چیدمان مهره‌ها در ادارات در آستانه انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۷/۹/۲۲ کد خبر: 156436 منبع: پرینت

محمداشرف غنی، رییس جمهور، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، در تقلای چیدمان دانه‌درشت‌های سیاسی در ادارات کلیدی حکومت و نهادهای مرتبط با حکومت افتاده است. آقای غنی به تازه‌گی عمر داوودزی، وزیر سابق امور داخله، را مشاور ارشد خود در امور منطقه‌ای برای صلح و رییس دبیرخانه شورای عالی صلح گماشته است. هم‌چنان سلام رحیمی را که ریاست دفترش را نیز به عهده دارد، رییس هیأت مذاکره‌کننده صلح برگزیده است. قرار است افراد نزدیک به خود و مهره‌های برجسته منتقد خودش را نیز در ادارات دیگری منصوب کند. این رأی‌زنی‌ها از مدتی بدین‌سو آغاز شده است و نتایج آن تا هنوز به طور رسمی گزارش نشده است. اما آن‌چه در چهار دیواری ارگ زبان به زبان می‌شود این است که آقای غنی به دنبال دانه‌درشت‌هایی برای چینش در ادارات کلیدی حکومت و رئوس ادارات محلی است.

در طرح چیدمان دانه‌درشت‌ها در ادارات، گفته می‌شود که فاروق وردک، وزیر دولت در امور پارلمانی، به ریاست عمومی اداره امور گماشته می‌شود. کسی که نزدیک به آقای غنی است و کارنامه موفق در نزد رییس جمهور در دوره ماموریت خود در سمت وزارت دولت در امور پارلمانی داشته است. آقای وردک به رغم آن‌که متهم به حیف و میل دارایی وزارت معارف و ایجاد مکتب‌های خیالی در کشور است، تاکنون از مقّربان رییس جمهور در کابینه بوده است.

هم‌چنان گفته می‌شود که وحید قتالی که اکنون ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری را بر عهده دارد، قرار است والی هرات شود. این خبر تا هنوز به صورت رسمی به بیرون درز نکرده است. آقای قتالی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری از محمداشرف غنی حمایت کرده بود و گفته می‌شود برای پیروزی وی پول‌های هنگفتی از جمله در هرات مصرف کرده است.

به همین شکل رأی‌زنی‌هایی میان رییس جمهور و رحمت‌الله نبیل نیز انجام شده است تا ریاست عمومی امنیت ملی و یا پست مشاور امنیت ملی به وی واگذار شود. آقای نبیل در سال‌های نخست حکومت وحدت ملی از ریاست عمومی امنیت ملی کنار رفت و دلیل آن را ناسازگاری با رهبری حکومت وحدت ملی اعلام کرد. او در جریان سال‌های اخیر فاصله زیادی با حکومت داشت و یکی از منتقدان سیاست‌های حکومت به ویژه در بخش امنیتی بود.

براساس آن‌چه در حوالی ارگ مطرح شده است، قرار است به جای طارق‌شاه بهرامی یک مهره تازه گماشته شود. این موضوع نیز تا هنوز به صورت رسمی از ارگ بیرون داده نشده است. معلوم نیست چه کسی جانشین آقای بهرامی در وزارت کلیدی دفاع خواهد شد.

اما همزمان با جدی شدن بحث انتخابات ریاست جمهوری در کشور ریزش‌هایی نیز در کابینه حکومت و ادارات دولتی اتفاق افتاد. محمدحنیف اتمر که اکنون نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است، پیش از مطرح شدن بحث انتخابات، مشاور امنیت ملی بود و با آقای غنی رابطه خوب داشت. آقای اتمر در حال حاضر یکی از رقبای مطرح محمداشرف غنی برای انتخابات سال آینده به حساب می‌آید.

اکلیل حکیمی که از افراد مورد اعتماد غنی بود نیز از سمت وزارت مالیه کنار رفت. به همین شکل، حکمت‌خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه، به دنبال آقای حکیمی از وظیفه‌اش کناره‌گیری کرد. در گرمای بحث‌های انتخاباتی اکرم خپلواک هم از ریاست دبیرخانه شورای عالی صلح کنار رفت. به همین شکل، شاه جهان نوری که یکی از والیان مورد حمایت آقای غنی در فراه و میدان وردک بود نیز در گرماگرم این بحث‌ها استعفا داد. هم‌چنین، محمود بلیغ که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با تیم تغییر و تحول کار کرده بود، از سمت ولایت دایکندی کناره‌گیری کرد.

