راه لاجورد از بزرگنمایی تا وعده های میان تهی
تعداد زیادی از رسانه ها یا بر اثر تطمیع یا بر اثر بی اثر بودن نگاه انتقادی شان ترجیح داده اند همگام و همراه شعارهای حکومتی عمل کنند. بنابر این روحیه مطالبه گری و انتقادی از میان عموم رسانه ها رخت بربسته است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۲    ۱۳۹۷/۹/۲۴ کد خبر: 156459 منبع: پرینت

راه لاجورد از بزرگنمایی در خبر رسانی تا کم اثر ترین پیامدهای افتتاح پروژه ها در کشور!
در آستانه افتتاح یکی از مهمترین و بهترین پروژه های انکشافی کشور یعنی راه لاجورد باردیگر شعارهای میان تهی حکومت داران شروع شد.

گویا با افتتاح این پروژه مشکلات اقتصادی حل خواهد شد، روابط منطقه ای گسترش پیدا کرده و دستاوردهای حاصل از افتتاح این پروژه زندگی مردم را متحول خواهد کرد.
حافظه تاریخی شهروندان پر است از این شعار ها، بطوریکه از اوایل حکومت وحدت ملی تا اکنون بارها شاهد چنین افتتاح های بوده ایم.

1- در افتتاح پروژه های کلان و ملی مانند پروژه های تاپی، توتاپ، کاسا 1000، راه اهن اقینه- ترکمنستان، افتتاح دهلیز هوای و تجاری میان هند و افغانستان و .... هم شعارها به گونه ای بود که گویا از فردای همان روز وضعیت کشور دگرگون می شد. اما بعد از گذشت سالها، شاید خود مسولین نیز از این پروژه ها چیزی به خاطرشان باقی نمانده باشد.

2- نمونه دیگر ان پروژه های توسعه شهری است که پایتخت نشینان را بارها ذوق زده کرد و خاموش شد. پروژه مترو بس، شهرک هوشمند، ساخت 2000 واحد مسکونی توسط چینی ها در کابل، ساخت 1000 آپارتمان توسط یک تاجر اماراتی، پروژه بهسازی غرب کابل و دشت برچی، و .... حال انکه هیچ اثری از این پروژه ها در شهر نیز دیده نمی شود.

3- در بعد سیاسی نیز شعارهای مانند دست یابی به صلح و مصالحه با طالبان نیز با دست اوردهای نامناسبی مانند: افزایش تلفات غیر نظامیان در حملات تروریستی که در عمق پایتخت و شهرهای کلان اتفاق افتاد، افزایش تلفات نظامیان در جنگ با گروه ها دهشت افکن و خارج شدن بخش های زیادی از خاک کشور از اداره حکومت، عریض و طویل شدن نهادهای مصالحه گر مانند شورای عالی صلح، شورای نظارتی و شورای.... را به دنبال داشته است.

پس مشکل در کجا است؟

1- بخشی از مشکل در افزایش دل نگرانی های مردم نسبت به اینده کشور است. در طول سالهای متمادی شعارهای اقتصادی و سیاسی وضعیت ناامید کننده ای را به همراه داشته است. بنابراین فشارهای روانی حاصل از این اتفاقات ذهن عمومی جامعه را به سمت شنیدن خبرهای خوب سوق داده است. به همین خاطر عموم مردم بجای قبول واقعیت ها، سعی در پذیرش دروغ های بزرگ دارند و حکومت از فضای پیش امده بیشترین بهره برداری را کرده و درایجاد یک فضای تبلیغاتی نقش عمده را بازی می کند.

2- تعداد زیادی از رسانه ها یا بر اثر تطمیع یا بر اثر بی اثر بودن نگاه انتقادی شان ترجیح داده اند همگام و همراه شعارهای حکومتی عمل کنند. بنابر این روحیه مطالبه گری و انتقادی در قالب گزارش های تحقیق از میان عموم رسانه ها رخت بربسته است. برای همین کمتر شاهد نقدهای سازنده از جانب رسانه ها می باشیم که این مساله نیز در ایجاد فضای تبلیغاتی به نفع حکومتداران شعارپرور، نقش اساسی را داشته است.

