دموکراسی و انتخابات در افغانستان فریب است
اگر هنوز کمی عقل در شما سردمداران باقی مانده است بخود بیایید و خود را از معرکه های فریب دموکراسی بیرون بکشید تا به تبع شما مردم نیز بر اوضاع و احوال خود و پیرامون خود واقف شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۲    ۱۳۹۷/۹/۱۸ کد خبر: 156380 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) کمیسیون انتخابات بدون درنظرداشت تذکرات احزاب و کمیسیون شکایات، به کار خود ادامه داد تا اینکه منجر به اعلام ابطال آرای حوزه ولایت کابل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گردید. اما کمیسیون انتخابات این تصمیم کمیسیون شکایات را سیاسی خواند و تاکید کرد که به کارش ادامه خواهد داد.

با ورود معاون دوم رییس جمهور به موضوع اختلاف پیش آمده میان کمیسیون های انتخاباتی، قرار شد با نظارت کمیسیون شکایات، آرای حوزه کابل بازشماری شده و تصمیم نهایی اتخاذ گردد. اما بازهم اختلاف میان کمیسیون های انتخاباتی حل نشد و اعلام نتیاج انتخابات همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در این میان، نهادهای ناظر بر انتخابات از دولت خواسته اند تا وظایف اعضا و مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی را به تعلیق در آورد و تا زمان گزینش افراد جدید در رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی، کمیته‌ای از افراد متخصص را تشکیل دهد تا امور انتخاباتی را مدیریت کرده و به این معضل پایان ببخشند.

یوسف رشید رییس اجرایی «فیفا» و از اعضای این اتحاد اظهار داشت که کمیسیون‌های انتخاباتی در بخش مدیریت، همکاری و هماهنگی روند انتخابات ناکام عمل کرده‌اند.
وی افزود: وضعیت جاری نگران کننده بوده و روند انتخابات در افغانستان را با چالش جدیدی روبر کرده است که می‌تواند عواقب خطرناکی در پی داشته باشد.

نهادهای ناظر بر انتخابات از ابطال آرای حوزه های انتخاباتی در کابل که اصل عادلانه بودن انتخابات در آن نقض شده است حمایت می‌کنند و خواستار اجرا شدن این روند در سایر ولایت‌ها هستند.

بر اساس قوانین انتخاباتی افغانستان در صورت خدشه‌دار شدن اصول عادلانه انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی کمیسیون شکایات انتخابات می‌تواند با ابطال آرا خواستار برگزاری مجدد انتخابات در آن حوزه شود.
در نتیجه کمیسیون انتخابات افغانستان نیز مکلف است تا در مدت هفت روز زمینه برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی را فراهم کند، اما در شرایط کنونی کمیسیون انتخابات توان اجرای آن را ندارد.

ما از مدت ها است که تاکید داریم انتخابات نمایشی در کشور بیشتر به یک فریب شبیه است تا انتخابات! زیرا زمانیکه رفتن افراد به مجلس یا شوراهای ولایتی و یا هم تعیین رییس جمهور بر اساس رای مردم نیست، پس چرا مردم را اذیت می کنید و با فریب و نیرنگ بگونه ای وانمود می سازید که انگار رای مردم در تعیین نماینده مجلس و نماینده شورای ولایتی و رییس جمهور تاثیر دارد؟
همان هایت هایی که تعیین کننده افراد در پست های کلیدی کشور هستند، همانها هم برای دیگر امور مانند انتخاب نمایندگان مجلس تصمیم بگیرند و خیال مردم را از بابت راحت کنید.

اما از آنجایی که بنای دموکراسی غربی بر اساس فریب و خدعه و نیرنگ بنا نهاده شده است، باید در همه زمینه ها این نیرنگ ها مردم را سرگرم نگهدارند تا از لحاظ روانی احساس کنند که در حکومت ها سهیم هستند و حقوق آنها درنظر گرفته می شود. ولی در افغانستان این مورد با افتضاح آغاز و با خیانت به نتیجه می رسد.

