چرا جامعه جهانی برای انتخابات افغانستان هزینه می کند؟
اگر واقعا جامعه جهانی خواستار برگزاری انتخابات به معنی واقعی آن، در افغانستان هستند، چرا بجای هزینه روی انتخابات سراسر تقلب و جعل و بجای درنظر گرفتن کمیت ها و تبلیغات انتخاباتی، به کیفیت و سلامت انتخابات هزینه نمی کنند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۰    ۱۳۹۷/۱۰/۸ کد خبر: 156686 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) هزینه مالی انتخابات ریاست جمهوری آینده را پرداخت نمی‌کند.
کمیسیون انتخابات اعلام کرد که این کمیسیون مسوده بودجه انتخابات را به یوناما سپرده اما به دلیل روشن نبودن چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات دیگر، تاکنون یوناما پاسخی مثبت به پرداخت یا عدم پرداخت هزینه انتخابات را نداده است.
میرزا محمد حق پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات گفته است: در ارتباط به بودجه، کمیسیون انتخابات، مسوده بودجه را تهیه کرد و آنرا با جامعه جهانی شریک کرد که در وقت معین از سوی جامعه جهانی پاسخ داده نشد.
جامعه جهانی اما گفته اند که در صورت هزینه برگزاری انتخابات افغانستان را خواهند پرداخت که در کمسیون انتخابات اصلاحات لازم بوجود‌آید.

جامعه جهانی که هزینه انتخابات های گذشته افغانستان را از طریق یوناما پرداخت کرده اند، به کدام دستاورد این انتخابات ها می بالند که حاضر شوند یکبار دیگر هزینه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را پرداخت کنند؟
اگر غرض و مرضی در کار نیست، چرا مکررا جامعه جهانی تاکید بر برگزاری انتخابات در افغانستان دارد؟
اگر واقعا جامعه جهانی خواستار برگزاری انتخابات به معنی واقعی آن، در افغانستان هستند، چرا بجای هزینه روی انتخابات سراسر تقلب و جعل و بجای درنظر گرفتن کمیت ها و تبلیغات انتخاباتی، به کیفیت و سلامت انتخابات هزینه نمی کنند؟

پس مشخص است که انتخابات نیز درراستای برنامه غارت افغانستان تبیین می شود و غارتگران برای توجیه کارهای خود ناچار به هزینه کردن در قسمت های مردم فریب بنام انتخابات و حقوق بشر و شورای صلح و دموکراسی هستند.

غارتگران جهانی همه ما را فریب داده اند، از سیاستمدار گرفته تا متخصص و عالم و مردم عادی! آنان بنام انتخابات و حقوق بشر و دموکراسی، باورهای دینی ما را سست کردند و ما را از خصوصیات بارز اجتماعی ما دور ساختند.

جالب اینجا است که منافع افراد و اشخاص در قدرت ایجاب می کند که کسی صدای خود را بلند نکند و از انتخابات های گذشته هیچ شکایت جدی صورت نگیرد. انتخابات هایی که برگزاری آنها بجز ضرر برای مردم ما چیزی به ارمغان نیاورده است.

از زمانیکه بحث انتخابات در افغانستان مطرح شده تا کنون کدام انتخابات واقعا انتخابات به معنی واقعی آن بوده است؟
در کدام انتخابات رای مردم تعیین کننده سرنوشت نامزدان انتخاباتی بوده است؟
چه استفاده ای از انتخابات های گذشته برای مردم رسیده است؟
اصلا چه کسی باور دارد که انتخابات در افغانستان بدون جعل و تقلب برگزار می شود؟ حتی اعضای کمیسیون های انتخاباتی نیز بر این باور نبوده و نیستند که انتخابات در افغانستان از سلامت برخوردار است!

اما این مردم بیچاره و خوشباور ما هربار در آستانه برگزاری هر انتخاباتی بازهم حاضر می شوند که فریب بخورند و به دروغ دلخوش کنند که شاید انتخابات زمینه ساز آرامش و رفاه برای آینده فرزندان شان باشد، درحالیکه همانان نیز باور دارند که بازهم فریب می خورند و می فهمند که بازهم تقلب و جعل حرف اول را خواهد زد و رای آنان پشیزی هم ارزش نخواهد داشت، اما برای احترام به سیاسیون کشور و ادای احترام به از دست رفتگان سرزمین خود، حاضر می شوند تا جانفشانی کنند و حتی به قیمت از دست دادن انگشتان شان و از دست رفتن نزدیکان شان، انتخابات را یاری رسانند.

افسوس که شما متقلب ها و جاعل ها قدر و منزلت این مردم شریف را نمی دانید! و هر روز که می گذرد سرسپردگی تان به اجانب بیشتر می شود و بیشتر به مردم خود پشت می کنید.
بترسید از روزی که مردم دست از حمایت شما بردارند. اینقدر صبر مردم را آزمایش نکنید!
بیایید از خیر برگزاری هر انتخاباتی بنام دموکراسی بگذرید! این انتخابات ها توطیه غارتگران است و دسیسه جاسوسان استخباراتی کشور های بیگانه! با این نحو انتخابات هرگز کشور ما روی آرامش را بخود نخواهد دید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
تقلب
جامعه جهانی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر دموکراسی و انتخابات و حقوق بشر و جمهوری خوب است چرا کشورهایی مانند انگلیس و عربستان که نمونه غرب و اسلام است هنوز پادشاهی است؟
اینها برای این است که ما را بفریبند.
شیما کابل

>>>   انتخابات پارلمانی اول و انتخابات ریاست جمهوری اول که در زمان جورج بوش در افغانستان دایر شد، آیا کسی دعوی تقلب را در آن کرد؟
با وجودی که بعد ها خود کرزی اقرار کرد که بخاطری که جلو جنگ های داخلی گرفته شود، اکثر رهبران تنظیم ها را منحیث وکیل در شورای ملی انتخاب کرد. آیا این رهبران توسط مردم انتخاب شده بودند؟ معلومدار نی، بلکه توسط کرزی و امریکایی با مشوره هم انتخاب شدند.

