از تقسیم عادلانه زندان تا توزیع عادلانه دانایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۰    ۱۳۹۷/۹/۱۶ کد خبر: 156340 منبع: پرینت

سهمیه بندی کانکور ولایات، هیچ تفسیری دیگری ندارد بجز از جلوگیری دانایی، آگاهی و تحصیلات عالی نسل جوان و جویای دانش مسلکی، بخصوص جوانان هزاره که در هر کانکور تقریباْ مقام نخست را احراز میکردند.
در عین زمان «سهمیه بندی کانکور» فرافگنی آشکار فاشیسم است، تا بدینوسیله گستره ای توسعه فرهنگ و دانش را در مناطقی بگیرند که از نظر شوونیزم «جغرافیای مغضوب» شمرده میشوند.

وقتی غنی بیعدالتی را در زندانی شدن یک قوم تشخیص داد و اینک هم تشخیص داده است تا دانایی نیز باید عادلانه میان اقوام توزیع گردد. اما در پست های کلیدی، در کادر بالای وزارت خانه ها، در سفارتخانه ها، در قونسالگری ها، در معینیت ها، در ریاست ها، در کادر بلند افسری، در بازسازی اقتصادی، در ساختارهای زیربنایی و خلاصه در همه ارکان مهم سیاسی و اقتصادی از«عدالت غنی» خبری نیست. ولی مغز متفکر دوم دنیا تصمیم گرفته است که دانش و فرهنگ را برای هر ولایت، تقسیم بندی کند. به زودی شاید عدالت غنی، رشته های تخصصی و رتب علمی را هم بر اساس ولایات سهمیه بندی خواهد کرد.

سهمیه بندی کانکور را کابینه نیز تایید کرده است. در این جلسه کابینه وزرای هزاره، تاجیک و ازبیک بودند و یا خیر؟ اگر بوده باشند و به این فیصله رای داده باشند، خیانت ملی را مرتکب شده اند. این طرح یک طرح خاینانه ملی است و قبل از همه سرور دانش همه کاره غنی و خواجه عمری هزاره تبار وزیر تحصیلات عالی، باید پاسخ بدهند که چرا قبل از بردن این طرح برای فیصله در کابینه، جامعه را آگاه نساختند؟ و چرا به چنین یک امر خطیر و مهم اعتراض نکردند؟ وقتی غنی میگوید که من از دانش تقلید دارم، مجتهد به مقلدش چرا دستور توقف نداد؟ آیا دانش فرزند دایکندی از یاد برده است که آن مردی موسفید ولی متعصبی بنام فاروق اعظم، در پارلمان نگفت که از دایکندی 600 نفر در کانکور کامیاب میشوند و از قندهار 40 نفر!

از دید من این یک مساله ملی است که مردم افغانستان باید در برابر آن بایستند و برای رد ستم بر دانش و فرهنگ از سوی شوونیسم قبیلوی، بپا خیزند و تا الغای این فییصله تظاهرات گسترده ای بخصوص از سوی دانشگاها، مکاتب و موسسات علمی و فرهنگی راه اندازی گردد.
نگذارید تا فراگیری دانش را برشما حرام نمایند.
نگذارید تا مانع ورود تان به سرزمین پهناور علم و فرهنگ گردند.
نگذارید که با تحصیل و آموزش تان برخورد سیاسی و قومی شود.
نگذارید که تبعیض و بیعدالتی قلمرو آگاهی و فهم تان را تسخیر کند.
بپا خیزید و در مقابل این توطیه جهل پروران و فرهنگ ستیزان، از هر طریقی که میتوانید ایستادگی کنید.

از این خیانت ملی به سادگی نگذرید، چون انکسار و محدودیت دانایی، پرتاب شدن در قلمرو جهل و جنون، ستم و سیاهی است. بنویسید و جامعه را از فاحعه ذبح و کشتار دانش و فرهنگ آگاه نمایید.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تقسیم دانایی
سهمیه بندی
نظرات بینندگان:

>>>   محمدحسین فیاض
دولت و در رٱس آن، جناب رئیس‌جمهور، به جای سهمیه‌بندی کنکور، دو کار را انجام دهند:

۱. قوم پشتون را متقاعد کند مانند دیگر شهروندان درس بخوانند، مکتب‌ها را خراب نکنند و با زحمت‌کشیدن و درس‌خواندن، مردانه در کنکور با دیگران رقابت کنند.

