همه در تردید نامزدی یا معاونیت؟
اگر تاجیک ها و هزاره ها و ازبیک ها موفق به معرفی یک نامزد واحد می شدند، علاوه بر اینکه در انتخابات ریاست جمهوری می توانستند به اخذ بیشترین آرای مردمی دست یابند که حمایت بسیاری از کشورها را نیز به دست آورند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۰    ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ کد خبر: 156741 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود در تاریخ 31 حمل سال آینده برگزار شود به روز ۲۹ سرطان سال آتی تغییر کرد. کمیسیون انتخابات اعلام کرد که تا کنون شصت بسته نامزدی انتخاباتی به داوطلبان نامزد انتخابات ریاست جمهوری داده شده است اما تا کنون حتی یک نفر هم بصورت رسمی با مدارک لازم ثبت نام نکرده است.

از میان اینهمه داوطلب نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تعداد انگشت شمار در انتخابات به عنوان نامزد به میدان خواهند آمد که تا کنون از جمله کسانیکه احتمال می رود مورد تایید سفارت آمریکا قرار بگیرند، سه شخصیت پشتون هستند که رسما نامزدی شان را اعلام کرده اند. اشرف غنی، حنیف اتمر و گلبدین حکمتیار!

آنگونه که بنظر می رسد سفارت آمریکا تا کنون تصمیمی بر حمایت از نامزد مشخص برای ریاست جمهوری افغانستان نگرفته است اما احتمال دارد مجددا از اشرف غنی حمایت کند زیرا تا کنون کسیکه بتواند جایگزین اشرف غنی در مقام ریاست جمهوری افغانستان باشد، برای سفارت آمریکا به تشخیص نرسیده است.

در عین حال یک مقام حکومتی از ارگ به خبرنگار افتخاری ما در کابل اطمینان می دهد که حنیف اتمر در آخرین لحظات به نفع اشرف غنی کنار رفته و میدان را برای او واگذار می کند. این مقام حکومتی می گوید که حضور حنیف اتمر در میان نامزدان انتخاباتی برای متفرق ساختن آرای تاجیک ها و ازبیک ها و هزاره ها می باشد و هیچ دلیل دیگری ندارد.

در همین حال، گزارش می رسد که حامد کرزی نیز برای انتخاب مجدد اشرف غنی به مقام ریاست جمهوری در دوره آینده با شرایطی خاص موافقت کرده است.

این وضعیت در حالی است که اشرف غنی برای ثبت نام نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری، تاکنون معاون اول خود را مشخص نکرده است. اشرف غنی اعلام داشت که در دوره بعدی سرور دانش همچنان به عنوان معاون دوم وی حضور خواهد داشت ولی از معاون اول هنوز خبری نیست و دیگر کسانیکه به آنها معاونیت اول ریاست جمهوری اشرف غنی پیشنهاد شده با تردید به آن نگریسته و هنوز جواب قطعی به اشرف غنی نداده اند. زیرا اعتماد به یک شخص خودخواه و دیکتاتور وعده خلاف، بسیار سخت تر از هرکار دیگری است.

در قانون اساسی افغانستان آمده است که رییس جمهور همراه با دو معاونش در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می نماید و علت اصلی که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تاکنون ثبت نام نکرده اند، نبود معاون بانفوذ از میان اقوام دیگر برای آنان می باشد.

به همین منظور، رایزنی های انتخابات ریاست جمهوری، تقریبا تمامی سران و رهبران احزاب و شخصیت های بانفوذ را مشغول کرده است. این روزها همه به دیدار یکدگر می روند و جلودار این حرکت ها کسانی هستند که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، بسته انتخاباتی گرفته اند.

از میان افراد تاجیک تا کنون داکتر عبدالله، احمد ولی مسعود و صلاح الدین ربانی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند در حالیکه انتظار می رفت تا عطامحمد نور به عنوان نامزد تاجیک ها در انتخابات ریاست جمهوری به میدان بیاید که تاکنون سکوت اختیار کرده و حتی به عنوان معاون نامزدان ریاست جمهوری نیز اعلام آمادگی نکرده است. هرچند این روزها بسیاری از نامزدان به دیدار وی رفته و از او خواسته اند تا معاونیت اول آنان را بپذیرد که عطامحمد نور هنوز به کسی در این زمینه جواب مثبت نداده است.

