روز سیاه ششم جدی در تاریخ کشورم
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۱    ۱۳۹۷/۱۰/۶ کد خبر: 156665 منبع: پرینت

ششم جدی سال 1358 ارتش متجاوز شوروی از زمین و هوا وارد سرزمین افغانستان گردید و افغانستان را عملا اشغال نظامی کرد و بمدت بیش از یک دهه کشور مارا از زمین و هوا کوبید و با خاک یکسانش گردانید.

در نتیجه این مداخله نظامي میتوان ادعا کرد که سبب نابودي تمام منابع زير ساخت های اقتصادي افغانستان گرديدند زمينهاي زراعتي از بين رفت اشجار و باغات مردم منهدم جويها و انهار بلا استفاده شهر ها و قريه ها تخلیه و نابود راهها و جاده های مواصلاتی از كار افتاد تجارت و معاملات به ركود مطلق مواجه گردید و مردم افغانستان مهاجر و آواره در گوشه و كنار عالم سرگردان و پريشان گردیدندکه بيش از يك ميليون و پنجصد هزار نفر از ابتداي كودتاي ثور تابعد از اخراج ارتش شوروي از افغانستان از مردمان این کشور شهيد شدند و صدها هزار تن دیگر معلول و معيوب و وجود ميليونها ماين فرش شده در خاك افغانستان به قوت خود باقي ماند و ميليارد ها دالر خسارات مالي عايد اين سرزمين گرديده و به مدت سه دهه فرزندان مردم افغانستان از تعليم و تربيه محروم گذاشته شده اثرات رواني جنگ بر روح و روان مردم به قوت خود باقي ماند كدر و پرسونل تعليم يافته دولتي اکثرا متواري شد، سیستم دولت داری بکلی از هم پاشید ودر حدود هفت میلیون از مردم افغانستان مهاجرگردیدند و صدها مصيبت ديگر اين تجاوز براي مردم افغانستان ارمغان داشت.

براي شوروي ها هم بجز از كينه و نفرت ملت افغانستان و نابودي اتحاد جماهیر شوروي و سربازان كشته و بي دست و پا و هزينه سرسام آور جنگ و محكوميت متوالي در عرصه بين المللي و ضربه خوردن به وجهه و ادعا هاي ضد امپرياليستي و ضد استعمار شوروي و مشروعيت دادن به دخالتهاي ديگران در عرصه جهاني و ساحه بين المللي و اثبات ناتواني شوروی در مقابله با قوت و نیروی ايماني و معنوي و مقاومت هاي ملي و مردمي و كوبيدان آخرين ميخ بر تابوت كمونيزم بین المللی دیگر هیچ ارمغان نداشت كه يكي از جمله خسارات افغانستان حضور ميليوني مهاجرين اين كشور درخارج از افغانستان تا امروز است كه زمينه بازگشت آنها هنوز هم مهيا نگرديده.

متاسفانه میراث بران شوروی ها هم تا هنوزکدام کمک چشمگیری به افغانستان نکرده اند که هیچ بلکه آرزوی مداخله مجدد را نیز دارند در حالیکه اقلا از نظر اخلاقی اگر به بینید بازهم شوروی ها مسوولیت اخلاقی داشتند تا به افغانستان کمک و همکاری لازم مینمودند که نکردند و نتیجه همه بدبختی های افغانستان تا امروز از همان اقدام متجاوزانه و نابخردانه شان نشات گرفته و ریشه در آن دارد.

سید محمد خیر خواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شش جدی
شوروی
نظرات بینندگان:

>>>   آقای خیرخواه !
انقلاب ثورنتیجه مبارزات اکثریت زحمکش افغانستان علیه بی عدالتی ها ونابرابری های موجود درحکومت وحاکمان ظالم آن زمان بود.
اماارتجاع سیاه(امریکا وانگلیس )وهم پیمانانش با استفاده ازمهره های وابسته خویش ازداخل وعده ازمزدوران وابسته به پول وثروت با فریب اکثریت توده های مردم پاک دال وبادیانت را تحت نام اسلام درخطر است ازخانه غلام سرسپرده خویش پاکستان بجان هم انداخت که درنتیجه باعث تیاهی وویرانی وفتل عام درکشورما شده که همه روزهویدامی شود.
لعل محمد

