سرنوشت شناسنامه هاى برقى چطور شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۹    ۱۳۹۷/۹/۲۲ کد خبر: 156437 منبع: پرینت

بحران برنامه شناسنامه یا تذکره هاى برقى از نقض قانون مصوب قوای مقننۀ افغانستان که توشیح ریاست جمهوری یعنی امضا و تایید رئیس جمهور غنی را داشته است، ناشی می شود.

این بحران زمانی تشدید شد و گسترش یافت که حکومت به عنوان مجری قانون از اجرا و تطبیق آن امتناع کرد.بحث بر سر درج و عدم درج واژۀ افغان در تذکره از همان آغاز یک بحث انحرافی بود. زیرا تذکره یا شناسنامه، سند تابعیت و یا شهروندی یک کشور محسوب می شود که نام افغانستان به عنوان کشور سه بار با سه زبان در شناسنامه نوشته شده است. کلمۀ افغان در بند 4 مادۀ چهارم قانون اساسی تذکر یافته که نام تمام اقوام ساکن در افغانستان است و بحث بر سر موافقت و مخالفت آن در تذکره که سند تابعیت و شهروندی کشور است، مبنای قانونی و منطقی ندارد.

نکتۀ اصلی این بحران به این دو پرسش و پاسخ آن بر می گردد:
1 - قانون مصوب و توشیح شده چرا عملی نشد و دستخوش سلیقه ها و تمایلات شخصی افراد و حلقه های سیاسی گردید؟
2 - تذکره یا شناسنامه به عنوان سند تابعیت و شهروندی افغانستان چرا به یک سند و برگۀ بحران آفرین و معرفی کنندۀ هویت قومی به جای هویت شهروندی و ملی تبدیل شد؟

پاسخ این پرسش ها و راه بیرون رفت و راه حل این بحران و مشاجره، به خصوص به عنوان یک راه حل پایدار، نه اختیاری ساختن افراد برای نوشتن هویت قومی خود و نه مخالفت و موافقت به درج کلمه افغان، بلکه تطبیق قانون مصوب و توشیح شده در این مورد است. اجرا و تطبیق این قانون، فرد فرد افغانستان را صاحب سند شهروندی و تابعیت کشور خود می سازد که بر مبنای چنین سند، هر فرد متعلق به هر قوم و قبیله ای که باشد، احساس هموطنی و شهروندی می کند و از لحاظ ذهنی درجه بندی و برتری جویی را بر مبنای تعلقات قومی و تباری منتفی می گرداند.

محمداكرام انديشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   هرزگاهی اشرف غنی احمدزی از دوری قومگرایی و تعصب زبانی حرف وحدیث میزند اما فراموش کرده که گروگان گیری و نقض اصل قانون توزیع تذکره های برقی که از هردومجلس پارالمانی تصویب و همین غنی احمدزی به رسیدن بکرسی ریاست جمهوری بکمک جانکیری و توافق تیم مخالف انتخاباتی قانون مصوب پارالمان را رسما توشیع و امضاء کرد که از جانب وزارت عدلیه در جریده رسمی نشر و پخش گردید قرار بود که کار توزیع تذکره های برقی برای مردم اغاز شود همین اشرف غنی بخواست چند تن محدود از قوم و زبانش قانون را گروگان در داخل ارگ گرفت و بجای ان فرمان تقنینی خلاف قانون را جایگزین اصل قانون کرده که اینکار اش رسما ثابت ساخت که اشرف غنی احمدزی سخت قومگرای معتصب قوم و زبان است و از ترس اکثریت مردمان ساکن کشور که مخالف توزیع تذکره های برقی بمیل قوم خاص و درج نام ملیت اجباری انها برای همه مطابق فرمان تقنینی خلاف قانون از داخل ارگ بیرون شده نمیتواند.

>>>   پشت مسائل حساس و بالاتر از سویه همدلی فعلی مردم افغانستان میگردید تا فرصت نفاق اندازی بیابید ولی به توکل خدا شانس مردم مظلوم افغانستان و مشورت کشورهای غربی مرحله مطرح کردن شناسنامه ملی را بموقع گذرانده و باز هم در یک زمان موفقیت دوباره مطرح و توزیع خواهد کرد
اس پ هزاره

>>>   شناسنامه های برقی رفت ده پسخانه گک های ادی جان اشرف غنی

>>>   اګر کلمه واژه افغان از بین رفت همه حاضر استند که تذکره برقی اخذ نمایند حتی دزد- - کسه بر - رشوت خور- دلاک - قاتل - وغیره وغیره وغیره دلیل اش این است که ملی میشود به یک قوم خاص تعلق نمی ګیرد و ممالک جهان تذکره های برقی شان قومیت ندارد. صرف افغانستان ؟؟؟؟؟؟

>>>   قانون تصویب شده در حال صدور تذکره های الکتریکی است لعنت خدا بر کسانی که به اختلافات قومی دامن می زنند
جمشید از هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است