در عین حال از میان قوم ازبیک و هزاره تا کنون کسی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی نکرده است اما رایزنی ها برای معاونت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد.

تاجیک ها و هزاره ها ترسیده اند و به آنان القا شده است که نباید در عرصه نامزدی ریاست جمهوری عرض اندام کنند. در صورتیکه اگر تاجیک ها نامزد واحدی در انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کردند و روی آن به توافق همگانی می رسیدند، بطور یقین اروپایی ها در رقابت با آمریکا از آنان حمایت می کردند.

همچنان هزاره ها اگر بخودشان جرات می دادند و موفق به معرفی یک نامزد واحد می شدند، بطور یقین برخی کشورها مانند ایران از آنان حمایت می کردند. همانگونه که ایران در انتخابات ریاست جمهوری عراق تاثیر گذار بود.
و ازبیک ها در حمایت ترکیه...

در هرحال اگر تاجیک ها و هزاره ها و ازبیک ها موفق به معرفی یک نامزد واحد می شدند، علاوه بر اینکه در انتخابات ریاست جمهوری می توانستند به اخذ بیشترین آرای مردمی دست یابند که حمایت بسیاری از کشورها را مانند اتحادیه اروپا، روسیه، ترکیه، ایران و برخی دیگر کشورها را نیز به دست آورند و این پیروزی بر سیاست های آمریکایی در افغانستان نیز به حساب می آمد و زمینه کاهش غارت آمریکایی ها را نیز سبب می گردید.

اما متاسفانه نبود یک جریان قوی که بتواند همه اینها را بر محور یک رهبر گردهم آورد، باعث تشتت و سردرگمی سران این اقوام شده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نامزدی انتخابات
معاون
نظرات بینندگان:

>>>   حنف اتمر به نفع غنی نمیگزرد و خودش توانایی کامل انتخاب شدن و کامیابی را داردو صد فیصد کامیاب هم می شود. اعتماد و باور مردم به غنی به آخرین سطح خود رسیده مردم توان دوام این نابسامانی های ۵ سال گذشته را ندارد و باز خود را به این روز بد مواجه نمیکنند آزموده را آزمودن خطا است.

>>>   رهبران تاجک دزد جنایتکار غاصب بیت المال رهبران هزاره در پی بدست اوردن منافع شخصی رهبران هزاره کله خام هستند وهر بار فریب میخورند اما هوشیار نمیشوند
رحمانی تاجکتبار

>>>   پناهندگان ایران وپاکستان باید نامزد واحدی داشته باشند که از حقوق انسانی واقتصادی واجتمکاعی پناهندگان دفاع کند.
شیوای بلخی

>>>   درست است که اشرف غنی یک پشتونیست است ولی از طرفی تکنوکراتی است که خود را چهره شناخته شده افغانستان میداند بناً احتمال قریب میرود که با مدیریت جدیی که دارد ممکن است اقتصاد و بخش خصوصی افغانستان را رشد دهد و هدفش تبارز خود بحیث یک سیاستمدار نخبه در سطح جهان باشد و با کمک امریکا کارهای بزرگی در سطح منطقه انجام دهد که در اینصورت خوب است اکثریت پشتونها ، هزاره ها ، ازبکها و حتی تاجیکها رآی خود را به او بدهند و یک دولت مقتدر ایجاد کنند تا مخالفین بیرونی یا نیابتی و مافیاهای داخلی را در چوکات نظام مردمی بیاورد و از حکومتهای ضعیفی مانند وحدت ملی در امان باشیم چون همسایه ها و مافیاها خواستار تشکیل حکومتی با مشروعیت پائین است تا افغانستان صاحب مدیریت قوی نشود و امکان سوءاستفاده ها یا حتی براندازی این کشور موجود باشد.
چون در شرایط فعلی که طالبان باید در دولت شریک شوند یک تاجیک یا هزاره و ازبک آن شرایط را در خود نمیبیند تا طالبان افغان را از نفوذ پاکستان جلب خود کند و شاید این امتحانی از طرف امریکا باشد که آیا افغانها درک و ظرفیت این را دارند که از نفوذ ایران و پاکستان و غیره گذر کرده و یک ملت واحد و سمپل دموکراسی در منطقه شود یا خیر.
موسوی بلخابی