بنابراین لازم است. ذهن و ضمیر بیدار و اگاه جامعه چه در بعد رسانه ای و چه در بعد اجتماعی به بررسی موضوعات جاری در بخش های اقتصادی، انکشافی و سیاسی پرداخته و مسیر شعاری را به سمت اجرا و عمل برای حرکت به سمت توسعه و ابادانی مملکت هدایت نمایند.

اقبال


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
راه لاجورد
اقبال
نظرات بینندگان:

>>>   قاری الف خان عرفانی ( مافیائی ) فرزند امیر محمد که تا چهار سال قبل یک وکیل مدافع عادی بود و از وکالت و ختم قرآن محافل و خیرات امرار معاش میکرد به یکبارگی با فرمانهای مکرر ریاست جمهوری به بلندترین پست ها در مرکز و حالا هم در ولایت بزرگ و مهمی چون هرات میرسد. نه چندان تحصیلی، نه تجربه ای کاری و حتی برخاسته از یک خانوادهء با فرهنگ ضعیف.
چطور میتواند همچون شخصی از هیچ به:
۱ - رئیس منابع بشری در لوی څارنوالی
۲ - رئیس تنفیذ احکام لوی څارنوالی
۳ - مرستیال لوی څارنوالی
۴ - رئيس عمومي څارنوالی اختصاصي مبارزه عليه جرايم سنگين فساد اداري مركز عدلي و قضائي
۵ - حالا هم رئیس څارنوالی استیناف هرات
برسد؟

>>>   جناب محمد اشرف غني!
يادت است كه وقتي روز دوم حمل ١٣٩٤ زنگ شروع سال تعليمي را در يكي از مكاتب شهر كابل به صدا آوردي، براي مردم به عنوان رييس جمهور وعده دادي كه تا پايان اين سال به حد صد سال گذشته در افغانستان برق توليد مي شود.
آن سال گذشت، سه سال ديگر نيز سپري شد، اما من و مليون ها آدم ديگر در پايتخت از كمبود برق عذاب مي كشيم.
آن ادعا و آن وعده چه شد؟
آيا خودت هم در ارگ كابل به عذاب بي برقي و يا كمبود برق گرفتار هستي؟
محمد اکرام اندیشمند

>>>   راه لاجورد در افغانستان كه مسير صادرات و واردات افغانستان را به اروپا از بندر هاي تورغندي و آقينه با عبور از تركمنستان، آذربايجان، گرجستان و تركيه وارد آب هاي آزاد مي كند، يك روزنه نو و اميد بخش براي افغانستان است. اين راه از لحاظ هزينه و مسافه بسيار بهتر از راه پاكستان و قزاقستان است.
اگر دشواري هاي امنيتي اين مسير براي افغانستان رفع شود، افغانستان مي تواند از وابستگي به پاكستان در دسترسي به راه بحري اندكي نفس راحت بكشد.
راه لاجورد را اشرف غني امروز افتتاح مي كند.
محمد اکرام اندیشمند

>>>   Aziz Arianfar
صرف برای دلخوشی عرب ها و امریکایی ها مطرح شده است. ظاهرا برای دور زدن ایران. اما تاجران نیازی به پرداخت هزینه ترانزیت به سه کشور ندارند. اکنون تجارت افغانستان با اروپا از راه بندر عباس و تا جایی هم از طریق ترکیه و ایران صورت می گیرد.