همانگونه که وزارت دفاع برای دفاع از مردم فریب است، همانگونه که وزارت داخله در تامین امنیت مردم فریب است، همانگونه وزارت معادن در حفظ و استخراج معادن فریب است، همانگونه که وزارت مبارزه با مواد مخدر در مبارزه فریب است، همانگونه که شورای صلح در آوردن صلح فریب است، همانگونه که .... کمیسیون انتخابات نیز در انتخابات و ارزشگذاری به رای مردم فریب است.

جالب اینجا که هنوز یک تعداد آدم نافهم و یا خوشباور به دنبال اینها روانند و می پندارند که واقعا اساس دموکراسی در حال پیاده شدن است و آنها در سایه دموکراسی غربی به حقوق شان می رسند!
اینها همه شما در طول چهار دهه فریب داده اند و اینک نیز به همان منوال در حال فریب خوردن هستید. تاکی می خواهید اعتماد کنید و خوشباور باشید. باور کنید که این خوشباوری نیست، بی عقلی است، نادانی است، بی خردی است...

بنام دموکراسی همه را دزد یا قاتل یا فاسد یا جنایتکار یا لوده و یا روانی کرده اند و نامش را گذاشته اند دموکراسی و حقوق بشر و حقوق زنان و...
اگر هنوز کمی عقل در شما سردمداران باقی مانده است بخود بیایید و خود را از معرکه های فریب دموکراسی بیرون بکشید تا به تبع شما مردم نیز بر اوضاع و احوال خود و پیرامون خود واقف شوند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دموکراسی
انتخابات
فریب
نظرات بینندگان:

>>>   دموکراسی یک سیستم دولت داری خوب است ولی شرط است که ممثلین دولت خود دموکرات باشند و به ان عقیده داشته باشند نه اینکه مثل دولت افغانستان افراطی های مذهبی تکنوکرات های فاسد و یک مشت افراد بدون تفکر سیاسی فرصت طلب گرد هم امده و تمثیل دموکراسی گنند .
بهتر است تا برای کشور ما ازین نام استفاده نکنیم ما نام دموکراسی را به سطح جهان بد کردیم .نام این دولت را دولت ترکیبی کشمش نخود بگذاریم بهتر است .

>>>   باشد فرض می کنیم که این حاکمان بقول شما خود را از معرکه های فریب دموکراسی بیرون کشیدند؟ حالا جایگزین و آلترناتیو شما چیست؟ یعنی آیا طالبان دوباره به حاکمیت بر گردند؟ یا ترکی و حفیظ دیکتاتور که مردم را در تاریکی خفقان نگهداشته و به طالبان تحویل داد بر گردند سر حاکمیت؟ راستی چکار باید کرد؟ راستی کدام تشکّل و آلترناتیو ملی و دموکراتیک را دارید؟

>>>   دوست عزیز دموکراسی ارث پدری کسی و یا گروهی و کشوری نیست، دموکراسی شیوهً مدرن و تجربه شدهً اداره کشور بطریق مشارکت ملی با قوانین دموکراتیک در جهت ایجاد صلح و ثبات و عدالت اجتماعی هست. باشد فرض می کنیم که این حاکمان بقول شما خود را از معرکه های فریب دموکراسی بیرون کشیدند؟ حالا جایگزین و آلترناتیو شما چیست؟ یعنی آیا طالبان دوباره به حاکمیت بر گردند؟ یا ترکی و حفیظ دیکتاتور که مردم را در تاریکی خفقان نگهداشته و به طالبان تحویل داد بر گردند سر حاکمیت؟ راستی چکار باید کرد؟ همین طوری طوطی واری حرف زدن که مشکلی حل نمی کند؟ راستی کدام تشکّل و آلترناتیو ملی و دموکراتیک را دارید؟

>>>   ....های قبیله همه چیز را درین کشور خراب ساختند و جز قومپرستی و قبیله پرستی چیزی دیگری در مخیله آنها نیست۰
با این قومپرست های وحشی نمیشود یک ملت واحد ساخت۰ خواب است و خیال۰۰۰

>>>   این انتخابات جعلی هیچ اعتباری ندارد و نخواهد داشت ملت افغانستان هیچ اعتمادی به این انتخابات ندارد .اداره نامشروع کابل توسط امریکا اداره می شود و ملت افغانستان نفرت خود را در برابر اداره کابل و امریکا اعلام میدارد . هلاک باد وطن فروشان و خواهر و مادر فروشان و زنده باد مردان حقیقی این وطن .به امید پایان اشغال افغانستان و شکست شرمسار دشمنان و اجیران

>>>   می‌گن در ولایت پکتیا که بر اساس داده‌های کمیسیون انتخابات ۲۰۰هزار بانو در انتخابات شرکت کرده بودند، در امتحان راه‌یابی به دانشگاه‌ها «کنکور» اما از مجموعه‌ای 1105 نفر شرکت کننده، فقط ۲ نفرش بانوان بوده است.