>>>   قدرت چیز بسیار بد است.ازهر ملت که ریس جمهور شود٫ دیگران علیه او اتلاف تشکلیل میدهند٫ مثالش اتلاف پشتونها٫ازبکهاوهزاره ها علیه استاد ربانی ودست زدن به کودتا.
عاقل

>>>   امید که همه کسانیکه خود در انتخابات ریاست جمهوری نامزد میکنند بی تفاوت است که پشتون باشد و یا تاجک ویا از برادران هزاره ویا ازبک ،در قدم اول مسلمان دلسوز به اسلام باشد و یک انسان با ادب وبا دانش باشد که بتواند همه اقشار و اقوام مختلف افغانستان را به وحدت ویکپارچکی تمام به دورهم جمع کند و کار های شایسته نماید که مردم مسلمان افغانستان او را تأید کند نه اینکه قومگرایی و مسلمان سیتیزی را بنامهای مختلف در بین مردم مسلمان افغانستان مروج سازد و خیر همه را بخواهد
عبدالله ریحان

>>>   برای اینکه دموراسی بیشتر دراختیار همه قرار بگیردباید ریاست جمهور یبنام معاونیت مسمی گردد تلا هرکس که علاقمند است شجاعانه بدون دودلی وهراس وتعجب اینکه کسی فکر کند ( من وریاست جمهوری!! ) آزادانه خودرا کاندید کند اما دراصل وظایف ریاست جمهوری را به پیش ببرد
ر

>>>   کسانیکه به فکر معاوهنیت یا پارا ازگلم بیشتر دراز نموده به فکر ریاست هستند متوجه باشند که طبق پیشبینی سال 2019 سال خوبی نخواهد بود:
طبق پیشگویی فال بین کبیر، در سال 2019 جنگ جهانی آغاز میشود که 27 سال دوام خواهد کرد.
نشریه «Dailystar» می نویسد، محققین یادداشت های را تعبیر و تفسیر نموده که طبیب و غیب گوی فرانسوی در کتاب «پیشگویی ها» از خود بجا گذاشته که در سال 1555 منتشر شده بود. طبق معلومات نشریه، در جمله 942 رباعی نوستراداموس آنهایی نیز وجود دارند که فقط به سال 2019 مربوط می باشند.
برخی مردم نام نوستراداموس را با افسانه سرایی مربوط می سازند، دیگران او را بزرگترین غیب گو میدانند که آتش سوزی بزرگ را در لندن در سال 1666، انقلاب فرانسه در سال 1789، به قدرت رسیدن هیتلر، قتل کیندی و حتی اعمال تروریستی 11 سپتمبر پیشبینی کرده بود.
پیشگویی های او برای سال 2019 متغییر اند. محققین در آنها پیشگویی راجع به دستاوردهای نو علوم تعبیر و تفسیر نموده و همچنان اشارات را به عواقب مخرب جهانی جنگ و آفات طبیعی دیده اند. اگر بر آین نتیجه گیری ها باور کرد، در همین سال نو جنگ سوم جهانی که 27 سال دوام خواهد کرد، در انتظار ما قرار دارد. اینکه کی آن را آغاز میکند — روشن نیست، اما یادداشت ها به افزایش تروریزم در تمام اروپا و امریکا اشاره میکنند. در جمله منابع گسترش مصائیب شرق نزدیک نام برده میشود، جای که افراطیت مذهبی تشدید میشود.
خبرهای خوب نیز وجود دارند: رهبران کشورهای بزرگ بالاخره به توافق میرسند و موافقت نامه به نفع ایکالوژی امضا میکنند، اما زلزله عظیم را نمی توان متوقف ساخت. منبع آن بین کالیفورونیا و وانکوویر (کانادا) قرار خواهد داشت.
پیشگویی های عجیب نیز وجود دارند، بطور مثال این که استعداد مردم را در باره تعبیر زبان حیوانات تشریح میکند و در عرصه طبی گویا موفقیت های دستیاب خواهند شد که به انسان امکان 200 سال زیستن فراهم می سازد. اگر این همه هرقدر هم کمتر محتمل معلوم میشود، نوستراداموس عمل تروریستی در نیویارک را پیشگویی نموده بود.
( ر )

