میرویس‌خان مشهور به هوتکی، افغان نبود!
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۴    ۱۳۹۷/۹/۲۴ کد خبر: 156467 منبع: پرینت

میرویس که به هوتکی مشهور گردید، به نوشته‌ی افسر سویدنی که سال‌ها مشاور موصوف بوده، نه هوتکی بود، نه پشتون و نه قندهاری. وی پسر «امیر باقر خان تاتاری» از بخارای کوچک(سغدیانه‌ی امروزی در تاجیکستان است).

حدود بخارای کوچک: در شرق آن منگولیا و بیابان چین، در شمال آن منگولیا و قسمتی هم سرزمین قلماق‌های شرقی و در جنوب آن هندوستان بزرگ آن روز قرار داشته و این وضعیت اراضی تا سال ۱۶۸۳م جریان داشته است.

«امیر باقر خان» حاکم سغدیانه، بعد از حمله‌ی قلماق‌ها به قلمرو‌اش(بخارای کوچک) شکست خورده و با خانواده‌اش به بخارای بزرگ انتقال می‌کند و از آن‌جا به مشوره‌ی بعضی دوستانش از رود اکسوس(آمو) گذشته وارد بلخ امروزی می‌گردد که قسمتی از بخارای بزرگ محسوب می‌شده و حاکم بلخ در آن روزگار زیر اثر مُغل اعظم(اورنگ زیب) بوده است، چون امیر باقر خان سنی‌مذهب متعصب و مخالف حکومت متعصب شیعه‌ی صفوی بوده، مورد توجه مغل اعظم قرار گرفته و بعد از چندبار لشکرکشی از بلخ به مربوطات شرقی دولت صفوی، بالاخره به حمایت دولت مغلی هند از راه بامیان و کابل، با نیروهای تاتاری، تاجیک، پشتون و بلوچ‌های زیر قلمرو هند، قندهار را از دولت صفوی می‌گیرد.

میرویس‌خان از مادری ازبیک‌تبار به‌نام «گِنی» در قندهار به دنیا می‌آید. در ۱۵ سالگی از سوی پدرش به دربار اورنگ‌زیب(مغل اعظم) همراه با مشاورش افسر سویدنی به هند اعزام شده، چندسال در هند می‌ماند، با کواسه‌ای مغل اعظم(دختر مطیع الدین و نواسه‌ی شاه عالم خان) ازدواج می‌کند(۱۷۰۳م) و دوسال بعد از ازدواج با خانم‌اش «روشانه رای بیگم» به قندهار می‌آید و مورد استقبال قرار می‌گیرد. پدرش امیر باقر خان در سال ۱۷۱۲م و مادرش «گنی» در سال ۱۷۱۳م از جهان وداع می‌نمایند و در سال ۱۷۱۲م میرویس‌خان به توصیه‌ی پدرش در حضور برادران ناتنی و اراکین حکومت جانشین پدر می‌شود و حکومتش در قندهار آغاز می‌گردد. به رویت این کتاب مستند که در سال ۱۷۲۳م نوشته شده و این افسر سویدنی مشاور میرویس و پدرش بود.

میرویس‌خان نه هوتکی است، نه غلجایی، نه قندهاری و نه نام مادرش «نازو انا» بوده، بلکه نام مادرش «گِنی» ازبیک‌تبار و پدرش فرغانه‌یی(تاجیکستانی) بوده است.

از کتاب: ما همه افغان نیستیم
نویسنده: غلام محمد محمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میرویس خان
هوتکی
نظرات بینندگان:

>>>   دونالد ترامپ از پدر امریکائی نیست چی عیبی دارد؟ بارک اوباما امریکائی نبود وهمه مردم امریکا اینرا میدانستند اما بازهم به آن سیه چرده رای دادند اما به آن بانوی زیبای امریکائی هیلاری رای ندادند ، همینطور مردم امریکا زن ومرد میدانستند ترامپ جرمنی الاصل است اما بازهم بهه موی زردش رای دادند بازهم به هیلاری رای ندادند
حالا موضوعات چهار صد سال قبل را برخ دیگران کشیدن چی سودی دارد ،ازهرجای بود مکرد بود ، چنان انتقام از گرگین گرفت که تاریخ فراموش نخواهد کرد
ر

>>>   همکان تاتاری بهتر از عمر ومنصور وهیبت کندهاری بود

>>>   اين كه واضح است همه ميدانند.

>>>   خوب پشتون بوده یا نه چه فرقی می کند افسوس به حال ما
دنبال چه چیزهای را گرفتیم.

