این است قصه ما و پروسه صلح
عجب آدم زیرکی است این اشرف غنی! اگر شورای صلح و دارالانشای آن کدام وظیفه مشخصی ندارند، "گروه مذاکره کنند ه صلح" که عملآ بدیل و جانشین "شورای صلح" است دارای وظیفه مشخص است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۱    ۱۳۹۷/۹/۲۲ کد خبر: 156442 منبع: پرینت

گفتمش در طلب یار مرا راهی دور
گفت بین تو و این وصل ندیدم هیچ نور

این است قصه ما و پروسه صلح، آنطوری که اشرف غنی آنرا مدیریت میکند.

۱ ـ ما داشتیم " شورای عالی صلح " که از سالها به اینطرف در پی مذاکره با طالبان است و حتی رییس اش توسط یک فرستاده صلح کشته شد، که حتی یک شارلتان کویته را هم بجای ملا عمر یا یکی از دستیاران او شمرده و پول فراوان به او دادند تا صلح، این "یار گریز پا" رابدست آورند. در این اواخر این بنیاد سیاسی طراز اولی را که دولت افغانستان برای مذاکره صلح ایجاد کرده بود و بودجه مهم آنرا از بودجه دولت تآمین میکرد، به یکباره به یک تشکیلات "بی نام و نشان" مستقل تبدیل نمود که از دولت نمایندگی نمیکند. پس از کی نمایندگی میکند؟ فکر کردیم که این تشکیلات با نام پر طمطراق آن منحل خواهد شد. ولی نه، خبر شدیم که شورای عالی همچنان عالی است و یک وزیر سابق و کاندید شناخته شده انتخابات ریاست جمهوری سال آیند، عمرداودزی، به عنوان رییس دارالانشای آن تعیین شد.

عجب آدم زیرکی است این اشرف غنی. انگار زاده لغمان باشد. هم به استاد خلیلی پیام میده که نه "شورای عالی صلح" بجای خود است و یک شخصیت مهم دیگر را هم فرستادم که "استقلال" آن تحکیم یابد و هم یک کاندید معتبر را از سر راه دور میکند. شاید هم داودزی نقشه دیگر دارد و در صورت موفقیت کاندید هردو طرف برای ریاست جمهوری باشد. در این ملک همه چیز ممکن است.

۲ ـ یک بنیاد دیگری هم خلق شد بنام "نمايندگی خاص ریاست جمهوری در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح" و چون به نادر بودن شخصیت ها در این زمینه دچار هستم. آقای داودزی در این پست هم به حیث نماینده خاص اشرف غنی تعین شد. یکنوع زلمی خلیلزاد داخلی که وظیفه اش باید ایجاد اجماع میان کشور های منطقه باشد. داودزی از این بعد میان تهران، اسلام آباد، دهلی، پکن، ماسکو، عشق آباد ... در مسافرت باید باشد و اجماعی را که خلیلزاد در پاکستان و روسیه نتوانست بدست بیآورد، حاصل کند و یا شاید چون خلیلزاد نمیتواند تهران برود، داودزی این کار را خواهد کرد (از زمان کرزی وی با ایرانی ها شناختی دارد). ولی ناجوان برای ارضای خاطر اشرف غنی یک عده جوان را "یتیم" ساخت.

۳ ـ اگر "شورای صلح" و دارالانشای آن بعد از این کدام وظیفه مشخصی ندارند، "گروه مذاکره کنند ه صلح" که عملآ بدیل و جانشین "شورای صلح" است دارای وظیفه مشخص است. این گروه است که اگر طالبان راضی به مذاکره با دولت شوند (فراموش نکنیم که خلیلزاد هنوز موفق نشده که طالبان را راضی کند که با دولتی که آنها آنرا "پوشالی و غیر قانونی" مینامد گفتگو کنند) با آنها به نمایندگی آنها مذاکره خواهند کرد. این گروه طوریکه میدانید متشکل از مامورین عالیرتبه حکومت و یکی دو وکیل میباشند. بهتر است آنها را گروه مذاکره کننده اشرف غنی شمرد تا گروه دولتی.

۴ ـ این شخصی ساختن پروسه صلح توسط اشرف غنی اعتراضات احزاب و "رهبران جهادی"، یعنی جنگجویان سرسخت و برخی اوقات مخوف و جنایتکار جنگی مانند سیاف را بر انگیخت. غنی گفت مهم نیست، "شورای مشورتی صلح" را تشکیل میدهم و همه شما، به استثنای رشید دوستم عضو آن هستید. استاد خلیلی هم که رییس شوری عالی اولی و عضو شورای عالی دومی است. چون ریاست این شورای مشورتی را اشرف غنی بدوش دارد، "گروه مذاکره کنند" هم سرنوشتی شبیه "شورای عالی صلح" خواهد داشت.
در این آشفته بازار شما چیزی بدست آوردید؟ من که نه!

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای صلح
غنی
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   شما غرق عشق هستید پنست می سر تان به این چیز ها زود باز نمی‌شود یگانه چیزی که شما به بسیار زودی می‌توانید اجرا نماید آن رقص مرده است ودر کشتن و عذاب دادن مرده مهره اول هستید.

>>>   اشرف غنی باید بالاخره یک نماینده نیز در امور آسیای جنوبی و آسیای میانه باید داشته باشد و دوباره امپراطوری افغانها را از آسیای میانه گرفته تا نیم قاره هند احیأ کند.
مگر این مغول ها و افغانها نبودند که مشترکاً تا قرن شانزدهم در نیم قاره هند حکومت میکردند که آخرین پادشاه آنها اورنگزیب برضد پدرش و برادرش قیام کرد و پدرش شاه جهان را بندی کرد و برادرش را به قتل رسانید و با پرتقالی ها و انگلیس ها یکجا شد و سرزمین هند را به آنها فروخت.
لهذا اشرف غنی باید امپراطوری احمد شاهی را با کمک کرزی دوباره احیا کند و نماینده خاص در امور آسیای میانه و آسیای جنوبی مقرر کند.
ما باید از امریکا کم نباشیم.
اگر او استراتیژی خاص در امور آسیای جنوبی دارد،ما نیز باید یک نماینده خاص داشته باشیم.
در گذشته ها انگلیس ها و روس ها برای تسخیر منطقه در رقابت بودند،حالا ما و امریکا در رقابت در تسخیر منطقه هستیم.
درست است که امریکا از نقطه نظر تجهیزات نظامی نظر به ما قویتر است.
اما افغانستان طالبان و سربازان دارند که بخاطر شهادت از سر خود تیر هستند. زیرا درین دنیا بغیر از گرسنگی چیزی نصیب شان نشد،اما کم از کم در آن دنیا از میوه های جنت و جوی های شیر و عسل و شراب و حور های جنتی،یک چیزی نصیب شان خواهد شد.
اما اینها صرف در صورتی امکان پذیر خواهد خود که در سر قبا الله (ج)شماره ۳۹ درج باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است