>>>   خوب راه را پیدا کردید.من پیشگویی کرده میروم و شما تکرار کرده میروید.
اگر اینقدر فهمیده هستید،بگویید که دونالد ترامپ چطور با رییس جمهور چین،در مورد تحارت به توافق رسیدند؟
من میگویم که رییس جمهور چین به دونالد ترامپ پیشنهاد کرد که من تایوان را اخطار میدهم که بزور تایوان را جز خاک چین میسازم،تایوان نیز به امریکا مراجعه میکند که برای حفاظت من از دست چین،برای من سلاح بفروش و تو نیز قرار داد فروش سلاح را با تایوان امضأ کن و حق القرارداد خود را از کمپنی های تولید سلاح امریکا بگیر.
اگر کدام نظر دیگر دارید،لطفاً بگویید.

>>>   دو نفر از طرف همين سه قوم كانديد شده است احمد ولي خان و صلاح الدين خان هر دو از طرف همين سه قوم كانديد است و در اخير يك شان به نفع ديگري ميگذرد. و همچنان ايتلاف ملي هم از انها حمايت نموده است. و چوكي ها تقسيم گرديده. به همين جهت اشرف غني ترسيده و انتخابات را عقب كش دارد تا چند روز بيشتر در قدرت بماند. گپ خلاص است حكومت غني تمام . اينبار حق به حقدا ميرسد و تقلب هم نميتواند انشاالله

>>>   سلام هموطن: ضرورت این اتحاد توسط تاجک ،هزاره و اوزبک در زمان جلسه بن و یا در زمان تصویب قانون اساسی احساس میشد .با کمال تاسف تشنگان قدرت به امروز نه اندیشیدند فقط لحظه را غنیمت دانسته تنها خودرا ساختند که انهم موقطی بود.هنوزهم وقت دارند از اشباهات گذشته شان عبرت بگیرند و صادانه عمل نموده این فرصت طلایی را از دست ندهند.در غیر ان هر کدام شان انتظار زورهایرا باید داشته باشند که ندیده و نهم شنیده اند.
" شفق" از ناروی.

>>>   خبرتازه
نیویورک تایمز :
گلبدین حکمتیار به نقض حقوق بشر و کشته شدن بیش از ۶۰ هزار کابلی متهم است.

>>>   یک تاجیک حکومتی باشد یا ضد حکومتی، مهمترین هدف باید منافع تاجیک ها برایش باشد.

>>>   خطرناکترین اسارت اسارت فرهنگی و هویتی است! ما نمی خواهیم با افغان شدن تن به برده گی فرهنگی و هویتی یک قوم خاص بدهیم! ما افغان نبودیم، افغان نیستیم! و هرگز افغان نمی شویم. تاجیک بودیم، تاجیک هستیم و تا ابد تاجیک میمانیم.
#امیر_آریانی

>>>   خبر بسیار خوش
✨ عبد اللطیف پدرام به عنوان اولین کاندید انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 ثبت نام کرد
عبداللطیف پدرام به گونه رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت نام کرد.
آقای پدرام به همراه دوم معاونش با حضور در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات امروز امروز (پنجشنبه 13 جدی) برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1398 ثبت نام کرد.
آقای پدرام، احسان الله حیدری را به عنوان معاون اول و محمد صادق وردک را به حیث معاون دوم خود انتخاب کرده است.