>>>   انتخابات راچی مکنی لوی جرگه را بی چسپ وپست ریاست اجرائیه ونخست وزیری را معلوم کنید.
ع

>>>   با شادي بسازي هاي اين مزدوران خارجي و با فريب دادن هاي امريكا و غرب ديگر ديموكراسي براي مردم يك ريشخندي بيش نيست ،
حقوق. زن ، حقوق إنسان ، ديموكراسي ، أزادي مطبوعات ، اقتصاد ازاد و غيره بهانه هاي استعماري امريكا بوده همه اين ها دروغ و فريب است .
چهارده سال اخير فقط و فقط مردم بيچاره افغانستان توسط.... سوسيال خور با أشاره كشور هاي باداران مردم ما را استفاده نمودند ، از أزادي زنان فقط ... خانه ها درست نمودند و از حقوق إنسان و ديموكراسي به نفع سياست هاي خود استفاده نمودند ، از اقتصاد أزادي جيب يك تعداد شركائها خود را حرام پر نمودند و غيره و غيره
من يك تحصيلكرده خارج هستم به ديموكراسي امريكايى نسبت به ديگران عقيده داشتم ولي حال سخت متنفرايم .
زازي

>>>   روشنفکران مرکزکابل چگونه تصوراتی ازافغانستان داردگپیست که من معلومات دقیق ندارم. جناب بشردوست صاحب سخصیت محترم ملت اندحرفهایم بایددرچوکات آزادی نظرتلقی شود.
اینکه ع و غ چه کارهایی رادرنظردارندیاچگونه تشویشاتی حرف حزبی یاپارتی خودشان است مگرمن منحیث یک دکاندارعادی اصلازمینه هیچگونه انتخابات رادرشرایط فعلی مساعدنمیدانم چون وندگیر , فسادکار , تفگنسالار , ابسقال قریه ومسجدتاقریه دارحاکم شرایط فعلی است. پس هرانتخابات باوجودیکه هرگونه امکاناتی رامرکزدرشمارواختیارصندوق داشته هم باشند دموکراسی درفکروکله زورمندوجودندارد. احزاب شخصی وچوپان گوسفندی بزورمیله تفنگ روان است. شعوراجتماعی هرچندتغیری داردامالیدردموکراسی درحاشیه مانده یاصلاحیت وزورگپ زدن ندارد.
شورای جهادی باردیگرمردم راهوشپرک ساخت چون آنهاآرزودارندمانندسابق درچوروچپاول اختیارمال مردم راداشته باشنددرحالیکه ذره ازدموکراسی درذهن شان وجودندارد. همانطوریکه ازبرکت جهادملیونرشدندحال هم قدرت اداره مال دزدی زراندوزی درحیات بعدی میخواهند. درحالیکه اکثریت جنگهابموجب چپاولگریهای قبلی افرادناراض ادامه داده اکثریت شان ازغاصب ووندگیرآزرده شده است. اگربازهم درزیرسایه میله تفنگ وندگیرهرانتخاباتی هم شود دزدی وفسادادامه خواهدداشت پس جنگ هم دراوج خوددوام خواهدکرد چون غارتگرهرروزناراض راافزایش میدهد.
گپ بعدی شفافیت است درصورت شرایط مساعدآینده هم تذکره الکترونیکی بدست مردم نباشد کارتهای جعلی وکارت خریداری شده سرنوشت انتخابات راسرازحال رقم زده است.
پس بهترین فکرهمانست که ریاست جمهوری فسادزدایی رابتدریج ادامه دهدواحزاب قدرت طلب یااحزاب متعهداگروجودداشته باشدازکابل به اطراف پیاده شودکه نقسیم چوکی وجدال چوکی درصورتیکه مردم دراختیارشان نباشدمعنی صحیح ندارد ادامه جنگ فسادخواهدبود.
اول حزب ضدفسادایجادوقدرت ضدفسادمحلات پیداشودبعدقدرت وچوکی مزه میدهد. کسانیکه حال عجله دارددرآنصورت ناکام هستندپس برای فسادکارهمین حالا انتخابات ضروراست مگربرای صادق به مردم هنوزبسیارپیش ازوقت است.
وطندار