انتخابات دوم ریاست جمهوری در زمان بارک اوباما در افغانستان دایر شد.
قبل از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در امریکا انتخابات ریاست جمهوری بود.
جورج بوش که با حمله خویش بر افغانستان و عراق، مورد انتقاد مسلمانان قرار گرفته بود، جانشین خود را یک سیاه پوست نیمه مسلمان بنام بارک اوباما مقرر کرد. زبرا از یکطرف میخواست بد بینی مسلمان ها را نسبت به امریکا برطرف کند و از طرف دیگر یک نفری را انتخاب کند که هم از حزب مخالف اش باشد و هم بالایش انتقاد نکند و هم از ده ها ملیارد دالری که از بودجه جنگ افغانستان و عراق خورد و برد صورت گرفته است، هیچ یاد آوری نکند.

حتی خود جورج بوش ،مثلی که کرزی بعد از ختم دوره دوم ریاست جمهوری اش، در انتخابات جدید ریاست جمهوری برای تمام کاندیدان ریاست جمهوری کمپاین میکرد و مصارف آن را از بودجه دولت از کود خاص میپرداخت، جورش بوش نیز جوبایدن را که از حزب دموکرات بود و عضو مجلس نمایندگان و یا سنا بود،با چک پنجاه میلیون دالری کمک به افغانستان فرستاد و این پول باید از طریق افعانستاندوباره به امریکا به حساب بانکی کمپاین انتخاباتی بارک اوباما میرفت.

کرزی هیچ فکر نمیکرد که جورج بوش ار انتخاب بارک اوباما منحیث رییس جمهور امریکا جمایت کند. بنأ از ترس جورج بوش، جو بایدن را همراه چک پنجاه میلیون دالری به جلال آباد،نزد گل آغا شیرزوی فرستاد،تا از طریق او این پول را انتقال بدهد و اگر در آینده مسؤلیتی شد،به گردن گل آغا شیر زوی بیاندازد.
این کار کرزی باعث شد که روابط بارک اوباما با کرزی،بعد از رییس جمهور شدن اوباما در امریکا خراب شود.

قبل از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان، بارم اوباما داکتر عبدالله و گل آغا شیرزوی و جلالی را به قصر سفید دعوت کرد و میخواست یکی از آنها را منحیث رییس جمهور آینده افغانستان انتخاب کند.
اما ار آنجایی که کرزی با نظامی های امریکا در افغانستان.زد و بند سیاسی و اقتصادی و مواد مخدره و غیره داشت،بنأ نظامی های امریکایی در افغانستان از پس نمودن کرزی از ریاست جمهوری توسط بارک اوباما حمایت نکردند و به او مشوره دادند که باید کرزی منحیث رییس جمهور بماند.
اما با وجود آنهم بارک اوباما کرزی را به آسانی نگذاشت که رییس جمهور شود و او را به تقلب در انتخابات متهم کرد و کرزی نیز ناظرین خارجی را مسؤل تقلب در انتخابات دانست و گفت انتخابات ما را خارجی ها خراب کرد.

وزیر خارجه وقت آلمان شتانمایر که فعلاً رییس جمهور آلمان است،بیچاره از روابط پیچیده بارک اوباما و کرزی خبر نداشت،به مجردی که نتایج به نفع کرزی اعلان شد،عاجل ار انتخابات افغانستان دفاع کرد و گفت که انتخابات کاملاً شفاف است و کرزی رییس جمهور شد.
اما با وجود آنهم بارک اوباما کرزی را آرام نگذاشت و دستگاه دولت او را به فساد متهم کرد ،تا جایی که کرزی مجبور شد که قانون ثبت دارایی های مقامات دولتی را تصویب کند و قبل از همه خودش به ثبت دارایی هایش پرداخت و حتی زیورات خانم خویش را نیز درج جدول ثبت کرد.

بعد از آن تمام انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری که در افغانستان دایر شد،همه متهم به تقلب شد و دولت خارجی ها را متهم میدانست و خارجی ها دولت را.
اما آنچه واقعیت است این است که در تمام انتخابات افغانستان،چه پارلمانی و چه ریاست جمهوری،تقلب بوده است و در آینده نیز خواهد بود و دولت که همه قدرت را در دست دارد و اعضای کمیسیون انتخابات را نیز خودش تعیین میکند،انتخابات را به نفع خویش تقلب میکند.

>>>   بخاطريكه وظيفه جامعه جهاني نيست كه كوچه به پس كوچه صندوق هاي راي را تعقيب كند و يا شب در انبار كميسيون انتخابات هركشور بخوابد تا كسي تقلب نكند. ما افغانها از بس كه تنبل شده ايم فكر ميكنيم بايد راي ما را هم جامعه جهاني امده چوكي داري كند. رييس عمومي سازمان ملل بياييد و شب پشت هنگر بخوابد تا دوسه ماه كه شمارش اراي ما تمام شود.
انها همينكه كمك اقتصادي ميكنند زياد است. اين وظيفه جمهوري اسلامي افغانستان است تا از راي مردم خود پاسداري كند و جلو تقلب را بگيرد.
اين چگونه حكومت اسلاميست است كه امانت مردم در ان خيانت ميشود. نام اسلام را نزد جامعه جهاني بد ساختيم . مسلمانان را به حيث متقلب به انها معرفي كرديم . حالانكه متقلب چند نفر محدود است نه همه مردم. متقلب صرف چند عضو كميسيون انتخابات و چند عضو قدرتمند دولت است نه همه مردم. همين چند عضو كمسيون انتخابات و همين افراد كه در راس دولت اند نتجه را اعلان و به جامعه جهاني گذارش ميدهند كه پول تان در راه درست خرچ شد و انتخابات ما انجام شد. جامعه جهاني ديگر كاري ندارد كه كي كامياب شد و كي ناكام. شما باور كنيد كه اسم شان را هم از اينها پرسان نميكنند و حتي نميدانند كه سيستم انتخابات ما به چه شكل است اين ما استيم كه هر قسم دل ما شد انتخابات ميكنيم . اين ما استيم كه راي را ذخيره و حساب ميكنيم . اين ما هستيم كه تصميم ميگيريم در ظرف چند روز حساب كنيم يا چند ماه . اين ما هستيم كه كامياب و ناكام ميكنيم و اين ماه استيم رشوت و زور را قبول ميكنيم يعني همه كاره دولت و كميسيون انتخابات است. اينها بخاطريكه مردم ساده لوح ما را فريب دهند ميگوييند فلاني را جامعه جهاني ميخواهد فلاني را نميخواهد. در حاليكه خود دولت ما و كمسيون ما فلاني را ميخواهد و فلاني را نه نام جامعه جهاني را ميارند تا مردم فريب خورده و سر و صدا نكنند.
احسان كارمند سابق كميسيون انتخابات