>>>   ....کودتای ثور حاصل کار سیاسی حزب در میان افسران اردو بود . اخوانی ها مایوویست ها یعنی ساما که امروز به نام حزب همبستگی مردم افغانستان یاد میشود نیز در میان اردو و پولیس کار سیاسی میکردند . کودتای ثور بدنبال قتل میر اکبر خیبر بوقوع پیوست و حزب سکوت پنجساله ای دوره ای محمد داود را شکست . اما هیچ نوع شعار سرنگونی نظام را نداده است . من با شما در یک و نیم سال اول نظام جدید که در اغاز با استقبال بی شایبه ای مردم همراه گردید که متاسفانه بخش فاشیستی حزب برهبری امین که بعد از وحدت دوباره ای حزب باید بلا فاصله از حزب اخراج میشد و جامعه اربطرف بیراهه کشانده شد با شما موافقم . باقی همه مسایل را گفتار و موضعگیری مخالفین جمهوری دموکراتیک افغانستان چون گلبدین حکمتیار گرفته و نشخوار کنان یه سایت برای خوانندگان تقدیم کرده اید.ششم جدی روز نجات مردم افغانستان از چنگال فاشیزم امین و شرکای او بود همانطوریکه نقش شوروی در شکست هیتلر با همکاری امریکا و انگلیس بوده است. ششم جدی یک خبر خوش برای مردم افغانستان بود هماگونه که طالب را امریکا از میان برداشت. در غیر ان تا به امروز جامعه در زیر شلاق ستم طالبانیزم در عصر حجر زندگی میکردید. طول ریش تان از اقای سیاف هم دراز تر میبود و هر روز زنان در محضر عام به بهانه های مختلف دره کاری میکرد ....
اقای سید محمد خیر خواه...
شما از مقاومت یاد کرده اید اگر این مقاومت چه جهادی ها یا نشنلست ها یا سامایی ها اینقدر نیرومند بود و شما توانستید قدرت بزرگ جهان را شکست بدهید چرا طالب را از میان برداشته نمیتوانید ؟ اگر کسی لاف بزند مثل شما لاف بزند ورنه هیچ. نتیجه ای مقاومت شما را از سال ۱۹۹۱ دیدیم همه ای تان دزد . در روز اول دارایی عامه را چور کردید مال و منال و ناموس برای مردم هیچ یک از تنظیم ها ازحزب وحدت تا تنظیم های اسلامی پشاوری نگذاشتید . دگر از نوشتن چنین مسایل خودداری کنید. نه خود و نه رهبران تانرا خجالت بدهید.
اقای سید محمد خیر خواه... شما اینقدر ....استید که از تحولات درون حزبی در شوروی و تغییر اوضاع بین المللی و طرح پلان های اقتصادی غیر معقول گرباچف و ایلتسن و حرکت اقتصاد جهان به جهانی شدن خبری ندارید و با طمطراق مدعی شده اید که جهادی ها اخرین میخ را بر تابوت کمونیزم زدند.باز هم لاف . توصیه ای من به شما این است که شما و امثال تان نزد دکتور روانی مراجعه کنید به خیر شما و طرفداران تان است. علت تمام بد بختی های در بیسوادی است مردم رابنام اینکه اسلام در خطر است فریب دادید و امروز همان مردم میگویند مرگ بر ما که میگفتیم مرگ بر حزبی ها..
نوکری پاکستان و نیم از جهان عرب و اروپا را کردید تا پول بدست اوردید و هم به غارت منابع طبیعی کشور لز زمرد تا لاجورد و سنگ رخام و غیره پرداختید و تاکنون ادامه دارد. ..
به امید نوشته های خوب تان.