>>>   ولسمشر یا شکارچی آدمیان؟
این گرگ گرسنه و آدمخوار باز به شکار برآمده است. او تا کنون ده ها هزار انسان را شکار نموده و خون شان را خورده است.
او ولشمر نه بل پوره یک وحشی آدم خوار بوده یا توسط طالب، یا توسط داعش و یا شخصأ خودش شکار میکند و گوشت انسان میخورد.
این جنایتکار وحشی همین دیروز به گناه یک انتقاد کوچک، موجودی از نوع خودش را در هرات شکار کرد و شخصأ باصید مورد نظرش دست و پنجه نرم کرد و سر و صورت او را باخون آلوده ساخت.
سرنوشت آن صید فلک زده تاحال معلوم نیست اما دماغ خون آلودش نشان میدهد که امید برگشت اش نیست.
این شکارچی خونخوار در حلقه تفنگداران بیرحم بسر میبرد و از بیم خشم ملت، فقط تفنگ ها را نگهبان خود ساخته و بسان شغال گرسنه راه میرود.
باداران اش پطلونش را از تن این غلام شان بیرون ساخته و برای این یاغی روانی حیثیت مادر آل بخشیده اند تا در وحشت قیافه این دون صفت جلاد، جامعه در کام ترس فرو رفته و در جاده قهقرا حرکت نماید.
آری! او یک جلاد است تا ولسمشر یک سرزمین داغدیده و خون آلود مثل افغانستان!
چطور میتوان یک نوکر دست نشانده ی سفاک را ولسمشر نامید؟
این کفتار را باید مهار ساخت تاجامعه از شکار اش در امان بماند!
توریالی خاوری

>>>   ننگ تاریخی !!!!
انگلیسی ها آمدند و برای ما تاریخ نوشتند و نام این کشور را گذاشتند !
انگلیسی ها سالهای تمام فرمانروا و ویسرا مقرر کردند.
امریکایی ها آمدند برای ما کرزی و غنی احمدزی را آوردند و تاریخ سیاه دیگری را رقم زدند.
رولا لبنانی آمده برای مان از فرهنگ عالی ، اقلیت و اکثریت و آوردن صلح وثبات و حکومت سازی توسط انتحاری ها رهنمود سیاسی می دهد.
تعدادی از شرف باخته ها بازهم به دنبال کرزی و غنی احمدزی و حنیف اتمر برای معاون شدن در انتخابات آینده ریاست جمهوری سرگردان اند.
خلیل زاد آمده یکبار دیگر تروریست های طالبی وداعشی را می خواهد به کمک امریکایی ها و پاکستانی ها و عربها برسرنوشت مردم ما حاکم سازد.
غیرتی های ما هم در زیر سایه همین چنار تاریخی نشسته و فخر می فروشند.
ننگ تان باد!
نفرین به شما هویت فروشان وعزت فروشان!
‏محمد اسلم سلیم‏

>>>   با افتتاح راه لاجورد ۹ عراده موتر حامل اموال آن هم به سباسایدی دولت عازم ترکمنستان شد و تبلغات آن گوش ها را کر کرد من می گویم اگر بعد از تاریخ افتتاح ان راه سه موتر طی سه ماه دیگر به همین راه از افغانستان به سوی ترکمنستان حرکت کرد این پروژه واقعاٌ که موفق است. حرف نویسنده را تایید می کنم واقعاٌ همه دروغ ها و وعده و نوید های که داده شده بود بر شمرده است. دهلیز های هوایی افتتاح شده را چه شد همه اش مانند دهلیز های زمینی ( شاهراه ها کشور ) تخریب و مسدود است. کمی شرم و حیا خوب است. عوام فریبی تا بکی؟

>>>   در آغاز جهان ما نبود ،تنها دو گوهر بود گوهر روشنائی وگوهر تاریکی ، گوهر روشنائی زیبا ونیکو کارودانا بودوگوهر تاریکی زشت وبدکارومادان ، قلمرو روشنائی درشمال بود وپایان نداشت قلمرو تاریکی درجنوب بودوبه قلمرو روشنائی می پیوست
شهریار جهان روشنائی زروان بود وبرجهانی از قروغ وصفا حکم میراند درین جهان مرگ بیماری وتیرگی وستیزه نبود همه نیکی وروشنی بود
درجهان تاریکی از دیو بد خوی بدنهاد فرمانروائی داشت قلمرو آز به دیوان پلیدوبرکاز وستیزه جو آگنده بود
ر

>>>   خیلی بی انصافی است که کار خوب حکومت دیده نشود
وقتی طرح بزرگی همانند راه لاجورد افتتاح میشه باید همه خوشحال باشیم، نفس شروع همین کار بسیار ارزنده است و این پیام را به همسایه ها می رساند که افغانستان دیگر وابسته به یک مرز نیست که تا هروقتی دلشان خواست کالاهای مورد نیاز را لب مرز متوقف کنند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است