>>>   جامعه جهانی شامل کدام کشورها اند؟ جامعه جهانی کمک غیر مستقیم به احزاب میدارد از طریق پروسه ی به نام انتخابات و احزاب هم رای می آورند و روی کار میشوند باز کشور را بین خود تقسیم میکنند. سابق احزاب انتخابات را به گونه ی بومی(خانه جنگی)بر گذار میکردند اما فعلحال به گونه ی مدرن(رای).سابق چنان نموده منافع خود را تداوم میدادند اما فعلحال چنین!

>>>   بابا جان، این همه سرباز آمریکایی و ناتو این ور آن ور که در کشور افغانستان نشریف دارن چه باید بکند؟ باید کاری انجام دهند که ما هستیم، این کار رو انجام دادیم ان کار کردیم بالاخره باید چیزی به خور روزنامه های داخلی و خارجی داد دیگه اینو هم نمی دونین؟ انتخابات که قربونش برم چیزی نیست، گوسفندان راهی میدهن و گرگ ها به یه حمله همه گوسفندان رو بایکوت می کنن و رای بی رای، رای چیه در کشور که انسان از حق و حقوق خویش غافل اند چه میدونن رای دادن چیه، مانن چوپان دروغگو که سه بار مردم رو فریب دادند که گرگ آمده، گرگ آمده، اما این بار مردم نباید به چوپان دروغگو اعتماد کنن و آنون امتحانش رو پس داده این بار هیچ کس به صدای چوپان لبیک نگویند و بایکوت کنن، اینو همه میدونن که اگه کسی پای صندوق های رای گیری بروند و یا اصلا مراجعه نکنن هیچ اتفاق نمی افتد، انتخاب به خودی خودش بر گذار میشه و آنون آدم که انتصاب شده وارد ریاست جمهوری میشه نوربالا نور هیچ کسی ماست هم نمی خورند.

>>>   آهای بیایید از خیر برگزاری هر انتخاباتی بنام دموکراسی بگذرید! این انتخابات ها توطیه غارتگران است و دسیسه جاسوسان استخباراتی کشور های بیگانه! با این نحو انتخابات هرگز کشور ما روی آرامش را بخود نخواهد دید. نویسندهً ..... سلام، مگر تا حال آرامش داشتیم؟ چرا نمی خواهید افغانستان به جامعه آزاد و مدرن و پیشرفته وصل شود؟ نکند از طرف طالبان و متحدین ضد آمریکایی و ضد دموکراسی آن خامنه ایی ماًموریت دارید؟ دموکراسی در یک پروسهً فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی آزاد بدست آوردنی و کسب کردنی است. ملک و مال کس و یا کشور بخصوصی هم نیست. تو نمی توانی فهم و درک کنی ، آنوقت چرا شروع به دموکراسی بدوبیرا می کنی؟

>>>   اوغان نه آنقدر فرهنگش را دارد و نه هم مغزش آنقدر انکشاف کرده که به مردم سالاری، انتخابات پاک، و به احترام حقوق شهروندی همه باور داشته باشند. بازهم راه های تقلب، خیانت، و جنایت را پیدا میکنند و باز هم همان وحشت و دهشت را که در سرشت خود بصورت طبعی دارند درین موارد نیز بنمایش میگذارند.

>>>   تقلب د رانتخابات یک امر حتمی و اجتناب نا پذیراست مگر اینکه رئیس کمیسون انتخابات شخصی غیر وابسته و با صلاحیت و مستقماا از جانب سازمان ملل معرفی شود در غیر آین کسی را جناب کرزی رئیس معرفی کرده معلوم است که به نفع کرزی عمل میکند چنانچه اینکار در گذشته هم تکرار شد.
راسخ از بامیان

>>>   خارجی هاتقلب نکردن وچی ظرورت دارند که تقلب کنند در انتخابات . تقلب در انتخابات گذشته تقلب کاران حامد کرزی و فهیم وطرف داران آنها در انتخابات تقلب کردن و حال تشویش دارند ک قدرت از دست ما می رود . بهانه گیری دارند که دو نفر نمایند از سازمان ملل نه با شد که باز این دو فرد تقلب کار و طر ف دار حکو مت مافیایی میخواهند که کاند مورد نظر خود را ریس جمهور آیند افغا نستان بسازند و بالای مردم شریف ما تحمیل کنند. این ارمان دیگر به گور برند مردم افغانستان و جمعه جهانی این رهبران فاسد و غرق رشوه را شناخته اند. که کمک ها جمعه جهانی را حیف ومیل کرده اند در این چند سال و به دوبی انتقال داده اند . مردم شریف وبیچار ه و بینوا ما در زیر چادر در دور و اطراف قصر های خاین وطن به زندگی فلاکت بار خود ادم می دهند.