۲. نظام درسی و شرعیات را اصلاح کنند و به تبع آن، استادان متعصب از دانشگاه‌ها اخراج شود تا دانشگاه‌ها محل پرورش دانش، معرفت و هم‌دیگر پذیری باشد. به عبارتی سیستم تبعیض را از بین ببرند تا دانشجویان موجود از خشونت و تعصب نجات داده شود، نه این که در یک طرح تبعیض‌آمیز افراد بیشتر وارد دانشگاه شوند.

>>>   از اینکه کنکور را دولت سهمیه بندی کرد آدم مطمئن میشود که انتحار و انفجار در مراکز علمی نیز کار دولت غنی بوده است

>>>   برای اینکه عدالت صد فیصدتطبیق گردد باید درهمه صنوف اول نمره پشتون دوم نمره تاجک وسوم نمره هزاره باشد سطح نمرات نباید درنظرگرفته شود ، با اینکار وحدت ملی از فولاد هم محکمتر میشود
ر

>>>   اگرعدالت است باید درهمه زمینه ها باشد مثلا متفکر دوم اگر غ است متفکر سوم باید تاجک ومتفکر چهارم باید یک هزاره باشد وحکومت یاامریکا اینرارسمااعلان کنند

>>>   این قومی شیبشی در عوض اینکه در بین جوانان رقابت های مثبت راه اندازی کند و باعث بیشرفت پویایی و سواد گردد میخواهد لقمه تیار به دهن یک قوم خاص بگذارند تمام کرسی های دولتی را که غضب کردند چه درد از رنج مردم را دوا شد؟
حالا راه پیدا کردن جوانان فاقد علم و تنبل فرض کن که با تقلب و نیرگ رفت دانشگاه خوب بعد چه؟ علم را باید با اشتیاق آموخت نه با تقلب و سمیه بندی
قدیمی راست گفته بودند که اوغان ....است دیگر!

>>>   برادر عزیز شما چی فکر میکنید نوشتن این متون چی خواهد کرد واقعا کدام حامی دیموکراسی پیدا خواهد شد که در همچو مسایل دست نشانده های کشور های همچو افغانستان را تنبع کند هر گز نه .
بر قوی شو گر قدرت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است .هیتلر
امروز همه اقوام در اتش نفاق بیکاری عدم مسونیت شغلی امنیت عدم امیدواری به اینده میسوزند.
صرف یک مشت محدود ان هم خود را منصوب به یک قوم خاص نموده از احساسات غیر شعوری ان اقوام شریف استفاده نموده و از طریق صفحه های مجازی خود را حامی و مدافع ان قوم منصوب مینماید .تا یک کرسی عایداتی را بدست بیاورد و فامیل خود را بیرون از این کشور تغذیه کند اگر از اش بپرسی که واقعا خدمت گار این قوم هستی.راه های بنیادی را برای روشن شدن فکری قوم خود پیش ببر زیرا محروم شدن عده کثیری ازاقوام و اقشار جامعه بخصوص در افعانستان از وقار سیاسی در قدرت فکر نکنم راه دراز و درستی باشد.بلاخره باز یک طغیان ببار خواهد اورد مطمیننا که اینده خوب هم برای همه نخواهد داشت.بنا لطف کنند دوستان که مربوط به هر قوم که هستند عقده های سیاسی بازی های سیاسی را کنار گذاشته برتری جوی را نیز کنار بگزارند پیروی نکنند که خدای نخواسته ارزو های درینه دشمن بر اورده نشود باز انوقت صرف همین مدارییان سیاست که تمام فامیل های شان خارج است بهره خواهند برد تمام. وای به حال من تو که دوباره دربین قوم که بنامش کار میکنیم هم جای برای انعده نخواهد بود.اونهاییکه در صفحه های مجازی بخاطر بقای کرسی خود یا اهداف شوم خود مریض هستند یکبار در همو قریه خود بروند.انجا شب را بگزرانند. ممکن نخواهد بود بنا همانطوریکه زبان وسیله افهام تفهیم است .امروز ارزش اصلی به زبانی است که رای عایداتی فن تخنیک در ان بیشتر است .روزانه قابل پیشرفت است و انسانها را وادار به رقابت سالم میکند.حتی ندانستن ان قریب عیب دانسته میشود.انگلیسی .الله ما را واقعا پیرو ان تعهد که داریم بسازد .بیدار باشید.

