مذاکره با طالبان یادآور مذاکره شوروی در جنوا
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۷/۹/۲۷ کد خبر: 156512 منبع: پرینت

مذاکره‌ی نمایندگان طالبان با دیپلومات‌های امریکایی در حضور مقام‌های عربستانی، ‌اماراتی و پاکستانی در ابوظبی، گفتگوهای دیپلومات‌های روسی با نمایندگان تنظیم‌های شوروی را در ریاض به یاد می‌آورَد.

دیپلومات‌های شوروی هم در سال ۱۹۸۹ و در آستانه‌ی خروج نظامی از افغانستان، با نمایندگان تنظیم‌های ضد شوروی برای اولین بار در ریاض و بعد در کشورهای دیگر دیدار کردند تا از آنان تضمین امنیتی بگیرند و اطمینان حاصل کنند که در فردای خروج شوروی، جنگ از رودخانه‌ی آمو به آن طرف نمی‌رود.

در آن زمان پاکستان اجازه نداد که نمایندگان تنظیم‌های ضد شوروی در مذاکرات جنوا شرکت کنند. در آن مذاکرات پاکستان و دولت وقت افغانستان زیر نظر امریکا و شوروی مذاکره کردند تا زمینه برای خروج ارتش سرخ فراهم شود. ولی اتحاد شوروی در همان زمان، مذاکرات محرمانه و بعد علنی با نمایندگان و رهبران تنظیم‌های ضد شوروی داشت تا امنیت مرزهای جنوبی‌اش را تضمین کند.

فهیم فطرت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات طالبان
شوروی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر طالب امریکا طالبان رابه رسمیت شناخت باید خسارت جانی ومالی که درطی بیست سال مردم افغانستان متحمل شده اند ونیز عقب ماندگی های به
وجود امده را به مردم افغانستان بپردازد اگر طالب وداعش مردمان خوب بووند چرا انهارا از قدرت انداختند
و حالا دوباره سرقدرت میسازد جنایتهایکه طالب وداعش
در حق مردم افغانستان کرده هیچ قابل بخشش نیست
باید همگی سران و افراد طالب محاکمه شوند چون انها
مجرم های هستند انسانهای بیگناه را کشته اند و دولت که مشروعیت مردمی داشته باشد درقدم اول جنایتکارها رابه جزای اعمالش میرساند نه اینکه باانها همدست شود مردم افغانستان هیچ وقت ازخون شهدای که به دستان ظالمین تاریخ شهید شده اند نخواهد گذشت...
فرید همدرد

>>>   عین سریال تکرار می شود

>>>   به نظر دهنده اول:
اگر افغانستان خسارات جانی و مالی ده ساله را از روسیه میراث خور شوروی و خسارات مالی و جانی بیست ساله را از امریکا بگیرد،در آنصورت افغانستان هیچ ضرورت به استخراج معادن خود ندارد،بلکه تریلیونر میشود.
و اگر روسیه از افغانستان خسارات مالی و جانی خویش را که بنا به دعوت رژیم وقت افغانستان به افغانستان آمده بودند و امریکا بخاطری که طالبان بن لادن طراح حمله یازدهم سپتامبر را به امریکا تحویل ندادند و در نتیجه امریکا مجبور به لشکر کشی به افغانستان شد و خسارات تریلیون دالری مالی و خسارات چند هزار نفری جانی به امریکا وارد کرد.بگیرند،درینصورت تمام معادن افغانستان را بفروشی،خسارات شوروی و امریکا را پوره نمی کند.
به محکمه بین المللی جنایت کاران جنگی و مالی در دنهاگ مراجعه کنید،هر کشوری که به قاضی ها پول زیاد تر رشوت داد،به نفع همان کشور فیصله میشود.
اما امریکا محکمه دن هاگ را به رسمیت نمی شناسد.روسیه را نمیدانم که محکمه دنهاگ را به رسمیت میشناسد و یا نه؟

>>>   درافغانستان یک گرو تروریستی نیست که صلح کند و
جنگ ختم شود طالب صلح کند داعش چی خواهد شد
که همیشه به شعیه های افغانستان حملات مرگبار انجام
میدهد وباشعیه دشمنی مذهبی دارد ایامذهب انها با شعیه های افغانستان صلح خواهدکرد القاعده چی خواهد
شد انهاهم میخواند بادولت صلح کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است