>>>   آری که آفتابیست اینکه جنگ، جنگ «نیابتی»-افغانی است.
جنگ، جنگ چند سد ساله تحمیل افغان است.
آری که این همه «مذاکرات» و «صلح افغانی» برای کشتار تباری ست؛ برای کشتار تاجیک و هزاره و اوزبیک و ...
آری که این رژیم جنگ است و همه کسانیکه برای معاونیت در چوکات این رژیم اند، دشمنان مردم خود اند.
هر آن وند تن من، که دسته تبر این رژیم است، دشمن من است.

از خامه آزادیخواه راستین، سردار محمد رحمن اوغلي، يكي از روشنفكران و بزرگان با دانش و ادب سرزمين مان:

«وقتي مي بينم بر اجساد سربازان دولتي مخالفان اوزبيك تبارم بي حرمتي مي كنند از شرم آب ميشوم، اين نتيجه حذف اٌزبيك ها از دولت است... و با جمله اي سوزناك نوشته : با چشمان خود ديده ام امام جماعت و مولوي تان را سربازاني با دستار سياه قمچين مسلماني زده اند كه خود كلمه طيبه را نمي دانسته اند.!
هم تباران اٌزبيك ام؛ در اين جنگ نيابتي سهم شما جنازه و اشك است.

برادر عزيز !
شما از كار غير انساني آنها شرم نكنيد، كساني بشرمند كه لجام اينها را در دست داشتند و دارند، آنهاي شرم كنند كه به اين مردم خيانت كردند، دوستم بايد شرم كند كه در اين جنايات در كنار غني قرار گرفته است يك لجام خود و لجام ديگر را در دست غني داده است، عبدالله بايد شرم كند كه از اجلاس بٌن تا حالا دست به خيانت مي زند. قانوني، احمد ضيا، امرالله صالح، دانش و خليلي بايد شرم كنند كه در تمامي جنايت ها دوشا دوش غني هستند، عطا بايد شرم كند كه مردم را جمع كرد و متفرق كرد...

برادر عزيز !
اين قتل و كشتارها اين تعصب و نفرت ها برنامه داعياني است كه بنام آزادي و صلح آمده اند در ذهن بي خردان مذهب و خرافات را تزريق مي كنند اسلحه در دست شان مي دهند براي رفتن به بهشت بايد هم وطن هاي خود را بٌكشند.! حاكمان متعصب قومي را حاكم مي كنند تا تضادهاي قومي عميق تر ريشه بزنند تا جنگ ها گسترده تر و خودشان آسوده تر شوند آنگونه كه شاهد هستيد در اين سالهاي اخير هيچ حملاتي بر عليه پادگان ها و سربازان آمريكايي اين مزدوران شان انجام نداده اند...»

آری، هممیهن اوزبیک و تاجیک و هزاره و بومی ترین های این خانه نیاکانی ما، دیگر پشت این دوستم ها و عطا ها و عبدالله ها و خلیلی ها و دانش ها و قانونی ها و ضیا ها و ... مانند های شان نگردیم و سرانجام، بدانیم که اینها همه بفروش دارند میلونهای ما را برای چوکی «معاونیت» به فاشست های فرمانروا!
یکی شویم و برای زنده ماندن، بپا خیزیم در برابر رژیم فاشستی!
راهی دیگری نیست برای زنده ماندن.

>>>   حنیف اتمر تابع قوانین دموکراتیک و حقوق بشری نیست وبلکه تابع شریعت اسلامی خامنه ایی هست.با شاخصهای دموکراسی و حقوق بشری، هر کس و گروه و ارگانی و حزبی و دولتی، اگر نتواند خود را تغیر داده و اصلاح کند و مسئولیت سیاستها و اعمال خود را قبول و بگردن گیرد، دیگر قابل اعتماد نیست و نتیجهً کار و اعمال و مبارزاتش بجز فتنه و آشوب و خونریزی و ویرانگری چیز دیگری نخواهد بود و لیکن صادق و عادل نیست و باید برود.