>>>   خوب است که تمویل نکند چون انتخابات تقلبی ودروغین است حیف پول که مصرف میشود انتخابات راواگذار کند به گوسفندان

>>>   متجاوز متجاوز است و هیچ تفاوتی ندارد که شرقی باشه یا غربی ، غنی باشه یا ترامپ ، گلبدین باشه یا نواز شریف ، آل سعود باشه یا صهیونیزم؟

>>>   حکومت که به آرای تقلبی بوجود آمده و مشروعیت لازم ندارد بنا بعید است از همچو حکومت ای توقع برگزاری انتخابات شفاف را داشته باشیم . حکومت تلاش دارد بخصوص آقای غنی که چطور بتواند نفوذ لازم را در ساختار این کمیسیون داشته باشد تا که بتواند خود را در اریکه قدرت را حفظ کند جامعه در آن مردم نان خوردن ندارند چگونه آرزوی عملی شدن دموکراسی را داشته باشیم.اگر وضع امنیتی افغانستان این چنین باشد در آینده بدون شک که تقلب وجود خواهد .

>>>   انتخاباتی که خارجی ها پول ان را بدهند همان بهتر که برگزار نشود

>>>   بياييددر اعتراض به فروش غير قانونى زمين و پرونده فساد ارگ به كمپاين سراسرى تحريم توليدات شركت فاسد الكوزى كه مربوط پسر أشرف غنى است ، بپيونديم!

>>>   Zahir Ariaie
پرونده فساد زمين خوارى ارگ پرونده سياه دولت تقلب و تعصب را سنگين تر از پرونده سياه حامد كرزى ساخت. دو رهبر سياسى هـژده سال اخير بدون شك دو تن از سياه ترين چهره هاى تاريخ افغانستان اند . اگر عبدالرحمان با كشتن و قتل عام، امين با ترور، اگر ملاعمر با وحشت به شهرت رسيد و تاريخ ساخت ، بدون شك كرزى و غنى به شيوه هاى مدرن سياه تر از انها عمل كردند و از نظر شهرت سياه و ننگين در تاريخ جايگاه خود را مسجل نموده و از قافله عقب نماندند. اين ملت و سرزمين روزى اين تاريخ را باز خوانى خواهد كرد و به نسل هاى اينده و كودكان خواهند اموخت كه كى ها در اين كشور چى ها كردند !

>>>   جامعه جهانی نباید پشتیبان حامیان تروریسم و فساد باشد!
ناسیونالیسم قبیله به رهبری غنی و کرزی در حال منفجر ساختن و نابودی افغانستان هست و باید جلو شان به هر قیمتی گرفته شود.

>>>   مسعود ترشتوال عضو شورای هیات و رهبری شورای حراست و ثبات افغانستان، در برنامه «آخر خط» گفت: بحث از اینجا آغاز می شود که مبنای حقوقی تشکیل حکومت وحدت ملی یک سند دو جانبه است میان دو تیم انتخاباتی درون و با نظارت دو محور که یکی از آنها نهاد بین المللی و دیگری، آمریکا است. این حکومت وزن حقوقی و جایگاه بلندی مانند قانونی اساسی ندارد. این نگاهی به گذشته است که ما برای عبور از بحران و بن بست انتخاباتی که به وجود آمده بود ناگزیر بودیم چنین مسیری را برگزینیم که به این توافقنامه رسیدیم. حالا ما باید در چارچوب همین موافقتنامه صحبت کنیم.

وی، در خصوص موافقتنامه سیاسی ابراز داشت: موافقتنامه چهار محور بسیار عمده دارد. یکی از این محورها برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها است. گزینه دوم، تعدیل قانون اساسی که در آن می توانست بحث تغییر نظام یا عدم تغییر آن بررسی شود. گزینه سوم، اعمال اصلاحات بنیادین انتخاباتی است که در واقع گزینش و تغییر چند نفر از این کمیسیون نیست و این اصلاحات باید در چهارمرحله مهم اتفاق می افتاد. مرحله قبل از برگزاری انتخابات، حین برگزاری انتخابات، دوران کمپاین و واگذاری سیاسی که همان مرحله پس از انتخابات است. ما باید در هر چهار مرحله زمانی انتخابات، تغییراتی بسیار جدی می داشتیم و از همه مهمتر اراده بسیار جدی را برای آوردن شفافیت و اصلاحات در انتخابات داشته باشیم.

ترشتوال، در ارتباط با اصلاحاتی که حکومت برای انتخابات ادعا کرده بیان داشت: حکومت در ابتدا و تا اینجای کار قدم هایی را تحت اصلاحات انتخاباتی برداشت که گزینش کمیشنران محترم در کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخابات بود. اما دو سوال جدی همچنان باقی است. یک سوال این است که ما چه نوع دیدگاهی در انتخاب کمیسیونی که تحت عنوان گزینش مطرح بود داشتیم که در همان دوره همین سوال ها مطرح شد که اگر انتخابات بعدی هم با چالش و سوال همراه شود، نقطه ملامتی بیشتر به کمیته گزینش برمی گردد. در این کمیته هم هیچ جریانی جز رییس جمهور دخیل نبوده است. بنابراین یک سوال دیگر این است اینها چه کسانی باشند و چطور بتوانند از پس انتخاباتی شفاف برآیند.

وی ادامه داد: سوال مهم دیگر این است که آیا حکومت وحدت ملی اراده برای برگزاری انتخابات دارد یا خیر؟ حتی صداهایی شنیده می شود که این حکومت نه تنها اراده ای برای برگزاری انتخابات پارلمانی ندارد بلکه این حکومت اراده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را هم ندارد. بنابراین شک های زیادی در این مورد وجود دارد. هر نوع تعلل و تاخیر در امر برگزاری انتخابات پارلمانی، افغانستان را وارد فاز جدیدی از مسایل غیر معمول می کند. بنابراین انتخابات باید برگزار شود و ما هیچ چاره ای جز برگزاری انتخابات نداریم.