>>>   خیرخواه صاحب عزیز .
با کمال احترام که به شخصیت شما دارم .اما درمورد شش جدی به راه اشتباه میروی .به دلایل ذیل .قبل از شش جدی قشون روس در پایگاه های نظامی براساس دعوت تره کی و امین جابجا شده بود که بیانیه امین مبنی دروظآیف انترناسیونالیستی آنان در تشریف موجود است .ثانیا امین نه تنها پرچمی های طرفدار کارمل بلکه جمعیتی هارا همه شده سر میبرید .تنها توافق با حزب اسلامی گلب الدین حکمتیار تثبیت شده بود .مراجعه شود به مصاحبه های گلاب زوی وارشیف تلویزیون .روزنامه های منتشره آن روزگار .
ثالثا کارمل عفو عمومی اعلان و تمام زندانیان سیاسی را آزاد ساخت .
درزمان کارمل جبهات جنگ با وجود تشدید ولی جمعیتی های شما مورد حمایت کارمل بود .چنانچه در اواخر حکومت نجیب الله فاشیست که باحکمتیار تبانی داشت و قطعات حزب اسلامی به وزارت داخله و نقاط کلیدی شهر کابل جابجا شده بود همین کارملی ها بود در راس محمود بریالی .نبی عظیمی .نورالحق علومی آصف دلاور جنرال دوستم .منصور نادری .جنرال مومن اندرابی بیا حزب اسلامی جنگیدند و قطعات جمعیت را جابجا کردند .رجوع شود به ملاقات جبل السراج .در هرات شما جنرال رئوفی براساس هدایت نبی عظمی بریالی تمام قطعات را به اسمعیل خان تسلیم و حتی از وی علم و خبر گرفت .دیگران اگر درمورد شش جدی هرجفن راکه گویند .اما به جمعیتی ها شرم و ننگ است که از رفقای دیروزش تحت نام مجاهدین بد گویی کنند .
دوست شما

>>>   اقا بی خیر خواه . چی خوب گفتی که پل و پلچک ها خراب شد قریه ها تخلیه شد . بیا که انسانی فکر کنیم پل ها را بادار تو به تو پول میداد که پلها را بپرانید در قریه مردم بکشید تا فرار کنند مسجد را خراب کنید به نام دولتی کنید زنان را تجاوز کنید و به عرب ها بفروشید چرا برف بام خود را به بام دیگران می اندازید . تاریخ گوا است وقت ان رسیده که مردم دیگر خاموش نمی مانند

>>>   ....درششم جدی اولین سالیکه تنظیم های غارتگر جهادی بر گرده های مردم سوار شدند وهست وبود این ملت بیچاره را غارت کردند،چه حال وروزی داشت این کشور،به یاد داری؟نه تو به یاد نداری ولی من یادم نرفته است که آخرین آهنپاره های باقیمانده از دولت کمونستی را به پاکستان برده و فروختید.درجنگ های بین تنظیمی تان هزاران انسان بی گناه را کشتید.به عفت وناموس مردم تجاوز کردید.سینه های زنان را بریدید ورقص مرده برپا کردید.کابل زیبارابه خاک وخون کشیدید.چه بی آزرم آدم هایی هستید شماکه باز می آیید واز جدی ودلو حرف می زنید.

>>>   ششم جدی روز پیروزی حق بر باطل است . تاریخ نگاران نسل های اینده اینروز را به مثابه ای تولد دوباره ای افغانستان ثبت تاریخ خواهند کرد.
رستمی..

>>>   ششم جدی روز نجات مردم افغانستان از زیر ساطور امین و شرکایش میباشد .اما اینروز سر اغاز مداخلات مستقیم امریکا و هم پیمانانش با همکاری مستقیم اخوانی های اجیر شده ای افغانی و تروریست های چیچینی و افریقایی و عربی به شمول اخوانی های فلسطینی میباشد بهانه برای مداخلات نجات اسلام و طرد کفار بود. خوب من از تمام مخالفین جمهموری دموکراتیک افغانستان خواهش میکنم که سر را در گریبان کرده و از خود بپرسید که در جریان حاکمیت ج.د.ا. به چه تعداد مساجد در مرکز ولایات اباد شد به چه تعداد جوانان برای تحصیلات عالی یه خارج رفتند ؟ همه بیاد داریم که هیچ نیروی حق قایل شدن تبعیض را در برابر سایر اقوام و اقلیت ها نداشت. ... اما اکنو کسی در مسجد در مدرسه و خانه ای خود مصوون نیست . اقلیت ها را به بهانه های مختلف قتل عام میکنند .. در دیپوی ولسوالی بگرام بیز امریکایی ها کانتینر قران شریف حریق شد . حالا لطف کنید و بگویید که اسلام حالا در خطر است یا در انوقت بود؟ شعار دفاع از اسلام برای تجارت سیاسی پاکستانی ها و ثروتمند شدن یک عده ای مخصوص بود که هم اکنون بر شانه های مردم سوار اند و خون مردم را میچوشند و فامیل های شان در دوبی و اروپا و امریکا عیاشی میکند.
روز ششم جدی را گرامی میداریم و خواهیم داشت . دوست دارید یا نه برای افغانهای وطنپرست فرقی نمیکند.
کنشکا....