>>>   این که پشتون بوده یا نی مهم نیست. مهم این است که نباید جعل هویت صورت گیرد و حتی نام مادرش جعل شود . بهتر است همه را با هویت اصلی اش بشناسیم.

>>>   طاهرپشتون
چون در قندهار تولد شده بودو قندهار را از صفویان ایرانی آزاد کرد و بنیاد دولت افغانی را گذاشت افتخار ما افغانهاست. چشم حسود کور. زند باذ هر قهرمان این وطن از هر قومی که است. ....بر بدگویان افغان ( چه پشتون تاجیک هزاره ازبک و غیره.....)

>>>   مرد حسابی. مومين مسجد ندیده.از اول ميگفتي. گفتم چطوری یکنفر علیه نماینده حکومت صفوی بنام گرگین خان قیام نمود گرگین خان را سرش را از بدن اش جدا نمود وفرستادبه دربار شاه حسین صفوی وچندماه بعد لشکر صفویان متشکل از6 هزار نفر برای گرفتن انتقام به قندهار حمله نمودند که با تلفات سنگین شکست خوردند و عقب نشینی نمودند رفتند. و واقعا از خودشان دفاع جانانه نمودند. نادر شاه افشار که بقدرت رسید همه جا ها را به تسلط خودش درآورد.درآن زمان احمد خان دراني در قندهار درزنان های اشرف هوتکي. زندانی بود. توسط نادر آزاد شده وبه قشون نادر پیوست وبعد ها یکی از وفادار ترین ونزديکترين فرمانده گارد شاهنشاهی نادر شاه افشار انتخاب شد. اکثریت سربازان که مربوط به احمد شاه دراني از مناطق ترکستان که شامل ولایت های امروزی سمنگان. تاشقرغان. تخار . پروان. بلخ میمنه بودن انسان های پاک باتقوا و خداجوی .بودن درضمن جنگجو و دلاور هم بودن .بعدها که نادر به هندوستان لشکر کشی نمود. با دلگرمی سپاهیان احمد خان به آن جا حمله کرد. چون لشکر که در داخل ایران امروزی ساکن بودند هرکدامشان یک خواب و خیال وبرنامه های در سر می پروراندند که بعد کشته شدن نادر اتفاق افتاد.با همدیگر درگیری های شان سال ها طول کشید.هزاران نفر کشته شدن که بعدها کریم زند برنده میدان شد.

>>>   افسر سويدنى به نام "کرمول فارسی" کتاب تاريخ در سال 1723 در لندن چاپ نمود.
کتاب "کرمول فارسی" زنده گينامه از میر ویس است.زندگينامه اصلى ميرويس هوتکى:
الیور کرمول "کرومويل پارسى": یک افسر سوئدی بود که سالها پيشخدمت خانگى ميرويس بود. وى کتاب "گزارش زندگی و پیروزی های شگفت آور و موفقیت های میرويس "دوک بزرگ" (شاه ملک قندهار) حامى امپراتوری پارسى (ممالک شاهنشاهى ايران) نوشت:

میر ویس در یک خانواده با پدر تاتار و مادرا اوزبيک متولد شد. میرویس پسر امیر بخارا به نام باقر محمد و مادراش گونی، دختر خان از بلخ بود.

قبل از اینکه میرویس تولد شود، خانواده اش از بخارا به بلخ و سپس به قندهار نقل مکان کرد.
نويسنده شجرهنامه و زندهگينامه
اولين بيوگراف ميرويس مى باشد که اثر اش در سال 1723 چاپ شد. .
مادر (گونى اوزبيکى) و پدر ميرويس (امیر محمد باقر) همه امکانات براى آموزش اش فراهم نمودند. پدرش جشن بزرگ برگزار مى کند و از سفیران دربار مغول هاى بزرگ و دیگر کشورهای خارجی دعوت مى کنند. شاهان ممالک ايران هم در اين ضيافت آمدند.