ترشتوال، کمیته گزینش را کمیته ای وابسته به رییس جمهور و دستورهای وی دانست و کارش را غیر شفاف خواند و افزود: در حال حاضر همه کسانیکه در اداره گزینش کار می کنند خود نیز بر این باور هستند که ادامه کارشان با سوال و اما و اگر های حقوقی همراه است. بنابراین وقتیکه در نظامی سیاسی با سوالاتی نسبت به دوام کار دستگاه های تقنین و قضاییه و اجراییه مواجه باشیم و متاسفانه کل ساختار نظام با سوالات حقوقی همراه باشد و همه هم به دنبال این باشند که چه پاسخ حقوقی برایشان پیدا کنند و هر ماده ای از قانون را هم هر کسی بتواند به نفع خودش تفسیر کند و دوام خودش را هم از قانون بخواهد بگیرد آنجا است که ما باید بپذیریم که از مردم سالاری، از دموکراسی و از احترام به حقوق شهروندی فاصله داریم.

عضو شورای هیات و رهبری شورای حراست و ثبات، معتقد است که شواهد نشان می دهد انتخاباتی در پیش نداریم و این مهم، برگزار نخواهد شد، افزود: از یکسو ما تعهداتی را که با جامعه جهانی داشتیم عملی نکردیم و همچنان به عنوان کشوری که در حوزه فساد اداری دست بالا داریم، بحث مبارزه با مواد مخدر همچنان در اولویت کاری ما نبوده و ما هنوز نتوانستیم دنیا را اقناع کنیم که ما سیستم اداری فاسد نداریم. همین حالا تدارکات ملی نهادهایی که داد از شفافیت می زنند همه بر انتخابات بعدی آمادگی می گیرند و بودجه مملکت دارد یکجا هزینه می شود که انتخابات بعدی چطور مهندسی شود و از همین حالا بحث انتخابات به انحراف کشانده می شود.

>>>   صد افسوس که اقای طرشت وال با این بزرگی وفهم ودانشش تنها درین حکومت دست نشانده ومزدور یک عیب کوچک پیدا نموده که انتخابات وروند این عمل دموکراتیک میباشد بی خبر از این که این بنیاد از اساس وارداتی وتقلبی بوده از جریان بن تا امروز ذره وشمه ای از دموکراسی وازادی و جریان مردمی دران سراغ نمیشود در کنفرانس بن چند نفر محدود تشکیلی تقلبی را بنا نهادند وان را توسط لویه جرگه ای سازمان یافته ومبرمج رنگ قانونی دادند وباز چند مرتبه ارای تقلبی وبی اساس را برای چند نفر محدود انتصابی خودشان جمع اوری کردند و تا ان اندازه نیز بسنده نکردند وبا دست اندازی وتقلب های بی شایبه وشگرف از میان مزدورها نیز دلخواه خود را تعیین ونصب نمودند که جناب طرشت وال ودیگر کارمندان حکومت های دست بافته وپینه خورده از معجون وترکیب همان ازدواج نا میمون زاده وبزرگ شدند
این سیستم همراه با غش وتقلب ودست کاری شده را عوام از ملت خوب میدانند وبه ان باور مند نیستند ونیک میدانند که اب از سر چشمه گل الود ونا پاک میباشد نمیدانم خواص ازین سرزمین را چه بلای بالایش اورده اند که تا این اندازه ذلیل ورسوا شده اند که تخم در شوره زار میکارند و در ظلمت سرای بی پایان ولا محدودبه دنبال هدایت ونیک بختی اند در واقع عملکرد این نوع افراد درد اور تر از همه انواع مظالمیست که در حق ملت وکشور ولشکر ما روا داشته اند وهمه سر نخ ها بدست پلید خودشان است هر که را خواسته باشند تار میدهند تا این نزاع وکشمکش بین الافغانی تا اندم که اراده دارند ادامه یابد
فقیر محمد از شیخان سانچارک

>>>   اقای طرشت وال شما را به خداوند قسم که نگوید جامعه ای جهانی ویا سازمان ملل و...اگر چنین چیز های واقعیت میداشت از تقریبا چها دهه بدینسو ملت ما قربانی امیال ابر قدرت ها نمیشد وپامال تروریست های تصنعی وبی رحم نمی گردیدند همه میگویند وهمه میدانند وما وملت عزیز هم اگاهی دارند که طالب وداعش وحکمتیار واخواتش همه MADE IN USA ,ENGLANDبودند وهستند وخواهند بود پس این همه خیمه شب بازی ودغل بازی ونیرنگ وفریب بین المللی از روی چیست وچرا همه روزه به ترور ووحشت وبیداد اضافه میگردداگر یکی از انها خسته شد دیگرش را می اورند وبه لباس های رنگارنگ وچهره های مختلف تغییر وتبدل مینمایند اگر ایادی عوض میشوند وبه انها رنگ وبوی دیگری میدهند اما هدف یکی وانهم قتل وکشتار ملت مسلمان وافغان است وتخریب سمعه ای اسلام ومسلمین واشغال واستثمار واستحمار واستبداد و...
ارین

>>>   پولهای بیت المال برای چاق کردن گوسفندهای انتخابات بعدی توسط احمدزی و گل بیدین به مصرف خواهد رسید. انتخابات هم پر از تقلب و فریب و نیرنگ خواهد بود.

