جُغدِ بدیمنِ سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۵    ۱۳۹۷/۱۰/۷ کد خبر: 156675 منبع: پرینت

درنیم قرن اخیر، تاریخ سیاسی افغانستان شاهد فراز و فرود رهبران سیاسی و حزبی پرشماری بوده است که هرکدام نقش های پَست و بلندی در بحران ها و بدیمنی های سرنوشت مردم این کشور ایفا کرده اند.
هرکدام از این رهبران اما دوره های ایدیولوژیک و چرخش های استراتژیک و رفتاری متغییری را در حوزه ی عمل و تعامل سیاسی و در کارنامه ی رهبری و مدیریت خویش تجربه نموده اند. برخی شان دچار جنایت های ضدبشری و دگم های فکری بوده اند. برخی دیگر در مراحلی از زندگی خود دچار انعطاف ها و دگردیسی های فکری و رفتاری و ایدیولوژیک شده اند. در این میان اما، تنها عنصر سیاسی زنده و تنها رهبر حزبی برحالی که نقش یکسان و سیرت و بصیرت ثابت در حیات فکری ـ سیاسی و در کارگاه ایدیولوژیک ـ پنداری خود داشته، "گلبدین حکمتیار" بوده است. حکمتیار به تمام معنا یک فسیل ایدیولوژیک و یک عنصر سیاسی جامد اندیش و سیه کیش است.

از همان ابتدا ضد زن بود. ضد اقلیت های مذهبی و دینی بود. ضد تکثر قومی وزبانی بود. ضد دمکراسی و پلورالیزم فکری ـ سیاسی بود. ضد آزادی بیان و ضد خبرنگار آزاد بود. ضد شیعه و ضد چپ بود. ضد سنی معتدل و حنفیت کیش بود. ضد آزادی های فردی و فرهنگ متکثر بود و تا هنوزهم پس از سالها کوه نشینی و یاغیگیری و آدم کشی، برهمین منهاج و صراط تاریک خویش ره می پیماید.

با آنکه اکنون زیرچتر امریکا ودر حمایت دولت کابل زندگی می کند هنوزهم اما در عمق اندیشه و عقیده ی سیاسی ـ ایدئولوژیک خویش، مروج انتحار و نفرت مذهبی ـ قومی است. هنوزهم دشمن مطبوعات آزاد و دشمن برابری انسانی و کرامت زن است. هنوزهم حامل بد زبانی وبد دینی و کژ اندیشی مذهبی و قساوت سیاسی و بلاهت فکری است. او براستی که مصداق بارز و کامل یک جغد بدیُمن سیاسی در تاریخ سیاست معاصر افغانستان است که نه مرگ ایدلوژیک دارد و نه افول سیاسی.

حمزه واعظی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاسی
حکومت
واعظی
نظرات بینندگان:

>>>   پیش ازینکه متن رابخوانم از عنوانش دانستم که این جغد همانی است وقتی با امین نا امین یکجا شد امین زیرخاک شد ، وقتی با تنی یکجاشد تنی از وزاردفاع برطرف و به آی اس آی پناهنده شد ، وقتی با دوستم جهت کودتا یکجاشد دوستم هم ناکام وهم تلفات بزرگی متحمل شد ، این جغد وقتی یا حکومت دوسره یکجا شدحالا پایه های حکومت به لرزه افتاده وترامپ مانند ایلتسین می خواهد راهش رابا حکومت تحت قیمومیتش جداسازد تا پول هایش به هدر نرود پس انداز گردد ،
دران دنیا که این جغد به دوزخ برود سرنوشت دوزخی ها چی خواهدشد؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است