امیر محمد باقر در پایان مراسم، نام پسر خود را به عنوان "محمد میرری" اعلام کرد. در سن 15 سالگی، میر ویس در همه علوم ضروری به خوبی شناخت و برای پدر و مادر بزرگش که بزرگترین معاون او در قندهار بود، برای تحصیلات بیشتر به دربار مغول هاى بزرگ فرستاده شد. او توسط سلطان آگرا با افتخار بارياب شد. میر ویس آنجا با مغول بزرگ آشنا شد، که ميرويس را پسند يد و بگونه مطلو ب پذیرفت. ميرويس هر روز از آن زمان به دربار میرفت. وى دوشيزه بيگم "روشن رای " مغول (روشن راى = کسی که پنج تنره و سندباد نامه را صحیح خوانده و تفسير کند) عاشق شد وازدواج کرد و به قندهار بازگشت.
قرار افسر خادم اش" شيعه بودن" اش پنهان مى شد و نام باقر پدر ميرويس در برگهاى انترنيتى زمانى درج شد که اوپرا در سال 1992 در ساختمان اپراى کلن و در سال 2012 در ماگدبورگ سه صدسال بعد اش باز دوباره اجرا شد.


اوپراى "میر ى ویس" (منظور مير ويس) اثر هنرى موسيقى دان هامبورگ آلمانى گیورگ فیلیپ تیلمان از ترکيب ( آوازخوانى اُپرا ٬ ارکستر اسباب موسيقى٬ نمايشنامه تراژدى دراماتيک آوازخوان عمده و گروه از سرودخوانان (کور) ٬موسيقى دان هامبورگ آلمانى نوشته و براى نت موسيقى را یوهان ساموئل مولرترتيب و خود استاد بار اول در تئاتر اپرا هامبورگ گینزشی مارکتژى به تاريخ 26 مه 1728 به نمايش آورد.
زمان نمايش : تقریبا 3 ساعت; محل و زمان طرح: ایران، قرن 18
https://en.wikipedia.org/wiki/Miriways
فيگورهاى نمايش اوپرا: میر ى ویس، شاهزاده قندهار و حامى ایران (باریتون)
صوفی، شاهزاده ایرانی (ميزو سوپرانو)
بيميرا : بانوی ایرانی شاهدخت غیرمشروع میر ى ویس (سپرانو)
نیشیبیوس، بانوی ایرانی (سوپرانو)
مورزا (ميرزا)، شاهزاده تاتار (باریتون)
سميسه، همسرمیر ى ویس (ميزوسوپرانو)
زمیر، شاهزاده ایرانی (ميزوسوپرانو)
فرستنده (تنور)
روح (باریتون)
اسکاندور (باریتون)
کور فارسی = گروه سرود خوانى فارسى (سوپرانو، تنور، باس)
داستان وپراى "میر ى ویس" : تراژدى عشق پنهانى - هويت اصلى پنهان مى شود
Oliver Cromwell = Persian Cromwell= الیور کرمول
"کرومويل پارسى": یک افسر سوئدی بود که سالها پيشخدمت خانگى ميرويس بود. وى کتاب "گزارش زندگی و پیروزی های شگفت آور و موفقیت های میرويس "دوک بزرگ" (شاه ملک قندهار) حامى امپراتوری پارسى (ممالک شاهنشاهى ايران) نوشته شده توسط مجسمه او از نقاشی اصلی حک شده است
چاپ اول
Published by Printed for W. Mears near Temple-BarW. Mears; and J. Roberts, London, 1724 مى کند
عکس کتاب
https://www.jamescumminsbookseller.com/pictures/267940_2.jpg?v=1450398798
چاپ دوم
From James Cummins Bookseller, ABAA (New York, NY, U.S.A.)
AbeBooks Seller Since May 29, 1998

چاپ و انتشاراز يوهان ميشايل فونکن 1728

>>> اسناد و عکس براى آقاى گيلانى ميرويس هوتک

https://books.google.de/books?id=CQZGAAAAcAAJ&pg=PA583&dq=Remarquable+Curiosa+jetziger+Zeit,+aus+denen+.+Miriwais&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwj0vdH31YfbAhVBBSwKHbMeAqYQ6AEIKzAA#v=onepage&q=Miriwais&f=false
در اين نقشه خراسان
https://pictures.abebooks.com/STRUCK/17294001353.jpg
نقشه ايران و توران
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Iran_Turan_map_1843.jpg/1280px-Iran_Turan_map_1843.jpg
https://books.google.de/books?id=QNlOAAAAcAAJ&pg=PA86&lpg=PA86&dq=Persische+Cromwell+Miri-Ways.&source=bl&ots=hoBmX17c7Z&sig=6eoGxueKEqWOuGkldh9JHzKer0I&hl=de&sa=X&ved=0ahUKEwiE1q_z4oPbAhXE3iwKHQgjCBMQ6AEIUzAK#v=onepage&q=Persische%20Cromwell%20Miri-Ways.&f=false
ERFURTH,
Gedruckt und verlegt von Johann Michael Funcken, 1728

>>>   چطور فرق نه می کند، جعل وتقلب، تحریف تاریخ فرهنگ و تغییر یک هویت و قوم وسجل آن به نام دیگری ویا بر عکس آن تحمیل هویت و نام یک قوم بر دیگران کار نادرست، زشت و غیر انسانی است.