>>>   واقعیت است اما مردم ما کاش درک نمایند این تقلب کاران را ما به نا این و ان حمایت میکنیم

>>>   بلی اگر تقلب نمیبود ما یعنی افغانستان ازکجا این شهرت اینتخاباتی بدست میاورد اگر؟؟نمی بود ازکجا این دایه مهربانتر *در واقع دشمن خاک و خون افغانستان و افغانستانی از مادر مهربانتر می شد اگر ؟؟؟؟نمی بود از کجا ما اینهمه شهید در سال 1393 توسط برادران ناراضی را میداشتیم اگر ؟؟؟؟نمی بود ازکجا مفهوم شوم بنام امنیت از مردم ما دور میشود اگر ؟؟؟؟نمی بود ما ازکجا لذت این همه گرانی وترس می چشیدیم اگر ؟؟؟؟نمی بود ما کی میتوانیستیم این همه پول ملت را به این ان به عنوان ناظر و کارمند بیدیهیم ووووو
محمد ازهرات

>>>   من یک بغلانی هستم درجاهای که افراد مورد نظرخود شما بی دینها کاندیداباشد دیگر کسی را حق رای نمیدهین من شاهد انتخابات ریاست جمهوری سال1393 بودم تمام شما تفریقه انداخته به اشرف غنی صندوق هاراپرکردید .در اصل شما همکاران خارجی وامریکایی ها هستید جهاد همرای شماروا ریختن خون شما مباح است.
ذبیح الله ایماق باشنده اصلی بغلان سکونت فعلی کابل

>>>   اشرف غنی‌‌ و طالبها‌ از یک‌ آخور‌ تغذیه‌ میشوند‌ تنها نهوه‌ غلامی‌ فرق‌ میکند

>>>   حکومت که بر اساس خیانت تقلب و فرمایش باداران خارجی ایشان برپا ایستاد شده باشد بجز از خیانت دروغ و تقلب چیزی دیگری پیشکش کرده نمیتواند.

>>>   هموطنان ارجمند و محترم!ازین که بعد ازسال های متمادی وسپری نمودن حکومات دیکتاتوری خاندانی و حکومت کمونیستی فاشیستی و بعدا هرج ومرج داخلی به سرکردگی بعضی اعراب جاهل ونادان بالاخره مرحله جدید ودیموکراسی وازادی بیان و حکومت وحدت ملی همکاری جامعه جهانی نصیب مردم شریف ملت و مجاهد افغانستان شده است باید در انتخابات پیشرو با اشتیاق کامل و اعتماد به همدیگر دررای گیری و انتخابات سهم بیگیرند.انتقاد وبی اعتمادی و تهمت زدن به حکومت و مسئولین کار ناشایسته بوده جز بی اعتمادی و ماجراجوی چیزی دیگر نصیب این مردم زجر دیده نمیشود.بگذارید که ملت مومن و زجر دیده افغانستان با اعتماد کامل طرف انتخابات ورای دادن به نمایندگان مورد نظر شان بروند تا ازینطریق دموکراسی درجامعه افغانستان حاکم گردد.متاسفانه تاحال هم ماجراجویی وسنگ اندازی دربعضی نقاط افغانستان موجوداند و جامعه جهانی را مایوس ساخته اند و حتی بعضی شان ازجنگ طولانی درافغانستان اظهار نظر میکنند اما ازطرف دیگر برای تحقق صلح وارامش دائمی درکشور نیز صحبت ها جاری است که درین پروسه رهبران سیاسی و احزاب و جامعه مدنی و اقشار مختلف جامعه نقش مهم وبسزایی دارند امید وارم انشالله روزی صلح سرتاسری درجامعه جنگزده افغانستان حکم فرما گردد ومردم مومن افغانستان با آرامش و امنیت کامل به زندگی روزمره خود در تمامی نقاط وطن شان خودها ادامه دهند.
ومن الله التوفیق.
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   در یکی از مصاحبه هایش ،یکی از زورنالستان از زلمی خلیل زاد پرسید که آیا خودت یک امریکایی هستی و یا یک افغان؟
او در جواب گفت: مه بیچاره را بازی دادند و در سر من دوکلاه گذاشتند.
حالا دل تان که مه بیچاره دوکلاهه را قبول میکنید و یا نه؟
بنأ وزارت خارجه امریکا،او را منحیث یک فرد دوکلاهه،دوباره به افغانستان فرستاده است.
اما آنچه که ارتباط میگیرد به امریکا،امریکادر زمان سرخ پوست ها یک ملیت بود که دارای زبان و کلتور و عنعنات و رسم و رواج خود بود.
بعد ازین که ترک ها کانستان تینوپول و یا امپراطوری بیزانس روم شرقی را در قرن چهاردهم فتح کردند،ارتباط اروپا با آسیا قطع شد و اروپایی ها باید برای عبور مال التجاره خود از اروپا به آسیا،مالیه میپرداختند.
بنأ آنها در صدد پیدا کردن راه بحری به هند و آسیا شدند.
اًنها باید سواحل غربی قاره افریقا را دور میزدند و بعداً از جنوب اتلانتیک دور میخوردند تا به آسیا میرسیدند و این فاصله در حدود بیست تا لیست و پنج هزار کیلومتر میشد.
در یکی از سفر هایش کریستوف کولمب،کشتی اش توسط باد های ساحلی افریقا،بطرف غرب مسیر گرفت و در نتیجه بعد از طی مسافت چند هزار کیلومتر،به سواحل جزیره کارابین در امریکا رسید و فکر کرد که به هند رسیده است.
از همین خاطر مردم این منطقه را اندیانا و یا هندی ها نامیدند.
له هر صورت بعد از آن مهاجرت اروپایی ها له امریکا شروع شد.زیرا آنها از یک طرف با مشکلات اقتصادی بخاطر محاصره اقتصادی از طرف ترک ها و مسلمانها قرار داشتند،از طرف دیگر جنگ های مذهبی بین کاتولیک ها و پروتستانت ها آنها را به مشکلات مواجه ساخته بود و از طرف دیگر هم مرض وبا و یا زخم سیاه که از چین به اروپا انتقال کرده بود.
بنأ به مرور زمان در اثر جنگ ها بین اروپایی ها و سرخ پوستان،نسل سرخ پوستان از بین رفت و جایشان را انگلیس ها و هسپانیوی ها و پرتگالی ها و فرانسوی ها و آلمانی ها و هالندی ها و غیره گرفتند و هر کدام شان منطقه یی را برای خود انتخاب کردند و شهرک ها ساختند و شروع به زندگی کردند.
به مرور زمان در اثر جنگ های داخلی در امریکا و خرید و فروش مناطق مربوط کشور های اروپایی به یکدیگر در امریکا و آزادی خواهی امریکا از انگلستان،امریکا به چهار منطقه انگلیسی زبان و فرانسوی زبان در شمال و هسپانیوی زبان و پرتقالی زبان در جنوب تشکیل شد.
حالا امریکا یک ملیت نیست،بلکه تشکلی از تمام ملیت های دنیا است که در آن زندگی میکنند.
منتهی هرخا جی که در امریکا وارد میشود و بعد از چند سال تابعیت میگیرد،در مراسم توزیع سند تابعیت حلف وفا داری یاد میکند که صرف منحیث تابع امریکا از قوانین امریکا پیروی میکند و به کشور امریکا خدمت میکند.
تا بحال هیچ یک از اشخاص دیگر،به جز از زلمی خلیل زاد،خود را کلاه دوسره معرفی نکرده است.
بنأ حالا وزارت خارجه امریکا،این نفر کلاه دوسره را به افغانستان فرستاده است که چی میکند؟