>>>   نویسنده این مضمون نا میمون با ادبیات عوامفریبانه چهل سال قبل تا هنوز هم کوشش بران دارد تا مانند سال ها قبل تحت رهبری کشور های همسایه مردم افغانستان را فریب داده وجنایاتی را که از همان روز های اغازین تحولات ثور ۱۳۵۷تاکنون انجام میدهند و در حال گسترش ان میباشند ادامه داده و هر روز به نام جهادقتل وقتال مردم بی دفاع افغانستان را ادامه میدهند. ویران نمودن و سوختاندن مکاتب ؛غارت دارایی های عامه ٬ سازماندهی انفجارات٬تیرباران زنان و دختران بی فاع افغانستان٬ کشتار بی رحمانه مردان وزنان مبارز و قلم به دست٬ و تخریب زیربناهای کشور بیچاره ما از سال ۱۹۷۸ تا کنون محتویات اساسی و ننگین این جهاد جاهلانو خاینین است که ذریعه تاریکترین حلقات بین المللی و منطقوی پشتیبانی می شود ومردم افغانستان صرف قربانی ان میباشد.

>>>   و بعد یک تعدا بیناموس پیدا شد پای آمریکای بیناموس و چند کشور بیناموس دیگر را به افغانستان باز کردند خون همه ی مجاهدین پای مال شد حالا هم این دولت ببناموس و طرف دارای بیناموسش شدن سگهای جیره خوار و غلامان حلقه به گوش آمریکایها و انگلیسیهای بیناموس

>>>   ششم جدی روز آزادی برای مردم افغانستان است . در این روز برای ماوویست های تروریست که امروز بنام حزب همبستگی مردم افغانستان یاد میشوند هم برای اخوانی های سیاه دل روز بربادی شان تلقی می‌شود.....

>>>   درکشور ما همه ارزش ها بی ارزش شده است .یک وقت پاس ووفا بعهده از اصول زندگی افغانها بود .پاس نان ونمک نهایت همه گیر و مورد توجه اکثریت بود .ولی کسانیکه زیر نام جهاد در کشور همسایه ما پاکستان دو روز هم که سپری کرده باشند .تمام ارزش هارا فراموش و حتی ضمیر و وجدان شانرا درگرو روز های جهاد فروخته اند .که برادران جمعیت اسلامی درین عهد شکنی ها سخت غلو کرده اند .روز شش جدی برای همه اقشار وطن در آن زمان ترور اختناق یک موهبت الهی محسوب می گردید منجمله کسانیکه در شهر ها و خصوصا در سلول های زندان امین سفاک زندگی داشتند .بعد از شش جدی ۱۳۵۸ همه می گفتند دستی از غیب اید و کاری بکند .که این دست دست کارمل فقید بود که با قلب پاک و نیت انسانی همه را برادر خطاب کرد و بر تاریخ سیاه امین سفاک نفرین فرستاد .عفو عمومی زندان را اعلان وماتم ملی را برگذار کرد .وتمام سیاسیون که ازدم ساطور امین جان بسلامت برده بودند ازاد ساخت .جمعیتی های افغانستان مخصوصا استاد ربانی و احمد شاه مسعود از احترام بزرگ کارمل برخوردار بودند .درجبهات جنگ همیش جمعیت اسلامی مورد حمایت کارمل بود .ونجیب نیز تا حدودی همان قاعده را رعایت کرد .مزدک .کاویانی تحت نظر محمود بریالی با موضع گیری قوی وکیل وزیر خارجه وقت .جنرالان آن زمان تحت رهبری بریالی مانند نبی عظیمی .آصف دلاور .جنرال دوستم .سید منصور نادری جنرال مومن اندرابی همه دودسته حاکمیت را به جمعیت سپردند .خلقیان طرفدار حکمتیار بودند .اما حکمتیار تا کنون هم پاس همان خلقی هارا دارد .ولی جمعیتی نه تنها پاس دار ارزش ها نیست بلکه با پررویی بیشرمی .سقوط حاکمیت دولتی آن زمان را فرو پاشی شوروی و فرو ریختن دیوار برلین و سقوط طالبان را بعد ازجنگ های خانمان ویرانی کابل قتل و کشتار قرون اوسطی را کار خود میدانند و شش جدی را مانند باند امین وگلبالدین روز سیاه میخوانند
تفعو بر تو ای چرخ گردون تفعو .
جمشید برومند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است