>>>   آمریکا به حکومت مشورت داده است که فعلا نه بودجه ای وجود دارد و نه امنیت هست، پس انتخابات هم برگزار نمی شود. ع و غ هم بر این عقیده هستند که اگر انتخابات برگزار شود به هیچ عنوان آنها برنده نخواهند شد، پس بهتر این است که همین نمایندگان در پارلمان باشند.
ع

>>>   حمايه از كمسيون انتخاباتي تحت رياست نورستاني جنايت نابخشودني است
زازي

>>>   کمیسون های انتخاباتی تقلبکار یکتعدادوکلای رشوت خور را جیب های شانرا پرکردند که به نفع انها در رد فرمان ریس جمهور اقدام کرده اند اما باید گفت که خود این وکلا حیثیت قانونی ندارند رد ویا تایید انها هیچ معنی ومفهومی را ندارد واین کمیسون های انتخاباتی دزدوتقلبکار دیگر بخود حیثیت نمانده اند که مردم بالای انها اعتبار داشته باشند انها فاقد اعتبار وپرستیژاند .

>>>   شما چيگونه كنترول مى شويد؟
يك شخص را از ميان تان با پول و قدرت خريدارى مى كنند و ان را با ترفند هاى مختلف در ميان شما محبوب ميسازند . ان شخص هزاران تن شما را كنترول مى كند و خودش توسط باند قدرت كنترول ميشود.

>>>   Allahyar
ما سال ها گفتیم که فاشیزم وجود همدیگر اند
احمدزی داودزی کرزی ‌و‌ زی زی های دگه ندارد
اینها همه صد کله و یک هدف دارند
ذلت تباهی و بربادی من و تو
اینکه ما هنوز هم در خواب غفلت هستیم گذشته ها را زود فراموش می‌کنیم خون ها شهادت ها و قربانی های مردم خود را معامله می‌کنیم تمام دنیا را به لبخند ( زهرخند ) کته های فاشیزم برابر نمیکنیم
این گناه فاشیزم نیست
این گناه ما هست که هر گز و هر گز نمی اموزیم

>>>   برای جامعه افغانستان دموکراسی فریبنده هم کافی است
اس پ هزاره

>>>   ما اگر روشنگری و فعالیت سیاسی نکرده و بصورت انتخابات آزاد و دموکراتیک در تعیین سرنوشت سیاسی خود و کشورمان دخیل و سهیم نباشیم، طالبان و متحدین مرتجع و ضد آمریکایی آنان در کشورهای همسایه و دور و نزدیک از فرصت و خلاء موجود سوء استفاده کرده و در امور داخلی افغانستان نفوذ و دخالت نموده و کشور را در جنگ و خونریزی و اسارت و فقرو فلاکت و وابستگی نگه خواهند داشت. چون تو خود کنی اختر خویش را بد --- مدار از فلک چشم نیک اختری را. درود فراوان بر مردم مبارز و آزادیخواه و سخت کوش و دلسوز افغانستان.

>>>   سیاست و سیاستمداری که هدف و آرزویش حق حاکمیت ملی ( دموکراسی) و احترام به آزادی و قوانین حقوق بشر، ضمین صلح و دوستی و تاًمین منافع ملی و عدالت اجتماعی نباشد، دیر یا زود افشا و رسوا شده و دفع خواهد شد.
کسی که حق نشناسد چه جای شکوه از اوست *** ورا زفتنه و شر نیز احترازی نیست.
زبزم مرده دلان رمز راز عشق مجوی *** از آنگه مجمر خاموش را گدازی نیست. پیروز باد صلح و دوستی و اتّحاد مردم افغانستان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است