>>>   خواه امریکا باشد خواه غ خواه هرکسی ، کاری کنند که همی جنگ سالار ها غاصبان دزدان اختلاس گران کمیشن کاران که در طول این هفده سال هرکاری کردند دیگر از صحنه خارج شوند

>>>   درود جناب نویسنده ،
این انتخابات الکی با مصرف که در دوره اول و دوم ریاست جمهوری پر هزینه ترین انتخابات در منطقه بود بیش از یک میلیارد دلار که توسط کشور های خارجی براه انداخته شد و در انتخابات اکنونی تا اکنون فقط یازده میلیون از 115 میلیون بودجه انتخابات را تامین می کند و آنون 20میلیون دلار دیگه برای دستگاه بیومتریک و هزینه عملیات آن 25میلیون دلار است چه دردی رو دوا می کند الان که همه قبلا انتصاب شده ضیاع وقت پول الکی هدر دادن و نمایش قلابی راه انداختن بعدش هیچی به هیچی، چرا این همه نمایش نامه رو به مردم فقیر و جوانان بیکار تحصیل کرده ول نو خیابان ها کمک و احوال از آنها و داد رسی برای مردان کشور نکرده اید، از خدا آسمان بترسید که دارد همه رو نگاه میکند بالاخره روز جزای هم هست.

>>>   تئوریهای اقتصادی و یا اقتصاد دولتی و زوری کشور را اداره و به ثبات و پایدار نمی رساند، آزادی و حقوق بشر و حق حاکمیت مردم ( دموکراسی) مقدم بر تمامی احکام و تئوریهای اقتصادی و ساخت و بناهای بشری است و با ساختمان و پُل و راه آهن و مدرسه و کاخ و غیره قابل خرید و معاوضه و مقایسه کردنی و بدست آوردنی نیست.بدون استقرار آزادی و دموکراسی کشور به صلح و ثبات و پایداری سیاسی و اقتصادی نمی رسد.

>>>   تا موقعی که مرزبندی جامع و مشخصی ما بین دوست و دشمن ترسیم و معین نشود، یقیناً تشخیص و تفکیک دوست و دشمن نیز معلوم و مشخص نخواهد شد. به نظر من مرزبندی تعیین کننده از اعتقاد و التزام عملی به آزادی و حق حاکمیت مردم ( دموکراسی) و قوانین حقوق بشر جهان می گذرد. اگر شخصی و حکومتی و گروه و سازمانی و حزبی و تشکّلی به این اصول اعتقاد و پایبند نباشد، نمی تواند عادل وجانب حق حساب گردد. حاکمان رژیمی که آزادی (بیان، قلم، اندیشه، مطبوعات، احزاب سیاسی ، مدیا) را سلب و نقض و حق حاکمیت مردم را غصب کرده باشد، نه تنها انقلابی نیست، بر عکس خود دشمن اصلی مردم و ضد انقلاب اصلی نیز می باشد و هرگز قابل دفاع و پشتیبانی نیست.

>>>   عده ای تا هنوز انچه دز ظرف تقریبا بیست سال رخ داده وبلای را که خارجی ها بالای کشورشان اورده نادیده میگیرندویا در مورد معلومات کامل ندارند فکرمی نمایند خارجی ها برای مامورین شان وپولیس واردوی ملی شان خیرات میدهند وانجه از مردم امریکابنام تکس وگمرک و...جمع مینماینداز خودشان بسیار اضافه است از مهربانی برای انها میدهند ویا این سیل لشکر وفوجی را که اورده اند به سیاحت وتفریح امده اند هیج گونه کشورگشای وبرنامه های استعماری ندارند !!!ازین رو میگذارند در افغانستان انتخابات دموکراتیک وازاد وطبق دلخواهی خودشان صورت بگیرد گویا انها امده اند باتروریزم مجادله نمایند!!! ویا به راستی مواد مخدر را نیست ونابود سازند!!!ویا هم تامین دموکراسی !!! نماینداگر چنین بود این همه پولهای بیشمار را به فقرا ومستحقین اتباع خود میدادند ویا امروزه تروریزم از افغانستان چه که از جهان هم نابود میگردید ویا یک بته کوکنار تر هیچ جای دنیازرع نمی گردید وهمه دنیا گل وگلزار میشد حال از افغانستان مسکین که بگذریم در همه جای دنیا که این همه خون ریخته میشود وروزانه هزارها انسان به فتل میرسد اگر اینها دخالت ندارند واجازه نمی دهندوفرمان ودستور صادر نمی کنند کدام حاکم ویا دکتاتور جرات ریختن این همه خونهارا داردحد اقل باید دانست که کشور به جه وضع وملت به کدام حالت قرار داردبعد توقع انتخابات واقعی ودموکراتیک را نمود
جاندار از جاغوری

