، چون بخاری های قدیمی که از موادی مانند پشقل شتر تسخین میشدند ویا بخاری های برقی امروزه ،
وهم اگر اینرا واضح میساختند که درمقابل مرکز گرمی چطور ؟؟
ر

>>>   با بودن قوای امریکایی در افغانستان،طالبان نه با دولت صلح میکنند و نه با امریکایی ها.
با خروج قوای امریکا از افغانستان،طالبان خود کابل را اشغال میکنند و دولت خود را تشکیل میدهند.
پس ضرورت این که طالبان با دولت افغانستان صلح کنند و یا دولت مؤقت بسازند چیست؟
اگر با بودن قوای امریکا در افغانستان اًنها بیایند و با دولت یکجا شوند،علاوه بر آن که چندان قدرتی به اًنها داده نمیشود،از طرف دیگر به یک گلبدین دیگر آنها تبدیل میشوند.
گلبدین قبل از آمدن اش به کابل گفته بود که اگر با بودن قوای امریکایی من به افغانستان بروم،زنم بالایم سه طلاق باشد.
حالا خانم اش طلاق شده است و تا زمانی که یک مرتبه باکسی دیگر خانم اش ازدواج نکند،او نمیتواند دوباره با او نکاه کند و رجوع کند.
در صورتی که آدم یک مرتبه طلاق کند.میتواند از سر نکاح کند،اما در صورتی که آدم طلاق سه گانه بدهد،باید خانم با یک مرد دیگر عروسی کند و بعد از او طلاق بگیرد و بعد دوباره با شوهر اولی اش نکاح کند.
در غیر آنصورت این یک کار خلاف شرعیت است و در روز قیامت جزا دارد.

>>>   مردم ما زمان اشغال نظامیان پاکستان بنام امارت اسلامی طالبان ساخته ای اس ای پاکستان را که نه مرد ونه زن افغان از دست اذیت و ازار انها در امان نبودند هنوز بیاد دارند و هزار بار این حکومت را با تمام نقص و نواقص ان بر حکومت طالبانی اجیران پاکستان ترجیح میدهند و هرگز حاصر نیستند که امارت اسلامی ساخت پاکستان و غلامان شان بنام طالبان دوباره بر سر ما حاکم گردد همین مزدوران پاکستان بنام طالبان قبل ازینکه شهر کابل را بواسطه نظامیان و استخبارات پاکستان اشغال و مزدوران خود طالبان را بنام امارت اسلامی نشانده باشد میگفتند ما نفر های ظاهر خان هستیم و برای امدن حکومت ظاهر خان جنگ میکنیم تا صلح در کشور مستقر گردد اما زمانیکه استقرار یافتند از هیچ جنایت در حق مردم درذیغ نکردند تاک های انگور را سوختاندند و ریشه ها درخت پسته و بادام را بکشور پاکستان با سنگ های قیمتی و قاطر و اپ انتقال دادند جنایات بیشمار طالبان مزدوران پاکستان در انزمان و پس از سقوط امارات طالبانی شان و جنگ های فعلی بدتر از هتلر و الاکو و چنگیز است .

>>>   طالبان را مردم نميخواهند صرف كرزي و غني ميخواهد بروند با طالب يكجا شوند ما را بگذارند ما ميدانيم چگونه طالب را دوباره به غار هاي پشاور نزد بادار شان روان كنيم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است