این ریزش‌ها در کابینه حکومت و هم‌چنان در ادارات محلی هم‌زمان با گرم شدن بحث‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاده است. بیشتر کسانی که از سمت‌های شان کنار رفته‌اند در گذشته از چهره‌های نزدیک با رییس جمهور غنی بوده‌اند و در انتخابات گذشته ریاست جمهوری به نحوی در پیروزی وی نقش داشته‌اند. تاکنون ماموریت آتی آن‌ها مشخص نشده است.

با این حال، این ریزش‌ها در کابینه و ادارات محلی و ادارات مرتبط با حکومت، فضای خالی بزرگی را برای آقای غنی و تیم وی به منظور بازی فراهم کرده است. در روزهای آینده مشخص خواهد که وی چگونه مهره‌های تازه‌ای را از میان موافقان و مخالفان خود گزینش و روی چوکی‌های خالی ادارات نصب خواهد کرد. اما قدر مسلم این است که رأی‌زنی‌ها برای گزینش و جابجایی این مهره‌ها در جریان است و این می‌تواند تیم آقای غنی برای انتخابات آینده را استوارتر شکل بدهد.

تا این جای کار رییس جمهور غنی برای پیروزی خود موفقانه راه رفته است. او دست‌کم دو سال پیش سفرهای ولایتی خود را نیز آغاز کرد. آقای غنی تاکنون از اکثریت ولایات دیدار کرده است و با اقشار مختلف جامعه از نزدیک دیده است. او در شماری از ولایت‌ها که برای آینده‌اش اهمیت داشته است، سه تا چهار بار سفر کرده است. این حرکت برنامه‌ریزی شده نشان از عزم قاطع آقای غنی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دارد. هم‌چنان تأکید همه روزه‌اش بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده نیز گواه این مدعا است. آقای غنی به اندازه کافی برای برد در این انتخابات آینده هزینه کرده است و با به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات قصد ندارد مجال بازی بیشتر برای رقبای انتخاباتی‌اش فراهم کند.

اما با همه این احوال آن‌چه مایه درنگ است این است که بازی انتخاباتی با ادارات و زنده‌گی مردم، کاری است نادرست و خیانت در حق مردم. رییس جمهور غنی حق دارد برای پیروزی خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری تلاش کند، اما این تلاش‌ها نباید به ادارات و روند ارایه خدمات به ملت، آسیب بزند. آقای غنی با وادار ساختن مقام‌ها به استعفا و جانشین کردن افراد تازه، می‌باید منافع عمومی و سلامت کلی کشور و جامعه را مطمع نظر قرار دهد. او به عنوان رییس جمهور نباید برای برد خود در انتخابات همه چیز را قمار بزند و از صلاحیت‌هایش سوء استفاده کند. انتظار می‌رود رییس جمهور غنی در کنار فکر برای پیروزی، به بهبود وضعیت عمومی کشور نیز فکر کند و با چینش مهره‌های مناسب، وضعیت کنونی کشور را سروسامان دهد.

خلیل‭ ‬روشنگر
8 صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
8 صبح
نظرات بینندگان:

>>>   غنی پیش از انتخابات با عزرائیل ملاقات خواهد کرد.

>>>   در هر ولایتی و در هر سخنرانی که اشرف غنی احمدزی برای مردم داشت با وعده خلافی هایش و دروغگویی هایش بعوض اینکه بخود طرفدار پیدا کند بر خلاف علاوه از کسب دشمنی مردم خود را مسخره ساخت و جوک های از سخنان ان ساخته شده است اینکه میگوید انتخابات ریاست جمهوری بوقت و زمان تعین شده کمیسون انتخابات برگذار میگردد جز اذیان گویی که لرزه و ترس را بدلش انداخته چیزی دیگری نیست غنی خوب میداند که اکنون به اثر اعمال قومگرایی و تعصب و کینه اش با اکثریت مردم و دروغگویی و وعده خلافی هایش و تگ قدرت طلبی هایش و بیکاره گی هایش دو فیصد رای پاک مردم را بدست اورده نمیتواند مگر اینکه با کمک کمیسون انتخابات تطمیع شده اش تقلب گسترده را هم مانند دوره گذشته به ثمر رساند اما این هم مهال است کجا شود جانکیری دیگر پیدا شود تا دست انرا بالا کند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است