>>>   آفرین به هوش و ذکاوت مردم افغانستان و بخصوص جوانان و مردمی که بدقّت اوضاع سیاسی کشور را دنبال می کنند.
بعضی نظرات واقعاً کارشناسانه و عمیق و تاثیرگزار است مانند. تا موقعی که مرزبندی جامع و مشخصی ما بین دوست و دشمن ترسیم و معین نشود، یقیناً تشخیص و تفکیک دوست و دشمن نیز معلوم و مشخص نخواهد شد. به اعتقاد من مرزبندی تعیین کننده از اعتقاد و التزام عملی به آزادی و حق حاکمیت مردم ( دموکراسی) و قوانین حقوق بشر جهان می گذرد. اگر شخصی و حکومتی و گروه و سازمانی و حزبی و تشکّلی به این اصول اعتقاد و پایبند نباشد، نمی تواند عادل وجانب حق حساب گردد. حاکمان رژیمی که آزادی (بیان، قلم، اندیشه، مطبوعات، احزاب سیاسی ، مدیا) را سلب و نقض و حق حاکمیت مردم را غصب کرده باشد، نه تنها انقلابی نیست، بر عکس خود دشمن اصلی مردم و ضد انقلاب اصلی نیز می باشد و هرگز قابل دفاع و پشتیبانی نیست. برای ارایهً اینگونه نظرات عمرها و تجربه ها طی شده و موها سفید شده است.
درود بر افغان پیپر.
یقیناً اینده افغانستان امیدورا کننده است.

>>>   تا موقعی که ما نتوانیم بطور مسالمت آمیز و با مشارکت ملی(دموکراسی)، سرنوشت سیاسی خود و کشورمان را بطریق انتخابات آزاد تعیین و رقم زده و بدست گیریم، یقیناً دیگران و سودجویان و فرصت طلبان در امورات داخلی ما دخالت کرده و به میدان کشاکشهای قومی و مذهبی، نژادی، و اهداف شوم خود مبدل خواهند ساخت.
زنده باد آزادی و دموکراسی. پیروز باد مردم فعال و مبارز افغانستان

>>>   هرگاه یک شخص و یا یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتواند خود را اصلاح کرده و ملّی و مدرن و با دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان منطبق سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد، خودبخود تبدیل به آلت دست و عمله ایی بیمزد گشته و منافع بیگانگان و فرصت طلبان و سود جویان و فتنه انگیزان...، و دیکتاتور داخل را تاًمین می کند. همچنین کسی که شهامت و شجاعت نداشته باشد به اشتباه و خیاتهای خود اعتراف کرده و معذرت خواهی کند، باید برود و اگر نرود مردم می اندازند و می برند و همانند شاه دیکتاتور و دیگر دیکتاتورها به زباله دان تاریخ می اندازند.

>>>   خبرتازه
نیویورک تایمز :
گلبدین حکمتیار به نقض حقوق بشر و کشته شدن بیش از ۶۰ هزار کابلی متهم است.

>>>   بیشترین قربانی سیاست های خام از اداره موقت الی پایان سال چهارم حکومت وحدت ملی ملیت های اقلیت ساکن افغانستان بوده اند. چون قدرت را امریکایی ها بین چهار قوم (پشتون، تاجیک، ازبیک، هزاره) تقسیم نمودند و متاسفانه ملیت های فوق الذکر اقلیت ها را به دید شهروند و هموطن نه دیدند. فلهذا دموکراسی و این و آن تحمیلی غربی ها در این وطن هیچگاه مثمر نبوده و نیست. همه مردم باید منافع ملی در نظر داشته باشند بس. امریکا و غرب پرستی هیچگاه صلح و رفاه را استقرار نمی بخشد.

>>>   خبر بسیار خوش
عبد اللطیف پدرام به عنوان اولین کاندید انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 ثبت نام کرد
عبداللطیف پدرام به گونه رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت نام کرد.
آقای پدرام به همراه دوم معاونش با حضور در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات امروز امروز (پنجشنبه 13 جدی) برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1398 ثبت نام کرد.
آقای پدرام، احسان الله حیدری را به عنوان معاون اول و محمد صادق وردک را به حیث معاون دوم خود انتخاب کرده است.

>>>   با شاخصهای دموکراسی و حقوق بشری، هر کس و گروه و ارگانی و حزبی و دولتی، اگر نتواند خود را تغیر داده و اصلاح کند و مسئولیت سیاستها و اعمال خود را قبول و بگردن گیرد، دیگر قابل اعتماد نیست و نتیجهً کار و اعمال و مبارزاتش بجز فتنه و آشوب و خونریزی و ویرانگری چیز دیگری نخواهد بود و لیکن صادق و عادل نیست و باید برود.

>>>   پزوهشی تازه حاکیست اقوام ترک و تاجیکی که در امتداد راه ابریشم سکونت دارند، از نگاه شجره شناسی زیست شناسی از هم چندان تفاوتی ندارند.این پژوهش که با نمونه برداری ژن شناسی یا DNA از بیش از 1000 نفر از میان 24 قوم و قبیله و مردم ترک و تاجیک در آسیای میانه انجام شده است، نشان می دهد که از نگاه ژن شناسی تفاوت قومی میان این دو گروه زبانی چندان زیاد نیست و کمتر از یک در صد را تشکیل می دهد.(بی بی سی)

>>>   انتخابات انتخابات انتخابت !!!
انتخابات يگانه راه نجات افغانستان از جنگ هاي قومي و تنظيمي است. هركه مخالف انتخابات است اصلا منطق ندارد. انتخابات حق فرد فرد اين ملت است. انتخابات راه باز براي رشد نسل جوان و سياسيون كار كشته هر جامعه است و يگانه بازدارنده ديكتاتوري و يكه تازي ميباشد.
ما به انتخابات ميرويم و تا توان داريم در اصلاح ان ميكوشيم تا انتخابات سالم داشته باشيم. انانيكه با انتخابات مشكل دارند كساني اند كه مشكل جرمي داشته و از اين پروسه محروم اند و نميخواهند ديگران هم از ان مستفيد گردند. ديگر وقت و چانس جنايت كاران تمام شده سيستم راه افتاده تقلب هم ختم شدنش مشكل نيست.
پوپلزي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است