>>>   قوم اوغان (افغان=پشتون) از سهمیه بندی کانکور خوشحال نباشند؛ غنی با این کار آنها را جیره خور، مفت خور، تنبل و بی شعور معرفی کرده.

>>>   صفرمحمد مظفری
کمیدی مسخره سهمیه بندی کانکور
بی تردید دانشگاه های دولتی، نماد نکبتی و نادانی است. کسی اگر به زمان و زندگی و عمرش ارزش قائل باشد، قطعا وارد این دانشگاه ها نمی شود. اما طرح سهمیه بندی کانکور، تبعیض آشکار درحق دانش آموزان این دیار مفلوک است و باید برعلیه این طرح شیطانی و در برابر این بی منطقی کور ایستاد شد و قدم پس نگذاشت. غنی قصد دارد همه چیز را، درجوال قبیله و عشیره زندانی کند و هر چیزی را که اندکی عادلانه و انسانی است ناعادلانه و نا انسانی بسازد. خود داند که چه می کند، و چه طرح و نظر دارد اما یک موجودی دارای عقل و هوش از تماشایی این کمیدی مسخره هوش پرک خواهدشد. مورچه وقتی زمان مرگ اش رسید، بال می کشد شاید مرگ غنی نزدیک شده است.

>>>   آنان‌که طرح سهمیه بندی کانکور را ریخته‌اند، دچار مرض مزمن تعصب و برتری طلبی هستند، بالاتر از این انتظار هم از ایشان برده نمی‌شود؛ ولی آن‌های‌که این طرح را اجرا و تطبیق می‌کنند، شهامت بیان واقعیت‌ها را درجلسات تصمیم‌گیری ندارند، زبون و شکم‌پرست هستند.
علم و دانش سهمیه ناپذیر و محروم نمودن انسان از اولیه‌ترین حق بشری‌ است. مجریان این طرح اگر به قانون اساسی باور دارند، خلاف قانون اساسی است، اگر به اسلام و آموزه‌های اسلامی باور دارند، خلاف تمام عقاید اسلامی است، زیرا کسب دانش بر مردن و زن یک‌سان فرض شده است نه بر اساس جنسیت، رنگ، قوم و زبان، اگر به دموکراسی و ارزش‌های لیبرالی باور دارند و یا هم سوسیالیستی و مارکسیستی می‌اندیشند بازهم در تضاد کامل با این ارزش‌ها قرار دارد.
امین کاوه

>>>   مردم فرهنگ دوست افغانسان بخصوص دو قوم هزاره و تاجیک که سهم عمده در عرصه علم و دانایی دارند در برابر این طرح جاهلانه بایستند.برادران پشتون جهل و تاریکی بس است. شما هم استعداد دارید ولی باید شکوفا گردد ولی شکوفایی خود به خود میسر نیست باید درس خواند. انتحاری ناشی از جهل است.شما اگر درب مکتب ها را باز کنید و اطفال معصوم درس بخوانند گرفتار شیاطین نمی شوند که با لقای بهشت دروغین خود را به هلاکت بیندازند. بهشت حق است ولی راهش چیز دیگر است نه ادم کشی.
باور کنید. اگر فرزند ان پشتون تحت تربیت درست قرار گیرند ده سال دیگر کسی حاضر نیست خود را منفجر کند. پیشنهاد جناب آقای محمد حسین فیاض بسیار جالب است. بیاید درس بخوانید تمام قبول شدگان از فرزندان پشتون باشد البته با رقابت سالم ما خوشحال می‌شویم چشم بخیل و حسود کور باشد. الان دود ناشی از اتش جهل شما چشم همه را کور کرده است.
یک هموطن از هلمند

>>>   سهمیه بندی کانکور یک اپارتاید ویک تبعیض است. خیانت تاریخی درحق علم ودانش است. کابینه هم خیانت کرده که این فرمان تعصب برانگیز شیوه خادرخانی وعبدالرحمان خانیرا تصویب کرده درتاریخ سخت محاکمه خواهید شد.

>>>   تجويز عاقلانه است همه بايد بدون تبعيض برايش تمكين كنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است