در شناسنامه هیچ کشوری قومیت و مذهب نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۷    ۱۳۹۷/۹/۱۷ کد خبر: 156363 منبع: پرینت

در شناسنامه و پاسپورتهای تمام کشورها اسم قومیت و مذهب بر اساس قانون نوشته نشده و نمی‌شود. در حالی‌که اقوام زیاد و تیره‌های مختلفی در آن کشورها بر اساس یک ملّت و منافع ملّی خود زندگی می‌کنند.

ما چون هنوز یک ملّت نشده ایم و منافع ملّی را همیشه قربانی منافع قومی، مذهبی، حزبی، گروهی و سمتی می‌کنیم.
دامن‌زدن به اینگونه مسایل مشکلات را نه تنها حل نمی‌کند که بیشتر هم خواهد کرد. چرا که به نفع هیچ کدام ما نیست. با اختلاف و تفرقه، دشمنان هم به آرزو و هدف شوم خود می‌رسند و ما اقوام مختلف آسیب‌های فراوانی خواهیم دید.
اگر قانون و سیستم درستی در کشور حاکم شود و شایسته‌سالاری و ضوابط به جايي روابط حاکم گردد و کار به اهل کار سپرده شود، این مسایل حل می‌شود.

در هیچ شناسنامه و پاسپورت، آلمانی، هالندی، فرانسوی، ایرانی، انگلیسی و... اسم قوم و مذهب درج نشده است. فقط محل تولّد نوشته شده است مثلاً: هرات، کابل و... بعد از اینکه یک افغانستانی در همین کشورهای اروپایي پاسپورت می‌گیرد، به پاسپورت و شاسنامه‌اش می‌نویسند محّل تولّد: هرات، کابل، قندهار و... در اسلام تنها کسی که تقوی داشته باشد ارزش دارد. دیگر امتیازات قومی و گروهی همه هیچ و پوچ و باطل و بی‌ارزش میباشد.

مگر در زمان جهاد همه‌ی‌ اقوام در کنار هم در مقابل دشمن مبارزه نکردند و در کنار هم به شهادت نرسیده اند؟ همین اکنون که شماها راهپیمایی میکنید، همین ارتش ملّی و نیروهای امنیتی که از اقوام مختلف تشکیل گردیده‌اند، مگر شما را محافظت نمی‌کنند؟
درست است که در افغانستان برای اقوام ظلم و ستم فروان از طرف گروهای تمامیت خواه صورت گرفته است، امّا باید با گفتگو و مذاکره و ایجاد سیستم قوی و نظارت کاملی که همه از آن اطاعت نمایند این مشکل را به توفیق الهی حل نمایيم.

غلام‌نبى اشراقى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه
پاسپورت
نظرات بینندگان:

>>>   درسوره مبارکه 49 ( حجرات )وایه شریف 13 این سوره خدواند ج میفرماید یا ایها الذین امنوا انا جعلناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوبا وقبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم ان الله علیم خبیر.
یعنی ا ی کسانیکه ایمان اورده اید ما شما را از مردو زن افریدیم وقراردایم شما را از تیره ها وقبایل مختلف تا یکدیگر را بهتر بشناسید. همانا خداوند دانا وآگاه است. معیار وشاخص ارزش گذاری در جامعه باتوجه به این ایه شریفه تقوا است ورنگ پوست ونژاد وقومیت کدام اعتباری ندارد. در این ایه شریفه حرفی از قوم ومذهب نزده ورسم وسنت جاهلیت قبل از ظهور وپیدایش اسلام است که نژاد وقبیله وقوم ورنگ پوست را بالاتر میدانستند .
چنانکه دیدیم با ظهور پیامبر عظیم الشان اسلام بر همه این پلیدیها خط بطلان کشیده شد وبلال حبشی ان مرد سیه چهره شد اولین موذن اسلام که بربالای بیت الله شریف اذان گفت. قوم گرایی وبالتر دیدن یک قوم خلاف شرع مقدس اسلام ومذموم است. این خلاف وبرتر بینی جامعه را به فنا میکشد و درتاریخ معاصر نازیسم هیتلری جرمنی ونظاماپارناد افریقای جنوبی ورجیم صهیونیستی اشغالگر قدس شریف این راه را رفتند ومیروند. بر همه علمای اسلام چه سنی وچه شیعه مذهب وهمینطور متفکران واندیشمندان ودانشجویانما فرض است جلوی این خلاف شرع را بگیرند ونگذارند این اراجیف در فرهنگ کشور ما باب شود که منجر به انارشیسم؛ فاشبسم و شوونیزم میگردد همه با هم برادر وبرابریم .اختلاف بین مسلمانان هرج و مرج ؛ بی عدالتی ودشمنی به بار می آوردودشمنان دین وکشور را برما بیشتر مسلط میکند.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   قبل از ریس جمهور شدن توافقی اشرف غنی احمدزی قومگرایی و قوم اندیشی این چنین رونق نداشت اما پس از نشستن غنی احمدزی بکرسی ریاست جمهوری توافقی اکنون چنان قومگرایی در داخل ارگ به اخرین حد خود رسیده که در پاینترین تعین بستی های کارمندان تاکه از قوم و زبان غنی احمدزی نباشد هرگز تقرر حاصل کرده نمیتواند بطور مثال در تمام بستهای معینت و ریاست و قوماندانی های پولیس یکنفر از دیگر اقوام بجز قوم پشتون دیده نمیشود این هم شد حکومت وحدت ملی .