>>>   چـای خـانــــه :
دوقـتـــای ما که زمستانا برف میشد اوقایتا همی فرشته ها که دانه های برفاره بزمین می آرن ، دانه های کلان کلان می اوردن ، اگه یکشب برف می بارید صبح که ما ااز خو بر می خاستیم یک زانو برف درسرباما وگوچه ها سرکا افتاده بود ، خوب یادم هست او وقت حکومت حزب دموکراتیک میگفتن بود اوناطرفدار شوروی هابودن ، ماشین های برف پاکی داشتن صبح وقت سرک هاره پاک میکردن ، ملی بس های بود که به برق کارمیکردن ، شاید شما باورتان نشود او ملی بس ها توسط زنها چلانده میشدن،
حالا خو همی فرشته ها هم تقلب میکنن دانه های خورد برفه بزمین می ارن ، 24 ساعت بر فمی باره هیچ مالوم نیست چی میشه ، ده سانتی هم برف روی زمین نیست ، همی برفام قسم جنس های چینائی بی برکت وبی کیفیت شدن ،

>>>   پزوهشی تازه حاکیست اقوام ترک و تاجیکی که در امتداد راه ابریشم سکونت دارند، از نگاه شجره شناسی زیست شناسی از هم چندان تفاوتی ندارند.این پژوهش که با نمونه برداری ژن شناسی یا DNA از بیش از 1000 نفر از میان 24 قوم و قبیله و مردم ترک و تاجیک در آسیای میانه انجام شده است، نشان می دهد که از نگاه ژن شناسی تفاوت قومی میان این دو گروه زبانی چندان زیاد نیست و کمتر از یک در صد را تشکیل می دهد.(بی بی سی)

>>>   اگر جناب اتمر مفسدین راکه حتی حاضر نیستند پول مصرف برق خانه خودرا بپردازند بحیث معاون خود برگزیند هرگز ( فره ایزدی ) با او نخواهد پیوست

>>>   ائتاف بزرگ جنگ سالارها غاصب ها ومفسدین اگر با اتمر یکجا میشوند باید اطمینان حاصل کنند که او در دقیقه نود به نفع غ از کاندیداتوری خود انصراف نمیدهد

>>>   خبر بسیار ناخوش :
انتخابات آینده واقعی نیست که هرکه بیشترین رای را گرفت او رئبیس جمهور میشود بلکه از همین حالا معلوم است که بازهم اشرف غنی زیرنام برنده انتخابات رئیس جمهور میشود این کاملا تضمین شده است
هبچکس نباید به این فکر باشد که درانتخابات بعدی کدام تغیر در رهبری حکومت می اید ، همین غ است وچند وزیر تغیروتبدیل بس !

>>>   چرا تیم ها را باید قومی ساخت؟
چرا دربین تمام ملت افغان ازیک قوم خاص(پشتون) متنفربود؟
بیائید از یک شخص صادق ووطندوست که منافع ملی را نسبت به منافع شخصی ترجیع دهد حمایت اش کنیم ؛ چی پشتون باشد چی تاجک ٬ازبک چی هزاره باشد. همه یی اقوام افغانستان با هم برابر وبرادر اند.
ولایت غور

>>>   هیچ کس و هیچ کشوری به اندازهً جنگ و دعوا و کشاکشهای قومی و مذهبی و نژادی و نبود و فقدان آلترناتیو سیاسی ملّی و دموکراتیک در داخل برای اداره کشور، کشور افغانستان را متفرق و عقبمانده نگه نداشته است. شما شهامت داشته باشید و به حقایق بنگرید وجود کشورهایی چون ایران و سعودی و غیره در افغانستان بخاطر وجود تفرقه های قومی و مذهبی در افغانستان، قدرت نفوذ و دخالت آنان را فراهم و مهیا ساخته است. افسوس که هنوز هم در بیراهه ها قلم فرسایی می نمائید.وقتی نویسنده اینفدر از موضوع پرت و بدور باشد از بیگانه چه توقع و انتظاری دارید؟

>>>   بسیار خوب است که گلبدین - سیاف مجددی انورالحق احدی پیر گیلانی پسر و یکعده یی دیگری از رهبران بد نام جهادی بحیث معاونین ریس جمهور که حتما باید پشتون باشد انتخاب شده نمی توانند .
زیرا هرگاه ریس جمهور پشتون باشد معاونین اش باید از دو قوم دگری تاجک و هزاره باشند .
فضل خدا شده .