>>>   از همین قوم قوم بازی بگذرید شرم هم خوب است

>>>   برادر عزیز!
اګر انسان باشید مثال های فوق برایت کافی است مهم نیست که پشتون است یا تاجیک است در وقت خویش یک ادم مرد بود به وطن خود خدمت کرده بود، میشود بګوی مشکل تو چیست؟
....
پیمان

>>>   اين خبر يک بار ديگر خيانت و تقلب و دروغ وجعلکارى حاکمان افغان (يا حاکمان پشتون) را درافغانستان وجهان نشان داد.
* تقلب مير ويس
* تقلب احمدخان ابدالى : انگار وى نام افغانستان را ماند. و خدمت يازده ساله اش زير رکاب نادر افشار شاه ايران تقلب شد
سکه بر زرکرد نام سلطنت را در جهان نادر ایران زمین و خسرو گیتی ستان
* داستان ملالى بر گرفته از ژان دارک فرانسه
* تقلب پته خزانه
* تقلب تعداد جمعيت پشتون
* تقلبات پى در پى در تاريخ افغان
* تقلبات پى در پى در انتخابات
"حالا موضوعات چهار صد سال قبل را برخ دیگران کشیدن چی سودی دارد?"

پرسش اين است که آياعادلانه و صادقانه است که جنايات و خاينات و قلدرى و دوزدى و بازى دادن متواتر حاکمان وتاريخ نويسان پشتونان را هر بار
باز با مدارا بودن٬ حس مهربانى مليتها و تباران غيرپشتون بخشييده شوند .
به هر خيانت دروغگويى تقلبات متواتر در فرهنگ و تاريخ وهويت کاذب دادن به مردمان غير پشتون آيا بخشودنى است يا حماقت تاريخى?
سود اين واقعيت در اين است که تاريخ سازى تقلبى حاکمان پشتون معلوم شد.
مگر آيا حاکمان پشتون با لقبهاى منحوس وکاذب افغان و صادق روهيله و پټان توانى و رسالت و اخلاقيت و قدرت اصلاح وپندگرفتن و توبه کردن رادارند ياخير?
حاکمان اقوام افغان ساوول چه در کشورهاى ساختگي از سوى استعمار گران جهان انگليسها و امريکا افغانستان (پيش از نام 1857 کشور خراسان ايران نام داشت. پسوند زبان پارسى "ان" در شهرها و جايگاههاى هندوکش ) پاکستان (1947) و کشور-دولت صيهونستيى اسرائيل (1948) از کدام شيره مخصوص خلق شده که هر غلطى هرجنايتى و زورگويى هر تقلب ودستکاري که مى کنند پشت شان همان 55 کشورهاى اروپايى ناتو امريکا وآسترليا قراردارند و شيريان اقتصادى و سياسى ونظامى همين دولت ها با اقوام گمشده و باز آمده بنى اسرائيلى شاوولى "افغانا" در قظره چکان بويژه اتازونى امريکا بند است و اسرائيل با هفت ميليون جمعيت خود غده ناسور مانند حاکمان افغان= پشتون به گرده شهروندان ايستاده اند.
پيش از 1948 کشور فلسطين بود. سکه "فلسطين 1942" فلسطين ١٩٤٢

با کمک امريکا و کشورهاى نامبرده حاکمان و تروريستان پشتون باعث کشتارهاى انتحارى وانفجارى و جنايات متواتر شده. آرامش حتى نسبى بوجود نيامده است.
در حاليکه ايران با مرزهاى امروزى که جغرافيه معنوى پارسى ايست از چل سال بدين سوى توسط همين 50 کشور مخالف قراردادهاى جهانى تحریم نامقدس قرار دارد.
هندوايران و توران آفرين
واژه ستان پارسى ام
جدا کن از نام کاذب
تا کشور قلم شود
از فغ و فغان و اسم جمع اش
مانند قلم واقلام
جنس و اجناس
سلاح و اسلحه
و ديگر جمع هاى سامى

>>>   هرکس که بود افتخارافغانستان بود کسانیکه تفرقه قومی رادامن میزند مزدور بیگانگان است وهرگز به هدف شوم خود نمیرسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است