>>>   پس نام قومى "افغان" هم نباشد. آيا "افغان" لقب پشتون نيست?
"افغان"، "افغانی" "اوغان" و "اوغانى" "اوغانه" افغانيه و افغانا در پيوند به پشتونها و پټانها ناميده شده است و "افغانستانی" معنى قومى دارد و آن هم با پسوند مکانى ستان جايگاه افغان معنى مى دهد. ابطال است که نام يک قوم سر کليه مردمان غيرپشتون تحميل شود.
اين نام تحميلى قوميت را در غير معتارف ترين چگونگى بازتاب مى کند. من اين نام را نه صدا مى کنم تا نشود پژواک.
من نه "افغان"، نه "افغانی" نه "اوغان" و نه "اوغانى"نه "اوغانه" نه افغانيه و نه افغاناهستم تنها واژه پارسى "ستان" ام را به من پس دهيد

در کتاب شاهنامه فردوسى که در سال در شهر کلکته 1829 چاپ شده بود شش بار لقب پشتونان "اوغان" و يک بار "اوغانيان" درج است.
بخنديد رستم ز گرز گران
که اين است پيکار اوغانيان
چه در دژ گزیـدی بدینسان درنگ
که آمد همه نام اوغــان به ننگ
هزاران ز اوغان و لا چین سپاه
گروهى رسيدند سر بى کلاه

از ايشان بر اوغان جهان شد سياه
بدزدان اوغان زکين سر کشيد
نخواهم که مانند اوغان سپاه

کفتان ترنر مکان (1892-1792) فرمانده ارشد ارتش بریتانیا و مترجم فارسی در هند بود. او شاهنامه را اولین بار در اروپا با مقدمه انگليسى در کلکته به زبان فارسى نستليق درسال 1929 بيرون کشيد. بیشتر آنها توسط مأموران مختلف ارتش بریتانیا و کارمندان دولت ناواب های محلی نوشته شده است.

Capt. Turner Macan The Shah Nameh: An Heroic Poem, Containing the History of Persia Vol III. and IV, Calcutta, 1829

>>>   تشکر آقای غلام‌نبى اشراقى ازین گزارش معقول و مستند شما. من صد در صد نطر تانرا تائید میکنم.

>>>   راست میگی در اسلام تنها تقوی وجود دارد و از همین خاطر دعا میکنیم:
الهم صلی علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم.
این که آل محمد و آل ابراهیم چطور انسانها بودند و یا هستند، به ما ارتباط ندارد.

>>>   مذهب را در اینجا شما تحریک کننده های بیرونی هزاره های مظلوم مطرح میکنی وگرنه هیچ مطرح نیست و در اصل مردم عادی افغانستان در مسائل مطرح قوم هم با هم جور می آیند اگر شما و کمیشنکاران داخلی تان اجازه بدهید
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است