>>>   خبر تازه در مورد دومين نامزد رياست جمهوري افغانستان:
محترم دوكتور شاه قل يكي از نوابغ و دانشمندان افغانستان مغز جديد و رهبر ملت زحمت كش افغانستان امروز نامزد نمودند . ايشان وعده سپردن كه در صورت پيروزي كه پول هاي كمكي را به جيب خود نزده و با هر افغان بطور نقده تقسيم مينمايند. رياست تداركات و قرارداد ها را هم يك يك روز به اساس قرعه به هر افغان تسليم مينمايند. همچنان نظر به محاسبه ايشان از سال ٢٠٠١ تا حالا انقدر پول كمكي در افغانستان حيف و ميل شده كه اگر سر نفوس افغانستان تقسيم و طور نقده پرداخت ميشد به هر افغان مبلغ هشتاد و شش هزار مليون دالر ميرسيد.
اين شخصيت محترم اضافه مينماييند كه بازهم دير نشده هنوز وقت است اگر ايشان قدرت را بگيرند به اساس محاسبه شان در ظرف چهار سال به هر افغان ماهانه مبلغ ١٣٢ مليون دالر خواهد رسيد كه ايشان انرا بنام باز سازي و غيره به جيب خود نزده بلكه نفده با ملت تقسيم ميكند و هركس ميتواند خانه و كوچه خود را خودش بسازد و سرك منطقه خود را خود مردم پول انداخته اباد كنند.
محترم دوكتور شاه قل داراي برنامه و پلان اند كه قرار ذيل است:
تعغير در تقسيم پول كمكي بدون تعصب زباني قومي و سمتي
تحول و در رياست تداركات و قراردادي ها به اساس قرعه
جلوگيري از تنها خوري و بخيلي
اوردن صلح سرتاسري و خوشحالي و لبخند به مردم
ريشه كن سازي فقر
تعغيير سيستم انتخابات از تقلبومتريك به بايومتريك واقعي
معلم نصرالدين

>>>   برایم پرسش برانگیز است که چرا هموطنان هزاره خود یک کاندید مستقل ریاست جمهوری ندارند که پذیرفته اند معاون یکی ازهمتباران امیرعبدالرحمان خان باشند، عبدالرحمان با ستمگری هزاره ها را به بردگی اجباری کشاند، اما امروز رهبران هزاره چون محقق و خلیلی و دانش خوش به رضا به بردگی نوین تن درمی دهند؛ زنجیرهای عبدالرحمان خان کهن ازآهن راستین بود و سنگین، اماعبدالرحمان خان های نوین زنجیرها و قلاده هایی می سازند، که زرین است و فریبنده . اگر این زنجیرهای طلایی و قلاده های نوین را برگردن سران تاجیکان و اوزبیکان چون قانونی و عبدالله و فهیم و دوستم و دیگرانش افگنده اند، آنها توان کشیدن صدها هزار انسان را مانند تظاهرات جنبش روشنایی در خیابانهای شهرنداشته اند و همین کمیت جنبش روشنایی برای برنده شدن ریاست جمهوری هزاره ها کفایت می کند، اما اعتماد به نفس لازم ندارند. گیرم بازنده باشند، اما هویت خود را تثبیت می کنند و برای انتخابات آینده تجارب بهتر کسب می کنند.
هزاره ها فریب هیچ معاونیتی را نخورید خود تان مستقل وارد میدان شوید.
ثریا بها

>>>   نامزد كردن بهتر از مجرد بودن يا معاون بودن است. همه نامزد كنيد ممكن است يگان يكي تان عروسي هم كنيد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است